BMW R80/7 Project

Volg met interesse dit topic. Mooie en stevige aanpak.

Ben eigenlijk ook we benieuwd naar de R100R van Skippy'73, foto??
 
Volg met interesse dit topic. Mooie en stevige aanpak.

Ben eigenlijk ook we benieuwd naar de R100R van Skippy'73, foto??

Heb deze nu een paar maandjes en rijd sinds 4 jaar niet gereden te hebben eindelijk weer motor. De tank, het Triumph zadel, banden en de koplamp zijn gedaan door degene waarvan ik deze motor gekocht heb. Ik vind zelf de oude uitsraling in combinatie met de "moderne" techniek van de 1992 R100R erg geslaagd. Ik heb zelf een uitlaatsysteempje gemaakt vanaf de tussendemper en heb 1 en ander opgepoetst en netter gemaakt.Ook heb ik andere spiegels gemonteerd omdat ik toch wel erg graag wat wil zien achter me. Hij rijd in ieder geval heerlijk ondanks de lompe voorband. Enige waar ik minder van ben gecharmeerd is de koplamp met houder, al past het wel bij het scrambler idee. Moet wel zeggen dat de look van de voorkant wel steeds meer went en in ieder geval duidelijk anders smoelt dan de zoveelste grote ronde koplamp. Maar denk toch dat ik dat in de toekomst wel wil veranderen.

Hier nog een link naar een filmpje en wat foto's van de vorige eigenaar:

BOKA CUSTOMS - Home


full
 
+1 , ben benieuwd hoe de tank op het frame word gemonteerd.

Ik maak wel een adapter tussen de tank en het frame, kan ik daar tegelijkertijd wat elektronica in kwijt.
Accu wil ik achter de luchtfilterkap kwijt, die kap maak ik wel na. Stuurdemper haal ik eraf als dat enigszins kan.
 
Heb deze nu een paar maandjes en rijd sinds 4 jaar niet gereden te hebben eindelijk weer motor. De tank, het Triumph zadel, banden en de koplamp zijn gedaan door degene waarvan ik deze motor gekocht heb. Ik vind zelf de oude uitsraling in combinatie met de "moderne" techniek van de 1992 R100R erg geslaagd. Ik heb zelf een uitlaatsysteempje gemaakt vanaf de tussendemper en heb 1 en ander opgepoetst en netter gemaakt.Ook heb ik andere spiegels gemonteerd omdat ik toch wel erg graag wat wil zien achter me. Hij rijd in ieder geval heerlijk ondanks de lompe voorband. Enige waar ik minder van ben gecharmeerd is de koplamp met houder, al past het wel bij het scrambler idee. Moet wel zeggen dat de look van de voorkant wel steeds meer went en in ieder geval duidelijk anders smoelt dan de zoveelste grote ronde koplamp. Maar denk toch dat ik dat in de toekomst wel wil veranderen.

]

Leuke motor, gevaar is; je bent er nooit mee af. Wel leuk om steeds weer wat anders te bedenken?
Tank + zitje en uitlaat is erg mooi.
Succes.
 
Leuke motor, gevaar is; je bent er nooit mee af. Wel leuk om steeds weer wat anders te bedenken?
Tank + zitje en uitlaat is erg mooi.
Succes.

Dank je.
Ik vind het juist wel leuk af en toe wat kleins te veranderen/ poetsen of aan te pakken.
Het is in ieder geval een leuke basis voor verschillende stijlen.
 
Die tankpads begonnen me een beetje tegen te staan. Dus heb even de knop omgezet om de bevestiging daarvoor op de tank weg te slijpen. Ging aardig naar mijn zin. Nu de chroom van de tank af zien te krijgen en en paar kleine deukjes wegwerken.

6rsytt.jpg


Uitlaten zitten met elkaar verbonden, die tussenbuis heb ik verwijderd, maar dan blijft er natuurlijk een gat van 25 mm over. Gat dichtgelast.


Blok is nu kaal genoeg dat ie tussen het frame uit kan. Luchtfilter en kappen verwijderd, kijken of ik daar een accu op kwijt kan.
Maak eerst een frame waar ik het blok in kan hangen zodat ik vrij aan het blok kan sleutelen.
Alles wat van het frame af kan, gaat eraf. Dan bekijken waar de nieuwe voetsteunen en schakel- en remmechanisme kan komen. Evenals de positie van het zitje en de tank. Heb ook al een nieuwe brembo rempomp liggen, evenals gashendel/handvatten/koppelingshendel.
Oude kabelboom ga ik niet meer gebruiken, er vervalt zoveel dat er iets nieuws gemaakt gaat worden.
Achterveren moet ik nog bestellen, dan kan ik daarvoor ook de bevestiging voor op het frame bepalen.
 
Laatst bewerkt:
De uitlaatbochten:
Daar kun je weleens problemen mee krijgen met slecht lopen, heb dit zelf jaren terug ook gedaan, toerental kwam niet boven de 5000Rpm en vermogen was foetsie.
Balanspijp later weer gemonteerd en kan hem nu door trekken tot boven de 8000Rpm.
't is een tip voor als blijkt dat die straks beroerd loopt.
 
De uitlaatbochten:
Daar kun je weleens problemen mee krijgen met slecht lopen, heb dit zelf jaren terug ook gedaan, toerental kwam niet boven de 5000Rpm en vermogen was foetsie.
Balanspijp later weer gemonteerd en kan hem nu door trekken tot boven de 8000Rpm.
't is een tip voor als blijkt dat die straks beroerd loopt.

Dat weet ik! Wil de balanspijp dan verder naar achter plaatsen, onder het blok door op het einde. Weet niet hoe goed ze afzonderlijk van elkaar af te stellen zijn als de balanspijp verdwenen is, maar dat is van latere zorg.
 
Dat is logisch, door de balans pijp kan de cilinder de drukpuls kwijt over twee uitlaten.
Het kan wel zonder balanspijp maar dan moet je ook de dempers aanpassen.
En vaak ook nog de afstelling van de carbs.
 
Heb een motorsteun gemaakt zodat ik vrij aan het blok kan werken als ie uit het frame gehaald is:

156u98n.jpg


Ook een afdekkap thuis voor op de plek van het luchtfilter:

2cdjw91.jpg


Ook een renthal ultra low stuur gekocht! Langzaamaan wordt de verzameling nieuwe spulletjes steeds groter.
 
Spulletjes verkocht! En gave custom YSS achterveren besteld. Kan niet wachten totdat ik die thuis heb.
 
Benieuwd hoe die schokdempers bevallen. Heb er al verschillende verhalen over gelezen zowel positief als negatief maar ze zien er altijd keurig afgewerkt uit.
Als je zegt custom doel je dan op veersterkte en/of lengte?
 
Laatst bewerkt:
Benieuwd hoe die schokdempers bevallen. Heb er al verschillende verhalen over gelezen zowel positief als negatief maar ze zien er altijd keurig afgewerkt uit.
Als je zegt custom doel je dan op veersterkte en/of lengte?

Ze worden op mijn lengte en wensen gemaakt ja. Ben benieuwd. Heb ook naar bijvoorbeeld Ohlins en reiger geïnformeerd maar dat werd me financieel een beetje te gek. Hagon heb ik geen reactie op gekregen maar denk wel dat die iets goedkoper konden leveren. Maar vind de YSS wel heel mooi ook dus ik denk ik bestel ze maar.
 
Laatst bewerkt:
Ja vind die veren van YSS er ook altijd heel netjes uitzien, beter als Hagon en Ikon eerlijk gezegd.
Vind het ook altijd een lastig verhaal met dat soort dingen het lijkt wel of er alleen heel goedkoop of extreem duur materiaal is dat bijna geschikt is voor de racerij zeg maar.
Vroeger wel een Koni schokdemper gehad op mijn K100 en dat was echt kwalitatief stukken beter en mooier dan het oem materiaal en was dan zo'n beetje 50% duurder met als grote voordeel dat die geserviced en herbouwd konden worden in tegenstelling tot oem.
Grote voordeel van de R100R is dat er maar 1 achterdemper op hoeft en dan is een öhlins op zich nog wel te doen ten opzichte van de meeste andere aanbieders maar zo'n YSS is wel een stuk voordeliger dus misschien best een interesante optie.
 
Ja vind die veren van YSS er ook altijd heel netjes uitzien, beter als Hagon en Ikon eerlijk gezegd.
Vind het ook altijd een lastig verhaal met dat soort dingen het lijkt wel of er alleen heel goedkoop of extreem duur materiaal is dat bijna geschikt is voor de racerij zeg maar.
Vroeger wel een Koni schokdemper gehad op mijn K100 en dat was echt kwalitatief stukken beter en mooier dan het oem materiaal en was dan zo'n beetje 50% duurder met als grote voordeel dat die geserviced en herbouwd konden worden in tegenstelling tot oem.
Grote voordeel van de R100R is dat er maar 1 achterdemper op hoeft en dan is een öhlins op zich nog wel te doen ten opzichte van de meeste andere aanbieders maar zo'n YSS is wel een stuk voordeliger dus misschien best een interesante optie.

Setje Ohlins voor mijn project ging over de 1000 euro en dat is me net even te gek. Project mag gerust wat kosten hoor, maar er zijn meer dingen die geld kosten naast de vering.
 
Terug
Bovenaan Onderaan