trike

Auto rem in het voorwiel wordt ook wel gedaan. Op de R1100GS van Ruud zat het. Meestal omdat het hele Smart wiel met complete naaf gebruikt wordt.
Het slagvolume is inderdaad anders, je moet wel je sommetjes maken.
 
het meest makkelijke lijkt inderdaad om alles van een smart te gebruiken. alleen gaat dat niet omdat je "in" de velg ook al je fusee"s komen. zoals ik nu vlug heb gemeten heb ik ruimte voor een schijf van 250-260 mm. ik heb nu ook om wat te kunnen passen en meten op marktplaats een samenstelling van remklauw, remschijf, wielnaaf besteld, afkomstig van een golf 3. de schijf = 238 mm in diameter.

bij de achterwielen kan ik mischien wel alles van een smart gebruiken, ik weet alleen niet 100 % zeker of je in de achterwielen van een smart fourtwo i.p.v. trommelremmen ook de schijf remmen van het voorwiel kunt plaatsen ?
 
Ja, dat kan. Ik heb dat ook gedaan. De achternaven hebben hetzelfde patroon als de voornaven. Zodoende passen de schijven er gewoon op. Ik heb ze wel 6mm kleiner gedraaid om er klauwen op te kunnen krijgen.
 
15 inch met 295 mm schijf en bmw klauwen
full
 
maar als je remklauwen v/d smart fourtwo gebruikt dan passen deze in de velg zonder de schijf te hoeven af te draaien ?

edit: hier boven is natuurlijk geen smart schijf.
 
Laatst bewerkt:
ik heb nou eenmaal die zelfde 90 gr. aan gehouden v/d K100lt. dus ik stel me zo voor als je op de trike zit en je wil in een straatje keren, dan moet je met je rechter hand het linker handvat vasthouden voor de max. stuur uitslag. dit is een gevoel, ik heb dit nog niet getest op de motor, mischien valt het wel mee en kan ik gewoon een 1:1 stuur overbrenging maken.

nou ben ik dus met voor partij bezig, en dus ook de remmerij, ik vraag me eigenlijk af waarom je nooit een auto remklauw op een zijspan ziet. ik vermoed dat dit met de slagvolummes te maken heeft, of is er nog een andere reden ?

ik zat te denken om een rem bekrachtiger van een auto te gebruiken en hiermee de 3 wielen te remmen met een auto remklauw en schijf. bediend door de rechtervoet. naar de achterwielen wou ik dan een remdrukregelaar plaatsen om de balans voor/achter te kunnen afstellen.
wat denken julie hiervan ?

Ik heb voor en in het zijspanwiel de auto remklauw en schijf. Gewoon omdat dat voor mij de makkelijkste weg was. (en ik niet zo op het gewicht let, want het is natuurlijk wel zwaar)
Voor heb ik de K100 rempomp en die verhouding klopt ongeveer, ik vind het goed remmen maar ik moet wel behoorlijk knijpen. Ik wil nog experimenteren met remblokken van ander materiaal.

Een rembekrachtiger lijkt mij een goed idee. Maar ook dan moet de verhouding van rempomp en remcilinder voor en achter een beetje in de goede richting zijn lijkt mij.
 
die bekrachtiger word dan ook een smart natuurlijk. heeft ie alleen 1 wiel minder om te remmen, lijkt mij geen probleem.
 
weer even geleden,...een update:
de onderste arm is testklaar, hij is gelast en wat "schoon" geslepen. straks ga ik alle lassen en hoeken plamuren om de eventuele kleine gaatjes dicht te krijgen, want ik wil hem 100% waterdicht hebben, ik kan hem van binnen namelijk niet behandelen.
het word allemaal wel zwaar, deze arm weegt 6,5 kg.
lassen viel niet tegen, het trekken was goed te controleren. scheelt natuurlijk enorm dat ik eerst het inwendige kon vast lassen.
dat domex staal is wel verschrikkelijk mooi spul om schetsplaatje steunen en dergelijk van te maken, goed stijf en toch makkelijk te bewerken.

20160807_162206.jpg


20160807_172859.jpg


20160810_192256.jpg


20160810_192432.jpg
 
Mooi werk hoor, dat ziet er strak uit. Als ik dat zo zie zou je wel wat op plaatdikte kunnen besparen en gaten in de schotten maken, je constructie kan geen kant op. Maar eerst eens kijken of het echt bezwaarlijk is die zware swing. Ik denk dat de mega comete swing niet veel lichter zal zijn.
 
Laatst bewerkt:
plaat is 2 mm. de vering word op de onderst arm bevestigd.
op deze manier
daar heb ik trouwens een vraagje over, kan je zo'n enkele achtervering zoals op die sport motoren waar een potje aan zit horizontaal gebruiken, of moet je dan eentje hebben met een los potje die je dan ergens vertikaal plaatst ?
die achterveringen hebben dacht ik vaak een h.o.h. maat van 280 mm. die kan ik mooi kwijt.

20160709_170332.jpg
 
plaat is 2 mm. de vering word op de onderst arm bevestigd.
op deze manier
daar heb ik trouwens een vraagje over, kan je zo'n enkele achtervering zoals op die sport motoren waar een potje aan zit horizontaal gebruiken, of moet je dan eentje hebben met een los potje die je dan ergens vertikaal plaatst ?
die achterveringen hebben dacht ik vaak een h.o.h. maat van 280 mm. die kan ik mooi kwijt.

[afbeelding]

De meeste monoshocks van sportfietsen beginnen pas vanaf 300+ mm. 280 vind je wel eens met langer zoeken maar die komen dan meestal van framebouwers zoals Moto Martin. En de prijs is dan ook zodanig.
 
niet veel gedaan vanwege vakantie en de hitte, daar kan ik maar slecht tegen merk ik steeds vaker, tot 25 gr. niks aan de hand maar daarboven smelt alle fut en motovatie :). het is niet voor niks: warme landen arme landen.

de onderste fusee zit wel ondertussen op de onderste arm, meteen wiel en naaf erbij gezet voor een indruk v/d beschikbare ruimte, kan allemaal net. remschijf komt wel buiten de naaf te liggen.

nou wil ik aan de bovenste arm beginnen, deze wil ik verstelbaar maken om de naloop aan te kunnen passen. nou zie ik daar 2 mogelijk heden voor en ik weet niet goed wat eigenlijk de beste is.
1- het scharnierpunt instelbaar maken (B) (in de X-as)
2- de lengte v/d bovenste arm instelbaar maken (c) (korter of langer)
verstelbaar scharnierpunt is denk ik het makelijkst te maken.
hoop dat julie het wel weten :}

20160827_164316.jpg


20160827_1618160.jpg


20160827_161933.jpg
 
ik denk dat bovenstaande een beetje is weggezakt in de vakantie, maar ik ga denk ik het scharnierpunt instelbaar maken. dit is makkelijker te maken.
mischien heeft er iemand nog goede ideen.
 
even oma weg jagen :)

ik ben nog steeds onder andere bezig met de naafbesturing, de bovenste arm. hiermee bepaal ik dus de naloop. nou heb ik de bovenste fuseekogel tijdelijk zo vast gezet dat ik een naloop heb van ca. 28 mm. het scharnier punt op de trike is verschuifbaar naar voor & achter. scharnierpunt is te zien op de bovenste foto (met bronzen glijlager). de blauwe poelie is alleen om te passen.

nou valt mij op dat wanneer ik stuur het wiel als het ware "plat" wil gaan liggen. daarom de andere 3 foto's. volgens mij is dit een logisch gevolg v/d naloop. maar maakt dat voor het stuur gedrag niets uit ? en is dit altijd zo ? of zien julie iets anders wat ik niet zie ?

20160930_110800.jpg


20160930_110843.jpg


20160930_110901.jpg


20160930_110935.jpg
 
Laatst bewerkt:
Daarom stuurt hij ook zwaarder als de naloop groter wordt, en wordt het stuurgedrag 'zenuwachtig' als de naloop (te) klein is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan