Kawasaki ER-5

Heb je een werkplaatshandboek? Ik heb er een digitaal. Zou hem je kunnen mailen. Misschien heb je er wat aan :)

Yes die heb ik. Na je berichtje ben ik daar even doorheen gegaan en daar staat een heleboel in om dit probleem te onderzoeken.
Ik ga vanavond na werk even verder testen.

Wordt vervolgd...
 
Helaas zorgt een nieuwe accu er niet voor dat de motor start.

Nog steeds wel een harde tik van de relais tijdens het starten.

Helaas snap ik de instructies van ninja1964 niet :(.

Welke volgende stap kan ik het beste uitvoeren?


Neem aan dat je het relais en alle kabels weer hebt aan gesloten.
Als je nu de twee rode dikke kabels los haalt van net relais en deze tegen mekaar houd dan moet de startmotor draaien .
 
Neem aan dat je het relais en alle kabels weer hebt aan gesloten.
Als je nu de twee rode dikke kabels los haalt van net relais en deze tegen mekaar houd dan moet de startmotor draaien .

Ja die had ik allemaal weer aangesloten.

Ik heb geen twee rode dikke kabels, alleen zwarte waarvan 1 een rood kapje heeft zoals op de foto. Ik neem aan dat je bedoeld dat ik die twee kabels tegen elkaar moet houden?

Ik ga vanavond inderdaad wat testjes doen, ik snap nu wat ik moet doen en wat het resultaat zou moeten zijn :P
 
Ja die had ik allemaal weer aangesloten.

Ik heb geen twee rode dikke kabels, alleen zwarte waarvan 1 een rood kapje heeft zoals op de foto. Ik neem aan dat je bedoeld dat ik die twee kabels tegen elkaar moet houden?

Ik ga vanavond inderdaad wat testjes doen, ik snap nu wat ik moet doen en wat het resultaat zou moeten zijn :P


Ja die bedoel ik.dit zijn de kabels die ervoor zorgen dat de startmotor zijn spanning krijgt
 
Nou ik snap er niks van. Als ik de twee dikke draden vd relais tegen elkaar hou gebeurt er helemaal niks. Geen vonk, geen startmotor geluid. Als ik de aansluitingen van de relais doorverbind met een stukje koperdraad gebeurt er ook niks.

Ik heb nog geprobeerd om de startmotor te demonteren, maar krijg de laatste schroef van de kap niet los. Zit niet mee helaas.

Ik snap van elektrische circuits ook de ballen blijkt maar weer.
 
Misschien al genoemd, maar te weinig tijd om alles terug te lezen. Zekeringen gecheckt?
Enige zekering die ik heb gecheckt is degene op het startrelais (groene van 30 A).

De overige zekeringen in het zekeringskastje zijn volgens mij alleen voor verlichting etc toch? Of zit daar ook eentje tussen voor het starten?
Zal eens in de service manual kijken.
 
Succes! De motor start weer. Ik heb samen met een collega de startmotor gedemonteerd. Vervolgens hebben we deze handmatig een draai gegeven en daarna direct op de accu aangesloten. De startmotor draaide. We hebben niet meer gedaan. De boel weer aangesloten en terug gemonteerd en de motor start nu weer.

Ik denk dat de start motor 'vast' zat of op een dood punt (als dat kan) of dat de start motor aan het dood gaan is.

Het is denk ik verstandig om een nieuwe (tweedehands) startmotor te kopen.
 
Da's een klassieker bij falende startmotors en dynamo's/alternators. Vaak gewoon eens een goeie tik met een hamer er op is voldoende. In geval van een dynamo/alternator is het vaak wel een teken dat het een kwestie van tijd is voordat ze er helemaal mee ophoudt.
 
Da's een klassieker bij falende startmotors en dynamo's/alternators. Vaak gewoon eens een goeie tik met een hamer er op is voldoende. In geval van een dynamo/alternator is het vaak wel een teken dat het een kwestie van tijd is voordat ze er helemaal mee ophoudt.

Klopt inderdaad. Waar ik ook nog aan zat te denken was een falende dynamo, omdat ik voor het verwijderen van de startmotor eerst de dynamo moest los halen etc.

Maar volgens mij heeft een falende dynamo niet te maken met helemaal niet starten. Het is verstandig om de startmotor gewoon te vervangen eens?
 
Help :) ER5 2003 of suzuki gs500?

Je vraagt toch wel een enigszins bevooroordeeld publiek ;). Qua rij eigenschappen verschillen ze volgens mij niet zo. Ik zou de kawa kiezen puur omdat er mega veel reserve onderdelen op de tweedehandsmarkt zijn. Als je zelf kan sleutelen is dat best handig.
 
Voor de GS500 is er ook zat 2de hands te krijgen en normaal slijtage spul is origineel Suzuki ook prima te betalen.

Oh ja een vraagje, waarom hebben jullie eigenlijk al sinds 2009 geen nieuw topic gehad? :+
 
Voor de GS500 is er ook zat 2de hands te krijgen en normaal slijtage spul is origineel Suzuki ook prima te betalen.

Oh ja een vraagje, waarom hebben jullie eigenlijk al sinds 2009 geen nieuw topic gehad? :+

dit topic gaat net zo als de er-5 niet graag over de snelweg naar het volgende topic, maar rustig binnendoor naar het volgende topic xD
 
Bij een ER-5 heb je niet veel vragen, want er gaat bijna nooit iets kapot, alles zit logisch in elkaar en de meeste dingen kun je zelf doen...
:P

Enneuh, kiezen tussen een ER-5 of een GS500, dat is geen keuze.
Een GS500 dus...

NOT!!

Even serieus... Beide fietsen hebben voor en tegens.
Ik heb nooit met een GS500 gereden maar ik zie daar bijvoorbeeld al betere remmen, monoshock van achter en een moderner frame.
Daarentegen heeft de ER-5 weer waterkoeling en iets meer koppel en vermogen. Met de originele uitlaat klinkt zo'n ER-5 wel ontzettend bescheten, die moet er dus als eerste van af.
Verder vind ik dat de ER-5 voor zijn beperkte vermogen heel behoorlijk meekomt. Ik rijd regelmatig mee met dikkere fietsen en dat gaat best goed. Eens de snelheid boven de 130 á 140 komt is het vet wel van de soep en moet je de dikkere fietsen laten gaan...
 
Het is een gs500 geworden van 2004
Ik zat toch in twijfel de er5 of de gs500
Beide leuke motortjes om te zien :]
 
Laatst bewerkt:
ja ik rij nog iedere dag, woon werkverkeer. En zolang er nog geen zout op de weg ligt, blijf ik doorrijden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan