Halflive heeft een moturist

Ik heb nog nooit een mooie BMW gezien. En als ik ze mooi vind zijn ze minstens 50 jaar oud, maar liever 75.
R100 /7/RS/S
R90S
R75/5
En zo nog een paar de meeste 2 kleps boxers zijn zeker niet lelijk echt mooi is de r90s. Allerlei onderdelen van deze boxers zijn mooi bv de tank is voor de inhoud sierlijk te noemen klepdeksels achter/knipperlichten bepaalde voorspatborden de ronde klepdeksels niets mis mee.
 
Sorry dat ik me er tegenaan bemoei (paar maanden geleden mijn BMW verkocht...), maar de mooiste BMW is toch echt wel een Guzzi!
 
R100 /7/RS/S
R90S
R75/5
En zo nog een paar de meeste 2 kleps boxers zijn zeker niet lelijk echt mooi is de r90s. Allerlei onderdelen van deze boxers zijn mooi bv de tank is voor de inhoud sierlijk te noemen klepdeksels achter/knipperlichten bepaalde voorspatborden de ronde klepdeksels niets mis mee.
Eigenlijk allemaal dezelfde motor dus. De 75/5 als oer uitvoering en de 100RS als topper. Maar lelijk zijn ze allemaal. Het motorblok is een groot glad ei, de tank is te groot en te hoog. De 90S is een leuk gekleurd ding, maar ernstig over het paard getild. Kaiser had drie jaar eerder al een vijfbak 900cc gemaakt. De R100R is beter en zeldzamer, maar daar zoekt geen hond naar.
Nee, mooie BMW's hebben koningsassen en een kompressor. Het ding waarmee Georg Meier in '39 de Engelsen liet zien hoe je de TT wint. Überhaupt, BMW heeft haar mooiste motoren in de jaren '30 gebouwd.
 
Eigenlijk allemaal dezelfde motor dus. De 75/5 als oer uitvoering en de 100RS als topper. Maar lelijk zijn ze allemaal. Het motorblok is een groot glad ei, de tank is te groot en te hoog. De 90S is een leuk gekleurd ding, maar ernstig over het paard getild. Kaiser had drie jaar eerder al een vijfbak 900cc gemaakt. De R100R is beter en zeldzamer, maar daar zoekt geen hond naar.
Nee, mooie BMW's hebben koningsassen en een kompressor. Het ding waarmee Georg Meier in '39 de Engelsen liet zien hoe je de TT wint. Überhaupt, BMW heeft haar mooiste motoren in de jaren '30 gebouwd.

Ik ben het roerend met u eensch. 8-) Maar ben toch ook gelukkig met mijn R100RS /v.d. Ven geval.
 
Behalve veel tapijtlijm krabben ben ik ook wat aan het meten geweest. Het valt niet mee om een korte verbinding te maken en toch nog een aardige voorloop te krijgen. Ik had gisteren de exercitie al op papier gemaakt, dat leek nog beroerder.
Lekker makkelijk die 30x30 stoeptegels. Omdat ik op papier met 30cm voorloop al niet uitkwam heb ik hem fysiek gelijk maar op 34 gezet.
full

Het blijkt net te kunnen. De voorste kogel moet net voor de taartschep komen. Met een K100 zou het precies goed uitkomen, maar helaas, die heb ik niet.
Achter-onder komt gewoon op dezelfde buis, geen probleem. Achter-boven komt recht op de schokdemper uit, daar kan ik principieel over doen, maar dat gaat deze keer niet gebeuren. Voor-boven is nog even een dingetje. Die schoorstang wijst nu recht naar het balhoofd, daar wil ik hem niet hebben. Ik denk dus dat hij schuin naar achter naar de motorophanging gaat, of ik maak een strip onder de radiator door zoals EZS laatst voor de motor van 'd ouwe gemaakt heeft.

Helaas heeft het subframe dat ik bij de bak heb gekregen bochten op de verkeerde plekken, ik kan niet anders als de kogels er uit slijpen voor hergebruik en de rest bij het oud ijzer.
 
Omdat ik toch lekker aan het sjouwen was heb ik ook de bak maar even op het frame gezet. Dan blijkt dat zeker vanaf de zijkant de hoeken van de Moturist aardig overeen komen met de K75. Het kartonnen ruitje heb ik even hatseflats gesneden en staat nog te steil. Maar als dat straks goed is komt de hoek van de ruit overeen met de onderkant van de kuip en de knie in de tank. Het kontje komt aardig overeen met de kont van de bak.
full
 
Ik ook :W
Blij met de Guzzi (hoewel die al jaren stil staat), en gemengde gevoelens bij de Fiat.

Ik ben blij met allebei.

@Halflive, hoe kom je aan die getallen over voorloop enzo. Ik weet nog dat op mijn Jawa span e.e.a. met klemmen op een bepaalde plaats op het frame werd geklemd. En zelfs dan moesten we proefrijden om te voelen hoe het reed. En dat was nog een Velorex die hoorde bij die Jawa. Het frame was daar toen ook zonder "keuring"geschikt voor. Ik denk zo eens hardop,..
 
Qwa lijnen ziet het er al mooi evenwichtig uit.
Pas alleen op dat het in massiviteit ook in evenwicht blijft.
Een K75 is al niet de grootste K en de S is de lichtst en luchtigst ogende versie, de Motorturist is van oorsprong al een vrij lompe en logge bak, met juiste belijning en kleur keuze kun je dit wat "verlichten", ook een groter en open wiel zou hier wonderen in doen.
 
Ik ben blij met allebei.

@Halflive, hoe kom je aan die getallen over voorloop enzo. Ik weet nog dat op mijn Jawa span e.e.a. met klemmen op een bepaalde plaats op het frame werd geklemd. En zelfs dan moesten we proefrijden om te voelen hoe het reed. En dat was nog een Velorex die hoorde bij die Jawa. Het frame was daar toen ook zonder "keuring"geschikt voor. Ik denk zo eens hardop,..
Trail en error.
Nou niet helemaal. Vroeger werd er gerekend in voorloop berekend vanuit het gewicht van de motorfiets. Vermogens kwamen zelden boven de 50pk en gewichten niet boven de 200kg. Dan kwam je aan een voorloop tussen de 18 en 25cm. Naarmate de vermogens ten opzichte van het gewicht toenamen bleek dat deze berekening niet meer werkte. De zijspanbouwers zijn de voorloop gaan vergroten. Gelukkig worden die maten ook vaak vermeld. Met een MZ of een Jawa kan je nog steeds beleven wat een kleine voorloop doet. Als je een linker bocht een beetje hard neemt ga je vanzelf achterop zitten om het achterwiel aan de grond te houden. Kan je nagaan wat dat doet als je het met een Yamaha R1 span doet. Vandaar dat de voorloop groter geworden is. Een Jawa, Ural en MZ hebben vaste punten, dat is ook prima bij deze fietsen. Maar met meer als vijftig pk wil je meer voorloop hebben. Voor mij is 28/30cm de ondergrens. De bovengrens ligt ergens bij de 45cm, dat wordt gehanteerd bij Blackbird/BMW R1000RR zijspannen. Ik wil nog wel vlot een rotonde over, mijn richtgetal is 35cm.
 
Laatst bewerkt:
Qwa lijnen ziet het er al mooi evenwichtig uit.
Pas alleen op dat het in massiviteit ook in evenwicht blijft.
Een K75 is al niet de grootste K en de S is de lichtst en luchtigst ogende versie, de Motorturist is van oorsprong al een vrij lompe en logge bak, met juiste belijning en kleur keuze kun je dit wat "verlichten", ook een groter en open wiel zou hier wonderen in doen.
De bak valt me reuze mee, maar ik ben ook een EML GT3 gewend. Het eigen gewicht van de bak gaat overigens ook wel. Het onderframe, met name die torsie as is lomp zwaar.
Qua kleurtjes heb ik niet veel fantasie, ik ben ook beperkt in mijn schildermogelijkheden. Een tweekleurige bak ziet er al snel uit als een Amerikaanse toverbal. Ik heb wel ontdekt dat de strips rondom heel wat deden voor het design. Je kan het nog zien aan de rode strepen. Ik wil er ook weer chromen strips omheen maken.
Het wiel is ook nog wel een puntje. Ik wil er graag een Smart wiel in hebben. Maar de huidige naaf is een speciaal gegoten ding voor de vijfgats NSU Prinz velg. Ik kan er niet even drie tapeindjes in zetten. Ik denk dat ik uiteindelijk een Smart naaf ga aanpassen of een hele nieuwe naaf maken. De as van het zijspanwiel zit gelukkig los in de swing arm. Voorlopig gaat het kleine wieltje zilver worden met de verchroomde wieldop.
 
Trail en error.
Nou niet helemaal. Vroeger werd er gerekend in voorloop berekend vanuit het gewicht van de motorfiets. Vermogens kwamen zelden boven de 50pk en gewichten niet boven de 200kg. Dan kwam je aan een voorloop tussen de 18 en 25cm. Naarmate de vermogens ten opzichte van het gewicht toenamen bleek dat deze berekening niet meer werkte. De zijspanbouwers zijn de voorloop gaan vergroten. Gelukkig worden die maten ook vaak vermeld. Met een MZ of een Jawa kan je nog steeds beleven wat een kleine voorloop doet. Als je een linker bocht een beetje hard neemt ga je vanzelf achterop zitten om het achterwiel aan de grond te houden. Kan je nagaan wat dat doet als je het met een Yamaha R1 span doet. Vandaar dat de voorloop groter geworden is. Een Jawa, Ural en MZ hebben vaste punten, dat is ook prima bij deze fietsen. Maar met meer als vijftig pk wil je meer voorloop hebben. Voor mij is 28/30cm de ondergrens. De bovengrens ligt ergens bij de 45cm, dat wordt gehanteerd bij Blackbird/BW R1000RR zijspannen. Ik wil nog wel vlot een rotonde over, mijn richtgetal is 35cm.


Mijn eerste linkerbocht op de Jawa herinner ik me na 21 jaar nog steeds. Zelfs welke bocht en dat het in de avond was,..pffft.
 
Qwa lijnen ziet het er al mooi evenwichtig uit.
Pas alleen op dat het in massiviteit ook in evenwicht blijft.
Een K75 is al niet de grootste K en de S is de lichtst en luchtigst ogende versie, de Motorturist is van oorsprong al een vrij lompe en logge bak, met juiste belijning en kleur keuze kun je dit wat "verlichten", ook een groter en open wiel zou hier wonderen in doen.
Ik zat voor een ander forum een verhaaltje te tikken, toen kwam ik nog een plaatje van de voorkant tegen. Zo lomp is hij toch niet?
full
 
Laatst bewerkt:
Van de voorkant niet nee. Ik vind vooral de kont zo massief ogen.
Niks mis met een dikke kont hoor trouwens. Voor je weet heb je ruzie met dat soort opmerkingen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan