Koplamp triumph trophy werkt om mysterieuze wijze niet

hallobrecht

MF'er
2 mrt 2005
69
0
Dodoma
Ik heb dit bericht ook al in een specifiek trophy topic gezet, maar wellicht is het beter om het in de techniek afdeling te vragen: Ik heb nml een verlichtingsprobleempje waar ik echt niet uit kom.

Sinds kort doet mijn koplamp het niet meer. Dashverlichting, achterlicht en knipperlichten doen het allemaal. Koplamp zowel high als lowbeam niet. Het gekste is: als ik de flash knop gebruik (die knop waarmee je zo irritant kan flitsen naar mensen voor je) dan doet het groot licht het wel.

Het lampje is dus goed, die heb ik los gehad en gecontroleerd er moet spanning en aarde aanwezig zijn anders zou de flash het niet doen, dus waarom brand mijn koplamp niet zoals het hoort? Ik dacht ff aan een storing in de schakelaar, die heb ik open gehad en ziet er ok uit, ook de zekeringen (onder het zadel) gecontroleerd: allemaal goed.

Uiteindelijk kan ik natuurlijk de hele draadboom doorlopen op zoek naar spanning, maar ie weet is er wel een simpele oplossing voordat ik alles open trek. ik denk bijv aan een tweede zekeringkast die ik nog niet gevonden heb? Of een manier om de schakelaar door te meten? Als iemand een goed bedradingsschema heeft zou dat ook erg helpen bij het verder uitpluizen van de draadboom.

groet, Brecht
(gaat om een '93 trophy btw)
 
ik vermoed een probleem met of de voeding van de schakelaar die omschakelt tussen dim en groot licht of die schakelaar zelf. seinschakelaar zit op de andere stuurhelft dus die zal gevoed worden door een andere draad. of het is omdat dat een andere schakelaar is.
zoeken is redelijk makkelijk. verbind de minpool van je multimeter met een lange draad aan de minpool van de accu (door de lange draad heb je bewegingsvrijheid). en nu kan je met de meetpen van de multimeter makkelijk voor en na je stuurschakelaar inprikken en kijken of je spanning hebt. heb je voor de schakelaar wel spanning en er na niet is de schakelaar overleden. heb je voor de schakelaar ook geen spanning moet je de draad terug volgen toto je wel spanning hebt. tussen het laatste punt zonder spanning en het eerste met spanning zit de draadbreuk.
 
groot-en dimlicht keuze zit bij de triumph op dezelfde stuurhelft als de seinknop. Licht is (normaal gesproken) inderdaad standaard aan, de schakelaar kiest dus welke er aan staat ipv of er überhaupt 1 aan staat

Het lijkt me dat er 1 voeding naar de schakelaar gaat, dat die altijd of via dimlicht of via groot licht voeding naar de koplamp moet sturen en dat de seinknop een aftakking van de voeding heeft en die via de schakelaar naar het groot licht kan sturen. maar zonder schema blijft het gissen het het precies in elkaar zit.

Dit samenhangend met al het vorig lijkt inderdaad wel erg op een kapotte knop, wat ook weer meer voor de hand ligt dan een draadbreuk. Toch vanavond maar eens met wat meer aandacht en een multimeter naar die knop kijken.
 
Laatst bewerkt:
groot-en dimlicht keuze zit bij de triumph op dezelfde stuurhelft als de seinknop. Licht is (normaal gesproken) inderdaad standaard aan, de schakelaar kiest dus welke er aan staat ipv of er überhaupt 1 aan staat

Het lijkt me dat er 1 voeding naar de schakelaar gaat, dat die altijd of via dimlicht of via groot licht voeding naar de koplamp moet sturen en dat de seinknop een aftakking van de voeding heeft en die via de schakelaar naar het groot licht kan sturen. maar zonder schema blijft het gissen het het precies in elkaar zit.

Dit samenhangend met al het vorig lijkt inderdaad wel erg op een kapotte knop, wat ook weer meer voor de hand ligt dan een draadbreuk. Toch vanavond maar eens met wat meer aandacht en een multimeter naar die knop kijken.
Controleer ook eens je startknop, deze schakelt bij veel motoren nl. ook de koplamp uit tijdens het starten. Als deze nou half blijft hangen, doet je verlichting het ook niet (vaker voorkomend kwaaltje bij bv de Honda VF-modellen)
 
Heeeee,

Die laatste dat is een mooie tip! Ik weet niet of de triumph ook zo geschakeld is, maar ik vroeg me laatst al af waarom er 4 draden aan de startknop zaten, het uitschakelen van het licht bij starten is een logische verklaring. En waarom keek ik laatst nog naar de bedrading van de de startknop? juist! omdat die niet meer functioneerde! Met wat geduld, friemelen en contactspray doet hij het nu weer, maar misschien dat als na-effect nu het licht uit blijft.
 
Terug
Bovenaan Onderaan