Accu vloeistof

wervisser

Die hard MF'er
31 mrt 2005
955
3
Tilburg
Mijn accu van mijn BMW leek enige tijd geleden te zijn overleden. Wanneer hij na de eerste keer starten afsloeg, dan was er niet genoeg over om opnieuw te starten. Helaas is het aanduwen van een 1100 boxer geen gemakkelijk karwei.
Nu heb ik de accu een paar keer aan een Optimate III gehangen en ging het allemaal prima. Tot op heden eigenlijk wel.

Aangezien ik mijn luchtfilter wilde vervangen alsmede mijn benzinefilter heb ik gelijk de mogelijkheid om mijn accu eens nader te bekijken. Na 3 weken stil staan zonder druppellader meet ik zo'n 12.48V onbelast. Wanneer ik echter naar de vloeistof kijk is hij in alle cellen nog maar voor de helft vol.

Nu mijn vraag :-)

Kan ik de vloeistof aanvullen met demi water of is de accu te veel leeg ? Hoe verdwijnt sowieso al die vloeistof uit een accu :z
 
Ja, ja kan accu gewoon vullen met demi.

Wel goede kans dat accu door lage stand inmiddels zijn beste tijd heeft gehad.
Veel vermogen leveren bij starten door een klein deel van de platen dat vindt de accu echt niet zo fijn. Als stand zo heel laag en weer gevuld eerste tijd nivo vaker checken. Als 1 van de cellen is defect kan de bijgevoegd demi er net zo snel weer uitkoken.

Een paar jaar terug was bij mij op vakantietrip ook 1 van de cellen veel te laag. deze bij een garage laten bijvullen. Een dag llater en 300km verder was die cel alweer onder nivo. Einde oefening en dus nwe accu!
 
Laatst bewerkt:
Hallo.

Ja kun je gewoon bijvullen met demi water.
Ik heb hetzelfde probleem gehad met mijn accu, die was bijna helemaal leeg nadat hij lange tijd aan de optimate heeft gehangen.

Zo'n optimate is een snellader en daardoor warmt de accu op waardoor langzaam maar zeker het vocht eruit verdampt.

Een druppellader is beter geschikt om de accu langere tijd aan te hangen.

Als de accu door de dynamo op wordt geladen wordt hij ook een beetje warm waardoor langzaam maar zeker het water eruit verdampt.

( dit is mijn ervaring en mijn conclusie maar daar ben ik niet helemaal 100% van overtuigd )

Groeten.
 
Je verliest je accuwater niet door verdamping maar door elektrolyse. Er ontstaat waterstof en zuurstof en dat verdwijnt de lucht in. Er verdwijnt op zich wel iets door verdamping maar dat is een stuk minder vergeleken bij het eerste.
 
Laatst bewerkt:
gewoon vullen met deminwater en proberen. als hij echt heel erg leeg is wil een paar druppels zuur per cel (dat spul kan een beetje kristalliseren als er veel water uit verdampt is en dat nieuwe zuur help met het oplossen van de kristallen) de reactie nog wel eens reactiveren maar heb ik het over niet meer als een druppel of 3 per cel. als dat niet genoeg is is het over en uit met de accu.
 
Er moet minimaal een 19Ah accu in. Nee er zit geen chip in waardoor alleen bepaalde accu's geaccepteerd worden.
Ik heb in mijn R1150R een 22Ah Motobatt.
Vullen en aan de lader en eens even kijken wat die accu doet. Misschien heb je geluk en zijn de platen niet kromgetrokken.
 
weet ik veel, jij plaatst die link.

Was ook maar als voorbeeld van een onderhoudsvrije accu al kan deze wel in een heleboel BMW's

Bmw C 600 Sport - 2012 t/m 2015
Bmw C 650 GT - 2012 t/m 2015
Bmw F 650 GS - 2008 t/m 2012
Bmw F 700 GS - 2013 t/m 2015
Bmw F 800 GS - 2008 t/m 2015
Bmw F 800 GT - 2013 t/m 2014
Bmw F 800 R - 2009 t/m 2015
Bmw F 800 S - 2006 t/m 2010
Bmw F 800 ST - 2006 t/m 2013
Bmw K 1200 R - 2005 t/m 2008
Bmw K 1200 S - 2005 t/m 2008
Bmw K 1300 R - 2009 t/m 2015
Bmw K 1300 S - 2009 t/m 2015
Bmw R 1200 GS - 2004 t/m 2014
Bmw R 1200 R - 2007 t/m 2015
Bmw R 1200 RS - 2015
Bmw R 1200 S - 2006 t/m 2008
Bmw R 1200 ST - 2005 t/m 2008
Bmw R NineT - 2013 t/m 2014
 
Ik heb er een 18Ah Kung Long van de Reichelt in zitten. Daar doet hij het prima op. Zonder ABS, dat wel. Lekker onderhoudsvrij, dat is wel zo prettig onder die tank.

Ik heb dus zo'n k :X ABS systeem er in zitten. k :X ABS omdat het er een is met electrisch bekrachtigde remmen! :$
Dat hele systeem werkt waanzinnig (je kunt echt je oogballen er uit remmen), maar is extreem onderhoudsgevoelig. Dus elk jaar het hele remsysteem (vooral de elektronisch bekrachtigde ABS pomp) doorspoelen en verversen en nooit met een te lage accuspanning starten.
Vandaar die 22 Ah onderhoudsvrije Motobatt, uiteraard ook onder de tank.
 
Terug
Bovenaan Onderaan