Achtervering / schokdemper / rear suspension

Vault111

MF'er
2 jun 2016
42
0
Hallo allemaal,

Ik heb samen met enkele vrienden nu al een paar keer geprobeerd om mijn achtervering van mijn Honda CBF 600 N af te stellen, maar het lukt ons niet. Maakt niet uit hoeveel kracht we erop zetten, het draait niet.

In mijn manual staat simpelweg aanpassen met die sleutel die erbij zit, maar het lukt niet. Het is zo stevig alsof het gelast is aan elkaar. Hoe moet ik het aanpakken?

Alvast bedankt.

Capture.PNG
full
 
Laatst bewerkt:
Wanneer ik het probeer te draaien met bruteforce draait dat onderstuk mee terwijl dat niet hoort te draaien. Ik wil het niet breken met mijn manly arm. Het ziet er ook erg schoon uit en heb ook wd40 getest maar nog steeds lukt het niet. Veerspanner gebruiken? Het staat trouwens op nummer 3 van 7 nu.
 
Laatst bewerkt:
met straatvuil en corrosie kan die in de loop der jaren best vast gaan zitten als hij niet regelmatig gebruikt wordt. het wil nog wel eens makkelijker worden als het gewicht van de motor niet op de veer rust. dus even op de middenbok zetten als je die hebt en anders wil een bierkratje of zo onder het blok ook nog wel eens helpen.
 
anders eerst maar eens los zetten voor je het probeert vast te maken. verder kan het helpen om een dunne olie aan de bovenkant erop te spuiten zodat die goed tussen de demper en het stellichaam kan werken. Als hij wel losser wil dan gaat daarna meestal vaster zetten ook wel.

benno
 
Oke oke duidelijk, ik zal het morgen weer proberen met middenbok anders met een krik en olie. Ik zal proberen om naar stand 2 te gaan en daarna weer omhoog, thanks voor de tip ;)

Reden dat ik het wil bijstellen is dat ik met een meid erop wil zitten en dan vind ik het iets te laag zitten. Wou stand 4 of 5 uitproberen.

Bedankt voor de reacties :]
 
Laatst bewerkt:
Mocht je de zaak los kunnen krijgen door hem eerst minder strak te zetten (spanning er af) en daarna weer naar jouw eigen instelling terug te draaien, dan lijkt het zaakje weer gangbaar. Mooi. Maar hoeveel clicks moet je hem ophogen om het extra gewicht te compenseren? Je schrijft over stand 4 of 5. Dan ga ik er maar voor het gemak van uit dat het nu stand 3 is voor jou alleen.
Redelijk simpele manier om te bepalen of je naar 4 of 5 (of misschien wel 6) moet.
Ik ga er van uit dat je motor nu correct is ingesteld qua demping en veervoorspanning voor jouw gewicht en dat je koplamp goed is ingesteld. Zoek een muur (of iets dergelijks) op, zet je motor er een aantal meter vandaan.
Mooiste zou zijn als iemand de motor rechtop houdt en jij er op gaat zitten met voeten op de steps. Markeer op de muur de hoogte van het dimlicht. Als het nu stand 3 is, verhoog hem dan naar 5 en ga samen met je passagier op de motor zitten met uiteraard ook weer voetjes van de vloer. Staat je dimlicht hoger of lager dan zo net? Staat hij hoger, dan ga je naar stand 6 of misschien wel 7. Staat hij lager dan is stand 4 blijkbaar al genoeg. Net zo lang tot je dimlicht weer even hoog staat en op die streep uitkomt. Nu heb je bij benadering de juiste veervoorspanning om met passagier te rijden. Nu weet je welke stand je zelf alleen nodig hebt en wat je nodig hebt met je passagier en kun je alle volgende keren snel van 1 naar 2 persoons omzetten.
 
Laatst bewerkt:
Gemakkelijker dan een muur opzoeken. Op de motor gaan zitten en de hoogte meten tussen zadel en grond. Zelfde met passagier. Dat extra verlies aan hoogte compenseer je door het verhogen van voorspanning. Als hij nu op 3 staat zul je wel naar de hoogste stand moeten vrees ik of er moet een vedergewichtje achterop klauteren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan