Vietnam

Status
Niet open voor verdere reacties.
*O* *O* HOERA!!! *O* *O*

Vanaf gisterenmorgen konden leerlingen hun officiële cijfers op internet nagaan. In de loop van de dag heeft Minh alle vier haar studenten kunnen bereiken en...


*O* *O* ALLEMAAL GESLAAGD!!! *O* *O*


Ze kunnen nu op basis van hun cijferlijst gaan kijken naar welke universiteit/school ze kunnen.
 
Zeer zware staffen op durgsbezit/handel lijkt meer voor te komen in Azië, weet jij waarom?
Omdat ze daar beseffen dat drugs nergens voor goed is, en dus niet zomaar tolereren of zelfs deels goedkeuren zoals in onze (ziekelijke) westerse wereld ...

Zelfs met sigaretten zijn ze streng.
Op de Filipijnen, de regio waar mijn vrouw vandaan komt, mag je NIET roken in het openbaar, zelfs niet in je eigen auto. Kostprijs? 10.000PHP tot 15.000PHP (op dit moment, door de slechte wisselkoers, "slechts" 193€ tot 289€), voor een "goed betaalde" Filipijn, betekent dat 1 tot 1,5 maandloon. Voor iemand die zich tevreden moet stellen met een "normaal loon", loopt dat op tot 2 maandlonen. Gevolg? Weinigen die daar roken!
 
Yamaha R3

Zondag met mijn nieuwe lenzen een stukje op de fiets gereden en gisteren op de motor. Ging beiden goed.

Dus moest ik een muntje opgooien: FredVN in "Vietnam" Gelukkig lagen er nog chocolademunten in de koelkast voor de jongste groep kinderen, die Minh les geeft. Vraag me alleen niet waarom er 50 Eurocent op Vietnamese chocolademunten staat... :?

full




En.....
.
.
.
.
.
en.........
.
.
.
.
.
De beslissing om de R3 te nemen is definitief. *O*
(OK, OK, beetje valsspelen: de rand van die munten is “niet helemaal gelijk” en blijft de munt onmogelijk op staan. Kniesoor die daar op let).

Rest nog het “wanneer”. Onder andere door gasten uit Nederland en nog wat andere zaken die eerst afgehandeld moesten zijn, was het eerste idee om dit te combineren met mijn tweede bezoek aan mijn oogarts. Helaas was mijn oog op dat moment nog steeds niet goed, dus hebben we dat plan verworpen.

Vervolgens bleken er echte problemen met mijn oog te zijn, wat al weer zo’n twee maanden geleden resulteerde in een operatie. Inmiddels heb ik alweer een paar controles gehad en alles blijft goed. De resterende klachten heb ik niet echt last van tijdens het motorrijden.

Kortom, ik neem zeer binnenkort de beslissing wanneer we hem in HCM gaan ophalen. En uiteraard hou ik daarbij de conditie van mijn oog in de gaten.

Ik zou hem eerst alleen of met Erich op gaan halen, maar gezien alle gedoe rond de diverse shops gaat Minh mee. Het is denkelijk toch wel gemakkelijk om een Vietnamees sprekende persoon als tolk bij me te hebben. Of ze er zelf na een dikke 400 km. achterop nog zo over denkt..... :+

Maar een tussenstop in één of ander resort in Mui Ne of Phan Thiet vergoedt een heleboel. ;)

En misschien daar ook meteen wat foto’s van de nieuwe fiets maken als bv....

full

full



Moet Minh wel eerst bijpassende schoenen kopen O-) (helaas voor de R3 niet kunnen vinden).

full
 
Laatst bewerkt:
Mwah. Dan begint het weer net op alle Chinese imitatietroep hier te lijken... :N

Het zullen dus wel slippers worden (die van de dame op de foto zijn wel grappig).
 
Laatst bewerkt:
Wreed mooi machientje he, zo een R3 8-)

Ik weet dat die op de Filipijnen ook te krijgen is, maar ken de prijzen nog niet.
Vroeger was alles zowat 100 tot en met 150 cc. Maar de economie groeit/herpakt zich daar razendsnel. Steeds meer mensen willen dus "uitpakken" met "zware motoren".

Als ik het mij kon permitteren zou ik ze zelfs zo een motor willen aanschaffen voor hier in België, voor mijn vrouwtje. Moet ik wel eerst zien dat ze aan de grond kan met haar voeten. Al ga ik er van uit van wel. Bij mijn huidige motor is dat niet zo. Die motor lijkt dan ook wel erg groot als zij erop zit :+

Ik heb haar ook wel vriendelijk uitgelegd dat je in de BeNeLux niet in zo een shortje kan rijden ... en toen trok ze een lang gezicht ... :')
 
Laatst bewerkt door een moderator:
@Jurgendb (of eigenlijk mijn post daarboven)
full


@Xir
Bedankt, ik zal het aan de Teacher doorgeven.

@DKP
Over een paar dagen nog een post voor je vrouw.
En waarom zou ze niet in shorts kunnen rijden? Natuurlijk kan dat. (Mits ze ook bovenstaande schoenen aantrekt) O-)
 
Vietnam’s Greatest Motorbike Day Trip

Althans volgens de auteur. Zijn verhaal over een trip van Hue naar Hoi-An over ca. 140 km. is te vinden op:
Vietnam's Greatest Motorbike Day Trip - Earth Nutshell

Een enthousiaste beschrijving met veel fraaie foto’s.

Slechts één opmerking. Hij schrijft: “I haven’t yet met anybody that disliked Hoi An.” Heeft hij toch heel duidelijk dit topic niet gelezen: ik sta vooraan! :r
 
@Jurgendb (of eigenlijk mijn post daarboven)
[afbeelding]

@Xir
Bedankt, ik zal het aan de Teacher doorgeven.

@DKP
Over een paar dagen nog een post voor je vrouw.
En waarom zou ze niet in shorts kunnen rijden? Natuurlijk kan dat. (Mits ze ook bovenstaande schoenen aantrekt) O-)
Die schoenen zijn gewoon een paar extra ogen op de weg. super veilig...
 
Road crashes, drowning hurt hundreds of Vietnamese children every day

Vietnam apparently needs to do a lot more to create a safer environment for children, as new figures showed that drowning and road crashes still kill or injure hundreds of them every day. Figures from the Ministry of Labor, Invalids and Social Affairs released at a press conference Wednesday showed that 580 children fall victims to injurious or fatal accidents every day.

At least 20 of them are killed on a daily basis in the accidents, with road crashes and drowning identified as the leading causes. The number of victims is eight times that of developed countries and higher than many Southeast Asian neighbors, according to the ministry’s figures. The press briefing was held to launch an action month starting May 28 to come up with programs to increase safety for children.

Vietnam’s social affairs ministry last November initiated a five-year campaign which is expected to spend around $30 million of state budget and international aid to reduce the high rate of injury-related deaths among children and teenagers. The program has set to reduce the number of children victims of road crashes and fatal drownings both by 10 percent.


Photo: Drowning is among the top killer of children in Vietnam. Photo: Nguyen Tuong Huy


Bron: Road crashes, drowning hurt hundreds of Vietnamese children every day


full




Ik ken dezelfde verhalen ook uit onze omgeving. En ik heb niet de indruk dat er ook maar iets aan gedaan wordt.

Elders gebeurt er gelukkig wel wat. Zie de komende dagen.
 
Universiteit

Omdat we net na de examentijd zitten was ik nieuwsgierig, wanneer je naar een universiteit kunt en hoe je daar eventueel een studiebeurs voor kunt krijgen. Minh geeft de antwoorden.

Toelating
Er is in het algemeen geen toelatingsexamen, je moet alleen geslaagd zijn voor het highschool-examen. Elke universiteit vraagt verschillende niveaus en verschillende combinaties van het examen. Bijvoorbeeld voor een medische studie moet je minimaal 27 punten hebben voor wiskunde, scheikunde en biologie samen.

Studiebeurs
Dat hangt van de universiteit af, maar in het algemeen moet de student(e) excellente resultaten hebben behaald in de laatste drie jaren van de highschool om in aanmerking te komen voor een studiebeurs.

Dat betekent een gemiddelde van 8,0 over alle vakken en wiskunde en literatuur niet lager dan een 7,5.

Als studenten hoge cijfers op hun examen hebben, hebben ze meer kans op een studiebeurs. Hoewel veel universiteiten beursen geven aan studenten die niet alleen een goede cijferlijst hebben, maar ook goed zijn in sociale activiteiten: zaken buiten het studeren. Bijvoorbeeld RMIT (een Australische universiteit in HCMC) geeft een beurs van 100% aan studenten met een gemiddeld cijfer in klas 12 van 9.0 plus veel activiteiten en een IELTS (International English Language Testing System) cijfer van 7.0.
 
Nou, de Filipijnen is hard op weg om een narco-staat te worden, het is met normale middelen nauwelijks in de hand te houden met al die amfetamine in de grote steden.
De grenzen zijn niet adequaat te bewaken en Chinese- en Mexicaanse kartels hebben gewoon vrij spel met al die eilanden.
Het is niet voor niks dat iemand als Duterte als president is verkozen, lijkt me.
Ik heb eerlijk gezegd nog nooit gehoord van een officieel rookverbod in de auto ergens op de Filipijnen.


Omdat ze daar beseffen dat drugs nergens voor goed is, en dus niet zomaar tolereren of zelfs deels goedkeuren zoals in onze (ziekelijke) westerse wereld ...

Zelfs met sigaretten zijn ze streng.
Op de Filipijnen, de regio waar mijn vrouw vandaan komt, mag je NIET roken in het openbaar, zelfs niet in je eigen auto. Kostprijs? 10.000PHP tot 15.000PHP (op dit moment, door de slechte wisselkoers, "slechts" 193€ tot 289€), voor een "goed betaalde" Filipijn, betekent dat 1 tot 1,5 maandloon. Voor iemand die zich tevreden moet stellen met een "normaal loon", loopt dat op tot 2 maandlonen. Gevolg? Weinigen die daar roken!
 
Laatst bewerkt:
Vietnam man dies after wife squeezes his 'private parts' in rage


Op deze maandagmorgen een bijdrage, niet echt geschikt voor mensen met een zwakke maag of sterke verbeelding....

Xin Loi. O-) :+



A man in the southern Vietnamese province of Tien Giang died after a fight with his estranged wife on Sunday, during which the woman reportedly launched numerous attacks, including aggressively squeezing his testicles.

Le Kim Khai, 53, died of suffocation en route to hospital on Sunday after his face turned purple. His wife, 55-year-old Phan Thi Kim Chuong, is being held for questioning, Tien Giang police said on Monday.

On Sunday night, Khai arrived at his wife’s home, only to see the doors locked with Chuong and one of their two daughters refusing to let him in. Khai responded by taking out a hand-saw in order to cut the lock open, but as soon as he got into the house, the separated couple got into a fierce quarrel, which quickly turned violent. The husband was the first to use his fists, and repeatedly beat his wife despite the daughter’s desperate attempts to stop him. After the daughter was also eventually beaten, the wife shouted out for help.

However, before any neighbors could respond, the wife grabbed the testicles of her husband, and pulled him down to the ground. Chuong then jumped on the man’s belly, her hands not releasing his private parts. Chuong was still squeezing her husband’s balls when she finally managed to call the police. After crushing his testicles for about five minutes, Chuong agreed to stop, as advised by neighbors who had finally arrived at the scene.

full



At this point Khai had already lost consciousness and died as he was rushed to hospital. An autopsy revealed that he died of tracheal effusion, with food stuck in his windpipe, leading to suffocation.

Chuong told police she had been repeatedly assaulted by her husband, whom she was separated from, and had only intended to ‘warn’ him when grabbing his testicles, she said.
Khai was the head of a commune-level neighborhood security unit.


Bron: TEMPLATE | HOME


Ik ben helaas zelf wel visueel ingesteld, dus ik zie het voor me. En vraag me toch wel af: hoe kan ze in zijn ‘private parts’ knijpen en tegelijk op zijn buik springen (krijgt visioenen van trampoline, paaldansen etc.)? _O- *O* O-)

En Xin Loi Mr. Khai, maar als je als hoofd security nog niet eens jezelf kan beveiligen....
(dan wordt je als springkussen of danspaal gebruikt). O-)

full



Commentaar van Erich: “well done Karma.”
 
Motorcycle ergonomics simulator

In een ouder topic vond ik bovengenoemde site via Motorcycle Ergonomics. Door het opgeven van lichaamslengte en binnenbeenlengte kun je ongeveer zien, hoe je op een te kiezen specifiek type motorfiets zit. Ik heb dat gedaan voor de BMW R90S, mijn laatste motor heel lang geleden, en de Yamaha R3, mijn huidige keuze. Kwam vrij aardig overeen.

Of de zitpositie helemaal correct is weet ik niet, maar het geeft in ieder geval een aardige indicatie. En het heeft zeker meegespeeld in de beslissing.



@DKP.
Je kunt ook controleren of de “berijder (m/v)” met de voeten op de grond komt.

En daarna…

… “op naar de Yamaha-shop voor
. *O*
 
Drowning deaths of children continue to haunt Vietnam

Local residents found the bodies of three children in a reservoir in Nghe An Province Sunday, including two siblings and their cousin. The victims were identified as Tran Thanh Trung, 11, his sister Tran Thu Huong, 6, and Tran Viet Hung, 10, who had apparently gone swimming there. The tragedy is the latest in a never-ending saga. Statistics from the Department of Child Care and Protection show an average of nine children drown every day in Vietnam while swimming is not effectively taught in schools.

Dang Hoa Nam, the department’s director, said many children went swimming in the hot weather of the past months but they were not equipped with safe swimming skills. “Some construction sites were also responsible for not putting up barriers and warning signs.” A recent survey by the department found only 35 percent of children in the Mekong Delta and 10 percent in the Red River Delta can swim. “With such low rates of children who can swim, drowning risks are high,” Nam said.

Funding difficulties
The Ministry of Education and Training drafted a plan in 2010 to teach swimming in schools to prevent drowning deaths of children. All provinces were instructed to trial swimming programs in primary schools by 2015, particularly for third, fourth and fifth grade students. However, few have managed to implement the plan, primarily due to a shortage of swimming pools.

Duong Van Ba, a ministry official, said the focus was then shifted to attracting investment from the private sector. “However, it costs VND800 million (US$36,000) to build a small swimming pool and not many schools raised the investment.” Existing swimming pools should cooperate with schools and earmark a certain time for training students, he said.
Deputy Minister of Labor, War Invalids and Social Affairs Dao Hong Lam said proper pools are not needed for swimming courses. “Schools can use canvas to make makeshift pools, or set up nets in rivers.”

Photo: A free swimming class in Hanoi. Photo credit: Hanoi Youth Union


Bron: Drowning deaths of children continue to haunt Vietnam

full
 
Springtime

In FredVN in "Vietnam" kwam mede het werk van Thai Phien (werkelijke naam Nguyen Thai Phien) ter sprake. Op zijn website staat o.a. zijn boek Springtime. Zie ThaiPhienPhoto.Com.

Omdat zijn werk mij aanspreekt heb ik Minh laten informeren naar de prijs. Via een dubbelklik op het boek (en de Vietnamese taal geselecteerd!) vond ze een bedrag van VND 170.000 (excl. verzenden) en de melding, dat het (alleen nog?) bij de fotograaf zelf te bestellen is.

Dat is niet al te duur, dus heeft Minh een mail gestuurd. Vrij snel antwoord: incl. verzenden en handtekening van de fotograaf komt het boek op VND 200.000. Vandaag moet Minh toch naar Nha Trang, dus maakt ze meteen het bedrag over. Benieuwd of het (liefst ook nog een beetje snel) aankomt en hoe de uitvoering is.

Hopelijk is het ook een mooie inspiratiebron voor mijn eigen foto’s. Mijn model weet op basis van de website al wat haar te wachten staat. O-)

Zodra het boek is gearriveerd zal ik het hier melden.

full
 
Da Nang plans to put all children in swimming classes by 2017

This might be the best news for parents in Da Nang: authorities in the central city plan to provide swimming lessons to all students from next year. Nguyen Dinh Vinh, director of the education department, said the proposal is for each school to set up a portable swimming pool and offers classes all year round, and this could take a year.

“[This] will ensure that all students learn to swim and avoid drowning,” news website VnExpress quoted him as saying. He said the department has authorized school principals to attract investments. A US organization has offered funds and provided equipment to several schools to set up pools, he said.

His department has signed agreements with several hotels, restaurants, and military and police offices to allow use of their pools for children’s classes this summer. The classes cost VND200,000 (US$9) per student. Drowning is the leading cause of death in Vietnam among children aged five to 14, according to the World Health Organization.

Vietnam’s social affairs ministry said there are an average of 10 child drowning deaths a day, the highest in Southeast Asia and 10 times the number in developed countries. As a country with 3,260 kilometers of coastline, innumerable rivers, canals and ponds, Vietnam has yet to make swimming lessons part of the standard school curriculum. Most swimming classes are either organized by charity groups in rural areas or in large urban schools.


Photo: Boys at a swimming pool in Da Nang. Photo credit: Nguyen Dong/VnExpress


Bron: Da Nang plans to put all children in swimming classes by 2017


full




Dit klinkt goed! Morgen nog beter.
 
Ik vond ook al dat mijn systeem de laatste tijd wat vreemd deed.... O-)

Het probleem met de Zuid-Chinese zee speelt al heel lang. Het stond ook als één van de risicofactoren in ons plan om naar Vietnam te verhuizen. Uiteindelijk hebben we dit punt maar genegeerd. Maar je weet nooit....
 
We kregen vanmorgen deze "uitgebreide" mail van Vietnam Airlines:

At 16:00 of July 29, 2016, Vietnam Airlines website has been hacked. It is recovered at 17:45 of the same day and is now under tight control and supervision.

Vietnam Airlines has initially gained control of Lotusmiles member data. We commit to ensure the rights and benefits of our frequent flyers.

Lotusmiles members should change the account password after receiving notice on system reconnection.

Vietnam Airlines sincerely apologies for this unexpected circumstance.



Unexpected??

De IT'ers van VA spelen zeker alleen Pokemon Go met hun mobieltjes in plaats van de ontwikkelingen op dit gebied een beetje bij te houden.
 
Laatst bewerkt:
Men build three swimming pools for $3,600 in central Vietnam

With VND80 million (US$3,600) between them, three Vietnamese men in the central province of Quang Ngai have constructed three swimming pools of about 300 square meters each.

According to Pkdata, Inc., a Georgia-based market research and consulting firm on recreational water, normally an above-ground swimming pool of around 5.8 meters in diameter would cost more than $6,000. But Tran Anh Tuan, an oil refinery engineer, Huynh Duc Linh, a physical education teacher, and Nguyen Van Phuong, a swimming coach, have built three pools with a little over half that money, turning their dream into a reality. “Our main goal is to create safe swimming pools with building costs as low as possible,” Tuan, the brains behind the concept, said.

The trio came up with the idea after seeing students in the province drowned to death. During April, nine sixth-graders from the province drowned while swimming in a local river.
Vietnam’s rate of child drowning is one of the highest in Asia. A recent World Health Organization survey found that 32 children in Vietnam die from drowning every day, with the number of child drownings per year as high as 11,665. “It’s a true delight for me when I see children happily playing in the water in safety,” Tuan said.

The 33-year-old engineer was inspired while on a mission to South Korea, where pools made of metal frames and tarpaulins are common. “Despite the vague impression, I then sketched the structure and asked my colleagues to put their hands in,” Tuan recounted. “I couldn’t figure it out when he told me the idea,” Linh, 31, said, adding that he was very happy when the construction succeeded. “At first I thought that Tuan was joking as it costs billions of VND to build a pool, which is a serious business,” the physical education teacher added.

Affordable price, simple design, easy maintenance
The pools are comprised of a tarpaulin and a metal frame, tightened with paracords. The first pool, built for two to four-year-olds, cost nearly VND3 million ($134.5), Tuan said, adding that they had made another one spanning over 200 square meters for secondary students to practice swimming in.

Currently, three swimming pools of its kind have been built at a total cost of VND80 million, serving hundreds of youngsters daily. The pools’ design is simple and easy to maintain, and does not require cleaning agents. “The pools self-drain and refill themselves by loosening the paracords, which concrete pools cannot,” Tuan noted.

The three are willing to share the concept, including the design, to schools or individuals that are interested. “I’d love to see schools nationwide apply the model, especially at a time when the government’s budget is insufficient to install pools in schools,” Tuan said. “Aquatic sports are also suitable to play and practice in these pools without the worry of damage.”

full


Photo: Children play in the water in a cheaply-built pool in Quang Ngai Province, located in central Vietnam.



Bron: TEMPLATE | HOME



Minh heeft nog in het Vietnamees naar details gezocht maar niets kunnen vinden. Niettemin lijkt dit me een uitstekend project voor organisaties, die iets voor een ontwikkelingsland willen doen. Op deze manier komen geldelijke bijdragen ook ten gunste van grote groepen kinderen in plaats van enkele individuele gevallen, hoe schrijnend deze soms ook lijken.

Wie o wie???
 
Laatst bewerkt:
Hanoi wants to build Formula One circuit

Hanoi has announced a plan to build a Formula One circuit and requested the government to allow sports betting, local media reported. The city is calling for investment in this project and a foreign group is conducting a study, Tien Phong quoted an unnamed official as saying.

The official also urged the government to allow sports betting to earn more from the sport of car racing. "People from around the world, not just those in Hanoi and Vietnam, should be allowed to place their bets," the official said. "This will be a major source of income." Vietnam does not encourage gambling and betting. There have been debates over whether gambling should be fully legalized to increase tax revenue.

Kieu Dinh Thu, a central government spokesperson, was quoted by Tien Phong as saying that this is still a sensitive issue. Changes to existing regulations will have to be submitted to and approved by top policymakers and lawmakers, Thu said.

Earlier in 2005, Hanoi planned a large horse racetrack in Soc Son District. A potential investor from the UK withdrew in 2007 after learning that betting would only be allowed within the venue. Hanoi authorities are still seeking for another investor.

full


Photo: A corner of Hanoi's Soc Son District. Photo credit: Tien Phong



Bron: Page not found | Thanh Nien Daily

Dan denk je dat je alles wel zo’n beetje hebt gehad.
Dat men een beetje verstandiger begint te worden.
Dat er iets aan het hoge sterftecijfer door ongevallen en verdrinking gedaan gaat worden.
Dan geef je twee voorbeelden hoe het kan.
Eentje zelfs voor “heeeel weinig”.

En vervolgens wordt je getriggerd door een artikel op nu.nl.
Dat Vietnam een Formule 1 circuit wil.
Om gokken mogelijk te maken. Zie trouwens ook Gambling-mad Vietnamese put their houses on Euro 2016
"This will be a major source of income."
Ongetwijfeld!
Maar voor wie?

Voor de overheid om het zwembadenbudget wat op te krikken? O-)
Om iets meer voor de zeer grote groep steeds armer wordende mensen te doen? O-)
Om meer politie op de weg te krijgen om iets aan het asociale verkeersgedrag van bus- en vrachtwagenchauffeurs te doen? O-)

Of voor ons aller ome Bernie en zijn eveneens stinkendrijke vriendjes? Voor wie “ontwikkelingsland” staat voor dat deel van hun immense landgoed, waar de kudde tuinlieden nog een keer langs moet?

Of voor een klein groepje nu al tot de Vietnamese bovenlaag behorende lui met de “volgens-de-Vietnamees-cultuur-in-zo-kort-mogelijke-tijd-zo-rijk-mogelijk-worden-zonder-er-al-te-veel-voor-te-doen”-gedachte?

Doorhalen wat niet van toepassing is.

Ik blijf bij mijn stelling: Vietnam is een ontwikkelingsland en zal nog heel lang blijven, F1-circuit of geen F1-circuit.

En ja, ook ik zit vandaag voor de buis voor de Grote prijs van Duitsland. Het merendeel van de Vietnamezen niet denk ik: het zit nu al achter de decoder. En dat zal in de toekomst ook niet veranderen.



Briljant plan! :r
 
Taxi-verhalen

Ik heb een 5-jaars visum. Vroeger konden we dat in Nha Trang laten verlengen, maar de overheid heeft wat zaken gewijzigd dus dat ligt nu wat anders. We kunnen nu kiezen: elke 3 maanden via het bureau verlengen a USD 120, of één keer per 6 maanden naar Cambodia. Dat laatste is goedkoper, zeker als we het met andere zaken combineren, dus dat werd de keuze.

De goedkoopste manier is de bus naar Cambodia nemen, een visum voor Cambodia aanschaffen, terug over de grens Vietnam in en weer naar HCM.

Een paar weken geleden was het voor mij zover. We konden dit meteen combineren met een controle voor mijn oog. Omdat we geen zin hadden om twee keer op de bus te wachten ( “busje komt zo...”) hebben we een taxi van Vinasun genomen. Die doet er vanaf het vliegveld tot de grens ongeveer 2 uur over en kost ca. VND 1.300.000 retour.

We troffen een praatgrage chauffeur. Een paar van zijn opmerkingen.

Onderweg zei ik bij wijze van grap dat ik wel een stukje kon rijden. De man ging er serieus op in en vertelde dat hij niet bang was voor de politie. Maar wel voor de controleurs van Vinasun, die buiten op straat naar “misstanden” speuren. Zie FredVN in "Vietnam" Als ze een niet-Vietnamees achter het stuur zien, moet de taxi stoppen en gaat op een trailer terug. De taxichauffeur moet dat uiteraard zelf betalen.

Als je door de politie wordt aangehouden, kost dat prive bv. VND 500.000, een taxichauffeur betaalt voor eenzelfde overtreding VND 200.000.

Als ze telefoneren achter het stuur en de politie ziet dat kost dat VND 100.000. (Wat mij betreft echt een schijntje, zou veel hoger moeten zijn).

Op sommige plaatsen in steden mag je niet parkeren. Als een bedrijf daar toch regelmatig wil parkeren zonder een boete te krijgen, kunnen ze soms een “Logo A” kopen van de lokale politie. Hoe dat precies zit weten we ook niet. In ieder geval doet de lokale politie dan niet moeilijk.

Als je tegenligger een bus is, die met de lichten knippert, gaat het raam open en wisselen ze onderling met handgebaren uit of er politie verder op de weg staat. O-)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan