Probleem met motorzaak om beurt <--> schade

lukepro3

MF veteraan
21 apr 2013
1.377
8
Arnhem
Goedendag,

een honda nx125 cc'tje bouwjaar 1997 km stand 26.000

motor voor grote beurt naar een zaak geweest (honda dealer)
motor was volgens hun +-4a500 euro waard,
wij waren er aan gehecht dus hebben hem een grote beurd gegeven 750euro!!!
goed konden wij mee leven en omdat wij er aan gehecht zijn was die dit waard in onze ogen.

echter 2.000km later houd de motor er mee op.

uitslag (zelfde dealer) motorolie zat o,5liter in, motorolie is volgens hun vervangen bij de beurd,
motor is nu vastgelopen zuiger stuk (cilinder waarschijnlijk ook wel) blok zit vast krijgt zaak ook niet lopend ze hebben geprobeerd hem lopend te krijgen maar dat was niet meer mogelijk.

nu krijgen we een antwoord van wij doen er niks meer aan.

Kan dit zomaar? ik hoop echt dat iemand mij raad kan geven!
 
't begint altijd een beetje te kriebelen als mensen 100% zeker weten dat het de garage hun fout is maar ze technisch/inhoudelijk uberhaupt niet eens weten wat er aan de hand is.. dat is in mijn ogen hypocriet.

van de auto eens per week de olie.
de cb500 woon werk slet ook eens per week en de r1 elke rit ( dus ook eens per week )

zo hadden we ooit een gloednieuwe punto afgeleverd, ding was gewoon strak en goed ( vers uit de fabriek ). klant rijd op de snelweg, drukt op een knopje op het stuur en die hele auto schijt ermee uit.. probleem nooit kunnen vinden en nadat de kabelboom vervangen is ging het goed.. gelukkig kwam deze man overleggen waar het fout kon zijn gegaan en kwam ons niet GELIJK de schuld geven ;)

Misschien heb je gelijk hoor, maar om met "misschien" al genoegen te nemen dat zou ik echt niet durven
 
Joh, het is heel zuur dat je recent zo'n bedrag hebt uitgegeven- in vertrouwen neem ik aan- en dat je blok alsnog aan gort loopt.
Ik snap dat je teleurgesteld/kwaad bent maar denk inderdaad niet dat je ergens schadevergoeding of wat dan ook kan claimen.

Om het op een productievere boeg te gooien; Zijn er geen losse blokjes van deze dingen in de handel? Wellicht kun je voor 150-200 euro een goed lopend blokje scoren?

Oeps martell lees net je vermaning.. :$


niks van aantrekken dit is vrij land en vrij forum hier mag je alles zeggen / schrijven :+
 
't begint altijd een beetje te kriebelen als mensen 100% zeker weten dat het de garage hun fout is maar ze technisch/inhoudelijk uberhaupt niet eens weten wat er aan de hand is.. dat is in mijn ogen hypocriet.

Mensen die wel technisch/inhoudelijk weten waar het over gaat, maar op basis van een incompleet forumbericht van een leek 100% zeker weten dat het de fout van de klant is... Dat is nog veel hypocrieter :+ .

OT: Een tweedehands blok zal TS waarschijnlijk niet snel/goedkoop vinden, zijn redelijk zeldzame motors.
 
Joh, het is heel zuur dat je recent zo'n bedrag hebt uitgegeven- in vertrouwen neem ik aan- en dat je blok alsnog aan gort loopt.
Ik snap dat je teleurgesteld/kwaad bent maar denk inderdaad niet dat je ergens schadevergoeding of wat dan ook kan claimen.

Om het op een productievere boeg te gooien; Zijn er geen losse blokjes van deze dingen in de handel? Wellicht kun je voor 150-200 euro een goed lopend blokje scoren?

Oeps martell lees net je vermaning.. :$

Sammie... what the hell.... zo'n lieve, meelevende en constructieve reply ben ik van jou niet gewend, je bent goed bezig ;)
 
Mensen die wel technisch/inhoudelijk weten waar het over gaat, maar op basis van een incompleet forumbericht van een leek 100% zeker weten dat het de fout van de klant is... Dat is nog veel hypocrieter :+ .

OT: Een tweedehands blok zal TS waarschijnlijk niet snel/goedkoop vinden, zijn redelijk zeldzame motors.
vind ik ook, daarom geef ik niemand de schuld :) zowel dealer als leek
 
Ik vind dat altijd zo kwalijk he. Breng je je voertuig naar een bedrijf en dan verneuken ze de meest basale klusjes. Olie, remmen, ophanging, ik heb het allemaal fout zien gaan. Grote bek toe kan je krijgen als je verhaal gaat halen. De gemiddelde voertuig eigenaar moet toch enorm belazerd worden want die gaan niet op en auto of motor forum eens checken hoe of wat.

Het is idd ERG kwalijk dat een monteur van een merkdealer gewoon maar wat er in kwakt en het ook nog eens verdomt om te peilen. Want toen ik dus ging peilen, zat er zoveel in, dat het flink over de max zat, compleet onafleesbaar. Ik denk dat ie wel op z'n kloten heeft gehad.

De zaak zelf daar vond het ook een kwalijke zaak. Ze namen meteen de auto in, gaven een nette leenauto mee, die ik verder ook niet hoefde af te tanken (had er ook niet veel mee gereden, maar ok). Auto schoongemaakt (volgens mij de hele auto door de wasstraat zelfs), verse oliefilter, nieuwe olie en rijden weer. Mijn auto blijft daar wel in onderhoud, maar het loont altijd om zelf nog even de boel na te lopen. Bij elke auto/motordealer.

Maar ook wel eens meegemaakt bij een motordealer, een exclusief Suzuki-dealer, waarvan de monteur de klepdekselbouten van mijn Suzuki niet strak genoeg had aangedraaid en de eerste keer dat ik 160+ ging rijden op mijn éénpitter, de olie dus overal op kwam te zitten incl. achterband. Bij een andere dealer de boel laten fixen, bij die eerste dealer kon er niet eens 'sorry' af en ik was nog even niet snugger genoeg om de factuur daar dan in te leveren. Gelukkig kon ik het spul rechtop houden, anders was de schade een stuk groter (en ook aan mijzelf).

Dus als ik het zelf kan doen, dan doe ik dat liever, dan gaat het met liefde. Simpele dingen kan ik zelf. Nu een nieuwe motor, dus dan zit je met garantie.

Anyway, ik ga teveel offtopic, laten we weer verder gaan over de NX125 waarvan het blok aan stront is gelopen.
 
Ik denk dat hij weinig kans van slagen heeft. Motor voor beurt in garage geweest en 2000km verder loopt hij in de soep. Olie te weinig. Olie hoor je regelmatig te peilen, zeker na een beurt. Als ik olie ververs laat ik de oude olie er goed uitlekken, dan met goedkope olie vullen en weer aflaten, om (bijna)alle resten van oude olie weg te spoelen. Dan laat ik m enige tijd uitlekken. Als ik dan vul tot max streepje en weer ff wacht zakt het peil weer tot bijna minimum. dan vul ik m weer tot bijna max en controleer ik de eerste keren bij elke rit. Zowieso smeer ik de ketting om de 2 tanks..ongeveer 500km. dan is het een kleine moeite om ook meteen het oliepeil te controleren.

Je kunt op de rekening zien hoeveel olie er gebruikt is, misschien te weinig volgens specs.
De verkeerde olie kan ook, maar daar loopt je motor niet zomaar van in de soep. hooguit wat olieverbruik. Daar kom je snel genoeg achter als je controleert.ALS je controleert, en dat heeft TS niet gedaan. fouten kunnen gemaakt worden, is een menselijke eigenschap. Daarom is een beetje controle vanuit jezelf ook handig.

Je kunt MP wel aanwijzen dat ze nalatig zijn geweest, maar zij kunnen dat ook. lees het instructieboekje van je motor maar eens na. Olie controleren,bandenspanning,ketting...etc etc
 
Bravok: De O staat voor olie.

Als de dealer gefaald heeft, dan zat er dus vanaf de beurt al veel te weinig olie in. TS hoeft niet álles na te lopen dat ze hebben gedaan, maar een klein beetje onderzoeksplicht heeft hij wel.

Zo zou het ook logisch zijn dat de bandenspanning in de tussentijd een paar keer door TS bekeken is. Zo niet, dan kan je de dealer ook niet aanspreken als er gevolg schade is door een zachte band.
 
Terug
Bovenaan Onderaan