Cagiva Raptor lijkt om te vallen

Bulldor

Rookie
18 jul 2016
3
0
Aalst (België)
Hallo iedereen. Ik ben een vrij nieuwe motorrijder. I had een CB500 waarmee ik een klein jaartje gereden heb maar heb deze nu geupgrade naar een cagiva raptor 650 uit 2001. Dit weekend een kort testritje mee gaan maken en toen ik net vertrokken was stond ik al in de file |( Tot mijn verbazing leek het alsof de motor wou omvallen. Het stuur trok naar links, niet soepel maar in een schok, het stuur draaide mee. Terug rechtgetrokken en wat verder trok die naar de andere kant. Dit was enkel merkbaar als ik traag reed, minder dan 30km/u. Aangezien ik bijna geen ervaring heb met rijden heb ik dus ook geen idee wat hiervan de oorzaak is. Na wat googlen kwam ik uit op bandenspanning maar deze lijkt ok te zijn, de voorband is wel aan vervanging toe. Kan dit de oorzaak zijn? Als beginnende rijder is dit niet echt bevorderlijk voor het zelfvertrouwen.

Een ander probleem dat ik even had was dat de versnellingsbak vast zat. Ik was even gestopt en toen ik vertrok kreeg ik hem niet meer in 2e, geen beweging in te krijgen. De motor stil gelegd en toen bewoog hij weer wel. Opnieuw gestart kon ik terug schakelen maar heel moeilijk. Dit beterde na even te rijden. Sinds dan nog niet mee gereden. Ik contacteerde de verkoper hierover en die vertelde me dat dit mogelijk aan het feit lag dat hij al even stil stond en dat de koppelingsplaten hierdoor aan elkaar zouden plakken? Of verkeerde olie dat hetzelfde als resultaat zou hebben. Iemand hier ervaring mee? Kan nieuwe olie helpen?
 
Ik ben absoluut geen techneut, maar als er te dikke olie in de bak zit kan het schakelen wel moeizaam gaan. Wanneer je even rijdt zal de olie dunner worden en zal het schakelen makkelijker gaan.

Maar goed, ik denk dat je wel betere reacties als deze gaat krijgen : :Y
 
Ik probeer even er uit te halen wat van belang is :)

Je stuur gaat en zwaar/schokkerig en heeft een omvallend gevoel.
Check het balhoofd op klemmende kabels en de balhoofdlagers, als idd bandenspanning ok is.

Koppelen en schakelen.
Controleer of de boel goed vrij komt bij het inknijpen van de koppelingshevel. Dat is stap 1.
 
wat betreft het sturen denk ik aan een balhoofdlager dat rot is of te strak staat.

En wat is even stilstaan?
Bij twijfel: niet kopen is mijn advies, of hij moet echt spotgoedkoop zijn.(bijna gratis)

Edit: je hebt hem al gekocht begrijp ik?
 
Laatst bewerkt:
Het naar links of rechts trekken kan diverse oorzaken hebben.
Spoorvorming in het asfalt op de plek waar je stuur zwalkte.
Verkeerd afgesleten band (platte kanten.)
Te lage bandenspanning.
Verrot balhoofd lager.

En plakkende koppelingsplaten omdat je even stil staat. :?

Misschien is de brommert aan wat onderhoud toe?
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor al de reacties.
Met even stilstaan bedoel ik een kleine 10 minutjes, ik had ervoor +/-20 minuten gereden.
Hoe kan ik de balhoofdlagers nakijken? Er lijken geen kabels te klemmen, voor zo ver ik kan zien.
Ik heb hem inderdaad reeds gekocht maar de verkoper wil hem wel terug nemen indien hij defect zou blijken te zijn.
De motor zou net onderhoud gehad hebben voor hij bij de verkoper terecht gekomen is, maar dat valt moeilijk te achterhalen natuurlijk.
 
Ff zoeken op balhoofdlagers controleren.
Of in t engels.

Ik lees nog eens terug, en zie dat de voorband aan vervanging toe is. Het is mogelijk dat die hetzelfde gevoel geeft, moet het wel erg versletn zijn, en op een bepaalde manier, maar het kan. Ik zie veel bandjes, ook de hele rare :)
 
OOnze raptor 650 had ook last van pendelen bij lage snelheden.
Was bij ons uiteindelijk het balhoofdlager. Deze motor is er erg gevoelig voor!
Bij het minste en geringste beetje speling/te strak of als er een zwaar punt in zit rijdt ie gelijk heel waardeloos.
 
Terug
Bovenaan Onderaan