Startprobleem Monster 900

TripleSteve

MF veteraan
7 apr 2013
2.406
1.414
Grunn
Instagram
Jeugd,

Ik heb een probleem met mijn 1994 Ducati Monster 900 -O-

Probleem: Af en toe als ik op de startknop druk, dan lijkt het net alsof de accu leeg is. Soms als ik de knop dan weer loslaat, dan probeert ie een aantal seconden later alsnog de startmotor rond te draaien, ook al druk ik dus niet meer.

Accu is vernieuwd, aarde is oké, en de kabels zijn nieuw, koolborstels zijn vernieuwd.

Wie o wie ?

Startrelais ? Startmotor ?
 
Oma opgerot want ik heb weer een vraag!! :W

Nieuw seizoen, volle accu, de baas heeft zin om zn fiets te starten! *O*

Druk op de knop maar er gebeurd weinig, de startmotor draait heel langzaam, en zeker niet hard genoeg om de duc te kunnen starten.

Maar nu het vreemde, als ik de startknop loslaat dan blijft hij dus af en toe een halve slag geven met weinig snelheid en tussenpauzes. Ook als de sleutel eruit is en de kill-switch om staat.

Is mn start relais naar de filestijnen ? Of moet ik het elders zoeken ? De startknop lijkt van binnen keurig in orde. De startmotor is vorig jaar gereviseerd.

Waar kan ik beginnen met meten, en wat moet ik meten ? Ik ben een beetje een electronica leek... -O-
 
Oma opgerot want ik heb weer een vraag!! :W

Nieuw seizoen, volle accu, de baas heeft zin om zn fiets te starten! *O*

Druk op de knop maar er gebeurd weinig, de startmotor draait heel langzaam, en zeker niet hard genoeg om de duc te kunnen starten.

Maar nu het vreemde, als ik de startknop loslaat dan blijft hij dus af en toe een halve slag geven met weinig snelheid en tussenpauzes. Ook als de sleutel eruit is en de kill-switch om staat.

Is mn start relais naar de filestijnen ? Of moet ik het elders zoeken ? De startknop lijkt van binnen keurig in orde. De startmotor is vorig jaar gereviseerd.

Waar kan ik beginnen met meten, en wat moet ik meten ? Ik ben een beetje een electronica leek... -O-

Als je startmotor blijft draaien, wordt er stroom geleverd. Dat kan alleeen als de relais contactpunten verbonden zijn en de startmotor verbinden met een 12v bron. Bijvoorbeeld richting de accu. Misschien kun je het relais uitsluiten door het uit te wisselen met een andere. Of, als je een beetje snapt waar je aan werkt, het relais "omzeilen" door 12volt direct naar de plus draad van de startmotor te brengen. ( bij off road/bush fixes word er nog wel eens een steeksleutel gebruikt om de inkomende en uigaande poot van het relais direct te verbinden en zo 12v naar de start motor te brengen.)

Ik baseer dit verhaaltje op jouw opmerkingen dat het doordraaien ook gebeurt als het contact en of dodemansknop uit staan.
 
Laatst bewerkt:
Probeer te meten waar die lekstroom vandaan komt, je startmotor hoort natuurlijk niet door te draaien met je contactsleutel er uit....
De startknop en/of het contactslot lijken niet helemaal onschuldig, ikzelf zou in ieder geval beide zeer goed bestuderen om te zien waar de kortsluiting zich eventueel bevindt.
Het slechte starten heeft er hoogstwaarschijnlijk ook mee te maken, dus eerst moet je die kortsluiting vinden.
 
De startknop en/of het contactslot lijken niet helemaal onschuldig, ikzelf zou in ieder geval beide zeer goed bestuderen om te zien waar de kortsluiting zich eventueel bevindt.

moet je mij toch eens uitleggen hoe OF de oorzaak zou kunnen zijn.

EN tot daar aan toe, maar die kans lijkt mij verwaarloosbaar klein. een plakkend relais daarentegen ... ;)
 
Daar heb je ook wel gelijk, maar bij een plakkend relais alleen zou bij het verwijderen v/d contactsleutel toch geen stroom meer bij de startmotor/relais moeten kunnen komen.
Helaas zelf ook wel eens iets soortgelijks gehad, toen opgelost met fatsoeneren bedrading (was oud)en andere startknop met relais inderdaad.
 
En triplesteve, dat relais zal vast wel op je duc passen (maar ik weet het niet, geen ervaring met duc), maar een nieuwe is toch ook niet zo duur?
Een startrelais heeft een vrij zwaar leven, liever nieuw als gebruikt :Y
 
Daar heb je ook wel gelijk, maar bij een plakkend relais alleen zou bij het verwijderen v/d contactsleutel toch geen stroom meer bij de startmotor/relais moeten kunnen komen.
.
een geschakeld relais legt de startmotor direkt aan de batterij. Als de kontakten (tijdelijk) blijven plakken, blijft er spanning over de startmotor staan, of het relais bekrachtigd is of niet maakt dan niet meer uit.
 
Nou een nieuw relais werkt prima, maar nog steeds hetzelfde probleem.

Met een volle accu dus prima starten, maar deze loopt dus langzaam leeg en de startmotor geeft af en toe een zwengel terwijl ik de knop los heb, ook met sleutel op off en kill/switch of..

Beetje vreemd allemaal en heb ondertussen alles al nagelopen, heb nieuwe startkabels met de juiste mm2 en een andere startknop gekocht. Baat het niet dan schaad het niet.

Iemand nog suggesties qua meten en testen ?
 
Sluiting.. goeie, zal dat zaterdag proberen uit te sluiten _O-

Massa is volgens mij alleen vanaf de min pool van de accu naar het frame in deze kwestie, die heb ik gecheckt en schoongemaakt enz. enz. maar heb nu toch veel kabels liggen dus ga hem wel gewoon vernieuwen. -O-
 
Dat is wel de meest bewegelijke plek maar ook door trillen kan het kapot schuren.

Ik zou goed kijken naar slijtage op de tape of hoezen die om de kabelbomen zitten. Daar waar beschadigd de mantel verwijderen om naar de individuele draden te kijken.

Succes met de zoektocht!
 
Dat zou in mijn ogen onwaarschijnlijk zijn omdat de startmotor uit zichzelf beweegt toch?

Zo ja dan zit het 99% zeker niet in je contactslot. Kijk maar eens goed naar de bedrading op en rond het stuur, steeds verder naar beneden.

Heb je het probleem met de startmotor alleen na een poging van starten of ook als je het stuur beweegt? Want het plakkende relais is al genoemd maar ik lees zo snel niet of je een andere geprobeerd hebt. Plaats even een foto van het startrelais, met een beetje geluk kan je bij wijze van test een goedkoper autorelais gebruiken om het e.e.a. uit te sluiten.

Overigens kan het ook in een stekker zitten, als daar corrosie in ontstaat kan je ook sluiting of een incorrecte verbinding krijgen. Als er weerstand in de verbinding zit die niet voor een harde kortsluiting zorgt, dan loopt je accu langzaam leeg, heb je vage problemen en geen zekeringen die er uit klappen.

Dat is wel makkelijker checken, dus zou daar mee beginnen.

Als je de lekstroom wil meten dan kan je normaal gesproken met een multimeter de stroomsterkte meten bij contact uit. Maar aangezien het een compleet onbekend probleem is zou ik dat nog even niet doen. Je plaatst de multimeter op de juiste stand en correct aangesloten namelijk tussen de plusdraad en accupool. Doorgaans kunnen multimeters 10 ampère hebben. Ik gok dat je veel meer wegtrekt nu en dat zorgt voor een uitgebrandde meter :) dus bij het begin beginnen.

Helaas, zoals je ziet, zijn elektra problemen soms lastig te vinden en zul je echt systematisch moeten zoeken.

Trek, omdat het geen kwaad kan, ook even een massakabel (met vergelijkbare diameter als origineel) van je massapunt op je chassis naar het motorblok. Gewoon om ongein uit te sluiten!
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor je uitgebreide reactie en meedenken, daar ken ik wat mee.

Relais is vervangen, en volgens Boonstra door een werkende want anderen gooien ze weg.
Ik moet gewoon alles even nalopen, en waar ik twijfel vervang ik het gewoon.

Er loopt vanaf de accu een kabel naar een vertakkingsstekker, waar hij overgaat in 1 richting het relais, en 1 naar de hoofdzekering. Zou ik deze vertakking (zo noem ik het maar even) er tussenuit kunnen halen en hier 2 losse langere kabels van kunnen maken ? vanaf de accu rechtstreeks. Dit stekkerblok heeft zn beste tijd wel gehad.

Mijn multimeter heeft het begeven, ga even een nieuwe kopen en ga dan overal eens wat lekstroompjes meten en dergelijke.
 
Plaats er ff een foto van ;) dan heb ik er een beeld bij. Ken de motor verder niet.

Je hebt het nu over de plus kabel neem ik aan?

Multimeter kan je al voor 10 euro bij de bouwmarkt halen.

En goed zoeken en meten is een stuk voordeliger dan alles maar vervangen wat je tegen komt ;)

Verbindingen, stekkers, oogjes, soldeerpunten en what not moet gewoon schoon en corrosie vrij zijn. Als je een simpele stekker tegen komt en je kan goed solderen dan zou je zelfs kunnen overwegen om de stekker er tussenuit te knippen.

Nogmaals, let er op dat je niet je multimeter opblaast bij het meten van lekstroom. Je kan beter eerst even de rest nakijken.
 
Laatst bewerkt:
Ben zelf pas morgenavond in de gelegenheid om aan de gang te gaan en een foto te maken, maar ik heb dit gevonden.

DSC05976.jpg



Op deze foto is echter een dikke rode kabel gemonteerd, die zit er bij mij niet. En ik kan ook zo 1,2,3 niet plaatsen waar deze voor zou zijn, al lijkt het erop dat hij deze gebruikt om ook een extra kabel vanaf de accu direct naar het relais te hebben.

Misschien ook tot de conclusie gekomen dat die vertakkingsstekker niet "je van het" is ?
 
Dus 1 kabel direct aan het startrelais (is eigenlijk ook hoe het normaal gesproken gedaan word) en de andere naar de zekeringenkast. Ik zou het sowieso zoals op deze foto maken.

Hou wel rekening met de dikte en lengte van de kabel! Reken desnoods even uit wat er aan zekeringen in zit en verdubbel dat.
Hou de draad zo kort als mogelijk, in ieder geval nooit langer dan origineel.

Als je een complete kabel hebt met oogjes is dat beter, anders fatsoenlijk laten maken en niet zelf gaan kloten met klemmen ;)

Maar nogmaals, dit gaat niet je probleem met je af en toe doorstarten startmotor oplossen.
 
Laatst bewerkt:
Vorig jaar startmotor open gehad, alles schoongemaakt, en koolborstels met hele plaatje vervangen.
Als ik het hele relais oversla en de stroom vanaf de accu rechtstreeks naar de startmotor doe dan draait ie als perfect en start de motor heel snel.

Wat zou de startmotor in dit geval met het "doorstarten" als ik de knop los laat te maken kunnen hebben denk je ? ben wel benieuwd, iedereen heeft er een andere kijk op en samen lossen we dingen op!
 
Ik ben er gezien de symptomen van overtuigd dat het in de bedrading zit. De startmotor gaat niet vanzelf lopen als hier intern sluiting in zit. Ook merk je dat met starten, weinig vermogen en gaat dan niet rond als normaal (alsof je accu leeg is).

Hier hoef je het dus niet te zoeken.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan