GSXR schakelt erg stroef

Marien_90

Die hard MF'er
8 okt 2007
340
23
Hallo allen,

M'n GSXR SRAD 600 uit 2000 heeft de laatste tijd best veel last van stroef / klappend overschakelen. Het is in elke versnelling hetzelfde, opschakelen of terugschakelen, koude of warme motor maakt niet zo heel veel uit heb ik het idee.
Als ik hem na de rit in z'n vrij wil zetten vanuit eerste versnelling, gaat dit ook steeds moeilijker de laatste weken. Ik kan druk zetten wat ik wil met m'n voet, koppeling ingeknepen, half ingeknepen, beetje gas bijgeven, op laten komen, niets werkt, hij blijft mooi in z'n 1 staan. Of hij schiet door naar z'n 2. Een andere keer gaat het wel weer vlekkeloos, misschien is de motor dan wat kouder, maar het begint nu wel irritant te worden.
Heel af en toe tijdens het rijden, als ik een perfecte timing heb met koppeling/gas/pedaaltje dan schakelt hij met een minimale tik over. Maar 99% van de tijd is het een flinke klap.
Het is ook zo, dat als ik de motor uitzet, dan kan ik 'm super vloeiend in z'n vrij zetten, dan voel ik 'm niet eens overgaan.
Ik weet nog dat die 30.000 km terug ook zo soepel schakelde, en zou dat graag weer zo willen. Iemand tips?
Pas geleden een nieuwe kettingset/tandwielen etc. vervangen, dat loopt allemaal super nu. Toen heb ik ook het schakelpookje en de as daar gesmeerd. Motorolie is ook zo'n 8000 km terug vervangen, kan het daaraan liggen?
De koppeling strakker/minder strak zetten heeft geen invloed op de stroefheid van het overschakelen.
Iemand een idee waar het aan zou kunnen liggen? Alvast bedankt ! :]
 
Oké bedankt, ik zal er vanmiddag even naar kijken :)
Kan me voorstellen dat dit tijdens het rijden problemen kan opleveren, maar hoe kan het dat, zodra de motor dan uitgeschakeld is, hij wél probleemloos in z'n vrij gaat? De spanning tussen voor- en achtertandwiel is dan nog gelijk, toch?
 
Even een update, ben er een tijdje niet meer aan toe gekomen:

Oliewissel had geen merkbaar effect op het schakelen, dus heb het schakelmechanisme even uit elkaar gehad om het te bekijken.
Dus het carterkapje wat het voortandwiel bedekt en waar de koppelingskabel in uitkomt, even losgehaald. Achter die grote rubberen dop aan de buitenkant zat behoorlijk wat vastgekoekte troep, waardoor de hefboom waar de kabel aan trekt best stroef liep.

Dit dingetje dus, even van google:
s-l225.jpg


Troep eraf gekrabd, zo veel mogelijk ertussenuit gespoeld met WD40, koppelingskabel goed afgesteld samen met die schroef de die schakelpen induwt, en nu schakelt hij weer als nieuw!
Het hoeft dus niet aan de kabel of de olie te liggen.
in ieder geval weer een puntje erbij wat om de zoveel tijd een drupje olie gaat krijgen :)
 
Aha, die wartel zat dus vastgekoekt, weer wat geleerd ;)
Hoe zit de afdichting van die drukstift (schakelpen..) eigenlijk, met een keerring of iets dergelijks? Ik haalde die even eruit om 'm ook schoon te maken, en de olie liep er gelijk uit.
Hij zat verder niet vast, maar als je 'm terug erin stopt is die wel gelijk afgedicht.
 
Laatst bewerkt:
Aha, die wartel zat dus vastgekoekt, weer wat geleerd ;)
Hoe zit de afdichting van die drukstift (schakelpen..) eigenlijk, met een keerring of iets dergelijks? Ik haalde die even eruit om 'm ook schoon te maken, en de olie liep er gelijk uit.
Hij zat verder niet vast, maar als je 'm terug erin stopt is die wel gelijk afgedicht.
nr 28

suzuki-gsxr600-2000-y-clutch_bigsue0106fig19_8bc3.gif


sealoil6x34x55_medium0928506015-01_0379.jpg


Fits: Suzuki
Product Number: 0928506015

Nog geen tientje..
 
Misschien is dat dezelfde keering als op een TL1000.. en daarbij plaatsen ze vaak een SV1000 keering, omdat deze iets beter afdicht. Kan iets modificatie vergen van het borgplaatje, internet is je maat op dat gebied.

Met wat gehobby en een rietje kun je het kettingvet van de stift afhouden..
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan