Het grote alles omvattende BMW Boxer-topic III. Luftköpfen

Heren,

Ik lees her en der doemverhalen over tweeklepper versnellingbakken zonder zgn. circlip na het lager op de uitgaande as.
Ik heb een R100RT uit 1991 met 54000 km op de klok, en volgens de berichten valt die in de doelgroep.
Wat zijn jullie ervaringen?
Is het verstandig om de bak uit elkaar te halen en zo'n seegerringetje te (laten) monteren, of valt het allemaal wel wat mee..
En zoja wie kan dat.. en wat kost dat.. 8-)

Hoor het graag..
Groeten,
Winfried
Kortenhoef.

Trouwens net met dezelfde motor een paar dagen naar Noorwegen geweest, in totaal 2600 km zonder een klap te missen, ondanks het soms overvloedig naar beneden komende water... :]


Hallo,

klopt, BMW heeft een tijdje de groef in de uitgaande as weggelaten, naderhand weer wel. Het probleem is de schuine vertanding van de tandwielen, doordat die schuin zijn resulteert de kracht van het overbrengen ook een kracht naar buiten. Ook is er spraken van invloeden van het cardan die aan de as kan trekken als er ondermeer speling ontstaat door temperatuurverschillen en uitzettingscoëfficiënt van AL behuizing en St as. De binnenring van het lager kan hierdoor over de astap gaan schuiven waardoor die op termijn vernield wordt (diameter te klein of onrond waardoor de klempassing niet meer werkt)

Ik weet dat Mat Beekers van de Boxertoko dit bij alle assen alsnog doet voor die bakken die het niet hebben. Ik adviseer je om even met hem contact op te nemen.

Succes en groet, frake
 
Laatst bewerkt:
Hallo,

klopt, BMW heeft een tijdje de groef in de uitgaande as weggelaten, naderhand weer wel. Het probleem is de schuine vertanding van de tandwielen, doordat die schuin zijn resulteert de kracht van het overbrengen ook een kracht naar buiten. Ook is er spraken van invloeden van het cardan die aan de as kan trekken als er ondermeer speling ontstaat door temperatuurverschillen en uitzettingscoëfficiënt van AL behuizing en St as. De binnenring van het lager kan hierdoor over de astap gaan schuiven waardoor die op termijn vernield wordt (diameter te klein of onrond waardoor de klempassing niet meer werkt)

Ik weet dat Mat Beekers van de Boxertoko dit bij alle assen alsnog doet voor die bakken die het niet hebben. Ik adviseer je om even met hem contact op te nemen.

Succes en groet, frake

Mijn hartelijke dank.
Ga ik doen, resultaten zal ik melden, ter leeringhe ende vermaeck..

Groet,
Winfried.
 
Laatst bewerkt:
Een briljante informatiebron als je, net als ik, met je startmotor bezig bent;
Bosch, Denso and Valeo Starter motors and their fitment problems for BMW Airhead motorcycles. Starting problems, starter solenoids, starter relays, broken nose cones

Dankzij de tip van Bosso heb ik op MP een mooie Valeo kunnen kopen en morgen gaat deze i.p.v. mijn defecte Bosch erin. Scheelt direct ook wat kilo's, want man wat is die Bosch zwaar!

Zo, dat is een flink lapje tekst. Maar heb je dat stukje over de starter/vliegwiel tand verhoudingen goed door gelezen?
 
Zo, dat is een flink lapje tekst. Maar heb je dat stukje over de starter/vliegwiel tand verhoudingen goed door gelezen?

Jazeker, bedankt voor de tip. De Valeo van MP heeft ook 9 tanden, net als de Bosch die ik had. Verder heb ik de geometrie opgemeten en alles leek te passen. Het beschreven vijlwerk heb ik ook moeten doen (van Bosch naar Valeo). De boel is vanmorgen opgebouwd en alles werkt. Sterker nog, de startmotor heeft duidelijk meer power. De beschreven tip voor wat betreft de bouten omdraaien was erg welkom, ik had mijn kolomboor al bijna aangeslingerd om de schroefdraad uit de Valeo te boren.
Mijn R80 is weer fit :-)

Updated klein relais is, uit voorzorg, besteld via ebay, voor een prikkie.

Dus ik ben 100% happy.
 
Laatst bewerkt:
stichting-ieder-kind-blij-de-stichting-voor-ieder-kind-in-nederland.png





;)
 
Laatst bewerkt:
Hallo heren,

wie heeft er ervaring met het zelf ompersen van de tussenas van de /5 en /6 bakken? Ik heb een afgebroken nok van het 3e/4e centrale tandwiel. Heb nog twee gebruikte tussenassen liggen maar daarvan zijn de schuinen tanden van het aangedreven tandwiel al ver heen (beginnen heel licht dunne lijntjes te vertonen waar je door de geharde laag heen bent). Zou ze dus graag ompersen.

Ik weet dat ze bij BMW alleen een complete tussenas leverden maar ook dat de Hobbyist ze opperst, het kan dus wel. Ik heb zelf een 20 tons werkplaats pers maar weet even niet of de as en tandwielen verwarmd moet worden.

Hoor het graag van diegene die er ervaring mee heeft!

Groet, frake
 
Laatst bewerkt:
Hallo heren,

wie heeft er ervaring met het zelf ompersen van de tussenas van de /5 en /6 bakken? Ik heb een afgebroken nok van het 3e/4e centrale tandwiel. Heb nog twee gebruikte tussenassen liggen maar daarvan zijn de schuinen tanden van het aangedreven tandwiel al ver heen (beginnen heel licht dunne lijntjes te vertonen waar je door de geharde laag heen bent). Zou ze dus graag ompersen.

Ik weet dat ze bij BMW alleen een complete tussenas leverden maar ook dat de Hobbyist ze opperst, het kan dus wel. Ik heb zelf een 20 tons werkplaats pers maar weet even niet of de as en tandwielen verwarmd moet worden.

Hoor het graag van diegene die er ervaring mee heeft!

Groet, frake


Ben er al uit :+ ,

Kan dus koud worden uitgeperst, de ondersteuning is wel even puzzelen. Heb het tandwiel inmiddels vervangen, is wel even geweld als het met heel veel kabaal los komt.

Groet, frake
 
Eerst hier maar eens proberen .
Ik heb een r100gs uitlaat op de motor maar die dempt niet meer zo goed.
Omdat de buitenkant er nog goed uitziet wil ik er een db killer in monteren.
Heeft iemand dit al eens gedaan , en moet ik nog ergens op letten.

Hippie
 
is een r100/7 ,gekocht als rs,nu is de motor volledig opengeweest,uitgeboord,opnieuw alles terig geplaatst,gebalanceerd,vliegwiel...kont ingekort,zadel zelf gemaakt,uitlaten waren oorspronkelijk originele sifgaren,aangepast....
full
 
Ik vind het leuk ding zo hoewel ik eigenlijk gruwel van plastic..niet meer teveel tijd aan besteden maar gewoon rijden! :]
 
Zeventigerjaren kuip op een zeventigerjaren motor. Niks mis mee, dit is je reinste Joe Bar Team stijl. Dus lekker zo laten. :t
 
Laatst bewerkt:
Hrmm.. vraagje voor de experts hier.

Vorige week begon de rechter cylinder van mijn R100/2 in ene ontzettend te roken... Niet goed, dus de boel maar even los getrokken, en eens even de zuiger veren opgemeten. Rechts is 1mm gap, en links 0.9mm gap. Als ik de specificatie voor een R100/7 uit 81 motorblok bekijk, mag ik tussen de 0.40 & 0.65mm hebben, dat is duidelijk te veel dus. Nieuwe zuiger veren dus. Alleen aantal vragen:

- waarom rookt links niet? Is duidelijk ook buiten de specificatie
- Heb niet echt speling op de klep geleiders
- heb wel idee dat de kleppen rechts niet goed ingeslepen zijn (kan dat roken veroorzaken?)
- hoe kan ik zien of ik Nikasil cylinders heb? Het is een '81er, maar ja, historie onbekend van het blok, dus kan van alles zijn.... Het vage is namelijk dat ik 40mm carbs & 40mm uitlaten heb op de koppen. Dat zou betekenen pre-nikasil.
 
Laatst bewerkt:
Kleppen truukje!

Nu je de koppen toch los hebt. Even wat diesel in de koppen gieten, en zien hoe snel het langs de klepstelen wegvloeit. Blijft 't er in staan, zijn jouw kleppen in orde.
 
Bij gietijzeren cilinders is de inhoud met slagletters in de voet gezet. Nicasil heeft opgegoten letters. Als je 1000cc hebt staat er een 10 op de cilindervoet.
@Bosso: met jouw diesel truuk kan je zien of de kleppen afdichten. Om te kijken of de geleiders nog goed zijn moeten helaas de kleppen los. Bij een 1000 zonder geschiedenis is een investering in een nieuwe uitlaatklep toch al aan te bevelen, dan kan je gelijk de geleiders opmeten.
 
Laatst bewerkt:
Ok, dus ik heb nikasil cylinders. Klepgeleiders heb ik niet gemeten, maar als de klepveren eraf zijn, dan voel ik niet echt speling op de klep in de geleider, dusdanig weinig dat ik denk dat als daar olie zometeen tussen zit, dat dat echt geen probleem hoeft te zijn. De truk van diesel in de kleppen doe ik meestal met remmenreiniger, dat is nog dunner, en als ze dan dicht zitten, dan zijn ze echt goed dicht :)

Anyway, nieuw setje zuiger veren a 35 euro per zuiger, en een pakking setje, dan ben ik weer onderweg denk ik. Ow, en even de kleppen opnieuw inslijpen, nu het toch los is allemaal.
 
De 600 is geen Isetta. De Isetta had de 250cc eencilinder. De Wiki pagina die je aangeeft klopt wel, het is een auto'tje gebaseerd op de Isetta.
Zonder documentatie zou ik deze motor niet durven kopen. BMW heeft ook veel generatoren en brandweerpompen gebouwd op de boxermotor met geforceerde luchtkoeling. Die hebben natuurlijk een heel ander karakter als een auto of motorfiets motor.
 
Is dit een BMW blok ???

Volmondig (digitaal dan) ja!

Kan uit een BMW 600 of een 700LS komen, maar zoals Halflive als zij; heeft BMW ook brandweer pompen en generatoren gemaakt op basis van de boxers en de 1 cilinders. Deze hadden allemaal de geforceerde koeling zoals in de adv.

foto-2-e1399146123101.jpg


siem-bmw-generator.jpg


4.3_036.jpg



EDIT: VW (industrie)motoren waren ook zeer populair voor deze doeleinden.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan