Voorrem trilt, stuur slaat

Elroy

Die hard MF'er
5 aug 2002
895
1
Omg. Arnhem
Ik heb de volgende vragen, wellicht dat iemand er een goed antwoord op weet?

Betreft suzuki GSX650f 20.000km

Vraag 1:
Bij het zachtjes aanremmen begint bij 80km/h de voorrem/voorkant te trillen.
Eerste gedachte: Schijf / schijven krom.

Bij na-meten meet ik de volgende afwijking:
LV hart 0,08 rand 0,12mm
RV hart 0,12 rand 0,17mm

De Service manual geeft de volgende waarden:
full


Netjes binnen de waarden. Dus, wat zou het trillen bij remmen dan kunnen veroorzaken?

vraag 2:

Bij het loslaten van het stuur bij 90km/h begint het stuur te slaan.
Wellicht is dit normaal als koffers achterop hebt en moet ik gewoon een stuurdempertje erop zetten, of het stuur niet loslaten :P

Zouden beide gevallen ook kunnen wijzen op speling balhoofd?
Of kan hier nog iets anders aan de hand zijn?
 
Laatst bewerkt:
Niemand die denkt aan een balhoofdlager? Alleen ik?

Dat nog even controleren lijkt mij goedkoper dan twee nieuwe remschijven er tegenaan knallen.

EDIT: TS dacht er dus aan. Waarom heb je het nog niet gecontroleerd? Kun je de voorkant niet opkrikken? Dan kun je ook zachtjes optrekken tegen een muur aan.
 
Laatst bewerkt:
Niemand die denkt aan een balhoofdlager? Alleen ik?

Dat nog even controleren lijkt mij goedkoper dan twee nieuwe remschijven er tegenaan knallen.

EDIT: TS dacht er dus aan. Waarom heb je het nog niet gecontroleerd? Kun je de voorkant niet opkrikken? Dan kun je ook zachtjes optrekken tegen een muur aan.
Balhoofd is zeker iets om te controleren maar TS geeft zelf al aan dat de schijven slingeren.
 
en Floaters schoonmaken?
Zouden die eventueel vast kunnen zitten en dit probleem veroorzaken...

Dat zou 't probleem van trillende schijven bij lichtelijk remmen kunnen verklaren/oplossen maar als een fiets al met 't stuur slaat zónder dat er geremd wordt dan zou ik (persoonlijk) eerder naar het balhoofd én de daarin geplaatste (en waarschijnlijk ingeslagen)? lagers gaan kijken :o

Oftewel: Eerst probleem 2 uit de openingspost oplossen en daarna pas naar het probleem uit de Topic Titel gaan kijken.....

Zoals het er nú bij staat komt 't het eigenlijk neer op:

TS heeft een hoog brandstof verbruik doordat de motor waarschijnlijk niet goed afgesteld is maar er zit tevens een lekkende brandstoftank op z'n brommer. Rara wat ga je als eerste repareren om het verbruik naar beneden bij te stellen?
 
Laatst bewerkt:
Slaan in het stuur heb ik ooit gehad na het vervangen van het originele stuur door clipons. Clipons hadden geen stuurgewichten. Na het plaatsen van stuurgewichten was het voorbij.
 
check.

Ik ga de Floaters schoonmaken.

Stuurgewichten zitten er nog netjes in, alles is origineel.

Krijg ook regelmatig te horen dat een slaand stuur een veel voorkomende niet oplosbare kwaal is bij het voeren van koffers of de motor. (als deze er niet opzitten heb ik het probleem ook niet..)

Verder ga ik inderdaad ook even speling balhoofd checken...

uitkomst volgt.
 
Krijg ook regelmatig te horen dat een slaand stuur een veel voorkomende niet oplosbare kwaal is bij het voeren van koffers of de motor. (als deze er niet opzitten heb ik het probleem ook niet..)

Klopt als een bus. Staat los van het trillen in het stuur bij zachtjes remmen.
(normaal gesproken )
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan