Het grote alles omvattende BMW Boxer-topic III. Luftköpfen

.

Yep..., ongeveer de leukste motor die ik ooit gehad heb...; veslavend geluid in zo'n apparaat... :Y :Y


Maar eh..., zoiets moet het dus gaan worden...? ;)


i-MhQ9bTJ-XL.jpg



i-t8xsFB7-XL.jpg



i-fhZqgF7-XL.jpg



i-8Mmb8gP-XL.jpg



i-NFvMWFK-XL.jpg



i-zLKdhqM-XL.jpg



i-WSn5pcJ-XL.jpg
 
..... Gekke is dat ik ze haast mooier vind als ze er een beetje afgeleefd uitzien en dat scheelt een hoop poetswerk ;).Het rijden erop verbaasd me ook positief helemaal gezien het feit dat ik ook ooit een R1200R gewent was met bijna 2 x zoveel PK's.

Tja, herkenbaar,

bij mij ook wat uit de hand gelopen zeg maar. Deze is ongerestaureerd maar wel weer helemaal top gemaakt.Super kort en klein fietsje.



Groet, frake
 
.

Yep..., ongeveer de leukste motor die ik ooit gehad heb...; veslavend geluid in zo'n apparaat... :Y :Y


Maar eh..., zoiets moet het dus gaan worden...? ;)


[afbeelding]


[afbeelding]


[afbeelding]


[afbeelding]


[afbeelding]


[afbeelding]


[afbeelding]

Ah, ik zie dat je ook bekent ben met het werk van Ace13/J.C. motors. Ik betrapte mezelf erop dat ik de projecten die nog niet af waren stiekem het gaafst vond, dus niet te gelikt.
Wil hem dus zelf grotendeels zo houden zoals hij nu is. Het lompe Scrambler uiterlijk bevalt me wel eerlijk gezegd. Twijfel alleen nog steeds over de koplamp al past deze wel weer goed in de oorspronkelijke scrambler filosofie. En een ronde heeft iedereen al, al vind ik het eerlijk gezegd wel mooier. Heb er wel alweer een beetje aan gepoetst. Velgjes en zo, en een nieuw beugeltje voor mijn zelf geknutselde uitlaat. Verdere plannen zijn een kop revisie en de elektra wat netter maken. En eventueel een voorspatboordje monteren.

Momenteel staat hij er zo bij en wil ik voorlopig zoveel mogelijk rijden maar dat valt nog niet mee met het huidige weer... :/

Hier nog wat plaatjes van de vorige eigenaar en een filmpje.

BOKA CUSTOMS - Home


full
 
Tja, herkenbaar,

bij mij ook wat uit de hand gelopen zeg maar. Deze is ongerestaureerd maar wel weer helemaal top gemaakt.Super kort en klein fietsje.

[~[url="http://i212.photobucket.com/albums/cc136/frake/DSC_7244.jpg"]afbeelding~][/URL]

Groet, frake

Mooi machientje! Ziet er erg netjes uit. Zou best willen dat mijn blok er ook zo fraai uit zag ;) Misschien nog wat goede tips? Heb hem met Scotchbright en een messing borsteltje wel weer mooi egaal grijs gekregen maar blijft allemaal vrij donker.De naven en dan voiral voor zijn ook een nachtmerrie om schoon te krijgen. Grappig trouwens ik vind de R100R ook klein aandoen al is deze zeker niet kort.
 
Skippy '73 schreef...:

Zou best willen dat mijn blok er ook zo fraai uit zag ;) Misschien nog wat goede tips?

Heb hem met Scotchbright en een messing borsteltje wel weer mooi egaal grijs gekregen maar blijft allemaal vrij donker.
De naven en dan voiral voor zijn ook een nachtmerrie om schoon te krijgen.
...je kunt natuurlijk gaan voor de grondige aanpak... :/

...maar Race Glaze Alubright Deoxidiser schijnt ook een significante verbetering te kunnen geven...
 
...je kunt natuurlijk gaan voor de grondige aanpak... :/

...maar Race Glaze Alubright Deoxidiser schijnt ook een significante verbetering te kunnen geven...

Die race glaze deoxidiser ziet er veelbelovend uit. Ga eerst nog wat andere dingetjes proberen die ik gelezen heb om te kijjen wat dat doet. Blijft altijd een "uitdaging" dat ruwe alu. Kleine onderdelen schuurde en polijste ik vroeger liever maar dat is voor het motorblok geen optie.
 
...je kunt natuurlijk gaan voor de grondige aanpak... :/

...maar Race Glaze Alubright Deoxidiser schijnt ook een significante verbetering te kunnen geven...

Hoi,

over smaak valt niet te twisten maar ik vind de R80 echt over de top. De letters op de startmotordeksel bijvoorbeeld zijn niet geschuurd maar afgeplakt. Ook de lijnen op de kleppendeksels horen geschuurd te zijn, niet gepolijst, wordt er wat mij betreft een beetje kermis-achtig van met te veel bling. Maar goed, ik ben erg voor originaliteit, anderen kunnen er voor kiezen meer hun eigen details toe te voegen.

Ketting deksel R100CS (ook geschuurd nadat die opnieuw gespoten is):



Startmotordeksel (Hierop is de ruwheid van het schuurpatroon goed te zien)



Houten blokje met grof schuurpapier en wat experimenteren met korrelgrootte (van fijn naar grover :+ )

Groet, frake
 
Mannen, ik heb een probleempje met mijn R80 (1985).

Hij start niet meer, dat wil zeggen, startermotor slaat niet aan.

Accuspanning is ca. 12,6V ook na belasting met bijv. grootlicht.
Klein startrelais klikt, dus startknop werkt. Dit relais heb ik bovendien los doorgemeten en contacten zowel intern als extern gereinigd.
Groot startrelais (Bosch, op de startmotor) klikt niet.
Heb ook al direct 12V op de relaisingang gezet, om zeker te zijn dat het niet aan het kleine relais ligt. Groot relais klikt niet.
Na dit rommelen lijkt het groot relais sluiting te maken, want (alleen)bij het starten dimt nu het licht, terwijl de spanning op de accu goed blijft (> 12,5V).

Ik vermoed dat het grote startrelais (Bosch selenoid) kapot is. Ik lees echter ook verhalen op internet over de Valeo magneten die loslaten?
 
Mannen, ik heb een probleempje met mijn R80 (1985).

Hij start niet meer, dat wil zeggen, startermotor slaat niet aan.

Accuspanning is ca. 12,6V ook na belasting met bijv. grootlicht.
Klein startrelais klikt, dus startknop werkt. Dit relais heb ik bovendien los doorgemeten en contacten zowel intern als extern gereinigd.
Groot startrelais (Bosch, op de startmotor) klikt niet.
Heb ook al direct 12V op de relaisingang gezet, om zeker te zijn dat het niet aan het kleine relais ligt. Groot relais klikt niet.
Na dit rommelen lijkt het groot relais sluiting te maken, want (alleen)bij het starten dimt nu het licht, terwijl de spanning op de accu goed blijft (> 12,5V).

Ik vermoed dat het grote startrelais (Bosch selenoid) kapot is. Ik lees echter ook verhalen op internet over de Valeo magneten die loslaten?


Hoi,

als ik het zo even heel snel lees lijkt het er inderdaad op dat je solenoid op je startmotor stuk is.

Het hoge vermogen van je startmotor gaat rechtstreeks van je accu naar de startmotor. De solenoid schakelt dat vermogen via een spoel met relatief weinig vermogen aan door het contact naar voren te schieten (samen met je rondsel).

Als je die niet hoort tikken/inkomen is daar wat mis. Heb je al gemeten op de solenoid ingang of die de juiste 12V spanning krijgt bij starten (simpelweg door een multimeter tussen de massa en het dunne plus draadje van je solenoid te hangen?) Als die met 12V aangestuurd wordt en hij komt niet in zit het inderdaad in de solenoid.

het loslaten vd magneten bij valeo motoren is een bekend feit maar dat leidt vooral tot minder to geen startmotorvermogen meer, dat heeft niets met de solenoid te maken, die komt dan sowieso toch in maar dan krijg je in het ergste geval de motor niet meer rond.

Hoop dat dit je verder helpt.

Groet en success, frake
 
Mannen, ik heb een probleempje met mijn R80 (1985).

Hij start niet meer, dat wil zeggen, startermotor slaat niet aan.



Ik vermoed dat het grote startrelais (Bosch selenoid) kapot is. Ik lees echter ook verhalen op internet over de Valeo magneten die loslaten?


Gezien het bouwjaar zou je wel eens een Valeo kunnen hebben. Startmotor deksel er af halen en de startmotor aan een nader onderzoek onderwerpen.
 
Bedankt voor je reactie!

Startmotor deksel?

Ik kijk nu al naar de startmotor; tank is er af, luchtfilteraanzuigbuizen en het BMW deksel (is dat wat je bedoelt?) zijn ook al los.

Maar hoort de selenoid niet (ook) te klikken?
 
Laatst bewerkt:
Sorry, Frake, ik had jouw eerder antwoord niet gezien. Bedankt voor je bevestiging.
Ik heb inderdaad ook gemeten op het dunne draadje, daar komt 12V op als ik de startknop indruk. De grote bout heeft continu 12V.

Ik ga de startmotor uitbouwen en de selenoid vervangen. Nog tips qua aanschaf?
Op ebay vind ik een nieuwe Bosch voor rond de € 70. Is dat redelijk?
 
Sorry, Frake, ik had jouw eerder antwoord niet gezien. Bedankt voor je bevestiging.
Ik heb inderdaad ook gemeten op het dunne draadje, daar komt 12V op als ik de startknop indruk. De grote bout heeft continu 12V.

Ik ga de startmotor uitbouwen en de selenoid vervangen. Nog tips qua aanschaf?
Op ebay vind ik een nieuwe Bosch voor rond de € 70. Is dat redelijk?

Hoi,

Helemaal niet erg, goed om te zien dat het uiteindelijk niet in de rest van je bedrading zit maar in de solenoid. Fijn dat je het nu kunt oplossen.

Succes! :)

frake
 
Heren,

Ik lees her en der doemverhalen over tweeklepper versnellingbakken zonder zgn. circlip na het lager op de uitgaande as.
Ik heb een R100RT uit 1991 met 54000 km op de klok, en volgens de berichten valt die in de doelgroep.
Wat zijn jullie ervaringen?
Is het verstandig om de bak uit elkaar te halen en zo'n seegerringetje te (laten) monteren, of valt het allemaal wel wat mee..
En zoja wie kan dat.. en wat kost dat.. 8-)

Hoor het graag..
Groeten,
Winfried
Kortenhoef.

Trouwens net met dezelfde motor een paar dagen naar Noorwegen geweest, in totaal 2600 km zonder een klap te missen, ondanks het soms overvloedig naar beneden komende water... :]
 
En yes...zijkspan rijd weer..kan ik weer verder met rijdende weg verbeteringen aanbrengen.
Paar dingen wel snel oppakken zoals lekkende oliedrukschakelaar,snelheidsmeter die na versnellingsbak demontage niet meer doet, tjiep tjiep geluid ergens uit motorblok met lagere toeren en dovende zijspankoplamp bij remmen (ws. massaprobleem)..
Houd je van de straat zo'n Beemer 8-)
 
Nou wist al een beetje van de staat van deze motor dus werk zat er zeker aan...
Maar de mythe van de onverwoestbare betrouwbare BMW's? Die behoort toch echt meer bij de Jappen ..die zijn met mijn ervaring ook met K's en boxers toch stukken meer hufter-. en bombproof.
Dat wil niet zeggen dat ik geen plezier heb met dit zijkspan 8-) :]
 
Terug
Bovenaan Onderaan