Wat is nu een goede lader (ervaring) (Techniek)

PeterBoom

Die hard MF'er
3 aug 2014
927
29
Maarheeze
Op zoek naar een lader die wel beter laad dan 0,5 ampere (van Cranenbroek Smart 10)
en een ouderwetse lompe trafo Deca Class12 A. Wat is een goede?

https://janfreak.home.xs4all.nl/lader.html
Een zelf bouw?

En als je het volgende leest kloppen veel stroom sterktes van laders niet en laden te weinig?
http://www.mastervolt.nl/nieuws/het-laden-van-accus/

Volgens die website zou mijn accu 14Ah gewoon lood ergens met 2 Ampère geladen moeten worden:
full



Peter
 
Het is naïef om te denken dat je met een soldeerbout en wat componentjes een laadprogramma kan imiteren waar een research afdeling jaren aan heeft gewerkt. De truuc van zo'n recondition functie is juist dat hij kan wat een dynamo niet kan. Maar goed, ik heb ook vele traditionele klanten die niet geloven in die "digitale onzin" en naar tevredenheid met voorgenoemd boost karretje uit 1960 werken.

Heeft natuurlijk niets met marketing te maken en zo'n extraspeciaal laad apparaat kan natuurlijk exact beoordelen wat de inwendige staat van een batterij is. Die stelt dan ter plekke een custom laadprogramma samen die perfect aansluit op de staat van de batterij. Allemaal heel ingewikkeld en extraspeciaal. Wel geinig dat je anderen dan naïviteit verwijt :P
 
Heeft natuurlijk niets met marketing te maken en zo'n extraspeciaal laad apparaat kan natuurlijk exact beoordelen wat de inwendige staat van een batterij is. Die stelt dan ter plekke een custom laadprogramma samen die perfect aansluit op de staat van de batterij. Allemaal heel ingewikkeld en extraspeciaal. Wel geinig dat je anderen dan naïviteit verwijt :P
Bedoel je dat het naïef is om aan te nemen dat een moderne lader op deze manier werkt?
 
Bedoel je dat het naïef is om aan te nemen dat een moderne lader op deze manier werkt?

Ja, een lader kan niet precies weten wat de staat is van een batterij. De staat van het lood, verdeling van elektrolyt, harde/zachte sulfaat, daar is geen duidelijk onderscheid in te maken door een lader. Het is geen exacte wetenschap en er kunnen ter plekke geen custom laadprogramma's worden gegenereerd die daar perfect op inspelen. Zo'n lader heeft een of meer standaard programma's, lood batterij reanmineren is per definitie hit&miss. Dat kan iemand met een soldeerbout en wat componenten ook. Het is onzinnig fancy batterijladers te verklaren tot heilige graal.
 
Laatst bewerkt:
Heeft natuurlijk niets met marketing te maken en zo'n extraspeciaal laad apparaat kan natuurlijk exact beoordelen wat de inwendige staat van een batterij is. Die stelt dan ter plekke een custom laadprogramma samen die perfect aansluit op de staat van de batterij. Allemaal heel ingewikkeld en extraspeciaal. Wel geinig dat je anderen dan naïviteit verwijt :P

Je hebt gelijk. Zodra je een accu aansluit geeft iedere lader continu 14, 4 volt tot de accu vol is. Zaken als desulfatering en pulse width modulation zijn een fabel. En die chimpansees op de R&D afdeling maar zakkenvullen. ;) Als een goede lader nou duizend euro kost, zou ik ze ook zelf proberen te bouwen, maar iedere keer dat geneuzel om een oplossing van een paar tientjes... vermoeiend. Ja, de recond. functie werkt , als jij iedere hobbyist aanraadt het wiel zelf uit te vinden, so be it.
 
Laatst bewerkt:
Je hebt gelijk. Zodra je een accu aansluit geeft iedere lader continu 14, 4 volt tot de accu vol is. Zaken als desulfatering en pulse width modulation zijn een fabel. En die chimpansees op de R&D afdeling maar zakkenvullen. ;)
Vroeger misschien kijk maar eens naar o.a noco laders en wat die allemaal kunnen😁
 
P.S: Werkt ook machtig mooi als de verzekering een zelfbouw trafo met kabels terug vindt in de smeulende resten van je motor schuurtje . Al is het aangestoken, sturen ze je nog naar je moer.
 
Je hebt gelijk. Zodra je een accu aansluit geeft iedere lader continu 14, 4 volt tot de accu vol is. Zaken als desulfatering en pulse width modulation zijn een fabel. En die chimpansees op de R&D afdeling maar zakkenvullen. ;) Als een goede lader nou duizend euro kost, zou ik ze ook zelf proberen te bouwen, maar iedere keer dat geneuzel om een oplossing van een paar tientjes... vermoeiend. Ja, de recond. functie werkt , als jij iedere hobbyist aanraadt het wiel zelf uit te vinden, so be it.

Ik zeg nergens dat desulfatering een fabel is. Ik zeg ook nergens dat pulse width modulation een fabel is. Vreemd dat je het nodig vind een poging te doen die worden in mijn mond te leggen. Weet jij hoe groot de R&D afdeling van jouw geliefde merken is? Wat zij de hele dag doen? Ik niet, als jij dat precies weet mag je dat hier zeker posten.
Ik ga zelf ook geen batterij lader bouwen want: Mijn oostblok lader doet het prima. Vrijwel niemand gaat de moeite nemen om zelf een lader te bouwen want het voordeel weeg niet op tegen de kosten en moeite. Leuk voor de hobbyist.

Waar jij en anderen de fout in gaan is denken dat zo'n lader heel goed weet wat hij aan het doen is. Dat weet die lader niet, dat kan hij ook niet weten. Het is naïef om te denken dat hij dat wel weet. Je kan als hobbyist een greep doen uit de tig research papers over loodzuur batterijen en naar wens de daar beschreven methodes toepassen. Dat er tig papers met allerhande methodes en beweringen zijn te vinden komt... omdat loodzuur batterijen reanimeren hit&miss is.

Heeft jouw geliefde r&d afdeling een of meerdere leuke laadprogramma's bedacht die best goed lijken te werken? Zal best, maar dat kan iemand met een soldeerbout en wat componenten ook.
 
Laatst bewerkt:
We maken het veel te ingewikkeld.
Ik heb een simpele Lidl-druppelaar en gebruik 'm al jaren.
In november gaat accu eraan en op 1 mrt koppel ik 'm weer los.
Daarna starten en gassen maar! Niks moeilijk!

TS zoekt er 1 die iets meer kan laden dan 0,5A. Of die lader dan voldoet is de vraag ;)
Maar als onderhoudslader is zo'n ding inderdaad prima!
 
Ik zeg nergens dat desulfatering een fabel is. Ik zeg ook nergens dat pulse width modulation een fabel is. Vreemd dat je het nodig vind een poging te doen die worden in mijn mond te leggen. Weet jij hoe groot de R&D afdeling van jouw geliefde merken is? Wat zij de hele dag doen? Ik niet, als jij dat precies weet mag je dat hier zeker posten.
Ik ga zelf ook geen batterij lader bouwen want: Mijn oostblok lader doet het prima. Vrijwel niemand gaat de moeite nemen om zelf een lader te bouwen want het voordeel weeg niet op tegen de kosten en moeite. Leuk voor de hobbyist.

Waar jij en anderen de fout in gaan is denken dat zo'n lader heel goed weet wat hij aan het doen is. Dat weet die lader niet, dat kan hij ook niet weten. Het is naïef om te denken dat hij dat wel weet. Je kan als hobbyist een greep doen uit de tig research papers over loodzuur batterijen en naar wens de daar beschreven methodes toepassen. Dat er tig papers met allerhande methodes en beweringen zijn te vinden komt... omdat loodzuur batterijen reanimeren hit&miss is.

Heeft jouw geliefde r&d afdeling een of meerdere leuke laadprogramma's bedacht die best goed lijken te werken? Zal best, maar dat kan iemand met een soldeerbout en wat componenten ook.

Je gaat toch in beginsel in op iets dat ik niet gezegd heb? Ik plaats een conclusie die voort komt uit ervaring met een 30 tal moderne en ouderwetse laders , zowel als gebruiker (een oude trafo en een 3 tal moderne exemplaren) als verkoper van die apparaten.

Beetje jammer dat mijn bijdrage gebruikt wordt als ingang om te zeuren op moderne acculaders en ter bevordering van het gebruik al dan niet de zelfbouw van "Oostblok laders met toegevoegde pulse functie".

De aandachtige lezer heeft bovendien kunnen zien dat mijn eigen ouderwetsche lader de accu niet wist te herstellen en een moderne lader wel. Maar goed, dat zal dan deel uit maken van een commercieel verhaal zeker...

