Beetje krom / scheef, afmetingen en tips gezocht

sanscorp

MF veteraan
21 sep 2010
4.716
982
Almere
Er zijn enkele niet zo cruciale delen wat krom, maar ik heb geen vergelijkingsmateriaal.

Zijn de afmetingen ergens vandaan te halen zodat ik in ieder geval het kuipframe zelf wat recht kan buigen? Het is niet veel, maar genoeg om enkele kappen niet mooi aan te laten sluiten, en helaas dik genoeg om op de motor met de hand of verlengstuk niets recht te kunnen buigen.

Zal dus los moeten en met hydrauliek enkele mm's terug naar de originele positie gebogen moeten worden.

Wanneer ik maten heb, kan ik kijken wat er precies aan mankeert. Het frame kan ik dan altijd nog laten doen. Is even overwegen of deze motor het nog wel waard is.

Gaat om een DL1000 uit 2002 met 60.000km op de teller. Optisch niet de mooiste, maar ook weer geen ragbak/pekelfiets.

Enkele problemen:
Radiateur krom, niet lek, kappen niet meer te bevestigen onderaan.
Kroonplaat staat naar rechts bij rechtdoor rijden, motor rijd wel rechtdoor bij handen los.
Voorvorken beide zeeeeer minimaal krom, een expert moest heel goed kijken om het te zien. Vooral te merken wanneer je de poten terugsteekt door t-stuk en kroonplaat, even iets draaien en dan past het wel.
Licht olieverbruik, vermoedelijk alleen achterste cilinder (bougie telkens nat/zwart) en bijvullen zal max. 150ml op 1000km zijn.

Heb geen geld voor een ander, denk aan financiering voor een iets jonger model en om deze dan of in onderdelen weg te doen of er een langlopend project van te maken
 
Laatst bewerkt:
Misschien is het een mogelijkheid te om het subframe erop te laten en met een acetyeleen brander het materiaal warm te maken waardoor je het wat kan verbuigen.

Zo richtte ik altijd subframe's van crossmotoren, als je het subframe eraf haalt ben je alle referentie kwijt over hoe scheef iets nou precies is.

Groeten en succes ermee.
 
Dat is waar, maar zelfs met het kuipframe op zijn plek (en alles er omheen weg natuurlijk) zie ik slecht of het nu echt recht staat, los daarvan weet ik niet of de rest wel recht is.

Ik ga er nu van uit dat het frame in orde is, maar dan zal je zien dat er onverhoopt wat mee is.
Overigens ga je het met verhitten helaas ook niet redden met de hand. Maar uitdeuksetjes heb je tegenwoordig al voor weinig.
 
Als richten niet lukt; Ik wil verhuizen binnenkort, fzr600r 95 bijna 60k km gaat niet mee. Niet de mooiste maar prima ding, zeker geen hoofdprijs, als je interesse hebt hoor ik het wel.
 
Meestal koop je niet veel voor weinig ;) tot nu toe telkens budget motoren gehad en hoewel alleraardigst, tot nu toe kocht ik altijd andermans ellende.

Beurtjes en normale slijtage niet meegerekend.

Te gied van vertrouwen en te weinig tijd nemen om de motor goed te bekijken. Mijn valkuil is ongeduld en enthousiasme.
 
Er zijn enkele niet zo cruciale delen wat krom, maar ik heb geen vergelijkingsmateriaal.

Zijn de afmetingen ergens vandaan te halen zodat ik in ieder geval het kuipframe zelf wat recht kan buigen? Het is niet veel, maar genoeg om enkele kappen niet mooi aan te laten sluiten, en helaas dik genoeg om op de motor met de hand of verlengstuk niets recht te kunnen buigen.

Zal dus los moeten en met hydrauliek enkele mm's terug naar de originele positie gebogen moeten worden.

Wanneer ik maten heb, kan ik kijken wat er precies aan mankeert. Het frame kan ik dan altijd nog laten doen. Is even overwegen of deze motor het nog wel waard is.

Gaat om een DL1000 uit 2002 met 60.000km op de teller. Optisch niet de mooiste, maar ook weer geen ragbak/pekelfiets.

Enkele problemen:
Radiateur krom, niet lek, kappen niet meer te bevestigen onderaan.
Kroonplaat staat naar rechts bij rechtdoor rijden, motor rijd wel rechtdoor bij handen los.
Voorvorken beide zeeeeer minimaal krom, een expert moest heel goed kijken om het te zien. Vooral te merken wanneer je de poten terugsteekt door t-stuk en kroonplaat, even iets draaien en dan past het wel.
Licht olieverbruik, vermoedelijk alleen achterste cilinder (bougie telkens nat/zwart) en bijvullen zal max. 150ml op 1000km zijn.

Heb geen geld voor een ander, denk aan financiering voor een iets jonger model en om deze dan of in onderdelen weg te doen of er een langlopend project van te maken
Laten staan. Deze is TL.
 
Hoe lang ben jij al met dat ding bezig :?

Richten voorpoot en radiateur








het is niet onveilig.

Tuurlijk is het niet onveilig :N :Y :N :Y |(

Je komt allerlei dingen hier vragen omdat je het zelf niet weet, maar hier heb je wel verstand van ?
( Duh, tuurlijk !! Dit komt je goed uit namelijk )

Als je poten niet meer passen zoals het hoort dan gooi je ze weg en koopt anderen die WEL recht zijn.
Maar samen met het olieverbruik zou ik nog eens kijken naar Martell in "Beetje krom / scheef, afmetingen en tips..."
 
Ik heb er naar laten kijken / rijden door 2 mensen die er veel meer verstand van hebben en naast het feit dat ik prima aanvoel wanneer de motor niet rechtuit rijdt of scheef trekt bij remmen kan ik rustig zeggen dat het gewoon veilig is.

De poten vallen er bij lodraaien niet vanzelf uit, maar ze gaan er echt niet alleen onder geweld in of uit. Minimaal krom waarbij een expert maar met zeer veel moeite kan zien dat ze krom zijn vind ik ook genoeg.

Maar goed, ik kwam hier voor tips.
Zelf ga ik sowieso eens beginnen met de compressie meten en vragen wat het richten van 2 poten kost.
 
Maar goed, ik kwam hier voor tips.
Zelf ga ik sowieso eens beginnen met de compressie meten en vragen wat het richten van 2 poten kost.

Die krijg je ook, maar die bevallen je schijnbaar niet....dus ga je door tot je tips krijgt die je wel bevallen.




Joh, dat olieverbruik... gewoon lekker Action olie erin, maakt t geen reet meer uit dat ie t verbruikt, bijvullen kost toch zowat niets.

Koeling. Nah, dan heeft die ventilator ook s wat te doen, daar is ie voor, toch ;)

Voorpoten. Hoe belanrijk kunnen die nu zijn ? En als een expert het al bijna niet kan zien, dan zal het materiaal er ook wel geen last van hebben, lekker laten zitten, misschien zo nu en dan wat bijdraaien en lekker rijden :]


En compressie meten ?? Waarom, hij loopt toch prima ? Compressie meten doe je maar als ie niet meer sneller dan 50km/u wil, vroeg zat !!


Veel plezier ermee *D
 
Die krijg je ook, maar die bevallen je schijnbaar niet....dus ga je door tot je tips krijgt die je wel bevallen.




Joh, dat olieverbruik... gewoon lekker Action olie erin, maakt t geen reet meer uit dat ie t verbruikt, bijvullen kost toch zowat niets.

Koeling. Nah, dan heeft die ventilator ook s wat te doen, daar is ie voor, toch ;)

Voorpoten. Hoe belanrijk kunnen die nu zijn ? En als een expert het al bijna niet kan zien, dan zal het materiaal er ook wel geen last van hebben, lekker laten zitten, misschien zo nu en dan wat bijdraaien en lekker rijden :]


En compressie meten ?? Waarom, hij loopt toch prima ? Compressie meten doe je maar als ie niet meer sneller dan 50km/u wil, vroeg zat !!


Veel plezier ermee *D

:r

:Z
 
Welgeteld 2 tips waarvan 1: heet stoken en buigen en 2 TL dus weg doen.

Niet waar ik op gehoopt had nee.

Zoals je hebt kunnen lezen heb ik geen geld voor een ander. Tja shit happens, zijn luxeproblemen want zonder motor kom ik er ook wel. Maar dat maakt het voor mij nog wel een dilemma waarbij ik naar mogelijke andere oplossingen zoek.

Als je nou eens zou vragen hoe krom of niet goed iets is had ik bijv. een fototje kunnen plaatsen en dan had je gezien dat de radiateur geen hoepel is zoals jij hem je nu voorstelt, maar dat deze een tikje heeft gehad, genoeg om 1 bout van de linker kap niet meer te laten passen maar niet ernstig genoeg om niet meer te koelen (verre van, ze worden zelfs in dezelfde staat voor 100 euro nog bij erkende sloperijen aangeboden).

Nee ik ben geen expert en vraag liever iets op een forum zodat ik het zeker weet dan dat ik zelf ga ontdekken en direct wat verpest omdat ik die ene tip niet heb gehad. Al zou ik wel een tijdelijke fiets nemen om deze rustig te herstellen.

Mja bedankt voor je input hè
 
Laatst bewerkt:
Welgeteld 2 tips waarvan 1: heet stoken en buigen en 2 TL dus weg doen.

Niet waar ik op gehoopt had nee.

Als je nou eens zou vragen hoe krom of niet goed iets is had ik bijv. een fototje kunnen plaatsen en dan had je gezien dat de radiateur geen hoepel is zoals jij hem je nu voorstelt, maar dat deze een tikje heeft gehad, genoeg om 1 bout van de linker kap niet meer te laten passen maar niet ernstig genoeg om niet meer te koelen (verre van, ze worden zelfs in dezelfde staat voor 100 euro nog bij erkende sloperijen aangeboden).

Nee ik ben geen expert en vraag liever iets op een forum zodat ik het zeker weet dan dat ik zelf ga ontdekken en direct wat verpest omdat ik die ene tip niet heb gehad. Al zou ik wel een tijdelijke fiets nemen om deze rustig te herstellen.

Mja bedankt voor je input hè


Van je radiateur heb ik in dit of je vorige topic gelezen dat de ventilator heel snel aanslaat. Dan is ie dus kapot, rechtbuigen lukt meestal niet zo goed.

En voorpoten die niet meer recht zijn... er is dan toch iets gebeurd met zo'n poot. En met het materiaal waar hij van gemaakt is.
Nu weet ik niet wat jouw rijstijl is, maar ik zou er niet meer mee blijven rijden als ik moet gaan wringen en draaien om de boel maar een beetje rechtuit te laten lopen.

Samen met de andere dingen die je noemt.... dan heeft Martell gewoon gelijk, hij is TL.
Als je er lekker de tijd voor hebt, en dat andere topic is al meer dan een jaar oud, dus tijd heb je schijnbaar ( of gehad ) dan is het wellicht prima te doen allerlei aanbieders van spul in de gaten te houden en op den duur voor een goede prijs het spul in huis te halen.

Zo slecht als t schijnbaar overkwam was t niet bedoeld hoor ;)
 
Sorry, dat was dan mijn aanname, helaas komen er regelmatig hele negatieve reacties op (in mijn ogen) normale vragen en zit dat toch in mijn achterhoofd.

Afgaande op de informatie/kennis die ik destijds had, vond ik de fan inderdaad vlot aanspringen bij stadsverkeer en hoog zomer. Na inlezen in de technische kant van de dl1000 icm dit bouwjaar blijkt dit normaal te zijn. Inmiddels diverse ritjes gedaan op gelijke fietsen en ze doen het allemaal. Latere modellen werken anders (ook qua weergave temperatuur). De dl650 die ik eerder had, was bij 3 blokken temperatuurweergave pas op temperatuur, 4 was als het warm was en 5 ging de fan aan. Bij deze is 2 blokken de juiste temperatuur en gaat de fan al bij 3 blokken aan. Ook heb ik de thermostaat in de pan gehad en de temperatuursensor gecontroleerd en was alles in orde.

Ik kan het zelf, met wat boerenverstand, ook wel enigszins beoordelen, maar ben een twijfelaar en wil graag zekerheid. Dat heb je niet altijd en dat moet ik zien te accepteren.

Als ik de poten op een glasplaat leg en ik kan nauwelijks zien dat ze krom zijn, maar ik er op 1 punt onderdoor denk te kijken vraag ik direct al een second opinion aan iemand waarvan het wel zijn/haar beroep is. Als diegene (die ik overigens vertrouw) met volle overtuiging roept dat dit geen enkel probleem op gaat leveren dan ga ik daar van uit. Toch blijft het knagen omdat ik het weet, maar vervangende poten kosten minimaal 400 euro tweedehands en dan kan je ze ook niet ter plekke controleren. Ik wil mijn fiets graag in goede conditie houden en doe dan ook het meeste onderhoud zelf. Onlangs heb ik de koppelingskorf vervangen en de kleppen gesteld (nee de problemen zijn niet daarna begonnen :D), om even aan te geven dat ik niet niks kan.

Verder heb ik door omstandigheden heel weinig gereden het afgelopen jaar. Nu zit ik in een burnout en moet ik wat meer tijd vrijmaken voor mezelf voor leuke dingen. Sleutelen vind ik leuk, maar het is een hobby waar ik als amateur nog genoeg te leren heb. Als je niets nieuws probeert kom je er ook niet, maar stel ik wel veel vragen (hier en op het v-strom forum).


Buiten motoren sleutel ik veel aan mijn auto, die ik onlangs ook zelf getuned heb door de ecu opnieuw te flashen, en dan geen foekiewoekie tuning maar een degelijke aanpak. Bijna 2 jaar mee bezig geweest met inlezen en fora bezoeken. Verder uitgevoerde zaken zijn bijv. turbo, hd pomp, injectoren, aandrijfassen, dempers/veren, remmen, uitlaat, distributieriem vervangen naast het vaste onderhoud. Nieuw voor mij is in het motorblok werken. Maar ik kan binnenkort een sloopauto gratis demonteren waarbij ik het blok als project wil af- en opbouwen.

Zo kom ik langzaam wel ergens en hou ik niet van opgeven, nu ook niet bij de motor.


Edit: poten richten heb ik al iemand voor gevonden voor een zeer schappelijke prijs. Das dan 1 zorg minder. Ga ook de truc met boutjes lossen/beetje duwen met de kroonplaat nig een keer proberen, vaak ben ik te voorzichtig. Das dan 2 zorgen minder. Dan het olieverbruik eens echt meten.
 
Laatst bewerkt:
Je vorkpoten horen gewoon kaarsrecht te zijn. Als ze een klein beetje krom zijn kan je ze laten richten. Als ze niet lekker in en uit de kroonplaten gaan zullen die ook wat getordeerd zijn en moeten die ook gericht worden. Kromme poten zullen altijd wringen en de geleidebussen en keerringen slopen.
Als je het geld niet hebt op het fatsoenlijk te herstellen dan zou ik een bijbaantje zoeken of die motor laten staan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan