Emulsie uit koelsysteem spoelen

SP1R

MF veteraan
11 apr 2002
10.200
2.435
Veenendaal
Ik heb een metaal freesmachine gekocht (Pedersen VPU1 voor de geïnteresseerden), en deze is jaren zeer weinig gebruikt.

Op dit moment ben ik hem aan het reanimeren voor ik er onderdelen mee ga maken voor de motorfiets. Ik wou vandaag het koelsysteem spoelen, maar loop tegen het probleem dat er een plakkerige emulsie in het reservoir zit. Het reservoir is ongeveer 50x50x7,5cm (in de holle voet van de machine) en de grootste opening is ongeveer 10cm, dus ik kan er niet erg gemakkelijk bij...

Iemand tips waarmee dit los te weken of spoelen is?
 
ik zou er gewoon eerst eens water in zetten en laten weken desnoods af en toe even roeren met een stokje of zo. dat klinkt als de normale zooi die achterblijft als je koelvloeistof laat uitdampen. en aangezien de meeste koelvloeistoffen water oplosbaar zijn is dat denk ik je beste oplosmiddel.
 
Dat plakkerige is gewoon ingedikte koelolie die niet meer wil oplossen, heet water met flink afwasmiddel doet de truuk en eigenlijk ook borstelen want die koek is taai.
Meestal gaat helaas daarna pomp lekken, die was dicht door de prut die als een afdichtende kraag op de as gaat zitten, dus ook iig de pomp uit elkaar en schoonmaken en evt een nieuwe keerring ( meestal een standaard keering verkrijgbaar bij de betere aandrijftechniek winkel), en dan meteen ook nieuwe slangen en klemmen.
Een ander probleem is bacteriegroei in goedkope koelolie die geen antibacteriele dopes heeft , als er grote schimmelvormige plakaaten in de koelvloeistof drijven moet je echt alles zeer zorgvuldig gaan schoonmaken want anders komt het net zo snel weer terug.
Ontsmetten met chloor is af te raden, chloor eet aluminium in record tempo op, de gaten vallen in je pomp.

De oorzaak is meestal bijvullen met koelvloeistof terwijl de machine niet veel word gebruikt( hobby gebruik ipv 8 uur pd er mee werken) door het weinige gebruik is er verlies van water uit de koelvloeistof door verdamping en/of omdat het deksel niet meer goed afdicht, door het bijvullen met koelvloeistof ipv water word de oplossing steeds dikker en dikker totdat de olie niet meer opgelost blijft maar gaat uitzakken en een dikke koek word.
Als je de machine ook weinig gebruikt kun je hem dus beter af en toe bijvullen met warm water eneen uur laten circuleren en bv driejaarlijks de oude meuk er uit en verse erin.
Kaltenbach cutoil2000 heeft er minder last van maar is denk ik alleen verkrijgbaar in 20 liter jerrycan ( weet niet zeker) goed voor 400 liter mix , die is iig antibacterieel zodat je ook geen gruwelijke onstekkingen aan je hand krijgt bij een sneetje van een spaan.
Kaltenbach= tools.nl

Als je voor de hobby freest kun je beter die bak buiten werk stellen, de pomp er uit bouwen ,en er los een jerrycan van 10/20 liter mix naast zetten en die gewoon na 2 jaar vervangen voor verse.
En niet te dik aanmaken maar gewoon volgens de specs op de fles/jerrycan, het gaat niet beter werken als je het mengsel rijker maakt.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb (ook omdat vrouwlief dat zei) meerdere malen gespoeld en geweekt met heet water en afwasmiddel. Resultaat valt me niets tegen. Een kennis van me heeft een Kaltenbach boorstraat, dus zal eens vragen of hij van dat koelmiddel heeft staan.

Dat chloor en aluminium niet goed samen gaan wist ik al. Een klant van ons heeft pas het koelmiddel in een spuitgiet machine vervangen door een chloor oplossing :')
 
Ach, ik ben er ook ooit op de praktische manier achter gekomen :')
Duur ding zo'n kaltenbach pompje '(
Suc6 er mee!

(Ohja, als je ook tapt in rvs enzo, altijd je snijolie,vet ed opvangen en wegvegen zodat het niet in je koelvloeistof komt want dat geeft ook dikke prut klonten, rocol rtd geeft echt een bende in je koelvloeistof)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan