Cbr 600 f3 valt bij warme motor uit

Teun W

MF'er
5 sep 2012
45
0
Goirle
Hallo iedereen,

Eergisteren ben ik met de motor gaan rijden en na 10km viel hij plots uit voor het stoplicht. Ook bijna niet meer aan te krijgen. Natuurlijk gelijk benzine rn benzine kraan enz gecheckt maar was nog allemaal prima.
Zodra ik de choke vol open zetten starten hij weer maar niet op alle 4 de cilinders, ik denk dat het er maar 2 waren. Erg onregelmatig en als ik het gas opendraaide viel hij uit.
Uitlaatbochten waren wel heet maar dat kwam natuurlijk omdat ik net daar voor gereden heb.
Een maat van mij was al onderweg met de motor aanhanger maar na een half uurtje was het starten en liep gelijk prima. Ben naar huis gereden, wilde daarna weer opstappen en na een stukje rijden begon het gezeur opnieuw. Toen heb ik hem maar op laten halen.

Bougies zijn hooguit 1000 km geleden nog vervangen,uiteraard zou dit het probleem kunnen zijn maar lijkt me sterk.
Heb aan de bobines gedacht maar lijkt me sterk dat de temperatuur van de motor hier invloed op heeft.
Iets met de cabrateurs? En zo ja, waar zou ik dan naar moeten kijken? Ik denk ook niet dat hij erg rijk loopt maar ga zodrek even de bougies checken, immers merk ik helemaal niks zodra hij nog koud is.
Luchtfilter controleren ga ik nog doen.
En als laatste, compressie testen misschien? Ik dacht ook dat de motor misschien wat meer olie is gaan verbruiken, maar dat is dan wel minimaal.

Hebben jullie nog andere suggesties of een soort probleem mee gemaakt?

Alvast bedankt!!
 
Eerste waar je eens naar kunt gaan kijken is het meest simpele: Tank be-/ontluchting!! Kijk eens wat er gebeurd als je met een niet afgesloten tankdop rijdt. Gezien je je bougies net vervangen hebt is de tank waarschijnlijk los geweest, veel kans dat er onder de tank nou ergens een leiding afgekneld wordt doordat het terug plaatsen van de tank niet helemaal juist uitgevoerd is.
 
Laatst bewerkt:
Oh inderdaad, niet aan gedacht! Moet wel zeggen dat ik de bougies heb vervangen zonder de tank er af te halen.
Maar ben wel net daar voor bezig geweest met m'n motor. Voorvork keringen vervangen, bougies op moment vastgedraaid, remblokken vervangen. Misschien dat ik bij bij een van deze handelingen iets heb afgeklemd.
Ook de tank beluchting ga ik eens ff checken.
Thx voor je reactie!!
 
Hallo iedereen,

Eergisteren ben ik met de motor gaan rijden en na 10km viel hij plots uit voor het stoplicht. Ook bijna niet meer aan te krijgen. Natuurlijk gelijk benzine rn benzine kraan enz gecheckt maar was nog allemaal prima.
Zodra ik de choke vol open zetten starten hij weer maar niet op alle 4 de cilinders, ik denk dat het er maar 2 waren. Erg onregelmatig en als ik het gas opendraaide viel hij uit.
Uitlaatbochten waren wel heet maar dat kwam natuurlijk omdat ik net daar voor gereden heb.
Een maat van mij was al onderweg met de motor aanhanger maar na een half uurtje was het starten en liep gelijk prima. Ben naar huis gereden, wilde daarna weer opstappen en na een stukje rijden begon het gezeur opnieuw. Toen heb ik hem maar op laten halen.

Bougies zijn hooguit 1000 km geleden nog vervangen,uiteraard zou dit het probleem kunnen zijn maar lijkt me sterk.
Heb aan de bobines gedacht maar lijkt me sterk dat de temperatuur van de motor hier invloed op heeft.
Iets met de cabrateurs? En zo ja, waar zou ik dan naar moeten kijken? Ik denk ook niet dat hij erg rijk loopt maar ga zodrek even de bougies checken, immers merk ik helemaal niks zodra hij nog koud is.
Luchtfilter controleren ga ik nog doen.
En als laatste, compressie testen misschien? Ik dacht ook dat de motor misschien wat meer olie is gaan verbruiken, maar dat is dan wel minimaal.

Hebben jullie nog andere suggesties of een soort probleem mee gemaakt?

Alvast bedankt!!

Eerst kijken naar brandstoftoevoer. Kan goed vacuum in de tank zijn.

En brakke bobines gaan slecht werken wanneer ze heet worden ( van de warmte vh blok bijv).
 
Waarom zou een verkeerde elektrode afstand de genoemde klachten veroorzaken?

Door een hogere temperatuur een lagere geleidbaarheid van het mengsel en daardoor mogelijk geen vonk (bij een te grote electrode afstand)? Of is dat een hele verkeerde theorie?

Het is in ieder geval gemakkelijk en goedkoop te controleren, dus waarom niet zorgen dat dat in ieder geval goed is?
 
Laatst bewerkt:
Door een hogere temperatuur een lagere geleidbaarheid van het mengsel en daardoor mogelijk geen vonk (bij een te grote electrode afstand)? Of is dat een hele verkeerde theorie?

Het is in ieder geval gemakkelijk en goedkoop te controleren, dus waarom niet zorgen dat dat in ieder geval goed is?
Omdat een gerichte diagnose beter is.
Scheelt een hoop tijd en is beter voor de focus. Dit leidt af van wat er mogelijk wel speelt :)
 
Bedankt voor de reacties mensen!!

Net even de tank er af gehaald en gelijk de ont/beluchting gecheckt. Er komt gewoon lucht in door op het slangetje te blazen en (door de overdruk natuurlijk) ook weer lucht uit.
Lucht filter ook gecheckt en niet erg vies.

Morgen ga ik de benzinepomp checken/doormeten. Word namelijk na 2 min al redelijk warm. Misschien dat hier het probleem in zit.
Bougies ook even nakijken al denk ik niet dat dit het probleem is.

Nog andere suggesties wat ik nog kan nakijken en checken?

Groetjes
 
Dat wat Martell ook al aanhaalde in z'n tweede post hier: De Bobine's welke te heet worden. Maar.... Om even héél simpel te beginnen met troubleshooten: Tot wanneer liep die fiets goed en wat heb je er aan gedaan voordat je deze ervaring kreeg?

Een fiets welke ná ±10Km rijden pas beroerd begint te lopen doet dit niet zomaar, zeker niet als het ná een paar minuten stilstand ineens wel weer goed gaat voor wéér een aantal kilometers en het spel van beroerd lopen zichzelf daarna herhaald.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor je reactie!
Net het hele benzine traject gevolgd en geen knik te bekennen.
Heb nog een nieuwe brandstof filter liggen dus die monteer ik morgen ook gelijk even.

Wat ik hiervoor gedaan heb zijn de dingen die ik hiervoor ook al noemde. Dus bougies op moment gedraaid, keringen in m'n Voorvork vervangen. Ketting goed schoongemaakt en ook de spatkuip (of hoe je die kuip om je wiel dan ook noemt) los gemaakt schoongemaakt. Heel de motor schoongemaakt met redelijk wat water inclusief af gespoten. (misschien vocht in brandstof pomp terecht gekomen?). Al bij al niks spannends rond het brandstof toevoer traject of wat dan ook.
Het probleem is ook plotseling ontstaan. Heb namelijk na de schoonmaak enz nog een kilometer of 150 gereden.
Wel heeft de motor 2 weken buiten gestaan omdat ik op mijn ouderlijk huis was passen en hier de motor niet binnen kon staan.
 
Laatst bewerkt:
Het zal toch niet zo zijn dat je inmiddels meer water dan benzine in je tank hebt zitten, hé? Benzine drijft op water maar als je wat bochten maakt dan zou je wel eens water óf lucht inplaats van benzine aan kunnen zuigen met de brandstof pomp. De eerste halve liter zal dan misschien wel eens zuivere benzine kunnen zijn, daarna krijg je lucht óf benzine.

Ik ken nog maar weinig motoren welke op waterdamp lopen :P
 
Laatst bewerkt:
Haha nee lijkt met sterk dat dat het probleem is, tank sluit namelijk wel prima af.

Maar heb dus vandaag gekeken naar mijn brandstofpomp en brandstof filter.
De brandstof pomp lijkt me niet goed te werken. Heb hem even getest (wel droog dus niet al te lang). Bij contact aan tikt hij een keer en gaat uit. Dit een aantal keren gedaan en als ik nu het contact dus aanzet loopt hij wel continu. Het lijkt dus wel of de pomp zat vast gekleefd.
Het rookpluimpje zegt met dat dit niet helemaal goed is haha.

Het binnenwerk is ook flink verroest. Zou het voldoende zijn door het binnenwerk bijvoorbeeld te vervangen of moet de complete pomp vervangen worden? (die krengen zijn duur...)

Hier trouwens even een filmpje: https://youtu.be/UvxiYLlhdKg
Ik draai continu het contact aan uit. Op het laatst zie je nog een klein rookpluimpje.

Alvast bedankt voor jullie reacties

EDIT:Goed gekeken naar het binnenwerk en gekeken wat er nu fout ging.
Door de roest in het binnenwerk ontstond er sluiting. Waardoor je inderdaad maar een tik hoorde, nu heb ik de roest zoveel mogelijk verwijderd en pompt perfect, getest met 2 bekers.
Even de motor rijbaar maken en hopen op het beste. (veel te warm om hem weer naar huis te duwen haha). Het enige wat het nog kan zijn is dat door de sluiting de relay overleden is. Vind het namelijk wat vaag omschreven hoe je deze test in het wph.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan