is dit een normaal symptoom voor een te kleine sproeier ??

roger_SV

Nieuw is beter! ....... Nee, toch niet.
5 apr 2015
8.704
2.453
Hoi motorfanaten,

Ik heb een vraagje, maar eerste de inleiding.
Ik heb een 1 cilinder 4 takt motor en heb het originele luchtfilter vervangen door een power filter en de originele uitlaat door een open. De sproeier heb ik nog niets aan veranderd.
Aangezien de motor meer lucht doorlaat verwacht ik dat mijn mengsel te arm is komen te staan en dan ik dus ook de sproeier moet vergoten.
Ik vraag me echter af of wat ik voel door een te kleine sproeier komt.

Ik ben een stukje gaan rijden en op het moment dat de motor bijna op topsnelheid is is het niet zo dat de motor begint te stotteren of inhoudt en niet meer harder wilt, maar in een keer stilvalt. Een beetje zoals wanneer je benzine op is. Gas dicht en daarna doet ie het weer (wel een beetje knallend in het begin).

De vraag is: is dit inderdaad wat je bij een 4T motor merkt als gevolg van een te kleine sproeier?

Ik ken het 'te kleine sproeier' alleen van mijn Puch Maxi en daar uit het zich in gewoon niet meer verder in toeren stijgen, maar niet in het doodvallen van de motor. Is dat bij een 4 takt zoveel anders ?
 
ik heb trouwens de indruk dat de gasschuif veel te ver opent. Hier wordt helemaal tot bovenaan opengetrokken. Dat lijkt me ok voor het originele geknepen luchtfilter, maar veel te veel voor het open luchtfilter. Als ik zonder luchtfilter half gas geef is het toerental al maximaal , gasklep maar een klein stukje open, en de gasschuif ook maar tot de helft. Verder openen van de gasklep en de gasschuif gaat ook te ver en dan komt er ws veel te veel lucht door. met een origineel LF maakt het ws niet uit dat ie vompleet open is, want daar zit een restrictor in (dun pijpje in de airbox)
 
ik heb trouwens de indruk dat de gasschuif veel te ver opent. Hier wordt helemaal tot bovenaan opengetrokken. Dat lijkt me ok voor het originele geknepen luchtfilter, maar veel te veel voor het open luchtfilter. Als ik zonder luchtfilter half gas geef is het toerental al maximaal , gasklep maar een klein stukje open, en de gasschuif ook maar tot de helft. Verder openen van de gasklep en de gasschuif gaat ook te ver en dan komt er ws veel te veel lucht door. met een origineel LF maakt het ws niet uit dat ie vompleet open is, want daar zit een restrictor in (dun pijpje in de airbox)
Geen idee of ik je volledig begrijp, maar het lijkt er op dat je de werking van de gasschuif precies verkeerd om hebt.

Hoe hoger de gasschuif komt, en daarmee dus de naald, hoe meer benzine bij het mengsel komt. :?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ja klopt, we begrijpen elkaar.
Het probleem is waarschijnlijk dat de gasschuif niet helemaal moet openen igv een open luchtfiler, maar slechts te de helft of zo.
Anyway, het is meer dan sproeiers en naaldhoogte, ik kan die NOOIT zelf voor elkaar krijgen, of ik ben een week continu aan het 'kloten' .
Ik heb 'm nu weer origineel. (met lijkkist airbox en pisbakkenstalen uitlaat).
Ziet er niet uit, maar 't werkt ....

Zal eens bij een tuner informeren, maar verwacht dat het zoveel werk is dat het me de halve dagwaarde van de motor gaat kosten..
 
Laatst bewerkt:
ik heb trouwens de indruk dat de gasschuif veel te ver opent. Hier wordt helemaal tot bovenaan opengetrokken. Dat lijkt me ok voor het originele geknepen luchtfilter, maar veel te veel voor het open luchtfilter. Als ik zonder luchtfilter half gas geef is het toerental al maximaal , gasklep maar een klein stukje open, en de gasschuif ook maar tot de helft. Verder openen van de gasklep en de gasschuif gaat ook te ver en dan komt er ws veel te veel lucht door. met een origineel LF maakt het ws niet uit dat ie vompleet open is, want daar zit een restrictor in (dun pijpje in de airbox)

Kun jij in de carburateur kijken terwijl je rijdt?

Je begrijpt de werking van een CV carburateur niet volgens mij, zal proberen in jip en janneke taal uit te leggen hoe die gasschuif werkt....

Door een carburateur stroomt lucht, en die lucht gaat over een speciaal pijpje heen waardoor daar een vacuum in ontstaat, en die zuigt dan benzine op.
In dat pijpje zit de gasnaald, en die is zo gevormt dat er bij elke gasstand een ideale hoeveelheid benzine mee gaat.

Maar dat is alleen met je gasschuif in een vaste positie.
Ga je aan het gas draaien, dan zet je de gasschuif verder omhoog, en dan DAALT de luchtsnelheid, en zuigt hij minder benzine op terwijl je MEER wilt hebben want je gaat accelereren, en nu ga je juist het mengsel armer maken...

Dat moest opgelost worden...

gasschuif wordt losgekoppelt van de gaskabel, en er wordt een aparte gasklep achter de schuif gezet.

Achter die gasklep staat je motor te ZUIGEN, en daar ontstaat dus een onderdruk.

die onderdruk gebruiken ze nu om de gasschuif te openen en sluiten, en het mooie eraan is dat als je het gas opendraait, het vacuum daalt, en daardoor ZAKT je gasschuif, de opening wordt kleiner, de luchtsnelheid gaat omhoog, en zuigt daardoor meer benzine mee, precies wat je wilt bereiken

MAAR LEES DIT GOED
Een CV carvurateur is heel gevoelig voor de juiste luchtstroom door de juiste gaatjes, op de juiste manier, en daar stopt een fabrikant veel ontwikkeling in.

Ga jij nu die luchtstroom op de bonnefooi zonder enige kennis veranderen door een powerfilter, dan ga je die luchtstroom dus veranderen, en krijg je rare wervelingen in en rond je carburateur...
DAT is een van de problemen, en die is inherent aan het gebruik van powerfilters

ik ga hier nu niet over drukgolven e.d. uitweiden, daar ben je nog niet aan toe, maar begrijp je nu een beetje hoe moeilijk het is ....

Dan nog het volgende, als je dus ZONDER BELASTING aan je gas draait, dan heeft de motor alleen vermogen nodig om de motor draaiend te houden, dus inderdaad met half gas of nog minder klimt ie dan met gemak naar het max toerental, maar als je rijdt, dan heb je VEEL MEER vermogen nodig dus meer gasstand om je max toerental te halen
 
Dank voor de toelichting. De werking en het principe van de CV carburateur was me al duidelijk.
Nu ook dat het na 'moedwillig verstieren' van de luchtweerstanden voor en achter de carb , dus de luchstroomsnelheid en de onderdruk in de carburateur etc, voor een leek niet te doen is het ding af te stellen zonder meetapparatuur.
Ik heb de motor nu weer origineel en goed lopend. Als ik 'm tzt echt niet zo wil laten ga ik wel op zoek naar iemand die het kan (lees: tuner).
Allemaal dank voor jullie reacties..
 
Pff...

Nou snap ik er niets meer van.
De carburateur staat nog niet goed en ik ook geen idee het goed te krijgen.

Zoals eerder vermeld heb ik te maken met het euvel van een verkeerd mengsel waardoor de motor op hoge toerentallen niet lekker loop. Ik heb het nog steeds niet onder controle en heb zelfs nog niet door waar het fout gaat.
Ik heb de indruk dat de motor op toeren smoort/verzuipt. Als je een beetje of veel gas geef en daarna los laat blijft het toerental eerst te hoog hangen waarna het uiteindelijk geleidelijk terugzakt. Als ik het goed herinner is dat een van de symptomen van een te rijk mengsel.

De carburateur heeft een luchtschroef aan de cilinderkant, dus in principe zou met opendraaien van die schroef het mengsel rijker moeten worden. De luchtschroef bleek ongeveer 2 slagen geopend te zijn. Toen ik 'm dichtdraaide steeg het toerental tegen mijn verwachting in. (??) Om wat te troubleshooten heb ik de luchtschroef helemaal ingedraaid naar het maximale toerental wat ik met de luchtschroef kon halen. Verder dicht dan dicht kon ie niet. Ter compenstaie de stelschroef voor het terugvallen van de gasklep uitgedraaid. De gasklep verder dicht dus, want het stationair toerental bleek veel te hoog na indraaien van de luchtschroef.

Bij flink toeren draaien bleek het nog steeds niet goed te zijn. Loopt niet goed bovenin en het toerental blijft nog steeds hangen als ik gas dicht draai. De hoofd- en stationairsproeiers zijn de originele in de juiste maat, origineel luchtfilter en uitlaat. Vlotterniveau is goed en de vlotternaald sluit goed af Anders zou er benzine uit de vlotterbak overloopslang komen en dat gebeurt niet. Het vacuümbalgje voor het omhoog trekken van de gasschuif is goed en werkt perfect, en de gasnaald staat in de originele stand. Aanzuigrubber is ook heel. Ik kan zelf niets ondekken dat niet goed staat of niet werkt zoals het zou moeten.

Als laatste heb ik de automatische choke choke nog gecontroleerd. Bij warmer worden van de motor komt het cilindertje met naald verder naar buiten dus de choke en de aansturing ervan werken ook. Benzine krijgt de carb ook genoeg. Er zit inmiddels een 12V pompje in ipv de vacuüm-gestuurde originele waar ik eerder aan getwijfeld heb. (dit bleek het dus niet gweest te zijn)

Om het nog mooier te maken: Als ik de choke verwijder van het carburateurhuis zuigt de moto lucht aan door het aansluitpunt. Een koude motor krijg je niet anders gestart dan met een rubber dopje afsluiten van het gat (logisch), maar een warme motor blijft lucht aanzuigend via dat gat gewoon draaien. Als ik in dat geval aan de stationairschroef ga draaien reageert het toerental WEL zoal ik verwacht. Bij indraaien van de luchtschroef daalt het stionair toerental en bij open draaien stijgt het.

Ik heb niets aan de reactie: ''weet je wel hoe een CV-carb werkt" of iets van die strekking. Het antwoord daarop is "ja, en ik kan ook sleutelen, maar ben geen professionele monteur of tuner," maar heeft iemand enig idee wat er na alles wat ik gecontroleerd heb en naar behoren lijkt te werken wat hier aan de hand kan zijn of wat ik nog kan doen anders dan de motor wegbrengen?

Ik twijfel zelf het meest aan de stationairsproeier, aangezien die vreemd reageert op de luchtschroef (met gemonteerde choke, zoals het zou horen) , maar ik kan het verkeerd hebben.....

Dank alvast.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb niets aan de reactie: ''weet je wel hoe een CV-carb werkt" of iets van die strekking. Het antwoord daarop is "ja, en ik kan ook sleutelen, maar ben geen professionele monteur of tuner,"

en toch ...

Ik heb de indruk dat de motor op toeren smoort/verzuipt. Als je een beetje of veel gas geef en daarna los laat blijft het toerental eerst te hoog hangen waarna het uiteindelijk geleidelijk terugzakt. Als ik het goed herinner is dat een van de symptomen van een te rijk mengsel.

net omgekeerd, te arm !

De carburateur heeft een luchtschroef aan de cilinderkant, dus in principe zou met opendraaien van die schroef het mengsel rijker moeten worden. De luchtschroef bleek ongeveer 2 slagen geopend te zijn. Toen ik 'm dichtdraaide steeg het toerental tegen mijn verwachting in.


schroef heeft maar een beperkte range, eens de doorlaat groter dan die van de sproeier heeft verder uitdraaien geen effect meer.
vermits hij wel reageert op indraaien lijkt mij dat alles werkt, maar kan natuurlijk zijn dat door een verstopping er te weinig benzine door komt.

(??) Om wat te troubleshooten heb ik de luchtschroef helemaal ingedraaid naar het maximale toerental wat ik met de luchtschroef kon halen. Verder dicht dan dicht kon ie niet. Ter compenstaie de stelschroef voor het terugvallen van de gasklep uitgedraaid. De gasklep verder dicht dus, want het stationair toerental bleek veel te hoog na indraaien van de luchtschroef.

beter iets rijker dan de stand van het hoogste toerental.
maar volledig dicht is uiteraard sowieso fout, bij het indraaien zou er altijd een punt moeten komen waarbij hij weer trager gaat draaien

Bij flink toeren draaien bleek het nog steeds niet goed te zijn. Loopt niet goed bovenin

dit is nogtans het allereenvoudigste af te stellen : hoofdsproeier kiezen waarbij hij het beste draait met gas volledig open. lukt dat niet heb je andere problemen.


Ik twijfel zelf het meest aan de stationairsproeier, aangezien die vreemd reageert op de luchtschroef (met gemonteerde choke, zoals het zou horen) , maar ik kan het verkeerd hebben.....

Dank alvast.~[/quote]

niet de sproeier - open is open - maar de bijhorende kanalen in de carbu.
misschien wordt het na al die jaren tijd om toch maar eens een andere carbu te scoren.
 
Hoi JanBros,
Dank voor je reactie.
Met alles gemonteerd (dus ook de choke) reageert het stationair toerental omgekeerd op wat je zou verwachten. Bij UITdraaien van de luchschroef DAALT het toerental juist, terwijl dit andersom hoort te zijn. De eerste gedacht die ik hierbij kreeg was inderdaad ook dat het mengsel te arm was. Er is wel degelijk reactie op draaien aan de luchtschroef. Van afslaan tot 6 krpm stationair draaien, dus de kanaaltjes in de carburateur lijken mij open.

Ik ga een grotere stationairsproeier inzetten en kijken wat ie dan doet.
Lijkt mij wel dat de hoofdsproeier uiteindelijk bepalend is op hoge toeren, al draagt de stationairsproeier dan nog wel bij.

Thx!
 
Als ik het niet goed krijg (het zal toch een sproeier- en afstel kwestie zijn) is het waarschijnlijk toch nodig dat ik 'm wegbreng naar een expert.
Heeft iemand een goed adres in de 'driehoek' Ede, Wageningen, Veenendaal, evt uitgebreid tot Arnhem, Apeldoorn, Barneveld.
Het gaat om mijn DNA180.
De carburateur die erop zit is een Walbro. Totaal niet gangbaar, en sproeiers zullen lastig te verkrijgen.
Ik heb goede hoop op Heiko Frose (Heiko Tuning, tuning expert voor scooters). Ik alleen een flink eind bij mij uit de buurt, dus om die reden niet zo handig.
 
Hoi JanBros,
Dank voor je reactie.
Met alles gemonteerd (dus ook de choke) reageert het stationair toerental omgekeerd op wat je zou verwachten. Bij UITdraaien van de luchschroef DAALT het toerental juist, terwijl dit andersom hoort te zijn. De eerste gedacht die ik hierbij kreeg was inderdaad ook dat het mengsel te arm was. Er is wel degelijk reactie op draaien aan de luchtschroef. Van afslaan tot 6 krpm stationair draaien, dus de kanaaltjes in de carburateur lijken mij open.

Ik ga een grotere stationairsproeier inzetten en kijken wat ie dan doet.
Lijkt mij wel dat de hoofdsproeier uiteindelijk bepalend is op hoge toeren, al draagt de stationairsproeier dan nog wel bij.

Thx!
Is dat niet erg tegenstrijdig?
De stationairsproeier zorgt voor voo reenerg rijk mengsel en met de stelschroef bepaal je hoeveel van dat rijke mengsel wordt toegevoegd. Hij krijgt nu al teveel en je gaat de sproeier groter en daarmee het mengsel nog rijker maken.
De staionairsproeier en stelschroef hebben alleen maar invloed bij stationair een klein deel daarboven vanaf 1/4 doen ze niet meer mee.
 
Ja, het klopt niet met de logica.
Ik had er ook niet veel van verwacht en dat bleek het geval te zijn.

Als ik de choke verwijder en hierdoor in feite valse lucht, maar wel èxtra lucht aanzuig via het choke kanaal reageert het stationaire toerental wel zoals je zou verwachten (dus het stijgt bij open draaien van de luchtschroef).
Een kleinere stationairsproeier heb ik niet. Twee dezelfde (34), maar op het oog lijkt de ene iets groter dan de ander.
Wisselen haalde niets merkbaars uit.

Het minst slecht lopend heb ik 'm nog gekregen met de verwijderd uit de carburateur, dus valse lucht aanzuigend...

Volgens jouw beoordeling op afstand
- De stationairsproeier te groot (met een te rijk stationair mengsel tot gevolg dat nog rijker wordt als ik de luchtschroef open)
- De hoofdsproeier te klein (omdat ie op top smoort) ??

Ik weet niet of de lokale Piaggo dealer sproeiers voor de niet-courante Walbro heeft.
Ga er wel even langs straks, maar ik verwacht het niet.
Daarnaast moeten ze ook een rollenbank hebben. De standaard dealer is meestal niet de tuner ...
 
Met alles gemonteerd (dus ook de choke) reageert het stationair toerental omgekeerd op wat je zou verwachten. Bij UITdraaien van de luchschroef DAALT het toerental juist, terwijl dit andersom hoort te zijn.

om te beginnen is het geen luchtschroef (die regelt de hoeveelheid lucht maar ben ik nog nooit tegen gekomen op een CV-carbu) maar een mengselschroef (die regelt de hoeveelheid benzine). kan mierenneuken lijken, maar indraaien van beide geeft een omgekeerd effekt.

het is dus niet zo dat bij het uitdraaien van een mengselschroef de motor steeds trager gaat draaien. van te arm zal hij nauwelijks blijven draaien en met een l"ichte toon" (= moeilijk om de apparte verbrandingen te horen) naar rijker zal hij steeds sneller en "luider" beginnen draaien tot het ideale mengsel. ga je dan nog rijker zal hij weer zakken in toeren en "zwaar" klinken.

De eerste gedacht die ik hierbij kreeg was inderdaad ook dat het mengsel te arm was. Er is wel degelijk reactie op draaien aan de luchtschroef. Van afslaan tot 6 krpm stationair draaien, dus de kanaaltjes in de carburateur lijken mij open.

als hij na gas lossen op te hoge toeren blijft draaien IS het stat. mengsel te arm. het feit dat er mengsel is wil niet zeggen dat alle kanalen volledig open zijn, zie uitleg hierboven.

Ik ga een grotere stationairsproeier inzetten en kijken wat ie dan doet.
Lijkt mij wel dat de hoofdsproeier uiteindelijk bepalend is op hoge toeren, al draagt de stationairsproeier dan nog wel bij.

een compleet standaard blok kan pratisch nooit niet afgesteld worden met de range van de mengschroef zodat je een grotere sproeier zou nodig hebben. bij wijze van test kan je het proberen maar ik geloof er niet in.
en neen, de stationnaire sproeier draagt niet bij (of verwaarloosbaar klein. aan de mengschroef draaien heeft nul invloed bij gas open.
 
Laatst bewerkt:
Klinkt allemaal heel logisch. Dank weer.
De mengselschroef wordt in de volksmond ook vaak de luchschroef genoemd. Als die aan de cilinderkant zit betekent opendraaien meer lucht langs de stationairsproeier, waardoor door meer venturi werking meer bransdstof wordt aangevoerd. Hierdoor een rijker mengsel en hoger toerental. Dit zijn we helemaal met elkaar eens, maar dat gebeurt in mijn geval dus niet. Als ik de mengselschroef open draai daalt het stationair toerental. Alleen als ik dit doe met de choke verwijderd waarbij extra lucht wordt getrokken is stijgen van het toerental het geval.
Zonder choke hoort het dus niet , maar ik kwam er bij toeval achter.

Ik vind het ook heel vreemd dat een standaard blok met standaard filter en uitlaat niet goed te krijgen is. Ik heb twee carburateurs en die doen beide exact hetzelfde.

Ik ga dit niet zelfstandig goed krijgen.
Zal op zoek gaan naar een adres.
 
Laatst bewerkt:
Klinkt allemaal heel logisch. Dank weer.
De mengselschroef wordt in de volksmond ook vaak de luchschroef genoemd. Als die aan de cilinderkant zit betekent opendraaien meer lucht langs de stationairsproeier, waardoor door meer venturi werking meer bransdstof wordt aangevoerd. Hierdoor een rijker mengsel en hoger toerental. Dit zijn we helemaal met elkaar eens, maar dat gebeurt in mijn geval dus niet. Als ik de mengselschroef open draai daalt het stationair toerental. Alleen als ik dit doe met de choke verwijderd waarbij extra lucht wordt getrokken is stijgen van het toerental het geval.
Zonder choke hoort het dus niet , maar ik kwam er bij toeval achter.

Ik vind het ook heel vreemd dat een standaard blok met standaard filter en uitlaat niet goed te krijgen is. Ik heb twee carburateurs en die doen beide exact hetzelfde.

Ik ga dit niet zelfstandig goed krijgen.
Zal op zoek gaan naar een adres.
Het is niet zo dat die stelschroef verder open draaien een hoger toerental veroorzaakt.
Het toerental gaat omhoog als het mengsel beter wordt lucht/benzine verhouding betreft.
Als hij te rijk staat zal hij sneller gaan lopen bij indraaien, staat hij te arm dan gaat hij meer toeren maken bij uitdraaien.
 
nogmaals : "en toch ..." , dit begint vermoeiend te worden.

Klinkt allemaal heel logisch. Dank weer.
De mengselschroef wordt in de volksmond ook vaak de luchschroef genoemd. Als die aan de cilinderkant zit betekent opendraaien meer lucht langs de stationairsproeier, waardoor door meer venturi werking meer bransdstof wordt aangevoerd. Hierdoor een rijker mengsel en hoger toerental.

dan is de volksmond mis.
en jij ook : de mengselschroef (aan de cylinderkant dus) laat NIET meer lucht door langs de stationnaire sproeier, deze dient namelijk enkel voor de bezine en met de schroef regel je dan ook enkel de hoeveelheid benzine. de luchthoeveelheid is vast bepaald door de luchtsproeier aan de inlaatkant van de carbu.

en NEEN, GEEN verhoogd toerental. dat kan maar dat kan ook verlaagd, afhankelijk van de correcte instelling.
 
Laatst bewerkt:
Hoi JanBros,
Ik laat het hierbij.
Ondanks dat het er brandschoon uitziet van binnen allemaal ga ik de carburateur vanacht nog even reinigen in MotoPowerI (helemaal onderdompelen, niet alleen vullen via de bransdstofslang).
Daarmee zouden alle kanalen gereinigd moeten worden.
Daarna met alles wat ik heb testen of ik 'n ergens goed kan krijgen (ik kan alleen varieren in hoofdsproeiers want stationair heb ik maar in een maat), en als dat niets oplevert ga ik op zoeu naar een tuning-expert met een vermogensbank bij mij in de buurt.
Fijn weekend.
 
Hij staat zowat helemaal in losse onderdelen in de week.
Het schuimrubberen filtertje dat de ruimte boven de gasschuif met de buitenlucht verbindt bleek redelijk verteerd en naar binnen gezogen te zijn. Allemaal zwart poeder, dat mogelijk ook verder is gekomen dan boven de gasschuif.
De kanaaltjes al leven doorgespoeld met behulp van een plastic pipetje.
Er kwam toch best wat zichtbaar vuil uit, ook redelijk wat uit het kanaaltje van de mengselschroef, dus er is nog hoop.
Nachtje laten staan, dan nogmaals doorspoelen, opbouwen en kijken wat ie doet.
 
Ik heb alleen de OP gelezen- sorry ben lui- en wat hierboven.
Ja dit kan heel goed door een te kleine HS, ofwel een niet std lufihuis en uitlaat.
..alles werkt, trekt het gas verder open en booaah.. dood.. :Y

Over de 'luchtregelschroef'weet je zeker dat dit deze is?
Zit hij tussen de schuif en het inlaatspruitstuk of tussen de schuif en luchtfilteraansluiting?
 
De 'luchtregelschroef' (of mengselschroef weet ik sinds gisteren) zit waar die volgens WPHB moet zitten, dus dat moet 'm zijn.
Alles is vanacht even schoongeëtst, er kwam best wat uit. Alels wat ik eruit kon draaien/af kon halen is eraf en apart gereinigd, en alle kanale doorgespoeld. Ik zet 'm zo weer in elkaar volgens de setup van de manual (sproeiers en gasnaaldhoogte) en dan kijk ik wat ie doet..
 
De 'luchtregelschroef' (of mengselschroef weet ik sinds gisteren) zit waar die volgens WPHB moet zitten, dus dat moet 'm zijn.
Alles is vanacht even schoongeëtst, er kwam best wat uit. Alels wat ik eruit kon draaien/af kon halen is eraf en apart gereinigd, en alle kanale doorgespoeld. Ik zet 'm zo weer in elkaar volgens de setup van de manual (sproeiers en gasnaaldhoogte) en dan kijk ik wat ie doet..
Mja? en waar zit hij dan? :)
 
Mja? en waar zit hij dan? :)
De stelschroef zit linksonder op de body aan de cilinderkant.
Zie eerdere bericht en de onderste foto in deze post.

full


Na opbouwen ziet het er weer zo uit.
full

full

De plaats van de stationairstelschroef, mengselschroef, luchtschroef of hoe je 'm ook wilt noemen is ook goed te zien.

De carb zit momenteel volgens WPHB setup in elkaar. De mengselschroef (stelschroef, veertje, ringetje en O-ringetje in het goede gat ;) ) de originele sproeiermaten erin en de gasnaald op de juiste stand in de gasschuif.
Bij starten van de koude motor merkte ik direct dat de choke meer doet. Meer verschil tussen koud en warmer dus.

Met een hete (bedrijfstemp) motor doet de mengselschroef nu precies wat ik zou verwachten.
Bij helemaal dicht slaat de motor af, vanaf 1 slag open blijft de motor moeizaam onder protest lopen, bij 1,5 slag loopt ie al wat lekkerder, en bij 2 slagen open blijft ie gewoon mooi lopen op de 1600-1700 rpm die het stationair toerental volgens WPHB hoort te zijn. Bij 2,5 slag open geen stijging van het toerental, dus 2 - 2,25 slag is OK (en ook in de lijn der verwachting).
Eerder heeft dit absoluut niet zo gewerkt, dus er heeft dus wel degelijk vergomming in de enkele kanaaltjes van de carburateur gezeten..
Na gas geven daalt het toerental nu ook acceptabel snel naar het stationair toerental.
't Kan wat sneller, maar het is al een flinke verbetering tov. wat het voor het reinigen was.
Is wel zo dat boven een bepaald toerental de koppeling gekoppeld blijft (automaat), dus dit kan ook een reden zijn dat het toerental niet sneller kàn dalen. 't Klinkt nu in elk geval OK.

Wat nog niet helemaal goed is is het inhouden op hoge toeren, zodra de gasschuif helemaal omhoog is getrokken dus.
Als ik zonder luchtfilter probeer treed dit eerder (bij een lager toerental al) op dan wanneer ik het doe met een powerfiltertje eraan, en bij het originele LF lijkt het het langs goed te gaan, maar ook met het originele LF is het nog niet wat met zou moeten. Ik zie ook een benzinenevel terug naar LF gaan (als ik het doe zonder LF uiteraard.
Dit is NIETS veranderd tov voor het reinigen.

Als ik 'm minder lucht geef (met een LF met meer weerstand/minder doorlaat) gaat het langer goed, dus mijn logica zegt dat het mengsel bovenin te arm staat. Ook gekoppeld aan het eerder te langzaam terugvallen naar het stationair toerental.
De gasnaald staat in de hoogste stand, dus daar kan ik niets meer mee doen. Ik heb alleen een (flink) grotere HS, dus ga die proberen. Voor het troubleshooten eventueel ook een kleinere om te bevestigen dat het mengsel te arm is. Met een kleinere HS zou het bij een nog lager toerental al fout moeten gaan .....
Zoals JanBros eerder ook al schreef heeft het stationaircircuit geen (of in elk geval verwaarloosbaar) effect op het mengsel igv een volledig omhooggetrokken gasschuif.

Aangezien er bovenin niets anders is tov voor het reinigen van de carburateur verwacht ik niet dat ik dit gedeelte ga oplossen, maar niet geschoten is altijd mis.
Voor dit laatste (de goede sproeier die ik waarschijnlijk niet heb) zou ik 'm in dat geval even weg moeten brengen, al zou ik ook nog een sproeiertje op kunnen offeren en met een ruimertje aan de slag kunnen.
Zelf oplossen geeft eigenlijk meer voldoening..
 
Laatst bewerkt:
inmiddels kan ik mijn carburateur dromen en heb ik mezelf half vergast en koolmonoxide vergiftigd met al het getest.
Even heel in het kort:
Wat ik er aan LF of uitlaat ook opzet en in welke combinatie dan ook: nergens krijg ik het goed.
Stationair loopt mooi, dus die winst heb ik (door het reinigen), maar bovenin heeft het niet tot verbetering geleid, maar ik begin er nu heel ernstig aan te twijfelen of het niet hoger in toeren willen stijgen dan 9500-9800 rpm aan de carburateur ligt.
Ik heb HS 86, 95, 98, 105, 118 en iets waar 118 op staat, maar waar ik een 1mm boortje doorheen kan steken getest en NERGENS is het goed.
Met de kleinste sproeier begint het stotteren bij 9000 prm, en met alles wat groter is is het 9500-9700 rpm. Aangezien die hele scala aan sproeiers geen verschil geeft denk ik niet dat het hieraan ligt.
Wel andere dingen getest, maar zonder verbetering. Aangezien die niet met de carburateur te maken hebben dus off-topic zouden zijn staan die in Het grote Gilera DNA 125 / 180, 4-takt topic. (nou ja groot ......).
Ondanks niet het gewenste resultaat nogmaals dank voor jullie hulp en suggesties.

EDIT: ik denk inmiddels dat ik door de CDI compleet op het verkeerde been ben gezet.
Wat ik ook geprobeerd heb aan te passen, de motor is nooit boven de 9500 rpm uitgekomen. HEt kan nooit zijn dat je zo weinig merkt van zulke grote aanpassingen in de carburatie.
Wat ik nu het meest aannemelijk acht is dat de CDI (de originele) in de toerenbegrenzer komt bij 9500 rpm.
Er is een Malossi CDI te koop die tot 11500 rpm zou gaan. Dat verschil is net dat stukje extra. Theoretisch van 115 naar 139 km/u.
 
Laatst bewerkt:
Heeft de positie van de gasnaaldhoogte in de gasschuif invloed op het mengsel bij volgas?
Of heeft die naald alleen effect in het deellastgebied?

maw. Als de carburateur bovenin nog niet goed staat heeft het dan zin met de naaldhoogte te variëren of is het puur een hoofdsproeierkwestie?
 
de menigen daarover zijn verdeeld.
volgens mij is het puur de hoofdsproeier, anderen zeggen dat de naald een beetje mee doet.

een goede test die je kan doen : zonder hoofdsproeier proberen. als hij dan niet véél te rijk staat bij gas open, heb je een carbu-probleem.
 
Terug
Bovenaan Onderaan