500 euro challenge, Yamaha XS750 '77

Nice, ga je de letters nog inkleuren, of houd je die zwart?
Eigenlijk nog niet over nagedacht. Voorlopig niet, kan altijd nog. Eerst maar eens zien dat ik 'm aan het rijden krijg.

Vandaag wel weer met zwart bezig geweest, blij dat het eindelijk lekker weer is! *O*

full

full

full
 
Bedankt voor de complimenten!
Elektra wil ik pas mee verder als er wat meer op zijn plek zit in het frame. Ik heb de meeste bedrading al wel (ruim) op lengte afgeknipt en gebundeld. Ik moet nog een mooi plekje voor de startknop vinden en een beugel maken voor de koplamp.
 
En oh ja, ik had een toerentellertje/benzinemeter besteld. Deze heb ik omgebouwd voor de indicatorlampjes. Met dank aan collega Ed, die een mooi delrin schijfje voor me heeft gemaakt op de draaibank!
Nu alleen nog de bevestiging aan het stuur maken. En dan weer door naar de volgende klus! *D

full
 
Gisteren het plaatje afgemaakt waarop de indicator-unit wordt vastgezet. Ook de plaat waar de andere tellers aan zitten had nog wat aanpassingen nodig. Die is dus weer kaal en beide krijgen binnenkort een nieuw laagje lak.

full


Dan ben ik nog bezig geweest met het afplakken van het blok. Die krijgt net zoals de rest ook een mooi vers laagje lak. Tijdrovend klusje, maar met een tip van Car SOS net weer iets makkelijker:

full

Je tikt de overtollige tape er voorzichtig met een hamertje vanaf, i.p.v. te snijden.

Nog een vraagje, op de foto zie je een soort rubber hulsje, deze zat ook om een aantal van de andere bouten. Maar volledig vergaan. Wat is het nut hiervan, moet ik het vervangen en zo ja waarmee?

full


Tot de volgende update! Die komt waarschijnlijk dinsdag, want dan ben ik lekker een dagje vrij!
 
Gisteren het plaatje afgemaakt waarop de indicator-unit wordt vastgezet. Ook de plaat waar de andere tellers aan zitten had nog wat aanpassingen nodig. Die is dus weer kaal en beide krijgen binnenkort een nieuw laagje lak.

[afbeelding]

Dan ben ik nog bezig geweest met het afplakken van het blok. Die krijgt net zoals de rest ook een mooi vers laagje lak. Tijdrovend klusje, maar met een tip van Car SOS net weer iets makkelijker:

[afbeelding]
Je tikt de overtollige tape er voorzichtig met een hamertje vanaf, i.p.v. te snijden.

Nog een vraagje, op de foto zie je een soort rubber hulsje, deze zat ook om een aantal van de andere bouten. Maar volledig vergaan. Wat is het nut hiervan, moet ik het vervangen en zo ja waarmee?

[afbeelding]

Tot de volgende update! Die komt waarschijnlijk dinsdag, want dan ben ik lekker een dagje vrij!

Naar fuzz gekeken dus :) van die man kan je een hoop leren (ik dus ook).


Je bent goed bezig :Y
 
Gisteren het plaatje afgemaakt waarop de indicator-unit wordt vastgezet. Ook de plaat waar de andere tellers aan zitten had nog wat aanpassingen nodig. Die is dus weer kaal en beide krijgen binnenkort een nieuw laagje lak.

[afbeelding]

Dan ben ik nog bezig geweest met het afplakken van het blok. Die krijgt net zoals de rest ook een mooi vers laagje lak. Tijdrovend klusje, maar met een tip van Car SOS net weer iets makkelijker:

[afbeelding]
Je tikt de overtollige tape er voorzichtig met een hamertje vanaf, i.p.v. te snijden.

Nog een vraagje, op de foto zie je een soort rubber hulsje, deze zat ook om een aantal van de andere bouten. Maar volledig vergaan. Wat is het nut hiervan, moet ik het vervangen en zo ja waarmee?

[afbeelding]

Tot de volgende update! Die komt waarschijnlijk dinsdag, want dan ben ik lekker een dagje vrij!
Die tip had ik ook gezien :Y
 
Vandaag weer lekker bezig geweest, al zeg ik het zelf O-) : ik heb het motorblok verder afgeplakt en een beginnetje gemaakt met schoonmaken en losse verf verwijderen. Maar dat wordt gauw saai, dus door naar de volgende klus.

Van de week kwam ik een tip tegen in het topic van Grotegeert: http://www.motor-forum.nl/forum/list_messages/408545/9/Honda-CB750-Bobber-project-10.html.
Dat kan ik ook dacht ik! En aangezien ik de carburateurs zo van de motor af in een zak, in een krat had gegooid, hadden deze een schoonmaakbeurtje nodig. (Volgende keer eerst de vlotterkamers leeg maken, nu zat overal aangekoekte benzine... |( )

full

full

full


Dankzij de compressor van mijn broertje waren ze ook zo weer droog. :) Alle sproeiertjes ook goed doorgeblazen natuurlijk.

Het was niet echt lekker weer om te spuiten vandaag, maar tussen de buien door toch nog de tellerplaatjes een laklaagje gegeven. Die kunnen binnenkort dus weer aan het stuur.
En last but not least, de uitlaat kronen weer hun originele kleur gegeven:

full
 
Die rubber hoesjes om de draadeinden hebben een isolerende werking: de draadeinden zijn van staal, het cylinderblok van alumeninium, en door het straatvuil/ vocht/ meuk dat door je voorwiel opgegooid wordt ontstaat galvanische corrosie.
Hierdoor gaat je cylinderblok muurvast op de draadeinden zitten, en krijg je geheid schade als je het spul wilt demonteren.
Vervangen door een stuk krimpkous om je draadeind te krimpen
 
Die rubber hoesjes om de draadeinden hebben een isolerende werking: de draadeinden zijn van staal, het cylinderblok van alumeninium, en door het straatvuil/ vocht/ meuk dat door je voorwiel opgegooid wordt ontstaat galvanische corrosie.
Hierdoor gaat je cylinderblok muurvast op de draadeinden zitten, en krijg je geheid schade als je het spul wilt demonteren.
Vervangen door een stuk krimpkous om je draadeind te krimpen
Dank voor je uitleg en de simpele oplossing!
 
Ja, daar ben ik weer. :W Niet veel gedaan aan de motor afgelopen weken/maanden wegens andere leuke dingen, maar zaterdag weer een kleine start gemaakt. Ik ben bijna zover dat ik het motorblok kan gaan spuiten, misschien morgen al. Afgelopen zaterdag nog wel een onderdeel van het blok gespoten, fotootje volgt later. Verder druk aan het schoonmaken/schuren geweest.

Wat ik me nog afvraag; ik heb de schokbrekers achter vervangen, hier zaten van die plastic bussen bij.
full

Hoe nuttig zijn deze en kan ik niet beter metalen plaatsen?
Tot gauw!
 
Laatst bewerkt:
Zijn dit de bussen die in de ogen zitten ?

Deze zou ik wel gebruiken, voor zover ik kan bedenken voorkomen die schade aan de ophanging van de schokbrekers.

Goed te zien dat er weer wat actie is
 
Ja inderdaad zit dit in de ogen, tussen "bout" en rubber. Maar ik vraag me af hoe lang die plastic dingen het uithouden...
 
Ik heb dezelde voor mijn Honda gekocht en had weinig vertrouwen in de plastic busjes dus toch de originele er in gezet.
Wel fijne schokbrekers voor niet teveel geld.
 
Laatst bewerkt:
ik heb pas nog wat schokdempers "gespamd" in het XS topic, dus ook van die busjes heb ik waarschijnlijk nog wel wat liggen.
Maar nu alles ingepakt ivm verhuizing.. als je wat nodig hebt PM maar even.

De busjes zijn ervoor dat de schokdempers op de ophanpunten passen, deze zijn links en rechts verschillend van diameter (onder) en wellicht ook zodat de schokdempers universeel op een andere motor kunnen passen.
De originele zijn van staal, zou geen plastic gebruiken.

Als je iemand hebt die een draaibank heeft kan je natuurlijk ook makkelijk wat laten maken...
 
ik heb pas nog wat schokdempers "gespamd" in het XS topic, dus ook van die busjes heb ik waarschijnlijk nog wel wat liggen.
Maar nu alles ingepakt ivm verhuizing.. als je wat nodig hebt PM maar even.

De busjes zijn ervoor dat de schokdempers op de ophanpunten passen, deze zijn links en rechts verschillend van diameter (onder) en wellicht ook zodat de schokdempers universeel op een andere motor kunnen passen.
De originele zijn van staal, zou geen plastic gebruiken.

Als je iemand hebt die een draaibank heeft kan je natuurlijk ook makkelijk wat laten maken...

Dank voor je aanbod, maar ik heb toch maar een setje besteld. Dan heb ik gelijk rubbers met de juiste binnenmaat erbij.

En halleluja, het motorblok is eindelijk gespoten! *O* Nu nog in elkaar zetten natuurlijk, maar ik ben weer een stapje verder. Ter herinnering:
full


En nu:
full

full

full

full

Het oliefilterhuis is ook al mooi zwart, alleen de oliepan nog en de luchthapper bovenop. Maar die laatste heeft nog een kleine reparatie nodig, voordat ik 'm ga spuiten.

Groetjes!
 
Laatst bewerkt:
Kleine update: de zuigers zitten op hun plek, inclusief cilinders. En natuurlijk de tip van TripleXS opgevolgd, er zit verse krimpkous om de draadeinden (plaatjes volgen).
Verder zijn er nieuwe balhoofdmoeren en het bijbehorende gereedschap binnengekomen. De originele zagen er sinds ik de fiets heb al niet meer uit. En de bussen voor de achterveren zijn binnen. Komend weekend dus weer wat klussen te doen.
Oja, ik heb ook een nieuwe regulator besteld. Van de oude zag de bedrading groen en hoe kort ik ze ook afknipte, ze bleven groen. Daarna nog geprobeerd onder röntgendoorlichting te kijken hoe het vanbinnen zat (secundaire arbeidsvoorwaarden noem ik dat :P ), maar daar werd ik niet veel wijzer van. Daarom een nieuwe.
Deze plaatjes wil ik jullie ook niet onthouden (klik voor vergroting):
full

en een zij-aanzicht:
full

Tot de volgende keer!
 
8<
Daarna nog geprobeerd onder röntgendoorlichting te kijken hoe het vanbinnen zat (secundaire arbeidsvoorwaarden noem ik dat :P ), maar daar werd ik niet veel wijzer van. Daarom een nieuwe.
Deze plaatjes wil ik jullie ook niet onthouden (klik voor vergroting):
[afbeelding]
en een zij-aanzicht:
[afbeelding]
Tot de volgende keer!
Haha, cool! :}

Wat voor verf heb je gebruikt voor het motorblok? Zo op de foto's lijkt het de perfecte mix (voor een motorblok) tussen glans en mat.
 
Terug
Bovenaan Onderaan