vraag over afstellen ketting

ritjard

Die hard MF'er
4 aug 2015
559
0
omgeving utrecht
Beste techneuten,
ik zit nu met een probleempje nadat ik geprobeerd(aka verneukt) heb de ketting te stellen. :$ :$ :$ :$ :$ :$
De markeringen links en rechts op de swingarm komen niet overeen.
Rechts staat die op de 4de streep
Links staat die op de 5.5de streep ongeveer

Alle foto's/gegevens zijn geconstateerd terwijl de motor op de middenbok stond.

De sluitingen op de swingarm zien er zo uit:
Links:
full


Rechts:
full

Blokje rechts zit veel meer los dan blokje links. De afstand van de moer tot einde schroef is:
links 1.5 cm
Rechts 1.5 cm \


Ook liep de ketting niet lekker(soort knakkend geluid) meer nadat ik een beetje met de as gekloot had, nu ik hem verder naar de rechterkant heb gedraaid loopt die wel weer lekker. De speling van de ketting is nu goed.

Wat moet ik doen om ervoor te zorgen dat de twee markeringen gelijk zijn en de ijzeren blokjes (foto's) ook gelijk zijn??

Ps kettingset zit er nu iets minder dan 500 km onder, toen die gemonteerd was zat die goed!!
 
Ik begrijp uit het hele verhaal dat Zot eigenlijk nooit naast het "streepje" zit en dat Martell die handigheid (het vertrouwen) niet heeft en er juist wel eens naast zit.

Maar ik kan het mis hebben. (er naast zitten) :+
 
Ik begrijp uit het hele verhaal dat Zot eigenlijk nooit naast het "streepje" zit en dat Martell die handigheid (het vertrouwen) niet heeft en er juist wel eens naast zit.

Maar ik kan het mis hebben. (er naast zitten) :+
Er zijn motoren waar de indicaties behoorlijk kloppen.
Er zijn ook motoren waarbij de indicaties er bijv een mm naast zitten.
Aangezien er prima meetdingen zijn tbv uitlijnen, kan het mi geen kwaad die ook in te zetten. Als is het maar ter controle. En dan ik af op het resultaat van de meting, ipv de streepjes.

Ik ga niet zeggen dat ze nooit kloppen. Als ik zelf meet, zijn die streepjes ook niet meer zo van belang.
 
Als ik het achterwiel vastzet druk ik altijd stevig tegen het achterwiel zodat de boel niet naar achteren schuift. Wat bij jouw wel is gebeurt zo te zien.

Bij mij kloppen de streepjes trouwens aardig als ik het nameet met een laser. Het is alleen zeer lastig af te lezen en als de spanner niet precies recht zit klopt het ook niet helemaal.
 
Terug
Bovenaan Onderaan