XJ/XS topic deel IV

Even een vraagje aan de mensen met een XJ400/XJ550 seca. Mijn XJ400 heeft voor mijn gevoel te weinig vermogen. In de 6e versnelling, haal ik met moeite de 120 km/u, terwijl de motor niet slecht lijkt te lopen. Als ik de specs mag geloven zou ie 160 moeten lopen. Nu ben ik benieuwd, hoe hard lopen de andere XJ400's en XJ550's hier op het forum? Mijn 400 zou 34 kW moeten hebben, de 550's hebben er drie meer.

De motor heb ik in december gekocht van de 2e eigenaar, van een man met een ontzettende verzameling (50+ motoren) van oude Japanse motoren. Hij zal dus wel flink stil hebben gestaan de laatste jaren. Er staat 61000 op de teller.

Sinds december is er het volgende aan gebeurt:

-Verse olie inc. nieuw oliefilter
-Één van de carbs had een verstopte stationair sproeier, deze heb ik gereinigd.
-Kleppen gesteld, alle kleppen zijn in spec. Uitlaatklep van cilinder 1 (meest links) is aan de ruime kant (wel in spec), en tikt iets. Na een paar stuk rijden heb ik de klepspeling nogmaals gecheckt, alles netjes in spec.
-Distributieketting gespannen
-De inlaatrubbers tussen de carbs en de cilinders waren gaar, deze heb ik vervangen voor nieuwe. Zit potdicht.
-Benzine kraan voorzien van een revisiesetje

De motor loopt netjes 1200-1300 toeren stationair, en trekt in de lagere versnellingen prima.
 
Compressiemeting gedaan, compressie was goed. Heb het probleem wel gevonden: de benzinekraan. Op de reservestand sjokt de motor kalm door naar de 150. Veel harder zal een XJ400 van meer dan 30 jaar oud niet gaan: uit de fabriek liepen ze destijds 160.
 
Netjes , goed gevonden :Y

full


zouden mensen met een HD daarom soms 2 benzinekranen plaatsen, in de hoop sneller te gaan ;)
:+
 
Laatst bewerkt:
Wel verdomme, rechter zijkapje van mijn xj400 verloren.. Zie foto paar posts omhoog. Heeft iemand nog zoiets? Tegen betaling uiteraard. Het liefst natuurlijk in de juiste kleur en van de 400, maar met een kapje in een andere kleur maak je me ook blij!
 
ik ga zaterdag kijken naar een XS1100 met 75000 op de teller, op fotos ziet ie er goed uit.
waar moet ik op letten?
 
Laatst bewerkt:
ik ga zaterdag kijken naar een XS1100 met 75000 op de teller, op fotos ziet ie er goed uit.
waar moet ik op letten?

als je engels goed is kan je hier veel informatie halen over xs1100
XS11.com FAQs
(inclusief "used bike FAQ" & "What to look for on a neglected XS1100")

meeste is wel op te lossen als je handig ben.

- 2e versnelling die er steeds uitschiet schijnt vaak voor te komen, zelf nooit last van gehad en makkelijk te verhelpen.
- carbs houden niet van moderne benzine, als die weg gezet is zonder benzine eruit te laten lopen, geeft vaak problemen om goed lopend te krijgen/houden.
- Elektra na bijna 40 jaar kan ook problemen geven kijken of alle lampen e.d het doen en zekering kastje kijken (heb bij alle 3 mijn XSen het zekeringkastje meteen vervangen, waren helemaal aan het vergaan)
 
als je engels goed is kan je hier veel informatie halen over xs1100
XS11.com FAQs
(inclusief "used bike FAQ" & "What to look for on a neglected XS1100")

meeste is wel op te lossen als je handig ben.

- 2e versnelling die er steeds uitschiet schijnt vaak voor te komen, zelf nooit last van gehad en makkelijk te verhelpen.
- carbs houden niet van moderne benzine, als die weg gezet is zonder benzine eruit te laten lopen, geeft vaak problemen om goed lopend te krijgen/houden.
- Elektra na bijna 40 jaar kan ook problemen geven kijken of alle lampen e.d het doen en zekering kastje kijken (heb bij alle 3 mijn XSen het zekeringkastje meteen vervangen, waren helemaal aan het vergaan)

thx ;)
 
Op mijn XJ750 zit een tank van een XJR. Als ik mijn sleutel gebruik kan ik een achtste slag draaien maar de dop gaat niet los. Een maand geleden was dit OK. Wat nu?
 
Op mijn XJ750 zit een tank van een XJR. Als ik mijn sleutel gebruik kan ik een achtste slag draaien maar de dop gaat niet los. Een maand geleden was dit OK. Wat nu?


Kruipolie oid in het slot spuiten en een paar uur laten inwerken. Waarschijnlijk zijn de aluminium delen in het slot (de pennen die de tank 'vastgrijpen') gecorrodeerd.
 
Mede Xj/xs rijders, wegens aankoop van een extra fiets om volgend jaar mee te doen met de 500 euro challenge:
Heeft er iemand toevallig een digitale versie van een werkplaats handboek voor een XJ750 41Y?

Van wat ik kan vinden is het eigenlijk een XJ900 met een 750 blok, dus grotendeels kan ik me wel behelpen. Maar met een specifiek wphb is het toch makkelijker werken ;)
 
Hoi,

Dit is mijn xj700s.
full


Staat momenteel bij de garage helaas. Moet opnieuw worden afgesteld.
Hopelijk is zij binnenkort klaar om weer wat kilometers te vreten!
 
Na diverse XS750 te hebben aangeschaft opgeknapt weer verkocht te hebben en als laatste ook een XS850 te hebben toegevoegd aan de inhoud van de man-cavebe, is er recent een kleine broertje uit de XS-serie bijgekomen :+ . Een XS400 uit 1981 (eerste toelating, remleidingen uit 1-78).

Helaas is het kleine broertje in z'n leven een tijd verwaarloosd '( . Anders gezegd hij heeft een flink aantal jaren buiten gestaan en dat heeft z'n sporen achtergelaten ;(

Nu is het zo dat mijn garage al weer een stukje vooruitgang is ten opzichte van het verleden. Hij heeft namelijk een XS750 en een XS850 als garagegenoten :+ , terwijl hij eerst alleen stond.

Als de verbouwing in huis klaar is, wordt gepoogd om een deel van de verwaarlozing ongedaan te maken, er gaat namelijk geprobeerd worden de XS400 weer te laten lopen. Is dat gelukt wordt er verder geklust en is de bedoeling dat hij weer wegverkeerswaardig wordt :) .


En omdat plaatje meer zeggen dan worden... maar een fotootje toegevoegd :Y

Overigens is dit gelijk een soort verzoek om onderdelen. Dus wie nog wat zooi heeft liggen voor een XS400 (2A2), ik hou mij aanbevolen. Met name ben ik op zoek naar redelijk voorpoten, want wat er nu inzit is echt dood.
full
 
goeiegenade... je wou een uitdaging of niet ? :P

had de advertentie gezien en dacht nog welke..... zou zoiets nou aanhalen ;)

Nee hoor, succes zet het opknap topic in mijn favorieten. :t
 
Laatst bewerkt:
Tjsa, wat moet ik hierop antwoorden.... :P

Zie het als een leuk tijdverdrijf... en als het een rijdend brik oplevert heb ik veel lol van mijn sleutel/preuts/knutsel uurtjes })

En ja, ik weet het is een hele uitdaging. Echter met in het achterhoofd de 500 Euro systematiek kan ik mij uitleven op dit brik (want hoe dan ook ben ik besmet met dat virus :+ ).

Een blik onder de buddy geeft wel aan dat er nog het nodige gedaan moet worden voordat de eerste startpoging gedaan kan worden _O-
full
 
Terug
Bovenaan Onderaan