Kawasaki Z300 of toch wat anders?

Bedankt voor jullie reacties.
Vind de Z300 zelf ook 1 van de mooiste 300cc motoren.
Zag laatst een Yamaha M03 staan (tegenhanger van de Z300) en die zag er toch echt op vele fronten minder fraai uit.
Zal vast net zo lekker en goed rijden als de Z300, maar het uiterlijk speelt ook wel een rol vind ik.

Ik zet vandaag nog even de laatste kilometers erop en dan gaat ze vanmiddag voor de 1000 beurt.
Daarna is er gelukkig meer vrijheid wat betreft rijden ermee.
Ze voldoet nog heerlijk en met een verbruik van rond de 1 op 27 met pittig rijden vind ik dat heel netjes.
Of ik nadelen kan opnoemen van de Z300 tot nu toe?
Enigste puntje van kritiek is wellicht het net iets te harde zadel.
Zal ook wel persoonlijk zijn, maar in mijn geval krijg na een uurtje sturen iets last van een zere reet.
Niet zo erg dat ik eraf moet, maar voel het wel.
Beetje zeurend lam gevoel.
Jullie kennen het vast wel.
Wellicht is het wennen, en komt vast goed.
In elk geval geen kritiek genoeg van mij om de Z300 af te zeiken want datgene dat ik ervoor terugkrijg overtreft het lamme zitvlak meer dan genoeg.
Fijn weekend mannen.
Vr Gr Erwin
 
Afgelopen zaterdag de 1000km beurt laten doen.
Verse olie erin en nieuw oliefilter erop.
Ketting iets bijgesteld en ze is er weer klaar voor.
Kreeg zojuist de Evotech Radiator Guard binnen via de pakketdienst.
Zometeen die maar eens monteren op de fiets.
Stukje bij beetje pas ik haar naar eigen smaak en wens aan.
Volgende stap: stalen remleidingen en de Barracuda spiegels.
Wat de spiegels betreft: de laatste dagen eens flink lopen rondsneuzen via het internet.
Ben veel diverse varianten tegengekomen, maar het is het allemaal NET niet.
Vind de Barracuda spiegels toch de allermooiste, dus zal eraan moeten geloven.
Hoe frapant dat vaak het mooiste in het leven ook nog eens qua prijs het meeste kost.
Kan toch geen toeval zijn lijkt me.
Vr Gr Erwin
 
Laatst bewerkt:
Als je de Barracuda's het mooist vind gewoon kopen dan inderdaad, anders ga je er later spijt van krijgen en ga je ze alsnog kopen. :9

Wel een fotootje maken als ze er op zitten hé. Ben wel benieuwd hoe het eruit ziet. :)
 
Ben al flink aan het sparen voor die Barracuda spiegels.
Hoop ze mettertijd op mijn motor te monteren.
Kwestie van geduld hebben zeg maar.
Je gaat het horen tzt.
De Radiator Guard ben ik ook blij mee.
Dit zit er inmiddels op en staat netjes en is met name functioneel.

Aankomend weekend ga ik een lange rit maken naar een goede vriend die in Zeeland woont.
Wordt mijn eerste lange rit met de Z300 en ben van plan de hele rit binnendoor te rijden.
Ik plaats dan mijn Garmin navigatie op de motor en zet dan in het functiemenu snelweg te vermijden aan.
Schijnt aankomend weekend ook nog eens droog en mooi weer te gaan worden, dus kan me flink uitleven met de Z300.
Op naar het weekend dus.
Vr Gr E
 
Laatst bewerkt:
Ik vond de spiegels op de Z300 wel fijn. Geven goed zicht!
Binnendoor naar Zeeland op een Z300, dat moet best lukken.
Z300 heeft ook weinig nadelen, misschien dat het knipperlichtglaasje te donker is en de koppeling pakt zo laat op (maar dat weet je alleen als je vaak op andere motoren aan het rijden bent). Heb je mijn testverslag wel eens gelezen? Dan zal je ook zien dat er niets te zeiken valt over de Z300, op die cockpitlampjes van de knippers na. :]
 
Je hebt helemaal gelijk wat die originele spiegels betreft op de Z300.
Geven erg goed beeld en zijn trillingsvrij.
Kan me bijna niet indenken dat ik jouw testverslag niet heb gelezen, maar zou jij mij aub toch nog even een linkje kunnen geven?
Of bedoel jij met jouw testverslag dat ene geschreven stukje in dit Topic op pagina 1?

De knipperlichtglaasjesaanduiding op dashbord zijn inderdaad knake, maar kan ermee leven.
Laat oppakken van de koppeling was even wennen, maar is goed gekomen.
Ondervind er geen hinder van.
De rit gisteren naar Zeeland is goed gegaan.
De Z300 hield zich voorbeeldig en gaf geen klap verkeerd gedurende bijna 500km.
De heenweg was wel een lange zit van bijna 4 uur binnendoor.
Moet wel eerlijk zeggen dat ik er nog uit ben of het nou aan mijn achterwerk ligt of aan het zadel van de Z300, maar dit is wel 1 van de weinige motorfietsen waarbij ik na een uur in het zadel een beurse en zere reet krijg.
Verzitten tijdens het rijden helpt geen klote, dus stoppen en effe een pauze inlassen is de oplossing.
Maar op mijn voorhene dikkere fietsen, en dan met name de BMW apparaten geen centje pijn op lange ritten.
Hoop dat het aan mij ligt, zoniet dan ga ik het zadel laten bewerken.
Was laatst bij de motorzaak en die vertelden mij dat ze zadels zo kunnen vermaken met gel dat het beter zit.

Het benzineverbruik is netjes te noemen, want op de heenweg en bij aankomst aftanken leverde een verbruik van 1 op 28.5 op.
Daar ben ik wel tevreden over.
Mijn Honda Dylan 150cc 1 cilinder 17pk liep rond de 1 op 35 en de Honda CB125F 1 cilinder 11pk liep 1 op 50.
Dus deze Z300 doet het dan met zijn 300cc 2 cilinder en 39pk best wel goed.

Kwam er gisteren op de snelweg achter dat deze Z300 op topsnelheid wel erg rap is.
Ik heb het vermoeden dat deze fiets de dikke 170km per uur wel haalt op topspeed.
En dat is best rap voor een 300cc fietsje.
Gisteren overigens wel de DB killer in de Akropovic gezet.
Geluid was toen erg netjes en bedeesd.
Maar die gaat er toch wel weer uit, want zonder DB killer klinkt ze toch echt veel en veel lekkerder.
Het bekijks met deze Z300 die ik krijg is positief bijzonder veel.
Oke, ik vind het best wel een mooie fiets, maar het is en blijft een 300cc motorfietsje.
Krijg vaak de opgestoken duimen of lang starende blikken als ik voorbijkom rijden.
Zou ook kunnen komen doordat men denkt niet te zien en te weten met hoeveel cc motorfiets te doen te hebben.
De Z300 oogt nou eenmaal wel dikker dan een 300cc
Ik zou haar gerust 500cc kunnen geven zoals zij eruitziet.
Misschien is dat de reden waarom men zo vaak koekeloert.
Komt niet alleen door het mooie uitlaatgeluid hoor, want gisteren de hele dag en avond met de DB killer erin had ik net zoveel bekijks van medeweggebruikers.
Wel appart eigenlijk en ben ik doorgaans niet gewend.

Vandaag maar weer een stukkie toeren.
we gaan alweer richting de 2000km op de teller dus geeft wel aan hoe goed ze bevalt.
Fijne zondag allemaal.
Drive safe
Vr Gr Erwin
 
Link staat op pagina 2; Z300 testverslag

Zadels bij goedkopere motoren zijn allemaal wat minder goed. Niet slecht, maar na een uur ga je het wel in je kont voelen. Ik ben niet anders gewend, omdat ik op veel van die goedkope motoren rijd. Uitzondering was de BMW F800GS, die dan ook niet goedkoop is, maar wel op 35kW kan, dat zadel is standaard al erg goed en ik stapte in de testweek nooit met pijn af.

Qua topsnelheid kwam ik niet verder dan 169km/u, maar in het buitenland heb je ze die 184km/u gehaald hebben. Waarschijnlijk met een flinke dalende weg. Als je soms ziet hoe ze rijden in Zuid-Amerika of in Azie, zonder beschermende kleding en dan zo hard rijden... mij niet gezien! Anyway, loopt hard zat voor een 300cc. En dan nog, over het algemeen hoef je in NL niet echt boven de 150km/u uit te komen. Tuurlijk wil je 'm een keer open draaien, maar een dikke 1000cc die 280km/u loopt... leuk, maar in realiteit gebruiken de meesten dat denk ik zelden. Boetes hier zijn erg hoog. Ik zit denk ik nog op wat boetes te wachten ivm trajectcontrole op de A12 bij Utrecht die op alle banen weer is aangezet...

dB-killer er uit laten idd, bij de 300tjes van Kawasaki kan dat echt wel. Bij vele overige motoren zou ik het willen afraden. Vandaag de killer uit de Akra gehaald op mijn ER-6. Wat een lawaai, die zit er dus weer netjes in en komt er wat mij betreft niet meer uit.
 
Bedankt voor je reactie.
De Z300 loopt me ook hard zat.
Moet het meer hebben van het bochtenwerk dus die topsnelheid boeit me niet zo.
Zal morgen eens naar de motorzaak gaan om daar te vragen wat ze aan het zadel kunnen doen.
Vandaag weer de nodige kilometers gestuurd en potdomme je hebt gelijk: die DB killer mot er echt uit.
Zonder DB killer klinkt ze 10 keer lekkerder dan met de DB killer erin.
Vind het wel een randgevalletje hoor, maar begrijp dat jouw ER-6 zonder DB killer een bak meer herrie maakt.
Ik heb de DB killer standaard bij me en onder het kontje zitten.
Mocht ik ooit eens onverhoops een chagarijnige motoragent treffen die het geluid van miene mooie groene parel te luid vindt, dan moet ie maar doen wat ie doen moet.

Prop ik ter plekke de DB killer erin en ga dan met een prent op zak huiswaarts en heb dan wel mijn lesje geleerdt.
Tot die tijd rijd ik lekker rond zonder DB killer.
Fijne week allemaal en geniet van het motorrijden.
Vr Gr E
 
Laatst bewerkt:
Beste mf'ers

Dinsdag kan ik eindelijk mijn kawa z300 (zwart) ophalen, kan niet wachten!!!!

Omdat dit mijn eerste motor is die ik helemaal nieuw koop vroeg ik me af hoe dat inrijden precies in zijn werk gaat omdat ik hem voor woon- en werk-verkeer ga gebruiken, 115km heen en terug ook deels over de snelweg. Nu las ik dat je hem de eerste 1000km onder de 4000 tpm moet houden klopt dit?

En ik zag leuke korte kenteken plaat houders van barracuda heeft iemand daar ervaring mee m.b.t water in je nek?

Gr Sander
 
Beste mf'ers

Dinsdag kan ik eindelijk mijn kawa z300 (zwart) ophalen, kan niet wachten!!!!

Omdat dit mijn eerste motor is die ik helemaal nieuw koop vroeg ik me af hoe dat inrijden precies in zijn werk gaat omdat ik hem voor woon- en werk-verkeer ga gebruiken, 115km heen en terug ook deels over de snelweg. Nu las ik dat je hem de eerste 1000km onder de 4000 tpm moet houden klopt dit?

En ik zag leuke korte kenteken plaat houders van barracuda heeft iemand daar ervaring mee m.b.t water in je nek?

Gr Sander
Volgens de handleiding de eerste 800 kilometer onder de 4000tpm en daarna de volgende 800 kilometer maximaal 6000tpm.

Dus snelweg word lastig als je je netjes aan de handleiding houdt. ;)
En hier staat ook een boel over het inrijden: Een nieuwe motor inrijden
 
Bedankt voor de links, wil me wel aan de handleiding houden als dat het beste is voor de motor.... Zit er maar een ding op mijn laatste 2 weken vakantie gebruiken om 1000km te rijden 😁😁
 
Bedankt voor de links, wil me wel aan de handleiding houden als dat het beste is voor de motor.... Zit er maar een ding op mijn laatste 2 weken vakantie gebruiken om 1000km te rijden 😁😁
Voor de levensuur van het blokje is fatsoenlijk inrijden wel beter denk ik, 4000rpm lijkt mij trouwens wel heel weinig, vraag me af of dat überhaupt wel te doen is.
Zou iig rijden met variabele toerentallen, 4000rpm lijkt mij wat overdreven. :9

Maar 1000km in 2 weken moet prima lukken toch? iig alvast veel plezier. :)
 
Denk dat je als je onder de 4000 wilt blijven je niet harder dan 50/60 kan en net zo langzaam optrekken als auto's :Z :Z

1000km moet zeker lukken, als het weer nou ook mee werkt ben ik helemaal tevreden!
 
Hoi Sander.
Van harte gefeliciteerd met de keuze van jouw kawa Z300.
Daar ga jij enorm van genieten kan ik jou nu al vertellen.
Ik rijd sinds kort met mijn Z300 en het is werkelijk een hele fijne motorfiets.
Ik heb de mijne ook deels moeten inrijden en kan je zeggen dat die 1000km er in een mum van tijd op zullen zitten.
Ik begrijp uit jouw verhaal dat jij jouw Z300 morgen op kunt halen en helaas zijn de voorspellingen op weergebied knake deze week.
Wisselvallig met de nodige buien.
Maar gelukkig gaat het aankomend weekend flink opklaren en gaat het ook warmer worden.

Ik zag dat jij in Almere woont en dus een beginnend motorrijder bent.
Heb jij op motorkleding gebied alles helemaal in orde?
Rijd jij met leren kleding of met synthestisch?

Ik weet niet of jij er al over na hebt gedacht, maar de Z300 heeft dus geen middenbok.
Vind het zelf wel een gemis en heb dat ondervangen door bobbins te monteren op de achterbrug en een degelijke paddockstand erbij gehaald.
Het gemak ervan is werkelijk zeer prettig.
Ketting smeren en de motor poetsen is met een paddockstand zo veel makkelijker.
Dus een aanrader.
Ik stal mijn motor zelfs met de paddockstand.

Wat het inrijden van de Z300 betreft zat ik ook even mee in den beginne.
Er is veel over geschreven en de ene heeft die mening en de andere weer iets anders.
Vraag het zowiezo voor je eigen gemoedsrust even op voorhand aan de motordealer of spreek een monteur uit de werkplaats aan.
Het is geen rocket science om een motorfiets netjes en goed in te rijden, maar het moet wel even gedaan worden.
De motor netjes warm laten draaien voordat je hoger in toeren opschakelt is vast al wat jij weet.
De motor dan niet warm laten draaien door na de koude start de machine een aantal minuten stilstaan stationair te laten draaien maar gewoon starten en kort erna gaan rijden.
Dat is echt een aanrader.

Het is een kwestie van zowiezo de eerste 1000 kilometer de motorfiets veel te rijden met bochtenwerk.
Dus lekker op en terugschakelen zodat alles fijn op elkaar kan inlopen.
De eerste 1000km zowiezo snelweg vermijden en lange stukken met het constante zelfde toerental.
Ik heb het met mijn Z300 echt opgebouwd wat schakelen betreft naar steeds hogere toeren.
Ik ben van nature een best wel voorzichte motorrijder.
En met voorzichtig bedoel ik met name hoe ik de motor berijd.
Vroeger als ik een motor inreed dacht ik vaak dat het beter was om de motor niet al teveel te belasten in hogere toeren.
Dat is dus een foute gedachtengang bleek achteraf.
Niet dat ik hiermee wil zeggen om de motor in elke versnelling tot het rode gebied door te trekken, maar je mag er best wel zo mee omgaan dat je pittig doortrekt in de versnellingen.
Het schijnt dat als je een nieuwe motor te voorzichtig inrijd, dus te veel inrij-kilometers met te lage toerentallen opschakelt de motor daardoor niet goed inloopt en naderhand olie kan gebruiken.
Iets dat je absoluut niet wilt.

Ik deed dat vroeger dus wel, en inderdaad dat verhaal klopt.
Nu heb ik ervan geleerd en het bij mijn Z300 anders gedaan.
Staat inmiddels dik 2000km op de teller en ze gebruikt geen druppel olie.
Het is dus echt een kwestie van even de komende 1000km het koppie erbij houden en de motor netjes en goed in te rijden.
Ik heb het zelfs tot aan 1600km netjes aan gedaan wat betreft inrijden en ben daarna pas gaan doen wat ermee gedaan kan worden.
Ze rijdt nu voorbeeldig en heb er reuze schik van.
Ik hoop dat ze jou net zo goed gaat bevallen als die van mij doet.
Genietse na morgen en ik wens jou veel veilige kilometers.
Vr Gr Erwin

PS: wellicht komen we elkaar wel eens tegen :]
 
Laatst bewerkt:
Oja...........
Ik kon uit jouw tekst helaas niet opmaken welke versie Z300 jij gaat rijden.
Is dat de stock fabrieks-versie of de versie met het pakket erop?
En daarmee bedoel ik dus de Akrapovic uitlaat, mono-seatcover, tankpads en striping op de velgen.
Ik rijd met dat pakket op mijn Z300 en kan je zeggen dat het echt een meerwaarde geeft.
De fiets ziet er gelikt uit en kijk er nog steeds naar met veel plezier als ze stilstaat in de hangar.
Met name de Akrapovic uitlaat met bijbehorende sound zijn een streling voor het gehoor.ha ha ha ha
Hoop dat jij ook de Akra erop hebt zitten.
Vr Gr Erwin
 
Laatst bewerkt:
Hoi Sander.
Is toch vandaag de grote dag?
Jouw Kawa Z300 die inmiddels op de stoep staat waarvan jij de eigenaar bent!!
Hoe bevalt de motor tot nu toe?
Vr Gr E
 
Hoi Sander.
Is toch vandaag de grote dag?
Jouw Kawa Z300 die inmiddels op de stoep staat waarvan jij de eigenaar bent!!
Hoe bevalt de motor tot nu toe?
Vr Gr E


Ja vandaag was dan de grote dag!!!
Heb hem net mogen ophalen bij de dealer en een stuk gereden, met de tips die jullie al aangaven mbt tot het inrijden helaas rustig aan gedaan maar kan niet wachten tot hij netjes is ingereden en ik er echt van kan genieten *D

Ik heb de zwarte uitvoering met het performance pakket en man man man wat een geluid uit de uitlaat haha, verder qua kleding heb ik een volledig textiel pak maar ben nog op zoek naar een lekkere jeans voor als het warm is of ik korte stukjes rijd.

Ik zal snel een foto maken van hem nu eerst boodschappen doen |(

Daarna snel weer de weg op haha!! :] :]
 
Heeeeeee Sander.
Wat zal jij je lekker en gelukkig voelen vandaag.
Heb je maar mooi die heerlijke Z300 bij de deur staan.
Daar ga je nog flink van genieten.
Ik geniet al van mijn Z300 als ze stilstaat en ik eromheen loop en zit te kieken hoe mooi ze is.
Die prachtige lijnen, dat lekkere kontje en vooral dat we weten hoe heerlijk ze rijdt.
Ik kan niet wachten tot dit pisweer over is en we weer droge dagen hebben waarbij de Z300 weer uit de hangar rolt en ik ervan kan genieten.
Morgen nog even een pisdag met shit regen en daarna eerder dan voorspeld komen de droge dagen.
Temperaturen gaan ook iets omhoog, dus kan niet wachten om mijn Bat-suit weer aan te trekken en rond te knorren.

Zelf rijd ik met een leren broek en doorwaai-jack.
Vind het de ideale combinatie.
Heb ook een leren jack, maar het doorwaai-jack bevalt me zo goed dat die telkens aangaat.
Doe je wel voorzichtig met die nieuwe banden!!
Ook die moet je wel even inrijden hoor.
Geen honderden kilometers, maar de komende 100km zou ik ze even met beleid inrijden.
Met name nat wegdek en nieuwe banden zijn een slechte combinatie.
Laatste wat je wilt is je motor onderuit rijden in een bocht.
Op naar de droge dagen en geniet maximaal van je Z300.

Oja........
Gouden tip: let erop dat je tijdens het tanken niet al te vol de tank doet.
In elk geval niet over die onderste rand heen.
Dus niet tot bovenaan doen.
Ik had dat laatst wel gedaan en nadat ik betaald had zag ik bij het teruglopen naar de motor dat de benzine er via de overloop uitliep.
Een flinke plas onder de motor.
Dus let op: niet te overijverig volgooien.

Succes en genietse.
Vr Gr Erwin
 
Laatst bewerkt:
Enne.......doe jezelf een lol en haal bij de Action van die motorkettingspray.
Kost bijna geen drol en spul werkt goed.
Om de 400km bij droog weer je ketting smeren en met rijden in de regen om de 200.
Op die manier blijft je ketting mooi soepel en gesmeerd.
Het verschil tussen een ketting netjes op de correcte spanning houden en regelmatig smeren of de ketting laten verslonzen wat juiste spanning betreft en gortdroog rijden zonder vaak genoeg te smeren is flink merkbaar tussen een ketting/tandwielset dat sneller aan vervanging toe is dan ene waarmee je lekker er veel kilometers mee kunnen rijden.
Vr Gr E
 
Enne.......doe jezelf een lol en haal bij de Action van die motorkettingspray.
Kost bijna geen drol en spul werkt goed.

Om de 400km bij droog weer je ketting smeren en met rijden in de regen om de 200.
Op die manier blijft je ketting mooi soepel en gesmeerd.
Het verschil tussen een ketting netjes op de correcte spanning houden en regelmatig smeren of de ketting laten verslonzen wat juiste spanning betreft en gortdroog rijden zonder vaak genoeg te smeren is flink merkbaar tussen een ketting/tandwielset dat sneller aan vervanging toe is dan ene waarmee je lekker er veel kilometers mee kunnen rijden.
Vr Gr E
Blijft de achterbrug ook een beetje schoon met de Action spray? Heb nu zelf al verschillende merken geprobeerd maar tot nu toe bevalt S100 en Castrol nog het beste. De rest vet ook gelijk mijn achterbrug in.. :9
 
Om heel eerlijk te zijn kan ik jou daar nog geen duidelijk antwoord op geven.
Waarom niet?
Omdat ik een combinatie gebruik van meerdere vetten.
Ten eerste heb ik voor de langere ritten waarbij ik dagen van huis ben een Scotoiler op mijn Z300.
Daar zijn ook de meningen over verdeeld en gaan we nu maar geen discussie van maken.
Wel is het een handig hulpmiddel waarbij ik geen losse kettingspray mee hoef te nemen als bagage onderdeel.

Ten tweede gebruik ik doorgaans de S100.
Daar ben ik heel tevreden over.
Hoorde laatst van een motormaatje dat die de kettingspray van de Action gebruikt naar volle tevredenheid op zijn ZZR600.
Ik wilde dat graag eens proberen en heb 2 bussen ervan gehaald.
Spul kost een fractie ten opzichte van de S100 en wil dit gaan vergelijken.
Ik wissel dus wat af tussen de S100 en die cheap ass Action kettingspray.
Moet zeggen dat ik het nu een aantal weken gebruik en weinig verschil merk tussen die S100 en die van de Action.
Maar ik kan waarschijnlijk niet objectief genoeg zijn, omdat ik denk dat je het beste de 2 vetten in een laboratorium moet onderzoeken om er zo achter te komen welke van de 2 het beste functioneert om een ketting optimaal gesmeerd te houden. ( de samenstelling van de 2 produkten zal hoogstwaarschijnlijk niet identiek zijn )

Wel kan ik hier zeggen dat het verschil tussen die 2 vetten betreffende wegslaan en vervuiling naar de achtervelg hetzelfde is.
Daartussen zie ik geen noemenswaardig verschil.
Ik ben eerlijk gezegt van nature een Cardan man.
Ben eigenlijk anti ketting.
Mede omdat ik vroeger de nodige BMW motorfietsen heb mogen berijden en de Cardanaandrijving mij het beste beviel.
Mijn volgende motorfiets gaat absoluut weer een Cardanfiets worden.
Deze Z300 rijdt heerlijk en zelfs met ketting geen enkel probleem.
Maar het is voor mij slechts een tussenstation.

Hoop jou een beetje antwoord te hebben gegeven op je vraag.
Ook ben ik er ene die zekers niet zijn ketting pas om de 400 kilometer smeert.
Neen, ik doe dit veel regelmatiger.
Ik hou mijn Z300 graag schoon in alle opzichten en ben er zuinig mee.
Ik weet dat het teveel inspuiten van vet op de ketting de boel en met name de achtervelg behoorlijk kan versmeren.
Dus ik zorg ervoor dat mijn ketting ten alle tijden netjes op de juiste spanning staat en rond de 200km smeer ik de ketting dmv een tandeborstel en de S100 of de Action kettingspray.
Ik zet dus niet mijn motor op de paddockstand en in de 1ste versnelling waarbij ik met 5 seconden klaar ben door even te sprayen.
Neen, ik spuit telkens iets vet op de tandenborstel en smeer zo de rolletjes in van de hele ketting.
Begin aan de binnenzijde en daarna de buitenzijde.
Op deze manier kan ik zelf beter bepalen hoeveel vet ik gebruik en weet ik zeker alle schakels met rolletjes in te vetten en zekers niet teveel te gebruiken.
Het is ten opzichte van effe insprayen een arbeidsintensief klusje, maar wel ene die ik graag mag doen en waarbij mijn ketting ten alle tijden optimaal gesmeerd blijft maar mijn velg zekers niet overmatig versmeerd.
Een ieder zal het op zijn/haar eigen manier doen en dat geeft ook niet.
Zolang ik met een ketting fiets rijd doe ik het op deze manier die mij het beste bevalt en waarbij de levensduur van de ketting in mijn optiek het langst meegaat.
Ik zie vaak motoren waarbij de ketting gortdroog staat.
Maakt opzich niet uit, maar ik ben wat zuiniger op mijn spullen.
Vr Gr Erwin
 
Laatst bewerkt:
Overigens is over de Scotoiler veel geschreven op dit Forum.
Ik heb het ooit ook op een Yamaha Fazer 1000 gehad.
Vandaar dat ik het Scotoiler systeem laatst weer heb gekocht en op mijn Z300 heb gemonteerd.
Maar eerlijk gezegt ben ik er geen Fan van en sta ook zekers niet te juichen over dit systeem.
Het is praktisch nut en beter een goed ingevette ketting te hebben dan een gortdroge.
Maar ik vind de olie die in de Scotoiler zit te dun.
Het doet deels zijn werk, maar haalt het niet bij het zelf insmeren van de ketting met bijvoorbeeld S100 kettingspray.
Dat blijft niet alleen veel langer zitten, maar versmeerd ook vele malen minder naar de achtervelg ten opzichte van die dunne olie van de Scotoiler.
Wat ik ook heb gemerkt is dat met de Scotoiler soms de olie ook op de zijkant van mijn band gaat zitten.
Iets waar je niet vrolijk van wordt.
Ik laat het systeem erop zitten vanwege het praktische gebruik, maar zal het nimmer meer gaan plaatsen indien ik ooit weer een ketting fiets zou gaan rijden.
Mede daarom ben ik zo verzot op een Cardan fiets.
Maar die zijn vaak van een hogere cc inhoud en ik wilde nu even een lichtere cc motorfiets.
Die dikke toerbuffel met koffers en Cardan komt over een tijdje wel weer.
Dromen moet je hebben en mag er ook flink voor sparen.
Vr Gr E
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan