tekenprogramma?

Ducati United

Rookie
30 apr 2007
8
0
Beverwijk
Hoi, ik weet niet zo goed waar ik dit bericht moet posten, maaaaaar......

Ik ben de voorkant van mijn ST2 aan het verbouwen, maar nu zag ik eerder al een zelfbouwer die een heel leuk tekenprogramma gebruikte....

Weet iemand z'n tekenprogramma en kan ik dat zo gratis ergens downloaden?

groet René
 
Ligt er een beetje aan wat je wil gaan tekenen
Wil je techische tekeingen maken dan is denk ik Alibre een goede keuze (het schijnt dat je 2012 gratis mag gebruiken omdat dit de verouderde versie is)
Wil je 3D modelen maken waar je dan leuke animaties reders of spelletjes mee wil gaan spelen dan is Blender 3D de enige keuze
 
Ik denk dat ik zomaar 's wat ga proberen. De bedoeling is dat ik mijn motor op zijn kaalst ga invullen zoals ik hem wil hebben. Ik wil het graag lowbudget houden en ik beschik al zeker niet over de middelen om het groots aan te pakken.

alvast bedankt uiteraard :D
 
SolidWorks:
full

full

full

full


Greetz, Q
 
Sketchup is een makkelijke omdat het gratis is maar voor veel detail werk vind ik het niet geweldig.

Makkelijker (imho) maar minder technisch dan solid works en veel meer tutorials voor te verkrijgen zijn 3dsMAX of Maya. Ik ben zelf een Maya 3D artist dus vind dat vele male makkelijker maar omdat er veel meer tutorials van 3dsMax te vinden zijn kan je misschien makkelijker daar beginnen.
Van beide zijn studentlicences te krijgen die gratis zijn
 
Laatst bewerkt:
Ook inventor kun je jezelf aanleren ( ben ermee bezig ) en als je het programma en zijn tekortkomingen begrijpt kun je heel snel hele grote stappen maken.
succes
 
even dit oude topic van onder het stof halen...

ik ben op zoek naar een tekenprogramma, maar voor ik alle bovenstaande programma's ga downloaden wil ik toch jullie mening eens horen over welk programma ik het beste ga gebruiken..

ik heb een tekening gemaak hoe mijn nieuwe zelfbouw frame er moet gaan uitzien (op A4 formaat)
nu is mijn plan om deze tekening op computer (mac liefst) gaan over te tekenen, door middel van de scan van mijn schets,
deze tekening wil ik dan op ware grote laten afprinten, zo kan ik mijn buizen rollen, en aan de hand van de print kijken of de radius goed is..

ik heb dus enkel een 2D tekening nodig, maar zou wel graag afbeeldingen kunnen importeren en maten aanbrengen..

alvast bedankt,
Jonas
 
Ik zou daar gewoon Sketchup voor gebruiken. Volgens mij zit er in de Sketchup Pro een los 2D programma (LayOut). Je kan ook de gratis (3D) Sketchup pakken en dan de camera op parallel view zetten (Camera -> Parallel projection) en dan op top view klikken. Nu kan je tekenen in 2D, afbeeldingen importeren en dingen erbij tekenen. Als je klaar bent kan je hem exporteren.
 
Laatst bewerkt:
Dat is idd een nadeel daar heb ik ook meer dan eens problemen mee gehad. Vooral bij gebogen oppervlakken die elkaar snijden waar dan na het exporteren gaten en artefacten in zitten.
Maar goed als de ts in hetzelfde programma wil blijven en niet teveel moeite wil steken in het leren van nieuwe software dan zeg ik nog steeds sketchup.
 
Zelf heb ik alleen maar SketchUp ervaring en gebruik het dan ook voor het hele werkproces van simpele 3D schets tot werktekening.

Mijn ervaringen met dit programma :

- Zeer snelle leercurve, je bekijkt de tutorials en doet het precies na, het filmpje pauzeert en jij moet pas terug op play drukken wanneer het jou gelukt is, voordat je het weet kun je al aardig 3d tekenen.

- Je kunt de autocad tekeningen van je architekt open doen, hier maak je eenvoudig een 3D plan van !

- Je kunt het interieur makkelijk aanpassen + je kunt erin rondwandelen.

- Je kunt alles delen, dwz : jij maakt een keuken, die keuken kun je online zetten zodat andere mensen deze kunnen downloaden en inpassen in hun huis, zo ook met meubels electronica noem maar op, je vindt dan ook werkelijk alles, veel meer dan in een ander interieurprogramma.

- Ben je handig en inventief kun je zelf meubels ontwerpen en in je interieur zetten, deze meubels kun je perfect namaken omdat alles op schaal is en je maten kunt zetten op je model .

Ik heb een tekentablet XP Pen Deco Pro ! Ik ben zelf erg blij met mijn pen . Voor Sketchup is het alles wat ik nodig heb, Verder werkt de drukgevoeligheid erg goed en soepel.
 
Sketchup is mijn inziens meer bedoeld voor de civiele markt en met name huizenbouw. Daar was het in eerste instantie ook op geënt. Als je de website bekijkt dan is hun doelgroep ook de woningbouwers, gebouwen ontwerpers.Voor complexere zaken, wat hier al is aangehaald, heb je plugins, etc. nodig. En dan is het nog maar de vraag of je het resultaat behaald wat je hebben wilt. Daarnaast, als een bepaalde programma plugins/add-on's etc. nodig heeft, dan toont het al aan wat de beperkingen van het programma zijn. Toegegeven, sommige plug-in's/add zijn nodig, maar dan in d vorm van bv. een bibliotheek welke elementen bevatten die je tijdens het ontwerpen nodig hebt. Maar om een plugin/add-on te moeten installeren om dan buisjes te kunnen tekenen geeft al aan hoe beperkt een programma is.

Pakketten welke wel zeer goed zijn om te gebruiken zijn o.a.:
Solidworks
Inventor
Autocad 3D (iets rudimentair dan een Solidworks of Inventor maar best mogelijk)
Draftsight
Catia
(en zo zijn er nog genoeg high-end CAD software pakketten)

Dan heb je Blender 3D uiteraard, maar deze pakket is niet zozeer op de lichte/zware industrie gericht maar meer op film/animatie/motion pictures. Je kan er wel zeer mooie dingen mee doen voor je motor maar niet echt 2D/3D ontwerp zoals bij een volwaardige 2D/3D CAD programma.


Dus als je je motor van scratch wilt opbouwen en er iets moois van wil maken heb je denk ik keuze genoeg. Maar het hangt ervan af wat je precies wilt doen met die tekening(en): echt pure productie/fabricage tekeningen maken of graphical tekeningen van hoe je jouw motor wilt zien. Afhankelijk van deze keuze baseer je je keuze voor een CAD/teken/ontwerp programma op.
 
Terug
Bovenaan Onderaan