Bizar Motor ongeluk met mijn Triumph speed triple 1050

Status
Niet open voor verdere reacties.

Roel9891

Rookie
13 jul 2016
4
0
Hoi Allen,

Reden dat ik een bericht plaats is omdat er misschien mede motorrijders zijn die een vergelijkbaar geval hebben meegemaakt:

Afgelopen zondag heb ik een bizar motorongeluk gehad en het vertrouwen in mijn motor verloren: Triumph speed triple. Ik reed in de avond met 4 vrienden op de snelweg. Ik reed ongeveer 110 km/u. Op een gegeven moment hoorde ik plotseling een ratelend en krassend geluid. De motor klonk anders dan normaal. Enkele seconden daarna blokkeerde mijn achterwiel volledig. Niks hielp meer. Ik probeerde mijn koppeling ik te houden, maar ook dat had geen effect. Gelukkig kon ik de motor naar de vluchtstrook manoeuvreren. Er stond gelukkig geen vangrail. Met 80 km/u ben ik vervolgens van de motor afgevlogen. Vervolgens rolde ik door op een grasveld. Hierbij brak ik mijn sleutelbeen en kneusde ik mijn ribben en voet. Ik heb erg veel gelukkig gehad. Was dit ergens anders gebeurt, dan was het waarschijnlijk heel anders afgelopen. De motor zal onderzocht worden. Mijn vraag is of er iemand is die een soortgelijk incident/ technisch mankement heeft meegemaakt. Om eerlijk te zijn twijfel ik nog of ik ooit weer op een motor durf te stappen omdat ik mijn vertrouwen in het materiaal verloren ben.

Groeten van mazzelaar
 
Hoi allen,

Fijn om alle reacties omtrent sleutelbeen te lezen. Vandaag ook bij de doktor geweest en foto's laten maken. De breuk is nu 1 week oud.

Ook bij mij wordt aangraden om niet te opereren omdat het bot gebroken is als een tak die schuin afgesneden is. Over 3 maanden zou ik weer motor mogen rijden en de doorlooptijd dat mijn schouder weer als vanouds is zal ongeveer 9 tot 12 maanden zijn.

Ps: als ik in de spiegel sta zie ik ook zeker een verschil qua hoogte in mijn schouders, best raar om dit te zien maar ik lees dat ik niet de enige ben!
 
Sterker nog, er zijn vele profrenners geweest die na hun val gewoon met een clavicula fractuur, zo heet dat, nog even de etappe uitrijden met 130 Km. Enkele jaren geleden was er ook bijvoorbeeld een renner die met een Pelvis(bekken) fractuur de etappe heeft uitgereden. Ze vonden zijn motoriek al zo raar op de fiets bij het doorrijden...

Voor wat betreft de behandeling van de gebroken sleutelbeen kan je dat conservatief doen en dat is dus niks doen. Er kunnen echter ook indicaties zijn om wel te gaan snijden en dan plaats de orthopeed (of trauma)een plaatje met enkele schroeven.

Eén ding is wel zeker en dat is dat een chirurg je liever je niet openmaakt. Vandaar dat de meeste sleutelbeen fracturen conservatief behandeld worden.
Een claviculafractuur wordt bij voorkeur conservatief behandeld, dus zonder operatie. De stand zal nadien wel wat afwijkend zijn, maar functioneel maakt dit weinig uit.
Harde indicaties om te opereren (Plaat of pen)zijn bijvoorbeeld:
Bedreigde huid, dwz een fractuurpunt die door de huid dreig te steken.
Financiële belangen, denk aan Lorenzo, die 2 dagen na zijn crash op Assen weer reed!
Een erg afwijkende stand, met bedreiging voor de functionaliteit.

Nadelen van een operatie zijn er ook:
Kans op infectie, zoals bij elke operatie.
Kans op beschadiging van de longtop, die er vlak onder ligt. Iets te diep boren voor de schroef en een pneumothorax (zoek maar op op Google)ligt op de loer.
Voor wat het waard is...
 
Met alles respect voor lichamelijk letsel :)

Dit is techniekdeel.

Mocht er behoefte aan zijn, kan ik me goed voorstellen, maak een topic aan over gebroken sleutelbeen in off topic aub.

Tnx.
 
Met alles respect voor lichamelijk letsel :)

Dit is techniekdeel.

Mocht er behoefte aan zijn, kan ik me goed voorstellen, maak een topic aan over gebroken sleutelbeen in off topic aub.

Tnx.
Dit topic ging een beetje deze kant op, zoals de meeste topics op dit forum weleens de neiging hebben 'somewhat of topic' te gaan.
Ik zag er persoonlijk geen kwaad in om er een mijn optiek verhelderend verhaaltje aan toe te voegen. De oorzaak van de crash is vooralsnog alleen maar gissen en kijken in kristallen bollen, tarotkaarten en koffiedik, dus voegt m.i. ook weinig toe aan het verhaal.
Maar mijn nederige excuses dat ik me ertegenaan bemoei, mr. moderator!
 
Laatst bewerkt:
Dit topic ging een beetje deze kant op, zoals de meeste topics op dit forum weleens de neiging hebben 'somewhat of topic' te gaan.
Ik zag er persoonlijk geen kwaad in om er een mijn optiek verhelderend verhaaltje aan toe te voegen. De oorzaak van de crash is vooralsnog alleen maar gissen en kijken in kristallen bollen, tarotkaarten en koffiedik, dus voegt m.i. ook weinig toe aan het verhaal.
Maar mijn nederige excuses dat ik me ertegenaan bemoei, mr. moderator!
Geen probleem hoor :)
Ik zie en lees hier meer over een fractuur in het sleutelbeen dan ik wist.

Maar puur voor indeling en vervolg, is het handiger om.....


Ik denk ook dat een breuk van het sleutelbeen wel een populaire is bij motorrijders, om t cru te stellen....
En dan is off topic een mooie plek daar voor :)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Quick update: motor is bekeken door een schade expert maar heeft het motor blok nog niet ontleed, men wil eerst wachten op Triumph alleen deze zijn met vakantie. Eerste reactie was dat het waarschijnlijk in de 'lagers' zit.

Zodra meer info over de oorzaak post ik weer een update.
 
Quick update: motor is bekeken door een schade expert maar heeft het motor blok nog niet ontleed, men wil eerst wachten op Triumph alleen deze zijn met vakantie. Eerste reactie was dat het waarschijnlijk in de 'lagers' zit.

Zodra meer info over de oorzaak post ik weer een update.

Er is in ieder geval met zekerheid vastgesteld dat het uit het motorblok komt?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan