Halflive heeft een moturist

Mooie luxe bak "ooit". Maak er weer iets moois van, mis ons spannetje nog wel eens, was leuk met klein kind erin.(Nu zit ze al weer jaren achterop en vraagt ze of het niet wat harder kan) })

Dan zeg je toch dat het niet mag van de politie :P

Koester de momenten maar voor je weet gaat ze niet meer mee.

Wij gaan dit jaar voor het eerst sinds 24 jaar weer met zijn tweeen op vakantie ,is toch een gek idee.
 
Ik denk dat je in war ben , de Moturist is ontworpen , gemaakt en werd verkocht door Ed Pols volgens mij.
Ed Pols, constructeur van Moturist zijspannen

Ontwerp.
Ed Pols had als motorhandelaar natuurlijk wel van aërodynamica gehoord, maar hoe hij dit bij een zijspan moest gaan toepassen was voor hem een grote vraag! De mogelijkheden van een windtunnel en de hele testprocedure zouden een te kostbare zaak worden. Door zijn ogen goed de kost te geven op straat en door logisch alles op een rijtje te zetten, heeft hij van diverse auto’s de grondbeginselen geleerd. Een auto loopt aan de onderkant vrijwel altijd van voor naar achteren iets omhoog, waardoor hij bij hoge snelheden aan de grond ‘gezogen’ wordt, doordat er een vacuüm getrokken wordt aan de achter-onderkant. De voorkant loopt aan de bovenzijde naar achteren ook omhoog, zodat het geheel op de weg gedrukt wordt. Met de berekende lengte voor het zijspan is Ed Pols gaan kijken hoe de aanwezige ruimte ingedeeld behoort te worden. Bij de standaarduitvoering is hij er van uitgegaan, dat er één volwassene en één kleuter in het zijspan vervoerd moeten worden. Tijdens de vakantie zal hier erg veel bagage bij komen, zodat er ook een grote bagageruimte bij hoort. Met al deze gegevens is hij naar Jos Schurgers gestapt en heeft hem de opdracht gegeven er een mooi ogend zijspan van te maken. Ondanks dat Ed Pols overal zijn éigen ideeën over heeft, is hij de mening toegedaan, dat mensen die ergens hun vak van gemaakt hebben bepaalde dingen beter kunnen dan hij zelf. En Jos is zo’n vakman! De ruit van het zijspan is ver naar achteren geplaatst, zodat er een minimum aan luchtwervelingen is op de plaats van de passagier. Het zijspan biedt plaats aan iemand met schoenmaat 47 en een lengte van twee meter tien. Deze passagier kan dan in een normale houding zitten, met zijn voeten omhoog en heeft genoeg ruimte om bij tijd en wijlen zijn knieën op te trekken, want het is geen pretje om 400 km in dezelfde houding te moeten zitten.


Zijspankoppel


Pols heeft heeft het programma van eisen geschreven, en zijspannen aangebouwd. Maar het polyesterwerk deed hij ook niet zelf. Ed was wel de zijspangoeroe, maar geen zijspangod.
 
Laatst bewerkt:
Toch jos dus dan moet het gewoon een k75 met jos schurgers kuip worden
Heb ik al gehad, die kuip is met een sierlijke zwaai in de container verdwenen. Aerodynamisch misschien wel goed, maar technisch een onding.
 
Laatst bewerkt:
Klopt! Maar je ken niet alles hebben, onder de 70.000 en bijpassend :p je bent wat veeleisend xD
 
Vandaag een beetje productief geweest.
De bak is de afgelopen dertig jaar helemaal volgezet met beugeltjes, boutjes en andere prullaria. Mijn vermoeden is dat aanvullend op het bordeaux kleurige tapijt de boel opgeleukt was met Biedemeier beeldjes en bijpassende schemerlampjes. Kilometers draad, Scotchblocks en andere afsplitsingen verwijderd. De Hella lampjes zijn salvageable, maar ik hou Ledjes in overweging.
full
 
Behalve het Ralphie gat in de bodem is het spatbord behoorlijk gekraakt. Daar zal ik eerst een paar laagjes glasdoek in moeten leggen om hem weer aan de buitenkant te kunnen repareren.
full
 
En als laatste het potentiële slachtoffer. Een BMW K75S. Ik heb het ding geadopteerd toen ik een gebruikte remschijf ging kopen. De vorige eigenaar heeft zich helemaal rot gezocht en vervangen, maar kreeg het ding niet goed aan het lopen. Hij liep veel te rijk zegt hij.
Ik heb hem voor de prijs van de onderdelen overgenomen. En aangezien je K75 onderdelen bijna achter je aan gegooid krijgt kan je inschatten wat voor prijsklasse dat was.

full


Hij is eigenlijk rood, maar de rode tank was lek. De groene tank met brandstofpomp had ik nog. Het witte kontje kreeg ik er bij omdat ik niet zo gecharmeerd was van de rode politiebak achterop.
Methodisch aan de slag. Brandtofpomp, OK, drukregelaar OK, temperatuur weerstand, Niet OK. Vervangen uit eigen voorraad, ECU uit eigen voorraad, starten, OK.

De Moturist gaat glanzend zwart worden, ik denk dat ik de motor gelijk meeneem.
 
Dat komt hij dan ook, de K75 is een tweeklepper.
Wel met een cilinder teveel en water in het blok, maar wel een tweeklepper.
De injectie maakt voor mij zoveel goed dat ik het water er voor over heb.
 
Ik heb nog nooit een mooie BMW gezien. En als ik ze mooi vind zijn ze minstens 50 jaar oud, maar liever 75.
 
Ik ben met je eens dat een K te saai is om lelijk te zijn maar de lelijkste BMW is toch echt de R1200C.
bmw-r1200cr-1200-c-avantgarde-9.jpg
 
AAaarrrggghhhhhhh, wat een lelijk ding was me dat. Ik heb nog steeds medelijden met diegenen die er ooit een gekocht hebben.
 
Laatst bewerkt:
Er zijn nog steeds mensen die er mee de straat op gaan. Die dingen staan zoveel binnen dat ze nooit verslijten, hoogstens verdrogen.
Maar het is wel een mooie bron voor 15" achtervelgen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan