Yamaha R1 2004 Noodloop

smustie74

MF'er
10 aug 2015
31
0
Coevorden
Beste MF'ers

Ik ben sinds een jaar in het bezit van een Yamaha R1 uit 2004. Loopt als een beest en ziet er netjes uit. In het begin heb ik 2 keer gehad dat ik hem startte en dat hij erg slecht liep en als ik het gas losliet dan viel hij uit. Deed mij erg denken aan een soort noodloop.
Na die 2 keer heb ik het nooit weer gehad, erg vreemd dus. Natuurlijk ben ik zelf gaan nadenken waar dit door zou kunnen komen. Als je de motor met de sleutel op contact zet dan gaat de toerenteller helemaal naar rechts en dan weer terug. Ook hoor je een geluid (volgens mij is dat de benzinetoevoer). Nu denk ik dat ik die 2 keer dat hij in de "noodloop" is gegaan de motor te snel heb gestart. Sindsdien wacht ik altijd netjes even voordat ik hem start en heb ik het nog niet weer gehad.

Nu ging ik vorige week een stukje rijden en reed ik een tijdje binnen de bebouwde kom. Ineens merkte ik dat hij weer in zo'n zelfde noodloop kwam. Toen ik het gas losliet viel hij uit. Ik keek naar de temperatuur en deze was 105 graden, ook stond de fan aan. Ik zette de motor van het contact en daarna weer erop. De Fan sloeg weer aan en ik startte hem weer. Wederom de "noodloop". Vervolgens heb ik hem weer uitgezet. Toen heb ik 10 minuten gewacht en hem weer gestart, de temperatuur was toen 90 graden. Hij liep weer prima en ben (met de genoeg rijwindkoeling) naar huis gereden. De temperatuur zakte toen zelfs naar 72 graden en hij liep als een zonnetje. Het was die dag wel warm maar niet extreem. Graadje of 25.

Nu is mijn vraag of er mensen zijn die weten wat dit probleem zou kunnen zijn. Uiteraard heb ik zelf al gegoogled en zie dan verschillende dingen. Van koelvloeistof bijvullen tot het afbrokkelen van de binnenwand van de cilinders??? De koelvloeistof heb ik meteen even gecheckt en die is gewoon netjes op peil.

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Groeten,

Carlo
 
Het is goed dat je het probleem zo uitgebreid mogelijk omschreven hebt, maar het idee van de noodloop zou ik even los laten.

hoe is het met het onderhoud ?
als je luchtfilter ontzettend vervuild is kan dat voor een rijk mengesel zorgen waar die misschien bij warm weer meer last van heeft bij lage snelheid en afslaat?

eerst kijken hoe de staat van onderhoud is.
 
Bedankt voor jullie snelle reacties!

Heeft zon r1 geen zelfdiagnose modus? Dat je foutcodes kan uitlezen op het display.
Dat is een hele goeie! Dat heeft hij zeker en daar gaan we dan maar eens mee aan de slag, misschien komt hier iets uit.

Het is goed dat je het probleem zo uitgebreid mogelijk omschreven hebt, maar het idee van de noodloop zou ik even los laten.

hoe is het met het onderhoud ?
als je luchtfilter ontzettend vervuild is kan dat voor een rijk mengesel zorgen waar die misschien bij warm weer meer last van heeft bij lage snelheid en afslaat?

eerst kijken hoe de staat van onderhoud is.

Ik noem het met mijn boerenverstand noodloop, maar dit slaat misschien kant nog wal. Hoe het met het onderhoud zit weet ik niet, ik heb hem tweedehands gekocht en volgens de oude eigenaar was hij goed onderhouden. Dit zegt niks dat snap ik ook. Misschien is het inderdaad geen overbodige luxe om hier uit voorzorg eens het een en ander aan te gaan veranderen.
Bedankt voor de tip!
 
Bedankt voor jullie snelle reacties!Dat is een hele goeie! Dat heeft hij zeker en daar gaan we dan maar eens mee aan de slag, misschien komt hier iets uit.Ik noem het met mijn boerenverstand noodloop, maar dit slaat misschien kant nog wal. Hoe het met het onderhoud zit weet ik niet, ik heb hem tweedehands gekocht en volgens de oude eigenaar was hij goed onderhouden. Dit zegt niks dat snap ik ook. Misschien is het inderdaad geen overbodige luxe om hier uit voorzorg eens het een en ander aan te gaan veranderen.
Bedankt voor de tip!

Wis het foutgegeugen, volgende keer dat ie raar doet uitlezen en opschrijven.
 
Ik heb nog even gekeken naar het luchtfilter, hier is volgens mij niet zoveel mis mee, wel ff een paar kleine blaadjes eruit geklopt.

De Diagnose geeft maar liefst 8 foutcodes aan te weten 13.15.21.22.30.43.46.47 ik heb hem gereset dus morgen maar even klein stukje rijden om te kijken welke code(s) hij dan nog geeft. Nummer 15 blijkt van een Throttle position sensor te zijn en hier is een terugroep actie voor geweest. Ik vraag mij dus ook af of dit nu alsnog het probleem kan zijn?
 
Hoe het met het onderhoud zit weet ik niet, ik heb hem tweedehands gekocht en volgens de oude eigenaar was hij goed onderhouden. Dit zegt niks dat snap ik ook.

dus je hebt geen idee wanneer hij het laatst een onderhoud heeft gehad, en ondertussen rijd je er al een jaar mee. dat zegt veel meer dan jij denkt.

hoeveel km sinds jij hem hebt ?
 
Loopt de motor wel netjes op 4 cilinders. Anders wellicht je penbobines? Met mijn FZ1 destijds ook een keer gehad. Koud prima lopen maar op temperatuur begon hij op 3 poten te lopen.
 
dus je hebt geen idee wanneer hij het laatst een onderhoud heeft gehad, en ondertussen rijd je er al een jaar mee. dat zegt veel meer dan jij denkt.

hoeveel km sinds jij hem hebt ?

Klopt ik heb niet een beurt uitgevoerd dat is natuurlijk iets wat ik wel ga doen. Sowieso bougies en olie + filter vervangen. Ik zit momenteel in een noodwoning en hoop zeer binnenkort een huis met garage te kopen en dan gaan we er flink tegenaan.

Ik heb er nu ongeveer 2000km mee gereden.

Loopt de motor wel netjes op 4 cilinders. Anders wellicht je penbobines? Met mijn FZ1 destijds ook een keer gehad. Koud prima lopen maar op temperatuur begon hij op 3 poten te lopen.

Hij loopt zo stotterig op het moment dat hij warm is dat dat best wel eens het geval zou kunnen zijn, maar slaat een motor dan ook af of loopt hij dan gewoon zeer belabberd?

Na de diagnose codes gereset te hebben ben ik net even een stukje gaan rijden. Zodra hij goed warm is had ik direct weer hetzelfde probleem. Ik heb direct gekeken welke foutcode hij had opgeslagen en tot mijn grote spijt staat hij gewoon op 00. Met andere woorden er is zogenaamd geen storing geweest. Dat is dus naatje omdat ik dan nog geen idee heb.

Anders wellicht je penbobines?
Gaf hij toen bij jou wel een foutmelding of deed hij dat niet?
 
Loopt de motor wel netjes op 4 cilinders. Anders wellicht je penbobines? Met mijn FZ1 destijds ook een keer gehad. Koud prima lopen maar op temperatuur begon hij op 3 poten te lopen.

Voor de mensen die nog geintereseerd zijn.. Mijn R1 is bij de garage geweest en daar hebben ze hem helemaaal nagekeken. Het probleem wat ik had bleek inderdaad veroorzaakt te zijn door de penbobines, hier zat speling op en als hlde motor warm is dan maken deze dus geen goed contact meer. Had ik maar direct naar Redline Rider geluisterd, dat had me veel ellende gescheeld.

Overigens nog geen goedkoop grapje, in mijn geval waren alle 4 penbobines aan vervanging toe. Deze kosten nieuw 120 euro per stuk.. Maar goed het moet weer klaar.
 
maar voorlopig kan jij weer knallen met je r1.
Ik had al een tijdje last met schakelen van 1ste naar 2de versnelling dat ik een kraakje hoorde (weliswaar met de auto) deze week ermee naar de garage bleek dat de bak gereviseerd moest worden kon dus even €1400,= aftikken.
Kwam erg slecht uit want heb net voor de 600RR nieuwe banden erop laten leggen en een nieuwe helm gekocht dus deze maand en volgende maand is het even op een houtje bijten ;(
 
Voor de mensen die nog geintereseerd zijn.. Mijn R1 is bij de garage geweest en daar hebben ze hem helemaaal nagekeken. Het probleem wat ik had bleek inderdaad veroorzaakt te zijn door de penbobines, hier zat speling op en als hlde motor warm is dan maken deze dus geen goed contact meer. Had ik maar direct naar Redline Rider geluisterd, dat had me veel ellende gescheeld.

Overigens nog geen goedkoop grapje, in mijn geval waren alle 4 penbobines aan vervanging toe. Deze kosten nieuw 120 euro per stuk.. Maar goed het moet weer klaar.

Mooi dat het opgelost is! De symptonen van een defecte penbobine zijn gewoon rottig omdat het zeker in het begin niet altijd voorkomt. Uiteindelijk merkte ik dat hij niet meer op 4 cilinders liep, met de infrarood thermometer de cilinder gelokaliseerd, toen eerst de bougie uitgesloten en toen maar de penbobine geprobeerd. Foutcodes in het motor management heb ik niet bekeken. Ik kreeg in iedergeval niet het check engine lampje.

De FZ1 heeft hetzelfde blok als de R1 2004. Destijds ook gezocht en het schijnt vaker voor te komen dat de penbobines stuk gaan. Ik heb destijds gebruikte penbobines aangeschaft. Ik dacht 4 stuks voor 80 euro :X, het is dan natuurlijk wel de vraag in hoeverre die goed zijn / blijven. Gelukkig inmiddels weer 17.000 probleemloze kilometers achter de rug :].

Monteren was wel een rotklus omdat je niet veel ruimte hebt.
 
Laatst bewerkt:
Voor de mensen die nog geintereseerd zijn.. Mijn R1 is bij de garage geweest en daar hebben ze hem helemaaal nagekeken. Het probleem wat ik had bleek inderdaad veroorzaakt te zijn door de penbobines, hier zat speling op en als hlde motor warm is dan maken deze dus geen goed contact meer. Had ik maar direct naar Redline Rider geluisterd, dat had me veel ellende gescheeld.

Overigens nog geen goedkoop grapje, in mijn geval waren alle 4 penbobines aan vervanging toe. Deze kosten nieuw 120 euro per stuk.. Maar goed het moet weer klaar.

Mmmmm, ik weet het nog niet zo zeker of het aan de speling ligt.., denk van niet. (als het al aan de bobine gelegen heeft)
Als een bobine kapot is met deze uitval klacht dan zou ik eerder denken aan de inwendige spoelen of aansluiting van het primaire circuit...
 
maar voorlopig kan jij weer knallen met je r1.
Ik had al een tijdje last met schakelen van 1ste naar 2de versnelling dat ik een kraakje hoorde (weliswaar met de auto) deze week ermee naar de garage bleek dat de bak gereviseerd moest worden kon dus even €1400,= aftikken.
Kwam erg slecht uit want heb net voor de 600RR nieuwe banden erop laten leggen en een nieuwe helm gekocht dus deze maand en volgende maand is het even op een houtje bijten ;(

Zo is het ook! Het is ff een bak geld, maar ga er voor het gemak maar ff van uit dat het nu wel goed is!

Zo ja dat is wel ff een zuurtje, maar 1 troost bij mij komt ook altijd alles tegelijk en ook altijd wanneer het niet uit komt!
 
Mmmmm, ik weet het nog niet zo zeker of het aan de speling ligt.., denk van niet. (als het al aan de bobine gelegen heeft)
Als een bobine kapot is met deze uitval klacht dan zou ik eerder denken aan de inwendige spoelen of aansluiting van het primaire circuit...

Laten we hopen dat ik je ongelijk kan geven! Het is misschien naïef van me, maar heb toch (nog) wel vertrouwen in desbetreffende garage.
 
Heb je ook een moment dat pech wel goed uitkomt?

Ja, ik heb wel eens een flinke duit in het zakje gekregen van mijn opa en oma. Een week daarna kreeg ik een brief van de belastingdienst dat ik 1000 euro moest terugbetalen. Nou toen kon ik wel zeggen dat het goed uit kwam. Dan nog is het natuurlijk zuur geld, maar je kunt het slechter treffen, maar bij jou is het glas vast half leeg..
 
Terug
Bovenaan Onderaan