Zadel laten vermaken

dylanpilot

MF veteraan
30 jan 2011
2.518
773
Holland
Beste motorrijders en rijdsters.
Ik zit met een vraagje en hoop dat iemand met inmiddels soortgelijke ervaring mij antwoord kan geven of op z'n minst mijn vraag kan verhelderen.

Ik rijd op een Kawa Z300 en inmiddels bijna 3000km mee rondgetokkelt.
Het zadel daarvan is qua hardheid te vergelijken met de bovenzijde van een doodskist.
Knettershard dus.
Nou kan mijn bips nog niet wennen aan die hardheid van het zadel.
Na een uurtje rijden ga ik het wel merken en na een dagje toeren voelt het beurs aan.
De meesten van jullie kennen het gevoel vast wel.

Nou ben ik laatst bij iemand langs geweest die mijn zadel kan vermaken door er speciaal schuim op te plaatsen en daarmee dus het zadel kan vermaken zodat mijn bips minder last krijgt van het beurse gevoel.
Ik ben met de motor bij hem langsgeweest en hij heeft de situatie bekeken en zijn oordeel gegeven.
Kwestie van zadel bijwerken en opvullen met dat speciale schuim.
Maar.............
Hij vertelde me wel gelijk erbij dat het zadel daardoor iets hoger wordt.
Logisch uiteraard, want er komt schuim bij en omdat ik met mijn lengte van 1 meter 83 zelfs na vermaken van het zadel nog met beide voetjes bij de grond kan komen zit daar het probleem niet in.
Wel vraag ik me af of iemand van jullie ervaring heeft met bovenstaand verhaal en mij dan kan vertellen wat het gaat doen met de zithouding zodra het zadel iets verhoogt gaat worden?
Want daar ben ik namelijk heel benieuwd naar.
Ik kan me voorstellen dat de zitpositie op de motor iets gaat veranderen zodra een zadel wordt verhoogt.
Maar ben een beetje 'bang' dat na het vermaken van het zadel mijn ideale zitpositie op de Z300 naar de gallemiezen gaat.
Dan heb ik uiteindelijk wel een fijnere bips na langere ritten, maar dan zit de zit-positie op de motor niet goed meer.
Iemand een antwoord???
Vr Gr Erwin
 
Beste motorrijders en rijdsters.
Ik zit met een vraagje en hoop dat iemand met inmiddels soortgelijke ervaring mij antwoord kan geven of op z'n minst mijn vraag kan verhelderen.


Dan heb ik uiteindelijk wel een fijnere bips na langere ritten, maar dan zit de zit-positie op de motor niet goed meer.
Iemand een antwoord???
Vr Gr Erwin

HawkGT is de zadeldoktor die kan je vast wel helpen
 
Oke heren, bedankt alvast voor het meedenken en de input.
Ik zal eens vragen straks of het mogelijk is om dat droog te testen voordat het zadel definitief vermaakt wordt.
Wist niet dat het verschil boven de 2cm gaat uitmaken.
Maar vind de zitpositie nu al wel erg fijn op de Z300, dus vandaar mijn vraag.
Nog hoger dan nu lijkt me kloteriger zitten.
Als ik moet kiezen tussen een beurse reet of een kloterige zitpositie dan kies ik toch echt voor een beurse reet want de zitpositie is me behoorlijk heilig.
Dan maar vaker een stopje maken om een peukie te roken en de bips even te ontlasten.
Vr gr E
 
Laatst bewerkt:
Beste motorrijders en rijdsters.
Ik zit met een vraagje en hoop dat iemand met inmiddels soortgelijke ervaring mij antwoord kan geven of op z'n minst mijn vraag kan verhelderen.

Ik rijd op een Kawa Z300 en inmiddels bijna 3000km mee rondgetokkelt.
Het zadel daarvan is qua hardheid te vergelijken met de bovenzijde van een doodskist.
Knettershard dus.
Nou kan mijn bips nog niet wennen aan die hardheid van het zadel.
Na een uurtje rijden ga ik het wel merken en na een dagje toeren voelt het beurs aan.
De meesten van jullie kennen het gevoel vast wel.

Nou ben ik laatst bij iemand langs geweest die mijn zadel kan vermaken door er speciaal schuim op te plaatsen en daarmee dus het zadel kan vermaken zodat mijn bips minder last krijgt van het beurse gevoel.
Ik ben met de motor bij hem langsgeweest en hij heeft de situatie bekeken en zijn oordeel gegeven.
Kwestie van zadel bijwerken en opvullen met dat speciale schuim.
Maar.............
Hij vertelde me wel gelijk erbij dat het zadel daardoor iets hoger wordt.
Logisch uiteraard, want er komt schuim bij en omdat ik met mijn lengte van 1 meter 83 zelfs na vermaken van het zadel nog met beide voetjes bij de grond kan komen zit daar het probleem niet in.
Wel vraag ik me af of iemand van jullie ervaring heeft met bovenstaand verhaal en mij dan kan vertellen wat het gaat doen met de zithouding zodra het zadel iets verhoogt gaat worden?
Want daar ben ik namelijk heel benieuwd naar.
Ik kan me voorstellen dat de zitpositie op de motor iets gaat veranderen zodra een zadel wordt verhoogt.
Maar ben een beetje 'bang' dat na het vermaken van het zadel mijn ideale zitpositie op de Z300 naar de gallemiezen gaat.
Dan heb ik uiteindelijk wel een fijnere bips na langere ritten, maar dan zit de zit-positie op de motor niet goed meer.
Iemand een antwoord???
Vr Gr Erwin

Leg je probleem voor bij PRUIS PRODUCTIES een aanrader.
 
Je kan zelf ook een poging wagen. Ik ben er zelf nu mee bezig, en met succes tot dusverre.

Http://www.diymotorcycleseat.com is een goede hulp. Wordt veel uitgelegd over schuimsoorten en constructie van je zadel.

Naast de hardheid van het schuim, kun je veel winnen in de pasvorm van je zadel, en bijvoorbeeld de hellingshoek.
 
Dank allen voor de reacties.
Overigens laat ik gel voorbijgaan want heb me laten vertellen dat schuim een beter alternatief is.
Mijn zadel is namelijk niet zo groot qua oppervlakte en gel wordt naar schijnt meer gebruikt voor de dikke toerfietsen met grotere zadels.
Gel moet naargelang het de temperatuur van het zitvlak warmer worden om zo de beste werking te geven.
Althans, zo is het mij verteld.

Ik heb de persoon in kwestie die mijn zadel kan vermaken hier kort bij in het dorp zitten.
Reeds eerder al een zadel laten door overtrekken en de man levert puik werk.
In mijn geval, want het zal uiteraard per zadel verschillen ben ik rond de 70 euro kwijt door mijn zadel te laten vermaken secu ophogen.
Indien dat straks gaat werken door mijn achterwerk fijner te doen laten voelen na een lange rit dan is dat de centen dik waard.
Een zadel laten vermaken door Bagster, gaat zeker te weten veel meer kosten.
Dan zit je rond de 3 a 400 euro is mij verteld.
Krijg je wel een mooier uiterlijk met gekleurde randjes enzo, en Bagster werkt met een eigen soort schuim waar ze pattent op hebben.
Het schuim wat de meneer gaat gebruiken die mijn zadel dan zou vermaken is dus niet exact hetzelfde als dat van Bagster.
Ik heb het mogen voelen en dat van Bagster heeft iets meer veerkracht erin zitten.
Maar ik ga het erop wagen dat het met dat goedkopere schuim ook wel gaat lukken.
Vr Gr E
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het mogen voelen en dat van Bagster heeft iets meer veerkracht erin zitten.
Maar ik ga het erop wagen dat het met dat goedkopere schuim ook wel gaat lukken.
Dat schuim is er uiteraard in verschillende dichtheden.
En dat heeft niet altijd met de kostprijs te maken.
70 euro is wel een mooie bedrag. :}
 
Ben inderdaad ook wel blij met dat bedrag van 70 euro.
En dat is geen natte vingerwerk, maar dat zei de beste man nadat hij het zadel van mijn Z300 had bekeken en erover nadacht hoe dat het beste aan te pakken.
Vr Gr E
 
Terug
Bovenaan Onderaan