vervangend voortandwiel moeilijk te monteren r1 '07

Basta!!

Die hard MF'er
24 sep 2012
599
222
Ik ben mijn ketting + tandwielen aan het vervangen. Nu krijg ik het voortandwiel er niet echt lekker op. Heb hem er half op gekregen door er met een rubber hamer op te tikken, alleen nu lijkt hij redelijk vast te zitten. Hoe nu verder:
-harder slaan? (zit natuurlijk wel op de uitgaande as, wil de lagers niet beschadigen)
-anders?
 
Omruilen voor passend model.

Of je bent iets aan het doen wat helemaal niet goed is....

Tandwiel gaat altijd met de hand op de splines. Nagenoeg op dezelfde manier als de oude er af gaat.
 
Nouja je snapt als ik tandwiel bestel voor mijn motor en hij ziet er qua soort en afmeting precies hetzelfde uit ziet, ik denk dat het de juiste moet zijn.

Nope, esjot dacht ik.
 
Nouja je snapt als ik tandwiel bestel voor mijn motor en hij ziet er qua soort en afmeting precies hetzelfde uit ziet, ik denk dat het de juiste moet zijn.

Nope, esjot dacht ik.
Dat snap ik wel.
Maar als het niet past, ga je toch denken dat het misschien niet past?
Ff omruilen voor juiste bij de zaak waar je t hebt gekocht.
 
Hoeft niet altijd hoor. Ik haalde toevallig vanavond ook het tandwiel er af en kreeg'em niet met de hand er weer op gedrukt. Soms gaat het gewoon erg stroef en er hoeft maar een klein braampje ofzo te zitten en het lukt al bijna niet. Blijven proberen dan lukt het uiteindelijk wel ;-)
 
ALLES PAST ... Met een hamer (Zo niet, dan is de hamer simpelweg té klein).

Maar welke (internet bestelde) kettingwiel set probeer je te monteren op een Yamaha R1 uit wélk jaar?
 
Laatst bewerkt:
Hoeft niet altijd hoor. Ik haalde toevallig vanavond ook het tandwiel er af en kreeg'em niet met de hand er weer op gedrukt. Soms gaat het gewoon erg stroef en er hoeft maar een klein braampje ofzo te zitten en het lukt al bijna niet. Blijven proberen dan lukt het uiteindelijk wel ;-)
Zekers :Y

Vuil, slijtage, beschadigingen.

Maar met een hamer er moeten rammen, en halverwege vast komen te zitten?
Als t lastig gaat, pak je eerst ff de oude er bij. Ter controle.
Gaat nieuwe niet goed, dan is er iets niet goed.
 
In normaal geval moet dat natuurlijk gladjes kunnen passen.
Beter denk ik nu eerst beheerst tw er weer afhalen bijv. mbv een trekker. Geen ramwerk!

Check uitgaande as van het blok, mss stiekem toch beschadigd door oude tw. Braam of stulping erop oid? Daarna als nodig (voorzichtig) poetsen met de Dremel. Als as er gewoon netjes uitziet, dan zit probleem wss in het kettingwiel.(die dan wellicht niet bij dit model hoort)

In mijn FZ zitten inmiddels onderdelen van 1985 tot 1992. Mijn ervaring is dat Yamaha er goed in is om meermaals onderdelen zo te wijzigen dat het dezelfde lijkt te zijn, maar dan toch net effe anders. Dan past het net niet, of past na een hoop geklooi. ;( Soms denk je dan: WAAROM???
 
Laatst bewerkt:
Esjot is gewoon een imitatie tandwiel.., en soms passen ze wat beter, soms wat slechter en soms niet, tandwiel voorzichtig met een trekker eraf halen en kijken waar het klemt, dit netjes wegdremelen en opnieuw proberen.
Of nóg beter, de hele kettingset bij het schroot en een originele kit kopen, past precies en is op z'n minst 2X beter.
 
Als de as netjes is aan het kettingwiel Dremelen en NIET aan de as!!!!!

Een goedkope set heeft nog wel eens te maken met een slechte maatvoering. Een tussen-oplossing zou kunnen zijn om een los origineel vtw erbij te kopen en die ipv te monteren.

Met goedkope meuk heb je soms meer ellende, dan dat je er mee opschiet! (ook eigen ervaring ;( )
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan