Motor trailer(tje) bouwen

martin117

Plan "B", altijd plan B
13 jun 2014
8.104
9.244
Deventer
Ik ga met een projectje beginnen, probeer ik hier bij te houden. Zal wel een tijdje overheen gaan, want ik ben ook met met mijn auto bezig,en ik heb over het algemeen chronisch tijd te kort. -O- -O-
Ik heb al heel wat ideeen, en loop ook met wat vragen,dus eventueel mee denken mag best.

We hebben 2 bezorg brommers en ik mijn scooter. voor reparatie en onderhoud is het makkelijk dat ik ze kan opladen en weg brengen (en ik hoop het niet, maar bij bij pech of ongeval mee kan ophalen)

Dus ik zit al een tijdje te kijken naar een motor aanhangertje ,liefst licht en klein,meet door een zijpad naar de achter tuin. Zelfbouw van een onderstel of oude vouwwagen was ook een optie.

Nu kwam ik van de week een as/trekboom met 3 wielen (1 reserve) en 2 spatborden tegen,voor heel weinig dus dat is een goede start :)

Breedte tussen de wielen ca. 80cm (totale breedte ca 110cm) As tot einde dissel ca. 160cm. Erg klein dus.

Ik heb gemeten: as tot waar het voorwiel kan komen ca.110cm. Mijn scooter is van voorwiel tot midden onder de achterband 190cm (wielen goed op de kar 200cm).

Achter de as liefst zo min mogelijk overstek ivm gewichts verdeling,wordt dus 90-100cmachter de as. Hoe is de gewichts verdeling van een xcity? voor/achter??

Nu mijn plannen voor de opbouw.

1. rijgoot/unp monteren op de dissel en de as (achter hangt los/steekt uit). Hierop voor/achter een dwars balk met ogen voor spanbanden.
2. Van een paar kokertjes frame maken en hierop een plaat damwand profiel (heb je ook soort van rijgoot) Met voorop een beugel voor het voorwiel.Ogen komen op het frame.
3. Idem,maar geen damwand plaat, maar loop roosters.
4. Idem, maar traanplaat.

Wat zijn de voors/tegens van de 4 opties?
1 spreekt mij het minst aan.

Voor de handigheid (makkelijk verplaatsen/opbergen (niet te zwaar om te tillen)) denk ik erover om het frame afneembaar te maken tov het onderstel. Of afneembaar/kantelbaar heb ik geen oprij plaat nodig)
Hoe zit ik nog over te prakkedenken.

Fotootje van de basis komt nog.

Kentekenplaat komt op een houder op het spatbord (witte motorplaat ivm lekker klein)
3 hoek reflectoren maak ik wel beugeltjes voor.
verlichting: Op mijn auto had ik vroeger een line of fire (is nu stuk,maar komt wel weer terug) Deze heb ik nu ook in mini maat gevonden voor op de motor,werkt met een plak strip.
(dit is dus een LED strip met rijlicht, remlicht en knippers) die wilde ik links/rechts monteren (en dan de binnenste knippers niet aansluiten) Heb je heel subtiel en klein toch alle verlichting.

Zoiets dus:
http://g02.a.alicdn.com/kf/HTB1j_DQ...-High-quality-33-Leds-License-Plate-Light.jpg
 
ik heb dit een oude boottrailer lekker laag en goed stabiel maar als er niks op staat is schatten met afstand en bochten je ziet dus geen moer . :?

wel makkelijk op ze kant te zetten en er moet nog aan geknutselt worden tzt

de licht balk is er al een keer af gereden :} maar denk ook eens !aan het gewicht op deze mag maar 400 kilo voor 1 motor is prima maar wil eigenlijk voor 2 motoren voor een weekendje weg of zo .

Dat gaat dus niet vind oom agent niet goed :] [afbeelding]


Wat is de hoogte van de goot (vanaf de grond) en wat is de spoorbreedte van dat aanhangertje?

Ik heb van de zomer een aanhangertje gebouwt voor achter de motor en heb overwogen er een goot bij te maken zodat de motor er zelf ook op kan. Ik heb dat niet gedaan omdat ik twijfelde over de stabiliteit, spoorbreedte van mijn as is slechts een meter, de hoogte valt nog wel mee.
 
martin 117 als je nog bezig bent :+

Heb ik wat voor je hoef je het zelf niet meer te doen 8-) zie ook te koop adv



full
 
Een bijzondere keus om het rechter vloerdeel vast in te bouwen en het linkerdeel als oprijplaat te gebruiken, dit aangezien vrijwel alle motoren de brandstofkraan, de zijstandaard en het schakelpedaal op links hebben zitten (ofwel laden is veel makkelijker links naast de motor).

Zal overigens weinig werk zijn om dat aan te passen en verder is het wel een leuk ding.
 
Laatst bewerkt:
Dat komt ik ben rechts :) links heb ik het gevoel niet dus loop rechts van de motor dan effe in zijn 1 gasje geven in de steun klaar heb dus ook niks met de benzine kraan of steun iets te doen
eigelijkstond ik daar ook niet bij stil .

Maar ook daar kan ook een plank op 8-) de bevestiging ogen heb ik daar ook gemaakt . komt daar de rij-plaat daar weer op moet alleen nog een plekje vinden voor het reserve wiel.
voor meer foto's

Motor aanhanger


full
 
Laatst bewerkt:
Leuk ding Lastrafo, en dank voor je aanbod.
Ben er zelf nog niet aan toe gekomen, moet echt eens beginnen.

Ik heb ideeen om hem wat veelzijdiger te maken, dus de jouwe overnemen wordt hem niet.

Ik wil er ook een wielklem op de as maken, dan kan ik het voorwiel van de tuktuk er oprijden, en deze zo eenvoudig verplaatsen
 
testa rossa

Heb je raad aangenomen ;) en nog div aan gebracht

extra plank
reserve wiel gemonteerd
kantel beugels erbij gemaakt

Alleen achter kwam erachter dat als je alleen ben en dan met 4 wielen dat die aan de rol gaat en je dan hele gewicht moet dragen :N als die staat even plankje eronder

zal alleen nog even de beugels schilderen ;)

full
 
Terug
Bovenaan Onderaan