Iemand vraagt naar een goede lader, en voor je het weet is MF een elektronica forum.
 
Je gaat toch in beginsel in op iets dat ik niet gezegd heb?

Uh nee?

Het is naïef om te denken dat je met een soldeerbout en wat componentjes een laadprogramma kan imiteren waar een research afdeling jaren aan heeft gewerkt.

Jij zegt dat het naïef is om te denken dat je met een soldeerbout en wat componentjes een laadprogramma kan imiteren. Dat is het niet. Ik heb al uitgelegd waarom.

Je komt zelf met opmerkingen over desulfateren, pulsewith modulation, een vergelijking tussen oude en nieuwe laders en weet ik wat nog meer. Wie gaat er dan in op dingen die niet gezegd zijn?

Mijn oostbloklader heeft trouwens helemaal geen puls functie. Die ragt er gewoon zo hard als ie kan stroom doorheen :P
 
Een defect aan je motor wordt niet opgelost met een dingetje wat je er tussen hangt.
Het defect moet je opsporen en repareren.

Laad-indicators, spanningsmeters, of wat dan ook, zijn kant en klaar te koop voor gebruik op een motor.

Nog steeds nutteloos, en je blijft een motor met een defect houden.

En dat te bedenken dat je vraagt naar een goede accu-lader, terwijl je motor stuk is.

Net alsof je gaat informeren voor een goede schilder, omdat je geen cola lust.

Jij weet net zo goed dat dat afhangt van de kleur van je tuinhek, tenzij je op een flat woont.
Dan is het de lengte van de gordijnen die daar bepalend in is.
doordeweeks in iedergeval, hoe dat in Belgie is weet ik niet, want ik ben langer dan 1m90 :Y
 
Jij zegt dat het naïef is om te denken dat je met een soldeerbout en wat componentjes een laadprogramma kan imiteren. Dat is het niet. Ik heb al uitgelegd waarom.Je komt zelf met opmerkingen over desulfateren, pulsewith modulation, een vergelijking tussen oude en nieuwe laders en weet ik wat nog meer. Wie gaat er dan in op dingen die niet gezegd zijn?Mijn oostbloklader heeft trouwens helemaal geen puls functie. Die ragt er gewoon zo hard als ie kan stroom doorheen 
Als je een mededeling wenst te doen in de trant "intelligente laders zijn minder intelligent dan de fabrikant je laat geloven", doe dat dan. Daar zijn geen vage implicaties en hengeltjes voor nodig ;)

De gemiddelde hobbyist maakt geen schijn van kans om met een ordertje Conrad.nl een druppellader met 8 staps laadprogramma en goed werkende pulse functie te bouwen. Laat staan voor een realistische prijs.

Misschien zie ik het door een andere bril omdat ik daadwerkelijk mensen aan de lijn krijg die op een forum lazen dat ze "zo ff een compressor kennen bouwe met 3 oude koelkasten en een middagje inzet". Tot lasapparaten aan toe waar dan debiele bedragen in gaan zitten...

Mijn dikke Ferve trafo heeft 2 standen: Hard en hardst. Die werkt vaak niet als een accu echt plat is, maar de MXS5.0 op pulse stand wel. Daar staat tegenover dat een accu die verzwakt is wel veel sneller bij komt met de oude Ferve . Daarom heet dat metalen ding op wielen een start booster en dat digitale gevalletje een druppellader.
 
Laatst bewerkt:
De gemiddelde hobbyist maakt geen schijn van kans om met een ordertje Conrad.nl een druppellader met 8 staps laadprogramma en goed werkende pulse functie te bouwen. Laat staan voor een realistische prijs.

Weet je dat heel zeker? In een tijdperk waarin microcontrollertjes programmeren ook prima te doen is door kinderen en componenten voor een paar duppies gratis worden verstuurd vanuit China? Pulse conditioning is echt geen rocketscience.

Komt op de lijst want het is wel een leuk project en zelfs mijn oostbloklader heeft niet het eeuwige leven. Oneindig veel programma's mogelijk ipv 8. Ik zou er een bouwen met een waterstof & druksensor die ik aan de accu overloop hang want ik heb nog wel een leuk papertje over hard-sulfaat verwijdering mbv feedback over gasproductie in de batterij. Ik ga ongetwijfeld onder de prijs blijven van een 'echte' lader. Mijn Arduino kmteller en toerenteller kosten ook een fractie van de prijs van kant en klare producten. Een gemiddelde hobbyist kan lezen en googelen dus die kan dat ook.
 
CTEK MXS5.0 Test&Charge heb ik. Al zou ik achteraf gezien voor de gewone mxs5 gaan. Echt een top ding. En t mooie is dat je met 5Ah ook je auto accu kunt bijladen en onderhouden. Ik vind t een aanrader. De lader voelt zelf aan welke laadstroom en spanning ie af kan geven. Enige nadeel is dat hele kleine accu's er niet mee geladen kunnen worden, de mx800 ofzo kan wel accu's van lagere amperages aan. Maar voor motoren kun je gewoon alles laden met de mxs 5
 
Laatst bewerkt:
Een NORAUTO NX4010 is gewoon een toplader voor rond de 50 euro.
12-24v
controle voor accu toestand, voor dynamo, kan motor-auto en vrachtwagen laden, en gaat daarna automatisch in druppellader over.
Kunt hem ook als starthulp gebruiken...
 
Laatst bewerkt:
We maken het veel te ingewikkeld.
Ik heb een simpele Lidl-druppelaar en gebruik 'm al jaren.
In november gaat accu eraan en op 1 mrt koppel ik 'm weer los.
Daarna starten en gassen maar! Niks moeilijk!


Ik heb een oude Absaar trafo uit het jaar 0, maar die gebruik ik nooit want als de motor na de winter niet wil starten (wat zelden zo is) maak ik hem aan de praat met startkabels en ga een lekker stukje toeren om de accu op te laden, gaat al jaren prima.
Maar daar heeft de ts niets aan ;)
 
CTEK MXS5.0 Test&Charge heb ik. Al zou ik achteraf gezien voor de gewone mxs5 gaan. Echt een top ding. En t mooie is dat je met 5Ah ook je auto accu kunt bijladen en onderhouden. Ik vind t een aanrader. De lader voelt zelf aan welke laadstroom en spanning ie af kan geven. Enige nadeel is dat hele kleine accu's er niet mee geladen kunnen worden, de mx800 ofzo kan wel accu's van lagere amperages aan. Maar voor motoren kun je gewoon alles laden met de mxs 5
Is niet juist; wanneer je hem op de motorfiets stand zet geeft hij maximaal 0,8A welke dus geschikt is voor kleine accu's vanaf 1,2ah.
 
Weet je dat heel zeker? In een tijdperk waarin microcontrollertjes programmeren ook prima te doen is door kinderen en componenten voor een paar duppies gratis worden verstuurd vanuit China? Pulse conditioning is echt geen rocketscience.

Komt op de lijst want het is wel een leuk project en zelfs mijn oostbloklader heeft niet het eeuwige leven. Oneindig veel programma's mogelijk ipv 8. Ik zou er een bouwen met een waterstof & druksensor die ik aan de accu overloop hang want ik heb nog wel een leuk papertje over hard-sulfaat verwijdering mbv feedback over gasproductie in de batterij. Ik ga ongetwijfeld onder de prijs blijven van een 'echte' lader. Mijn Arduino kmteller en toerenteller kosten ook een fractie van de prijs van kant en klare producten. Een gemiddelde hobbyist kan lezen en googelen dus die kan dat ook.

:Y

zodra ze hier in de wijk klaar zijn met pokemon go , zitten ze na het eten gelijk microcontrollertjes te programmeren hoor :Y
 
Beste acculader is je motorfiets.
Vaker gaan rijden is dan ook mijn advies.

Goede verstandhouding met je buren / wijkgenoten kan ook helpen om je motorfiets aan de praat te krijgen als je accu plat is vanwege langere stilstand.

Even aanduwen is minder werk dan geklooi met startkabels.
 
GVD.
Omdat ik hier advies kreeg om het systeem na te kijken, heb ik volgens boekje maar een laadtest gedaan.
Advies mijnerzijds: De manual van GS750 sucks!
Je moet 1 draad kortsluiten (die normaal alleen gesloten wordt als het ligt aan gaat.
Je moet 1 draad = laadregelaar verwijderen.
Machine op 5000 toeren: moet 16,5 Volt geven.
Wat gebeurd er: Je neutraal lampje , zekering en waarschijnlijk de bobine of de electronische ontsteking is naar z'n grootje

In ieder geval cilinder 2-3 werken niet meer. En ook m'n neutraal lampje.
Even nu bobine draden wisselen. kijken of het em is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan