Bagagerek achter het achterwiel

kapiteinkoek

MF veteraan
27 okt 2008
6.402
183
Ik was in Noorwegen en zag een motor met een bagagerek achter het achterwiel, zeg maar op deze plek:

lastrek.png


Waarschijnlijk zat hij aan het subframe maar de bagage zat wel op deze hoogte.
Heeft zoiets een naam en weet iemand hoe het zit met de regelgeving omtrent een dergelijke lastdrager?
 
Auto: 1000 kg, massa wiel plus remmen 40 kg, massa ophanging 10 kg. Onafgeveerde massa is 2% van de totale massa.

Motor: 300 kg, wiel plus rem 15 kg, massa ophanging 10 kg. Onafgeveerde massa is 15% van de totale massa.

Stap voor de gein eens in een auto waarvan de ophanging voor maximale prestaties gemaakt is (zoals vrijwel iedere motorfiets). Race dempers, zachte compound banden, lichtmetaal (lichtgewicht, geen bling bling only). En gooi zo'n ding eens een bochtje door.

En stap dan eens op een scooter en gooi die snel de bocht door. Ik zal het verklappen, hij dribbelt weg over het achterwiel.

je probeert waarschijnlijk iets duidelijk te maken, maar wat is me totaal niet duidelijk, en of het relevant is nog veel minder
a050.gif
 
Ik heb zo iets ooit in Amerika gezien op een goldwing, maar dat zat volgens mij niet op de achterbrug vast.

Zo iets
[~[url="http://i1190.photobucket.com/albums/z441/BobUSNA71/Bestem%20T-Box%20929/BestemT-Box929-back.jpg"]afbeelding~][/URL]

Dit kan natuurlijk ook
Complément bagage - Valise GIVI Trekker

[afbeelding]

Zo kan natuurlijk ook:
http://imagesia.com/p1000531_748w


Extension pour les bagages....
Wel handig zo'n koffer voor je kentekenplaat. Vooral bij de flitsers.
 
Auto: 1000 kg, massa wiel plus remmen 40 kg, massa ophanging 10 kg. Onafgeveerde massa is 2% van de totale massa.

Motor: 300 kg, wiel plus rem 15 kg, massa ophanging 10 kg. Onafgeveerde massa is 15% van de totale massa.

Stap voor de gein eens in een auto waarvan de ophanging voor maximale prestaties gemaakt is (zoals vrijwel iedere motorfiets). Race dempers, zachte compound banden, lichtmetaal (lichtgewicht, geen bling bling only). En gooi zo'n ding eens een bochtje door.

En stap dan eens op een scooter en gooi die snel de bocht door. Ik zal het verklappen, hij dribbelt weg over het achterwiel.

Dan zal ik jou eens verklappen dat je soms stinkend je best moet doen om in Frankrijk een lokale scooter/MP3 "coureur" bij te houden op een bochtig weggetje.
 
Auto: 1000 kg, massa wiel plus remmen 40 kg, massa ophanging 10 kg. Onafgeveerde massa is 2% van de totale massa.

Motor: 300 kg, wiel plus rem 15 kg, massa ophanging 10 kg. Onafgeveerde massa is 15% van de totale massa.

Stap voor de gein eens in een auto waarvan de ophanging voor maximale prestaties gemaakt is (zoals vrijwel iedere motorfiets). Race dempers, zachte compound banden, lichtmetaal (lichtgewicht, geen bling bling only). En gooi zo'n ding eens een bochtje door.

En stap dan eens op een scooter en gooi die snel de bocht door. Ik zal het verklappen, hij dribbelt weg over het achterwiel.
Heeft het gewicht van het voertuig ook nog iets met het onafgeveerd gewicht te doen?
Iets dat licht is is sneller van zijn richting te veranderen. Een lichter wiel zal ervoor zorgen dat het contact met de weg beter is. een zwaar wiel zal meer moeite hebben met snellen veranderingen. Of het voertuig zelf meer of minder weegt heeft hier volgens mij geen invloed op.
is het voertuig zwaarder dan zijn de veren ook stugger en ook de demping. Dit zal het volgen weer moeilijker maken.
Als het waar is dat een zwaar voertuig een voordeel is, waarom maken we dan die motoren steeds lichter? Een sportwagen vergelijken met een scooter raakt ook kant noch wal.
Een redelijke sportmotor kan harder door een bocht dan een redelijk sportieve auto.
 
Ik ben nog niet overtuigd, menig car versus bike youtube filmpje laat zien dat een motor in de rechte lijn weg rijdt van een auto (power/weight) en dat een auto in bochten en met remmen sneller is (grip).
Maar, naast het onafgeveerde massa-verhaal... heb je wel eens gezien wat de vering opvangt als je rijdt? Plaats jouw actioncam eens zodanig dat je kan zien wat de achterbrug rijdend "doet" en ga een stukje toeren...


Er is een scharnierpunt van de achterbrug in de GS500. Van daar uit loopt een brug naar het achterwiel. Deze arm ga je met een factor twee verlengen en op het uiteinde ga je een bakje voor lading plaatsen.

Stel je voor dat je met 100 km/uur over supervlak (denk gymzaalvloer) wegdek rijdt waar een muntje van twee mm hoog op ligt....

Dan veert jouw achterwiel een fractie minder dan 2 mm omhoog (de motor veert iets mee omhoog). Het bakje gaat ongeveer 4 mm omhoog (iets meer omdat het bakje verder van de band zit als het scharnierpunt). Het mandje eieren in dat bakje krijgt dus vliegles alsof er een munt van 4 mm hoogte ligt op de plaats van dat muntje van 2 mm hoog.

In België, bijvoorbeeld, hebben ze bedacht dat een kuil in de weg als verkeersremmende maatregel ingezet kan worden. Wat blijft er van jouw lading over na een paar km op en neer schudden over kuilen van 10 cm diep?
 
Heeft het gewicht van het voertuig ook nog iets met het onafgeveerd gewicht te doen?
Iets dat licht is is sneller van zijn richting te veranderen. Een lichter wiel zal ervoor zorgen dat het contact met de weg beter is. een zwaar wiel zal meer moeite hebben met snellen veranderingen. Of het voertuig zelf meer of minder weegt heeft hier volgens mij geen invloed op.
is het voertuig zwaarder dan zijn de veren ook stugger en ook de demping. Dit zal het volgen weer moeilijker maken.
Als het waar is dat een zwaar voertuig een voordeel is, waarom maken we dan die motoren steeds lichter? Een sportwagen vergelijken met een scooter raakt ook kant noch wal.
Een redelijke sportmotor kan harder door een bocht dan een redelijk sportieve auto.

Een wiel is een massa tussen twee veren opgesloten. Aan de ene kant is er een band die vergelijkbaar is met een rubberen veer. Aan de andere kant is er de (meestal stalen) veer van het voertuig. Deze massa wordt op zijn plaats gehouden met wat stangen en hefboompjes, waarvan de massa deels meetelt bij de beweging. Het geheel wordt gedempt met een schokdemper die de bovenste veer dempt.
Nu gaan we de onderste veer (de band) bewegen dankzij oneffenheden in het wegdek en we gaan de wrijvingskracht meten die het oppervlak van de band maximaal heeft.

Je kan dat beschouwen als een tweede orde veersysteem, waarbij je de bewegende massa van het veersysteem verwaarloost tegen de massa van het voertuig. Wil je die massa niet verwaarlozen, dan heb je een echt wiskunde puzzeltje. mijn kennis van wiskunde is op dit moment niet voldoende voor dat puzzeltje....

De grip is een begrip wat min of meer neerkomt op de wrijving tussen band en wegdek. De wrijving kan je goed benaderen als een constante maal de kracht waarmee de band op het wegdek gedrukt wordt.

Bij voertuigen zal deze kracht fluctueren (tweede orde veersysteem) en op moment van minimale kracht zal de maximale wrijving ook minimaal zijn. Als je op dat moment gebruik wil maken van die wrijving (bocht, remmen) zal je dus wisselende wrijving hebben.

Een voertuig heeft ook een massa en de benodigde wrijving voor een bocht is lineair afhankelijk van die massa. De opgewekte wrijving is ook lineair afhankelijk van dezelfde massa. Dat maakt de massaverhouding van voertuig ten opzichte van de wielen belangrijk.

Het streven naar steeds lichtere voertuigen heeft andere redenen: om een ton op gang te duwen heb je veel meer kracht nodig dan om een paar honderd kilo op gang te duwen. Bovendien speelt met motorfietsen de bestuurder ook behoorlijk mee: je stuurt deels door jouw eigen zwaartepunt te verplaatsen. En je wil dat die 70 ( ??? ) kg Rossi dat 150 kg ( ??? ) zware jammerhout optimaal kan besturen.
 
Een wiel is een massa tussen twee veren opgesloten. Aan de ene kant is er een band die vergelijkbaar is met een rubberen veer. Aan de andere kant is er de (meestal stalen) veer van het voertuig. Deze massa wordt op zijn plaats gehouden met wat stangen en hefboompjes, waarvan de massa deels meetelt bij de beweging. Het geheel wordt gedempt met een schokdemper die de bovenste veer dempt.
Nu gaan we de onderste veer (de band) bewegen dankzij oneffenheden in het wegdek en we gaan de wrijvingskracht meten die het oppervlak van de band maximaal heeft.

Je kan dat beschouwen als een tweede orde veersysteem, waarbij je de bewegende massa van het veersysteem verwaarloost tegen de massa van het voertuig. Wil je die massa niet verwaarlozen, dan heb je een echt wiskunde puzzeltje. mijn kennis van wiskunde is op dit moment niet voldoende voor dat puzzeltje....

De grip is een begrip wat min of meer neerkomt op de wrijving tussen band en wegdek. De wrijving kan je goed benaderen als een constante maal de kracht waarmee de band op het wegdek gedrukt wordt.

Bij voertuigen zal deze kracht fluctueren (tweede orde veersysteem) en op moment van minimale kracht zal de maximale wrijving ook minimaal zijn. Als je op dat moment gebruik wil maken van die wrijving (bocht, remmen) zal je dus wisselende wrijving hebben.

Een voertuig heeft ook een massa en de benodigde wrijving voor een bocht is lineair afhankelijk van die massa. De opgewekte wrijving is ook lineair afhankelijk van dezelfde massa. Dat maakt de massaverhouding van voertuig ten opzichte van de wielen belangrijk.

Het streven naar steeds lichtere voertuigen heeft andere redenen: om een ton op gang te duwen heb je veel meer kracht nodig dan om een paar honderd kilo op gang te duwen. Bovendien speelt met motorfietsen de bestuurder ook behoorlijk mee: je stuurt deels door jouw eigen zwaartepunt te verplaatsen. En je wil dat die 70 ( ??? ) kg Rossi dat 150 kg ( ??? ) zware jammerhout optimaal kan besturen.
Dus als je bij VR een zak cement van 25Kg op zijn motor legt kan hij sneller door een bocht?
Meer gewicht geeft immers meer grip. Ik kan dat moeilijk geloven.
 
Dus als je bij VR een zak cement van 25Kg op zijn motor legt kan hij sneller door een bocht?
Meer gewicht geeft immers meer grip. Ik kan dat moeilijk geloven.

Hij zal niet sneller gaan, maar dat komt alleen maar omdat ie tijdens het rijden teveel bezig is om de cement zak op zijn plaats te houden, maar anders.......
 
In theorie wel. Maar, die 25 kg extra moet ook nog van snelheid veranderen en dat merk je waarschijnlijk meer. Halverwege de bocht gas open en ..... het motorgeluid verandert lichtelijk.
Dat extra gewicht werkt afhankelijk van de hellingshoek meer naar buiten dan naar beneden.
Als je platter door de bocht gaat is extra gewicht een nadeel.
hoe zit het met de bochtensnelheid van de moto3 vs. motogp?
Ik kon met mijn sm van 105KG veel harder door de bocht dan met een fireblade o.i.d.
Dat spoort niet met jou verhaal want dan zou het andersom zijn.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wilde ik even laten zien,deze buffetkast!! Wat doet ie met je wegligging???. |( [afbeelding]

wegligging en Goldwing in 1 zin ? hoewel het theoretisch kan natuurlijk, denk ik dat minstens 99% van de GW'ers zich daar niet veel van aan trekken.
Als hij echter achteraan een zwaardere veer heeft gestoken, is het comfort op zijn GW weer maar eens toegenomen en dus denk ik dat de eigenaar behoorlijk tevreden is
 
http://i1247.photobucket.com/albums/gg633/jakob66/cx forum/bagagedrager sw_zpsuhpqmazb.jpg

voor bagage, volume van licht gewicht zoals slaapzak ect, achterop een GS500 lijkt mij uitvoering zoals op bijgevoegde foto max haalbaar.
omdat de vraag van TS hiernaar is denk ik dat tank duozit en zijkoffers/tassen al vol zitten.
totaal gewicht wat de GS500 mag hebben zal dan ook al wel naar max gaan, los van de hele discussie over het gewicht achter het spatbord.
 
Wilde ik even laten zien,deze buffetkast!! Wat doet ie met je wegligging???

Ik denk niet zoveel bij een motor van dat formaat.


voor bagage, volume van licht gewicht zoals slaapzak ect, achterop een GS500 lijkt mij uitvoering zoals op bijgevoegde foto max haalbaar.

Klopt wel denk ik en meer dan dat was ik ook niet van plan erop te zetten. Maar goed ik ga er niet aan beginnen want dat extra gewicht is mijns inziens een te grote aanslag op het gedrag en comfort van de motor. Dan gaat er of minder zooi mee of ik hang de aanhanger erachter.
 
Terug
Bovenaan Onderaan