Bout koppelingskorf R1 afgebroken - hoe verwijderen

Zdenek

MF'er
19 aug 2004
247
0
Groningen
Goedenavond,

Ik was bezig met het vervangen van de koppelingsplaten en 1 van de 6 bouten om de deksel op de koppelingskorf te zetten, die met de veren ertussen knapte al bij het handvast draaien.

Zie foto, is dit mogelijk om nog eruit te halen of moet ik de koppelingskorf vervangen?

351izjn.png
 
Excuses, de notificaties kwamen in de spam map terecht..

Het blijkt een stuk lastiger dan gedacht! Vooral om dat het afgebroken stuk circa een halve cm verzonken ligt.

Ik heb geprobeerd te boren met een 3mm cobalt boortje, maar doordat het boutje niet strak vlak is afgebroken glijdt het boortje naar de zijkant. Heb het ook geprobeerd met eerst een gaatje te tikken met zo'n centerpunt.

Verder heb ik geprobeerd om met een plat schroevendraaiertje een inkeping in te tikken en het boutje als een schroef los te draaien maar ook dat lukt niet, boutje lijkt vaster te zitten dan ik dacht.

Wat ik nog ga proberen is met een kleiner boortje (2mm?) het opnieuw proberen en dan met zo'n tapeinduithaler.

En ondertussen ben ik inderdaad alvast op zoek naar een 2de korf ;)
Nieuw setje boutjes liggen reeds klaar.

Ik ga nu eerst op vakantie en laat het jullie weten of het nog gelukt is.
 
Excuses, de notificaties kwamen in de spam map terecht..

Het blijkt een stuk lastiger dan gedacht! Vooral om dat het afgebroken stuk circa een halve cm verzonken ligt.

Ik heb geprobeerd te boren met een 3mm cobalt boortje, maar doordat het boutje niet strak vlak is afgebroken glijdt het boortje naar de zijkant. Heb het ook geprobeerd met eerst een gaatje te tikken met zo'n centerpunt.

Verder heb ik geprobeerd om met een plat schroevendraaiertje een inkeping in te tikken en het boutje als een schroef los te draaien maar ook dat lukt niet, boutje lijkt vaster te zitten dan ik dacht.

Wat ik nog ga proberen is met een kleiner boortje (2mm?) het opnieuw proberen en dan met zo'n tapeinduithaler.

En ondertussen ben ik inderdaad alvast op zoek naar een 2de korf ;)
Nieuw setje boutjes liggen reeds klaar.

Ik ga nu eerst op vakantie en laat het jullie weten of het nog gelukt is.


Aha duidelijk.
Dan inderdaad maar een andere korf.
Ff checken bij boonstra, dekkermotoparts, cama enz.. moeten er genoeg zijn lijkt me...
 
Waarom de haat tegen de linkse tappen,tap uithalers of easyout's is heel makkelijk te verklaren:

De kans is heel erg groot dat een linksetap/tapuithaler/easyout/of hoe ze het ook maar noemen afbreekt en een linksetap is erg hard en niet uit te boren en dat is dan meestal einde verhaal
(een afgebroken linkse tap is een heel groot probleem dat je moet voorkomen,gebruik NOOIT linkse tappen bij schroefdraad kleiner dan M12)
 
Ik heb geprobeerd te boren met een 3mm cobalt boortje, maar doordat het boutje niet strak vlak is afgebroken glijdt het boortje naar de zijkant. Heb het ook geprobeerd met eerst een gaatje te tikken met zo'n centerpunt.

Oké, herkenbaar. (dat wegglijden)

Wat je kunt doen. (niet zomaar opgeven toch?) :N
Zoek een stukje rond van 6 mm. Neem aan dat in je korf M 6 bouten zitten.
(dikke 6 mm spijker of een stuk M 6 bout zonder schroefdraad)
Zaag het stukje rond op een lengte iets langer dan het gat in de korf diep is.
(kun je hem na gebruik weer gemakkelijk uit het gat pakken)

Boor in dit stukje rond, geconcentreerd netjes in het midden, een gaatje van twee mm.

Steek het stukje rond in het gat in de korf.
En boor opnieuw.

Met dit eenvoudige "pas malletje" zal je boortje niet weg kunnen glijden.

Hierna kun je verder met de aangeboden tips.
(gebruik van linkse boor, linkse tap, inbus, torx enzovoort)

Fijne vakantie gewenst. ;)

Edit: zet het stukje bout tijdens je vakantie in de week met IMAL.
 
Laatst bewerkt:
Oké, herkenbaar. (dat wegglijden)

Wat je kunt doen. (niet zomaar opgeven toch?) :N
Zoek een stukje rond van 6 mm. Neem aan dat in je korf M 6 bouten zitten.
(dikke 6 mm spijker of een stuk M 6 bout zonder schroefdraad)
Zaag het stukje rond op een lengte iets langer dan het gat in de korf diep is.
(kun je hem na gebruik weer gemakkelijk uit het gat pakken)

Boor in dit stukje rond, geconcentreerd netjes in het midden, een gaatje van twee mm.

Steek het stukje rond in het gat in de korf.
En boor opnieuw.

Met dit eenvoudige "pas malletje" zal je boortje niet weg kunnen glijden.

Hierna kun je verder met de aangeboden tips.
(gebruik van linkse boor, linkse tap, inbus, torx enzovoort)

Fijne vakantie gewenst. ;)

Edit: zet het stukje bout tijdens je vakantie in de week met IMAL.

Die ga ik onthouden,,,
 
Als je het aandurft ;) kun je ook gewoon (vooraf) een gaatje van 2 mm in een M 6 bout boren.
Deze bout in de nog aanwezige schroefdraad in de korf draaien en boren. (zoals: zie boven)
 
Terug
Bovenaan Onderaan