De 500 Euro Challenge 2017: David vs Goliath

Welke route heeft je voorkeur?

  • Oostroute

    Stemmen: 5 35,7%
  • Zuidroute

    Stemmen: 9 64,3%

  • Totaal aantal stemmers
    14

borisz

"In de moele"
18 dec 2009
4.308
698
Leeuwarden
De 500 Euro Challenge 2017: David vs Goliath (zat.27/5 - zon.11/6)

Na de succesvolle edities van '14 en '15 gaan we in 2017 weer los met de 500 Euro Challenge. Dit keer gaan een aantal van ons proberen om met een lichte motorfiets te bemachtigen.We willen wel eens zien of het nou echt een voordeel is om met een zware bike op stap te gaan!


Het vertrek van de Challenge 2017 is op zaterdag 27 mei. We komen op zondag 11 juni weer thuis. Onderweg zullen we gebruik maken van campings. Dat wordt dus rijden met een tentje, slaapzak en -mat achterop. Aan het eind van de middag afstappen, tentje opzetten en een hapje en een drankje.

De route die we volgen zal gevarieerd zijn. We zullen veel "binnendoor" rijden, af en toe een stukje snelweg pakken en enkele mooie passen gaan rijden. Uiteraard zullen we ook een paar dagen rust nemen zodat we ter plekke een mooie rit kunnen maken of ons kunnen onderdompelen in de gastvrijheid van het land waarin we rijden.

Het gaat voornamelijk om de gezelligheid en de funfactor. We zullen elkaar moeten helpen om de eindstreep te halen en het is elke dag maar weer afwachten of we de geplande etappe van die dag ook kunnen uitrijden: we zijn natuurlijk wel met oud spul onderweg en dat wil nog wel eens de nodige vertraging geven.

De regels zijn in grote lijnen hetzelfde:
  • koop een brik voor max €500,-
  • de motorfiets moet bij aanvang van de trip 20 jaar oud zijn
  • de motorfiets mag pas vanaf 1-1-2016 op je naam staan
  • uiteraard moet je wel kunnen aantonen dmv screenshot van de ad/mailwisseling dat de motor binnen budget valt
  • sleutelbudget is €150
  • Remmen en banden vallen buiten het sleutelbudget, veiligheid gaat voor alles!
  • koop je een motor voor minder dan €500,- dan mag je het verschil delen door 2 en bij je sleutelbudget optellen
  • aanhangers/koffers/bagagesystemen vallen niet onder het aanschaf-/sleutelbudget
  • maak een topic aan in het subforum "Brikken en Klassiekers"
  • Mocht je in de toekomst ooit eens een echt grote reis willen maken, meld je dan ook aan. De 500 Euro Challenge is een goede leerschool voor het prepareren van een motorfiets!
  • Heb je nog maar pas je rijbewijs? Geen probleem, dit is een mooie kans om je eerste mooie trip te maken. Na afloop ben je waarschijnlijk wel verslaafd aan haarspeldbochten!!
  • Wil je mee als Support-Crew? Dat kan, maar de plaatsen zijn beperkt. Iedere Challenger mag een Support-Crew-lid meenemen. De Challenger in kwestie bepaalt wie zijn support is. Wil je mee, PB dan een Challenger!

Ben je gek op mooie routes, brikken, niet bang voor vieze handen, heb je zin in een tocht met gelijkgestemden en in een uitdaging? Wil je de motorvakantie die je van je levensdagen niet meer zult vergeten? Durf jij het aan?

PB me maar en ik zet je naam op de lijst!


Voor de mensen die nog niet bekend zijn met dit fenomeen; je kunt je hier inlezen over de challenge van 2015

Klik hier voor nieuws over de Pre-Meet
Klik hier voor voor de routes in een notedop.
 
Laatst bewerkt:
vfy49.jpg


Ik ben al druk doende met me te oriënteren. De oplettende MF'er weet al welke kant het opgaat. Het wordt in ieder geval een David.
 
Laatst bewerkt:
Ik wil ook mee, maar weet pas in februari of mijn verlof is goedgekeurd, als ik dan de 11stedentocht laat schieten......
 
Ik vind dat het sleutelbudget anders berekend moet worden.

Nu is het het verschil tussen de lagere prijs en € 500 delen door 2 en dat dan optellen bij de standaard € 150. Alle te vervangen onderdelen, behalve banden en remcircuit, uit eigen voorraad ook een prijs voor rekenen. De één heeft veel onderdelen op voorraad liggen en een ander (beginner) zal alles op de sloop moeten aanschaffen.

Bij brikken onder de € 500 zal meestal zoveel aangeschaft of vervangen moeten worden waardoor je al gauw budgetoverschrijding krijgt. Mijn voorstel zou zijn om het verschil te vermenigvuldigen met 2 en dan bij die € 150 op te tellen. Dit met de redenering dat een brik van € 200 wel niet veel soeps zal zijn en er behoorlijk geïnvesteerd moet worden om een goed rijdbare en betrouwbare fiets te krijgen.
 
Ik vind dat het sleutelbudget anders berekend moet worden.

Nu is het het verschil tussen de lagere prijs en € 500 delen door 2 en dat dan optellen bij de standaard € 150. Alle te vervangen onderdelen, behalve banden en remcircuit, uit eigen voorraad ook een prijs voor rekenen. De één heeft veel onderdelen op voorraad liggen en een ander (beginner) zal alles op de sloop moeten aanschaffen.

Bij brikken onder de € 500 zal meestal zoveel aangeschaft of vervangen moeten worden waardoor je al gauw budgetoverschrijding krijgt. Mijn voorstel zou zijn om het verschil te vermenigvuldigen met 2 en dan bij die € 150 op te tellen. Dit met de redenering dat een brik van € 200 wel niet veel soeps zal zijn en er behoorlijk geïnvesteerd moet worden om een goed rijdbare en betrouwbare fiets te krijgen.

De afgelopen jaren hebben we (ik tenminste wel) een handelsprijs gerekend voor de onderdelen die ik had liggen. Voorzover ik weet is Jottum ook een van de personen die deze regel toegepast heeft. Eigenlijk denk ik dat Jottum! en ik de personen waren die een Challengebike reden en thuis ook nog eens een magazijn aan onderdelen hadden.

Op zich is jouw opmerking over het verdubbelen van het sleutelbudget niet eens zo gek, is eigenlijk ook logischer. Benieuwd wat de rest er van vindt!!
 
Oké, ik wil mee doen.
Heb alleen een motor stuk in de schuur staan waar ik mee zou willen.
Heeft te koop gestaan, maar kreeg m niet verkocht.
Kan dat ? Is een honda xbr500.
 
Heb alleen een motor stuk in de schuur staan waar ik mee zou willen.
Heeft te koop gestaan, maar kreeg m niet verkocht. Kan dat ? Is een honda xbr500.
Ook voor dit soort gevallen kan een oplossing gezocht worden.

Vaak zijn het brikken die aangeschaft zijn om er een project van te maken en ligt door omstandigheden het opknappen/verbouwen stil. Meedoen met de challange kan een aansporing zijn om het project weer op te pakken. Alleen voldoe je dan niet aan de eis dat de motor aangeschaft moet zijn na 1 januari 2016. Een mouw hieraan passen kan zijn een bewijs dat de motor bijvoorbeeld minstens 1 jaar geschorst moet zijn. Daarnaast zal de "organisatie" uit moeten gaan van de eerlijkheid van de deelnemer. Verdere regels voor het opknappen en rijdbaar maken blijven dan hetzelfde. Voor wat betreft het bedrag dat de motor waard was zal je uit moeten gaan van de vraagprijs bij verkoop min 20% (vraagprijs tov laatprijs) om tot een eerlijk bedrag te komen tov de kopers van een brik. Op marktplaats of speurders zal je genoeg voorbeelden kunnen vinden om een reële vraagprijs of laatprijs te kunnen produceren.

Deze reactie is gelanceerd met het idee dat dit soort stilgevallen projecten toch een vervolg krijgen.
 
Laatst bewerkt:
Borisz kent mijn belangstelling voor deze projecten al langer maar voor de anderen even een toelichting.

Ben al een jaar of 8 met pensioen en heb vanaf mijn 18 jaar altijd motor gereden behalve de periode verliefd, verloofd, getrouwd en kleine kinderen. Maar in 1984 als heropstapper begonnen met de eerste motor uit het rijtje dat hieronder staat. Altijd 2e of 3e hands gekocht en woonwerk verkeer mee gereden. Onderhoud altijd zelf gedaan, de laatste 30 jaar bij een doe het zelf werkplaats bij mij in mijn woonplaats. Dit omdat ik onderhoud op straat moet doen bij gebrek aan schuur of garage. Zelfs mijn eigen motor moet buiten staan.

Daarnaast ben ik tegen een wegwerpmaatschappij en probeer ook altijd, soms tegen beter weten in, iets gerepareerd te krijgen. Toch vaak met verrassend resultaat. Vandaar dat ik tot nog toe altijd de topics heb gevolgd met de verslagen wat de deelnemers allemaal uit hebben moeten halen om toch mee te kunnen doen met de challange.

Verder staat dit topic al weer bij de favorieten *O*
 
Ook voor dit soort gevallen kan een oplossing gezocht worden.

Vaak zijn het brikken die aangeschaft zijn om er een project van te maken en ligt door omstandigheden het opknappen/verbouwen stil. Meedoen met de challange kan een aansporing zijn om het project weer op te pakken. Alleen voldoe je dan niet aan de eis dat de motor aangeschaft moet zijn na 1 januari 2016. Een mouw hieraan passen kan zijn een bewijs dat de motor bijvoorbeeld minstens 1 jaar geschorst moet zijn. Daarnaast zal de "organisatie" uit moeten gaan van de eerlijkheid van de deelnemer. Verdere regels voor het opknappen en rijdbaar maken blijven dan hetzelfde. Voor wat betreft het bedrag dat de motor waard was zal je uit moeten gaan van de vraagprijs bij verkoop min 20% (vraagprijs tov laatprijs) om tot een eerlijk bedrag te komen tov de kopers van een brik. Op marktplaats of speurders zal je genoeg voorbeelden kunnen vinden om een reële vraagprijs of laatprijs te kunnen produceren.

Deze reactie is gelanceerd met het idee dat dit soort stilgevallen projecten toch een vervolg krijgen.
Ik begrijp je redenatie. Echter het geld dat ermee gemoeid is heeft de hoogte van een paar hotelovernachtingen of een paar dagen camper huren. Het is een andere manier van het besteden van je vakantiegeld en uiteindelijk hou je er een motor aan over die nog redelijk goed kan verkopen (tenzij je de motor zo gaat verbouwen zoals ik gedaan heb).
 
[leest vooralsnog mee]

het aanschaffen van een Challenge-brik is een kwestie van goed rondkijken op diverse verkoopsites. de brik (Honda GL500D SilverWing, 1982) waarmee ik in 2015 mee zou rijden was slechts 200 euro in aanschaf. van tevoren wist ik al dat er een pakking vervangen moest worden (kostte €10,-). voor de veiligheid buiten budget om een nieuwe set banden laten zetten, alsook een 'nieuwe(re)' radiateur, omdat de radiateur die er onder zat niet heel fris meer was. het enige waarmee ik de boot mee ben ingegaan waren de schijfremmen voor. de schijfremmen die er nu onder zitten zijn wat krom, waardoor het stuur wiebelt. kijken waar ik de oude heb gelaten en die er weer onder schroeven en dan wil ik 'm wel weer de weg op hebben, na een jaar stilstand (want andere motor). ondertussen nog zo af en toe zoekend naar een dicht uitlaatsysteem.

het heeft natuurlijk geen zin om b.v. een motor te kopen waarvan het blok vastgelopen is. dat is in aanschaf misschien wel goedkoop, maar je bent een eeuwigheid bezig om het blok aan de gang te krijgen, waarvoor je waarschijnlijk ook nog onderdelen moet aanschaffen die nieuw niet meer leverbaar zijn...

ergo: maak het jezelf makkelijk en koop een motor waarvan redelijkerwijs mag worden aangenomen dat-ie recent nog heeft gereden.

meerijden als deelnemer zit er voor mij niet in, want: geen brik die ik korter dan 1/1/2016 op naam heb. misschien/wellicht/eventueel/als het zo uitkomt, als support-crew op mijn Pan European. de 'meuk' van vorig jaar (tent/slaapzak e.d.) heb ik nog liggen en is zo opgeladen en (hopelijk goed) vastgerateld.

al is het rondje Schotland dat ik in mijn achterhoofd heb (de 'North Coast 500') ook wel errug aantrekkelijk.

:]
 
Laatst bewerkt:
Leuk, weer een 500 Euro Challenge.
Meedoen? Nee, ik denk het niet..... Maar ik zal zeker de belevenissen volgen.
En in het lijstje van Crazy staat mijn persoonlijke favoriet, en een vermoedelijke winner, niet noodzakelijkerwijze dezelfde.
Mijn favoriet is een Kawasaki 305, die vind ik gewoon erg leuk, maar een Honda 250 zal het waarschijnlijk wel winnen.

Maar hoe dan ook: veel succes, en ik volg de belevenissen, avonturen, en de rit met iets meer dan normale belangstelling.

Harmony,
Hans.
( ex-aanhanger en samensteller van het 'Grote Verslag' van de 500 Euro Challenge 2015 )
 
Ik heb jaren lang met collega's 4-daagse toertochten door de Ardennen, Eifel en Hunsruck gereden, waarbij de voorrijder/organisator op zijn Honda 250 cc scooter als een vorst op zijn troon zat en niet bij te houden was :]

Alleen op de rechte stukken was hij in te halen :(
 
Als oud deelnemer van de versie 2015 zal ik dit topic zeker volgen :Y

Of ik mee kan rijden is voor mij nog geheel onbekend '(

Wel heb ik net mijn Excellijst van de XS850 bijgewerkt. En helaas deze komt buiten budget :( |( Motor rijdt trouwens nog steeds niet '(
Komt doordat dit brik essentiële onderdelen miste bij aankoop (achterspatbord, spiegels, knipperlichten, zijkapjes en daarbij was de voorvork verrot, evenals de schokbrekers). En zonder die onderdelen gaat het nooit wat worden :N
In de Excellijst zijn deze onderdelen gewoon meegerekend, al heb ik deze gehaald uit mijn eigen voorraad oud XS-metaal.

Ben zeer benieuwd waarmee gereden gaat worden. Moet wel zeggen dat het aanbod nu beter is dan eind 2014...
Op Speurders zelfs tweetakten gevonden die binnen budget vallen en op te knappen zijn binnen budget ;)
 
Vh1B9Xh.gif


Ah dus hier zit iedereen :P

Zijn er nog eisen of een regelement voor de support crew ? :+
 
Laatst bewerkt:
ik kon 2 jaar geleden jaar niet mee. dus heb ik dit jaar gewoon helemaal allleen, met de motor van 2jaar geleden, een ritje naar denemarken en zweden 3500 km in 2 weken gereden.

heb alleen nieuwe banden, andere slangeklem en dus ook radiatorvloeistof, motormatzwart gespoten, koffers erop, andere achterwiellager.. en rijden... onderweg alleen knipperlicht draadje los en sigarettenaansteker die ermee ophield, missie geslaagd hihi..

en dan alles met een prolink achtervering die (nu nogsteeds) vastzit ;)

13403741_1191696034203405_4415197958923488557_o.jpg
 
Laatst bewerkt:
ik heb sterk het vermoeden dat er een motorfiets onder die berg afval zit.

Het heeft wel wat weg van een luxe Mercedes zo, met (air) bags rondom :P
 
Is er ooit een topic van deze motor geweest in het kader van het mogelijk deelnemen aan een 500 Euro challenge ?

Zo ja, dan graag een linkje.... ;)

Ene wat is het ???

Dat het een motor is, twee wielen en een stuur dat lukt nog wel, maar de rest is gokken. Wel is duidelijk dat het geen Moto Guzzi is :+
Daar laat het opschrift wel duidelijk weten :)
 
Dat het een motor is, twee wielen en een stuur dat lukt nog wel, maar de rest is gokken. Wel is duidelijk dat het geen Moto Guzzi is :+
Daar laat het opschrift wel duidelijk weten :)
Zo aan de startmotor te zien is het een CX :Y en ik zie ook een bekende dop van een overloopvat *O*
 
Laatst bewerkt:
klopt. Beinhart heeft er wel meer, in diverse stadia van (on-)herkenbaarheid.


20150308_165751_zpsujuatozb.jpg


:X
 
Laatst bewerkt:
Alle gekheid op een stokje,........maar die Werner rijdt ook wel op herkenbare motoren hoor.
Zie hieronder maar eens het statieportret van de CX-club tijdens de 11-stedentocht van dit jaar.
3x Raden welke brommer van Werner is.

13243686_10206832059663628_5567088626434504028_o.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan