XL1000V heb ik een rem probleem of niet?

Forerunnert

Rookie
20 jul 2016
6
0
Hoi allemaal,

Ik ben onderhoud aan de remmen van mijn Varadero aan het doen: ik wil alles netjes schoonmaken, controleren, invetten en achter de remblokken vervangen.

Zo begon ik met de achterrem en toen ik de rem zuigers wat uit wilde drukken om het vuil rond de zuigers weg te halen viel me op dat de buitenste twee zuigers netjes met de hand in en uit te drukken waren maar de binnenste zuiger erg zwaar ging. Dat was dus een probleem dacht ik -O-

Toen ik hetzelfde verschijnsel bij beide klauwen voor tegenkwam ging er een lampje branden: CBS! Ik vond het al vreemd dat toen ik de slangen van de achter klauw eraf had de middelste zuiger wel ineens soepel liep :?

De service manual geeft helaas geen informatie over hoe een en ander werkt.
Wat ik wel kan vinden is dat de remhendel de buitenste twee zuigers van de voorklauwen bedient.

De voet rem en de secondary brake piston bedienen de middelste zuiger van alle klauwen, maar achter kwam die er dus niet uit toen ik de achter klauw bekeek en de voetrem bediende.

Ik vermoed dat ik gewoon in de maling genomen ben door de proportional control valve en er dus helemaal niets mis is met de remmen. Overigens werkte alle remmen prima voor ik aan deze operatie begon.

Is er iemand met ervaring met Honda CBS die kan vertellen of ik het bij het juiste eind heb?
 
Hoi allemaal,

Ik ben onderhoud aan de remmen van mijn Varadero aan het doen: ik wil alles netjes schoonmaken, controleren, invetten en achter de remblokken vervangen.

Zo begon ik met de achterrem en toen ik de rem zuigers wat uit wilde drukken om het vuil rond de zuigers weg te halen viel me op dat de buitenste twee zuigers netjes met de hand in en uit te drukken waren maar de binnenste zuiger erg zwaar ging. Dat was dus een probleem dacht ik -O-

Toen ik hetzelfde verschijnsel bij beide klauwen voor tegenkwam ging er een lampje branden: CBS! Ik vond het al vreemd dat toen ik de slangen van de achter klauw eraf had de middelste zuiger wel ineens soepel liep :?

De service manual geeft helaas geen informatie over hoe een en ander werkt.
Wat ik wel kan vinden is dat de remhendel de buitenste twee zuigers van de voorklauwen bedient.

De voet rem en de secondary brake piston bedienen de middelste zuiger van alle klauwen, maar achter kwam die er dus niet uit toen ik de achter klauw bekeek en de voetrem bediende.

Ik vermoed dat ik gewoon in de maling genomen ben door de proportional control valve en er dus helemaal niets mis is met de remmen. Overigens werkte alle remmen prima voor ik aan deze operatie begon.

Is er iemand met ervaring met Honda CBS die kan vertellen of ik het bij het juiste eind heb?
Ik heb er wel ervaring mee.

Geen idee wat jij aan het doen bent, en wat je al onnodig hebt losgemaakt.

Maar je bent aan iets begonnen, waar je geen idee van hebt. Vandaar ook je vragen :)

Maar wat wil je nou eigenlijk weten :?
 
Ok hier de korte versie :)
Ik wil weten of het normaal is dat de middelste zuigers zwaar lopen in gemonteerde toestand, want toen ik de achterste klauw eraf haalde liep die middelste zuiger ineens soepel.
Corrosie zou toch alle 3 zuigers in 1 klauw moeten aantasten en niet alleen de middelste?
 
Ok hier de korte versie :)
Ik wil weten of het normaal is dat de middelste zuigers zwaar lopen in gemonteerde toestand, want toen ik de achterste klauw eraf haalde liep die middelste zuiger ineens soepel.
Corrosie zou toch alle 3 zuigers in 1 klauw moeten aantasten en niet alleen de middelste?
Kennelijk zit de weerstand ergens anders.
Maar voor controle en schoonmaken zuigers, pomp je ze eerst uit.
Ik zelf maak daarna het systeem leeg, want schoonmaken zonder verversen is half werk.

Kom je ergens onverwachte dingen tegen, nagaan en oplossen.
 
Ik zal eerst het systeem weer vullen en dan eens kijken of ik kan vinden waar het probleem precies zit.
Overigens verbindt de delay valve de middelste cylinders van alle remklauwen dus dat lijkt me een goeie plek om te beginnen.

Kom je ergens onverwachte dingen tegen, nagaan en oplossen.

Sja wat is onverwacht in dit geval.. Ik vind het een beetje vreemd dat de service manual helemaal geen informatie geeft over hoe een en ander te testen maar de VFR heeft ook DCBS en daar is al heel wat meer info over te vinden op internet.

Overigens werken de remmen nu zoals ze altijd gedaan hebben dus als er een issue is dan is dat er al jaren.
 
je verhaal is en blijft nogal onsamenhangend.

maar je achterremklauw heb je al los gehad, alles loopt nu weer soepel en liep het ook al nu je weet welk hendel en wel pedaal welke zuiger bedient.

bij de blackbird staat het ook in het werkplaatshandboek, de volgorde waarop het remsysteem gevuld/ververst dient te worden.

Ook al alles aangesloten is zouden zuigers met de hand in de klauw te drukken moeten zijn, op een gegeven moment zit er wat druk achter, maar er moet niet veel verschil zijn tussen de zuigers onderling.

wat ook een indicatie kan zijn , zijn schuin afgesleten remblokken.
na een jaar of 5 zonder schoonmaken kan een remklauw revisie geen overbodige luxe zijn.
heb je het originele werkplaatshandboek ? zo niet, misschien heb je een type waarbij de werking van het systeem niet of onvolledig is beschreven.
 
Als de zuiger geen overmatige corrosie vertonen, ze zijn met de hand terug te drukken en je hebt geen schuin afgesleten blokken dan zou ik me er niet al te druk over maken en zou ik inderdaad het verschil onderling in/door het gecombineerde remsysteem verwachten. Problemen zoeken die er niet zijn is ook een kunst.

Ik zou me eerder druk maken over het weer goed ontlucht krijgen van het systeem als het leeg is geweest want dat kan bij zo een gecombineerd remsysteem van honda best lastig zijn als je niet de juiste volgorde weet. Voor mij is dat te lang geleden. Altijd bij de klauw beginnen die het verst van het potje is verwijderd, zoals bij auto's ook geldt. Maar de exacte volgorde moet je even op internet voor gaan speuren.
 
Excuus voor het onduidelijk zijn, het is allemaal een beetje lastig uit te leggen in woorden.
Dus hier een plaatje uit de service manual die ik heb (origineel honda voor dit model SD02) wat misschien een en ander verduidelijkt:

full


Voor de delay valve en proportional valve staat wel demontage/montage beschreven maar verder niets, ook niet hoe te controleren of alles naar behoren werkt.

Ik ga eerst eens verse remvloeistof halen en de boel weer vullen. Dat staat wel keurig beschreven in de manual.

De achterrem gebruik ik sowieso al zelden en als ik dat wel deed dan was er weinig van te merken. Voor de VFR lees ik dat er toch significante remkracht zou moeten zijn, ook op de voorremmen maar daar heb ik nooit iets van gemerkt.
Op de achterkant van de remblokken voor zie ik wel de afdrukken van de buitenste zuigers maar niet van de middelste dus ik vertrouw het toch niet helemaal.
Hij is altijd elk jaar dealer onderhouden geweest, dus ik nam aan dat alles in orde was '(
 
volgens mij denk je nog steeds te moeilijk.

als je voor jezelf niet duidelijk voor ogen hebt hoe je de werking van alle klauwen/zuigers moet controleren moet je hem wegbrengen.
of de ontluchtingsprocedure volgen, het systeem zal niet veel afwijken van de vfr of blackbird, indien al niet identiek.

die 2 kleppen/valves zou ik lekker met rust laten tenzij je serieuze remproblemen hebt.
als je normaliter alleen met voor remt en vaak op tijd en rustug remt vind ik hetgeen wat je boven beschrijft een logisch gevolg, de middelste zuiger van je achterremklauw doet dan niet veel en kan dan door 'stilstand'wat vast gaan zitten.

vandaar ook de tip om schoon te maken of te reviseren.

ontluchtingsvolgorde blackbird : http://ixxra.org/yosbleedingthebrakes.htm
 
Laatst bewerkt:
Excuus voor het onduidelijk zijn, het is allemaal een beetje lastig uit te leggen in woorden.
Dus hier een plaatje uit de service manual die ik heb (origineel honda voor dit model SD02) wat misschien een en ander verduidelijkt:

[afbeelding]

Voor de delay valve en proportional valve staat wel demontage/montage beschreven maar verder niets, ook niet hoe te controleren of alles naar behoren werkt.

Ik ga eerst eens verse remvloeistof halen en de boel weer vullen. Dat staat wel keurig beschreven in de manual.

De achterrem gebruik ik sowieso al zelden en als ik dat wel deed dan was er weinig van te merken. Voor de VFR lees ik dat er toch significante remkracht zou moeten zijn, ook op de voorremmen maar daar heb ik nooit iets van gemerkt.
Op de achterkant van de remblokken voor zie ik wel de afdrukken van de buitenste zuigers maar niet van de middelste dus ik vertrouw het toch niet helemaal.
Hij is altijd elk jaar dealer onderhouden geweest, dus ik nam aan dat alles in orde was '(
Als je die rem nooit gebruikt, is het niet raar dat je er geen sporen van kunt terugvinden, toch?

Misschien is het inderdaad een goed idee om de boel door te spoelen, de ontluchten, en dan eens te testen op werking.
 
Terug
Bovenaan Onderaan