Uitgelopen Balansas GS500?

Boeki

MF'er
7 feb 2014
49
0
Rotterdam
Avond,

Even kort voorstellen eerst, ik ben Bouke, woon in Rotterdam in een studentenhuis met 3 vrienden en heb afgelopen vrijdag mijn eerste motor opgehaald, een GS500F uit 2004 met 85.000km op de teller (ja, veeel). Zelfde avond een Yoshi slip-on op gezet en zaterdag lekker gaan rijden (lees: zo nu en dan even hard aan het gas gaan hangen).

Diezelfde dag merkte ik de volgende dingen bij de GS die ik vrijdag nog niet merkte:

-Om de 5 a 10 sec Getik bij stationair draaien (nokkenassen die heen en weer schuiven?)
-Lichte vermogensverlies
-Vrij erge trillingen.

Bovenstaande dingen allemaal pas bij een warme motor.
Kwam er vandaag achter dat het oliepijl onder het minimum stond.. Ben dus bang dat de balansas eruit gelopen is, onder andere omdat ik de trillingen en ook een soort bonken goed in de stepjes voel, deze kenmerken las ik in een oud topic.

Aankomende zaterdag moet de motor klaar zijn want dan ga ik ermee op vakantie. Geld is op door de aanschaf, dus uitbesteden van sleutelen is geen optie. Uiteraard baal ik als een stekker. Morgen wil ik op mijn werk gaan kijken naar de balansas, maar waar moet ik op letten? Hoe herken ik problemen met de balansas? Geen idee of dat duidelijk te zien is wanneer het blok open is.

Dacht dat het meer-sleutelen-dan-rijden uit mijn brommertijdperk voorbij zou zijn, maar helaas...

Hoop dat ik voor morgen nog snel wat info kan verzamelen!
 
Tank is er af geweest inderdaad. Nog niet naar gekeken, omdat ik van de week al stil gestaan heb met zelfde symptomen, maar zal het meenemen morgen (als ik met hen ding op m'n werk kan komen zo). Bougies zijn hartstikke wit trouwens, ook niet echt een goed teken.
 
Zijn er creatievelingen die al eens hebben nagedacht over het verwijderen van shims zonder het kopen van een speciale tool? Zelf maken bijvoorbeeld. Vanwege m'n tijdsdruk zie ik het al gebeuren dat ik niet op tijd zo'n ding binnen heb.

Heb destijds voor de GS500 onderstaand ontwerp voor speciaal gereedschap ergens gevonden en zelf gemaakt van aluminium. Is jaren terug, maar heb de shims er wel mee kunnen vervangen.

full



M.b.t. het inhouden, probeer eens te rijden met de tankdop open, de tankontluchting geeft (in ieder geval bij de oudere GSen) ook regelmatig problemen.
 
Laatst bewerkt:
Tank is er af geweest inderdaad. Nog niet naar gekeken, omdat ik van de week al stil gestaan heb met zelfde symptomen, maar zal het meenemen morgen (als ik met hen ding op m'n werk kan komen zo). Bougies zijn hartstikke wit trouwens, ook niet echt een goed teken.

Ook even iets om na te kijken. Is de hoofdkraan (die aan de tank vastzit) niet "te ver" gedraaid? Dat had ik namelijk, wanneer 90deg volledig dicht is en 0deg volledig open dan is -20deg een belemmerende factor in de benzinestroom :X
 
Nee, daar heb ik me verre van gehouden.

Vandaar dat je de kettingspanner niet hebt gevonden want die zit daaronder. En waarom dat gebeun met die kleppen? In de tijd dat je hebt lopen kloten had je al zo'n tooltje kunnen regelen.


Je kan altijd de nokkenassen loshalen. Wat is het Suzuki tooltje? Als het een indrukker, vasthoudertje is kan je het voor die ene klep ook met een schroevendraaier of zo proberen.

Doe maar gewoon niet. Volgens mij heb ik nog niet zo lang geleden een afgeragte nokkenas voorbij zien komen in het GS500 topic omdat een of andere beun het even met een schroevendraaier heeft gedaan.
 
Heb destijds voor de GS500 onderstaand ontwerp voor speciaal gereedschap ergens gevonden en zelf gemaakt van aluminium. Is jaren terug, maar heb de shims er wel mee kunnen vervangen.

Nice, zoiets zocht ik inderdaad. Eens even op zoek naar een 4mm plaatje metaal.

Net met tank open gereden, leidingen gecheckt en stand benzinekraan bekeken, geen resultaat. Ga zo beginnen met de carbs schoonmaken, jullie horen wel wat dat oplevert.
 
Onder aan je carbs zitten de vlotterbakjes en helemaal onderin je vlotterbakjes zitten aftap schroefjes of boutjes. Deze er even uit draaien en de carbs helemaal leeg laten lopen. Pas is wel benzine dus even een opvangbak onder de motor en niet over een heet motorblok laten lopen. Tenzij je van spanning en sensatie houdt.
 
Kind of found the problem. Hij loopt maar op één cilinder. En daar loop je dan een hele dag je inlaat voor uit te pluizen.. Nou goed, ben blij dat ik er nu waarschijnlijk wel uit ga komen. Bougie is het in ieder geval niet (was lekker makkelijk geweest), ga nu de dop en de kabel doorlopen, hopelijk zit het daar ergens in.
 
Bigend geeft een regelmatige klop, die met het toerental meegaat. Als hij stationair om de 5 a 10 seconden een tik geeft kan het ook zijn dat hij onregelmatig loopt en b.v. in de koppelingskorf een tikje of rammeltje geeft.

Houd de olie goed op peil, dus tijdens lange vakantie trips met hogere belasting elke dag peilen en zo nodig aanvullen.

oja speciaal voor agent froemvroem :

full
 
dus onder "licht vermogenverlies" versta jij 50% :')

Lees m'n laatste post op pagina 1 even.. ;) Dit gaat om een ander 'probleem' dan m'n openingspost.

Verder, thanks voor het meedenken allemaal. Omdat ik vanavond zo blij was dat ik het opgelost had heb ik mezelf getrakteerd op het maken van een kentekenplaat, die lelijke taartschep stond me voor geen meter aan.
full
 
Terug
Bovenaan Onderaan