hard tail ketting speling

tmoons

MF veteraan
7 jan 2004
4.373
158
Het is nog geen vrijdag, maar het voelt wel als een vrijdag topic.... als je een hard rail motor hebt, met een verstelbare achteras, hoeveel (of weinig) kettingspeling zou je dan aan moeten houden?
Je kunt immers met de verstelling helemaal voor aan gaan zitten, of, tot het strak begint te staan en dan nog even doortrekken. Hoe strak is voldoende. (Nee er is geen wph beschikbaar).
 
Heb je een automatische spanner er op zitten?
Zo'n ding met veer bedoel ik, niet die op de achteras.

Normaliter zou ik 2 cm totaal op en neer aanhouden bij hardtail. In het midden, op t strakste punt.

Eea is wel afhankelijk van persoonlijke voorkeur. Het beïnvloed namelijk de respons bij gas geven en gas los.

Sommige mensen willen wat losser. En dat kan, zolang de speling maar binnen de perken blijft (ketting mag niks kunnen raken).
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Twee cm is wat veel motoren bij deels ingevoerde achter veer voorschrijven...dan wordt de ketting strakker naar mate de veer indrukt...toch?

Het is een vrijdag topic, dus niet te ingewikkeld. Gewoon twee kettingwielen op vaste punten van elkaar. Zelf zou ik denken dat je dan bijna niets zou willen, maar dat beetje ervaring om die juiste hoeveelheid te pakken heb ik dus niet.
 
Op gevoel kom je waarschijnlijk een heel eind. Te slap vind ik in elk geval erg vervelend, zoals Martell al aangeeft geeft het een vertraging in gasreactie. Dat maakt het lastiger om nauwkeurig en netjes te rijden rond lastwissel en lage snelheden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan