Crosstourer VFR 1200X

Ik heb dan een proefrit gemaakt op de huidige V-Strom 1000. Er zit een behoorlijk verschil tussen de 2 motoren.
Heb met de Honda veel meer het gevoel met een stevige stabiele motor onderweg te zijn. Dit komt hoogst waarschijnlijk door het hogere gewicht. Daarnaast vind ik de Honda rustgevender rijder. De Honda lijkt te zeggen: "Geef jij maar wat gas en ik regel de rest wel" Sommigen noemen het ook afstandelijker. De nieuwe V-Strom 1000 is een fijne motor en betrekt je meer bij het rijden.
 
Ben bang dat de CT allemaal wat lomper rijdt en stuurt t.o.v. de Vstrom.
Ik heb het oude model Vstrom trouwens.

Wil dus nu sowieso ABS en cardan is ook wel fijn. Vind de 2014 Vstrom ook wel mooi maar zou best wat meer vermogen willen. Vandaar de CT.
 
De CT is beresterk. Tussen de 3000 en 4000 toeren helaas een milieudip die ik in de tweede versnelling goed merk. Daar is overigens op een hele fraaie (niet echt goedkope) wijze wat aan te doen.
De CT is zwaar als je stilstaat. Zodra je rijd valt het allemaal reuze mee. Een GS schijnt makkelijker te sturen. De CT stuurt wel neutraal en redelijk makkelijk in.
Merk met 2 personen niet echt dat de CT er harder aan moet trekken dan alleen.

Wat ik me nog voor de geest kan halen is de V-Strom 1000 goed van vermogen maar is de CT duidelijk sterker. Motorkarakter is ongeveer even smeuïg. De V-Twin van nieuwe V-Strom loopt gewoon soepel. De V4 van Honda wordt onder 2000 toeren licht bokkig (hebben alle Honda V4 motoren)

Een cardan, sterk blok en een All-Road ding is een combi je die niet veel tegenkomt.
- De huidige GS. Wel goed maar stiekem overrated
- De Crosstourer. Kan je genoeg over lezen hier
- Yamaha Super Tenere. Ook een leuke motor. Een staande twin die volgens mij vergelijkbaar is met een CT (geen ervaring)
- Triumph Explorer. Rijd makkelijker/sportiever dan de CT. De 3-cilinder loopt geweldig.

P.S.
Als je voor een CT wilt gaan, zet dan je vooroordelen opzij en ga sowiezo een proefrit maken op een DCT (automaat). Dat ben je eigenlijk verplicht om te doen. Je moet het namelijk eerst ervaren voordat je er een echte mening over kan vormen.
 
Ben bang dat de CT allemaal wat lomper rijdt en stuurt t.o.v. de Vstrom.
Ik heb het oude model Vstrom trouwens.

Wil dus nu sowieso ABS en cardan is ook wel fijn. Vind de 2014 Vstrom ook wel mooi maar zou best wat meer vermogen willen. Vandaar de CT.

Daar heb ik toch een ander mening over, rij weliswaar nog niet zo lang met de CT maar ik heb een 100000km zelf op een V Strom Dl 1000 rondgebold. met veel plezier trouwens, maarmijn mening na 1000km met de CT is toch dat deze veel strakker stuurt en evengoed vlotjes door de bochten gaat.
 
Ok, das natuurlijk goed nieuws.
Was ook meer een idee van mij. Niet echt getoetst aan de praktijk zeg maar. ;)
 
De CT rijdt helemaal niet lomp. Rijdt eerder als vanzelf. Een Honda rijd gewoon goed, geen fratsen maar vind 'm de berijder niet echt bij het rijden betrekken. Is dus wat afstandelijk.

Rijd er gewoon mee.
 
Vandaag HyperPro Streetbox laten monteren (950 euro armer). Je merkt direct verschil.
Op de onverharde/echt slechte wegen ben je wat comfort kwijt maar op de overige krijg je controle en een directer reagerende motor er voor terug.

Tevens gaat de motor nog even weer terug voor een garantieclaim. Had vanaf het begin al last van gehobbel wat goed merkbaar is tussen de 60 en 80 km/u. Mede om deze reden ook HyperPro laten plaatsen.
Het gehobbel is minder geworden maar nog niet weg. Daarom de motor thuis maar eens op de bok gezet en in de eerste versnelling laten lopen. Als ik goed naar de velg kijk, lijkt het er heel sterk op dat er een slinger in het achterwiel zit.

Ik neem aan dat het opnieuw spannen van de spaken voldoende is om de slinger te verhelpen.
 
@Athome:
OK, ik snap iets niet.
Je zegt dat je op onverharde/echt slechte wegen wat comfort kwijt bent. Euh, de wegen in België en sommige andere Europese wegen zijn zo slecht dat je dus met die HyperPro nog meer door elkaar geschud wordt? Waarom zou ik dit laten installeren op mijn Crosstourer?
En bij goede wegen is het merkbaar? Wat is er merkbaar? Als een weg goed is dan moet de vering (bij wijze van spreken) niet werken.
En die hobbel waarover je spreekt is niet weg.
Vroeger was ik aan het twijfelen of ik dit zou installeren. Nu twijfel ik niet meer. Voor die 950 euro is het sowieso een NO!!
Moest je een vering hebben die over de slechte wegen glijdt zoals een Citroën DS vroeger, dan zou ik er zeker over nadenken...
 
De vering is in zijn geheel wat stugger. Dat betekent dat op slechte wegen voorkant veel minder inveert. Dat verre inveren van de originele veren wordt als comfort gezien maar heeft als nadeel dat de motor minder direct reageert op je stuur commando's en makkelijker het contact met de weg kan verliezen (heeft ook met de demping te maken). En dat merk je weer goed als je op de binnenwegen rijdt en op hogere snelheid (snelweg)


Hyperpro monteert progressieve veerelementen. Dat betekent dat het eerste stuk nog wel soepel inveert maar al snel stugger wordt.

Als je nu vergelijk met voor die tijd is het verschil minder groot dan ik gewend was bij de mijn vorige motor.
Heb met de CT nog geen ervaring op de Belgische wegen maar met mijn vorige motor kon ik met HyperPro veel makkelijker een hoger tempo aanhouden dan zonder. Gewoon omdat de HyperPro veel beter contact met de weg houdt. Ondanks dat het stugger aanvoelt
 
Laatst bewerkt:
beste ik een maand in bezit van een honda crosstourer van 2013 met 6000km
mijn vraag is dat normaal dat die versnellingn zo klakken zeker 2 versnelling tijdens schakelen grts
 
Van 1 naar 2 kan ook met kabaal gaan. Als je een kilometer op een constante snelheid in de eerste rijdt (ongeveer 6000 toeren zeg maar). Je gooit dan het gas dicht, knijpt de koppeling in en schakelt dan naar de 2, dan gaat ook met veel kabaal. Trek je gewoon op en ga je tijdens het optrekken door naar de tweede versnelling, dan maakt het vrij weinig kabaal.
Heeft alles te maken met de restkrachten die nog aanwezig zijn.
Juist de weinige kilometer kunnen ook extra geluiden met zich meebrengen.
 
8-) 8-) 8-)


En ondertussen heb ik m'n V Strom ingeruild voor een Crosstourer van 2015 zilver/zwart


[afbeelding]


grtz Drummer

Ondertussen zijn we 4 mnd verder, staan er 10.000km meer op de teller en gaat de CT binnen voor z'n onderhoud.

Ook heb ik een Touratech Comfort zadel op de kop getikt.

Nog geen moment spijt gehad van deze Honda ;)
 
Heb dit jaar zelf 6.000 km gereden. De motor staat netjes in een verwarmde stalling en komt er volgend jaar pas weer uit. Ik heb al een afspraak gemaakt met Johan. Hij doet onderhoud aan alleen maar VFR-motoren en schijnt daar heel erg goed in te zijn. De mijne is een import uit Duitsland zonder enig onderhoudshistorie. Bij aankoop stond er ongeveer 12500 op teller. Veel kan er eigenlijk dus niet aan mankeren.

Daarnaast heb ik een paar dure opties op mijn lijstje staan. Een daarvan zou ik volgend jaar graag ingevuld zien.

1. Electronische CruiseControl. Schijnt heel goed te werken en goed gemaakt. kosten ruim 400 euro en moet het zelf inbouwen.
2. Een flash van de ECU gedaan door Don Guhl in Amerika. Hij verwijderd alle restricties die Honda er ingestopt heeft, zonder hardwarematige modificaties. Don schijnt de enige te zijn die dit op deze manier kan. Kosten ruim 500 euro.
3. Akrapovic demper. Kosten ongeveer 800 euro.

Tevens staat er een groepsreis van 14 dagen gepland voor Zuid-Noorwegen. Ook niet goedkoop.
M.a.w genoeg mooie vooruitzichten voor volgend jaar.
 
VFR 1200 X rijders ik rij op een pracht CB1000 r en heb mijn zinnen gezet op een crosstourer en heb nog geen tests gelezen maar heb vorige week op 2 kleuren gezeten en ben erg enthousiast geworden.
Zijn er hier VFR rijders die willen ruilen uiteraard met bijbetaling of weet iemand een voordelige te staan graag jullie reactie.
 
Mijn "oude" crosstourer staat te koop bij www.motortotaal.com (Motoren - MotorTotaal)
Was mijn voormalige werkmotor, ik gebruikte hem als rij-instructeur voor mijn voormalige rijschool, die eigenaar was. De eigenaar van de rijschool kon er echter niet zelf mee rijden want hij is redelijk kort dus heeft ie `m ingeruild. Dik 80.000 km op de teller maar laat jou dat niet afschrikken, het ding is elk moment super gebleken. Hij staat ook tegen een hele mooie prijs (7190 euro) en dat is alleen wegens de km-stand. Het ding is technisch perfect en de hele onderhoudshistorie is bekend want daar nieuw gekocht.
Ik ben voor mijzelf begonnen en heb een nieuwe africa twin gekocht maar als ik geweten had dat de xtourer voor zo weinig te koop zou komen dan had ik die gekocht.
 
Oma is ook een taaie, die blijft maar leven.

Kom ik toch toevallig dit topic tegen toen ik op zoek was naar de bandenmaten want ik ben al een paar foute tegengekomenm een site met allemaal specs was van mening dat er een 17" voorband op lag en een andere site had het over een 150/50-17 achterband.
Oudjaarsdag een 2012 CT aangeschaft en nog niet meer gereden dan de proefrit en het stukje naar huis dus ik den totaal net een 50km. Het weer is nou niet bepaald zo dat ik graag een stuk ga rijden op een onbekende en totaal andere motor dus hopen dat het dinsdag iets beter is want dan moet ik wel.
Zelf meer actief op het forum van de VFROC waar ik ook lid ben van de club en in het bestuur zit.
In de sport sectie is al een algemeen VFR topic waar ik wel regelmatig kijk (maar ook niet heel actief ben).
Wellicht dat je daar niet voor de VFR zoekt als je een CT rijdt maar om eerlijk te zijn staat dit topic ook verkeerd want ondanks dat de CT eigenlijk te zwaar is om offroad te gaan is het toch echt een allroad.
 
Hi Ray, jij ook hier? :W

Inderdaad zijn er verschillende leveranciers die de bandenmaten fout opgeven, maar dat is niets nieuws. Sommige fabrikanten maken het ook knap lastig..... (Honda niet, die zijn behoorlijk standvastig)

Dit is een van de redenen waarom je bij mij niet op motorfiets kan zoeken, er gaat teveel fout in de toegeleverde informatie. Vooral kettingsets en remmen zitten veel fouten/onduidelijkheden bij....
 
Terug
Bovenaan Onderaan