Olielampje CB650SC

ThijsH

Rookie
23 jul 2016
9
0
Enschede
Goedeavond,

mijn naam is Theo en ben in het bezit van een Honda CB650SC van 1984
ik heb nu het volgende probleem

als de motor stationair loopt gaat het olielampje na ongeveer 10 minuten branden en klinken er rare geluiden van uit het motorblok.
er zit voldoende olie in.
Heb geen idee of de motor dit vaker heeft gedaan want heb de motor sinds kort.
Wie kan mij helpen.

met vriendelijke groet,

Theo
 
vervang eerst het oliefilter door een origineel filter en uiteraard de juiste olie.
als dat niet helpt, dan een nieuwe oliedrukschakelaar.
helpt dat ook niet dan moet er waarschijnlijk serieus gesleuteld worden.
 
Hallo Theo.

Inderdaad wat bananeman zegt, eerst de olie en oliefilter vervangen ( meteen kijken of er niks geks in de olie zit )

Mocht het probleem dan nog niet opgelost zijn zou ik eerst de carterpan eronderuit halen om de zeef eens goed schoon te maken.
Die gaan wel eens verstopt zitten.

Groeten en succes ermee.
 
Ik heb de motor 10 minuten stationair laten draaien ivm synchroniseren van de carburateurs en heb daarbij een een ventilator gebruikt om de motor te koelen.
Olie en oliefilter zijn al vervangen.
Dit probleem doet zich ook voor als je 10-20 minuten hebt gereden.
Ik ga dan maar eens proberen om de carterpan te demonteren en kijken of de zeef dicht zit.
Het geluid wat ik hoor komt aan de voorzijde weg ter hoogte van krukas / cilinderkop
lijkt mij niet het geluid van de ketting of spanner.
 
Heb de carterpan gedemonteerd en helaas zitten diverse metaaldeeltjes in.
Ik heb nu het blok uit het frame gehaald
Ben dus nu op zoek naar een motorblok voor niet al te veel geld.
Heeft iemand nog een goed lopend blok voor weinig.
 
Hallo.

Balen zeg.
Maar dat wil per definitie nog niet alles zeggen.
Zo zag mijn zeefje en carterpan eruit bij de revisie van mijn motorblok afgelopen winter.
( Honda cb 900 Bol D'or )







Maar zelfs met al dat vuil en metaal erin heeft het olie lampje nog nooit gebrand.
Mijn motor moest gereviseerd worden omdat hij veel olie verbruikte en toen heb ik besloten hem meteen helemaal te doen.

Heb je wel de goede viscositeit olie erin gedaan?
Weet je zeker dat de oliedruk sensor niet stuk is?
De oliedruk kun je na meten, mijn bol dor had ook op de gekste tijden een olie lampje wat flikkerde, de motor heb ik toen naar een motorzaak gebracht en een oliedruk test gedaan en die was nog 100%.
De oliedruksensor is toen vervangen en sindsdien was het opgelost.

Misschien is de kabel niet meer 100% jofel van de oliesensor?
Bij jou type motor kan de kabel wel eens klem komen te zitten tussen het carter en het startmotordekseltje als je niet oplet met het terug zetten van het startmotor dekseltje waardoor de kabel kan beschadigen en gekke dingen kan doen.

Eigenlijk is het jammer dat je het motorblok er al uit hebt liggen want een oliedruk test kan iedere motorzaak doen, daarmee heb je echt zekerheid want een motor die de eerste 10 minuten oliedruk heeft en daarna "ineens" niet meer is heel erg vreemd.

Groeten en succes ermee.
 
Hoe is de nokkenaskettingspanner, ik heb hem ook gehad en bij mij was dat de spelbreker..
Olielampje..., kan het zijn dat de oliekoeler het slecht doet?
Heb hier nog wel een wphb liggen, over te nemen voor een zacht prijsje.
 
Wie kan mij helpen aan dit 2 x onderdeel met het volgende onderdeelnummer 12221ME5035 Plate,oil Chamber. http://images.cmsnl.com/img/partslists/cylinder-head_bighu0191e4d03_79e5.gif
Op de afbeelding is het nummer 4
het is een afdekplaatje van de nokkenas waarvan er in totaal 4 gemonteerd zijn, bij 2 van mijn motor zijn de rubbers stuk zodat die niet afdicht.
Misschien heeft iemand een kapot motorblok waar het van afgehaald kan worden.
 
Laatst bewerkt:
die plaatje kun je gewoon bestellen hoor.
en ze zijn ook niet de oorzaak van je probleem.
die plaatjes zitten er om een olieplasje te creeren, zodat er bij de start al olie aanwezig is voordat er oliedruk is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan