Losse bobines / kabels vervangen door opsteekbobines?

HugoW

Die hard MF'er
12 okt 2015
252
1
Wijk bij Duurstede
Hoi,

ik heb een Suzuki GSX400E uit 1984 waar al het nodige aan versleuteld is. Ik wil naar programmeerbare ontsteking en later misschien zelfs injectie. Ik ben de hele fiets op nieuw aan het inrichten qua electrische componenten en wil graag de standaard bobines die op het frame hingen:

MS92DHGSX4E21.JPG


Vervangen door dit soort opsteekbobines:

dg507_01a.jpg


Fysieke montage is geen probleem, zou dat electrisch zomaar kunnen, of is er erg veel variatie in bobines qua weerstand en aansturing?

Dank voor advies,

Hugo
 
Ah, ik zie het, dank je. Ik wil die logic level aansturing wel, misschien kan ik het huidige systeem tijdelijk gebruiken door het signaal met weerstanden en zener diode op te delen zodat het een 5V signaal wordt in plaats van een boordspanningsignaal.

Ik puzzel even verder, andere input blijft welkom.

Hugo
 
Oh, nog even een vraag; klopt het dat gewone coils 2 aansluitingen hebben (12V en schakelende 0V) en alle logic level coils minstens 3 omdat daar ook een 5V signaal bij komt (en de 0V niet meer schakelt)?

Dank,

Hugo
 
Een normale 2 polige penbobine kun je gewoon gebruiken.

Mits de weerstand de juiste waarde heeft? zowel primair als secundair.

GSX400, is dat de twee of de vier cilinder? er is namelijk ook een GS400X, daar is veel verwarring mee.
Ik heb een GS400X blok en gebruik daar een C5 ontsteking voor, ik heb de programmeer unit welke je kan aansluiten met USB, ik kan me voorstellen dat zij een ontsteking voor je pas kunnen maken.
 
Het is een -E, een tweecilinder 400cc. Ik ga eens op zoek naar zo'n logic ding, ik kan het 12V signaal van de originele controller eenvoudig naar 5V veranderen voor de tijdelijke oplossing, en zelfbouwcontrollers die ik op het oog heb zijn allemaal 5V sturend.

Hugo
 
Als de penbobines met 5V logic aangestuurd worden, gaat het wel werken.
De stroom voor de spoel wordt dan direct vanuit de + gehaald, en loopt niet via de CDI.
Misschien wel verstandig om een weerstand parralel aan de sturing van de penbobine te zetten.
Dan loopt er nog een beetje stroom door de CDI, alleen de sturingsingang is een (te)lage belasting; en daar is de CDI niet voor gemaakt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan