KTM LC4 640 Supermoto houdt in op hoge toeren

Smet

MF veteraan
4 dec 2001
5.066
514
breskens
Tijdje terug begon hij tijdens een ritje op vrij hoge toeren ineens in te houden. Motor rijdt op lage en midden toeren nog hetzelfde, alleen wanneer je hem even helemaal doortrekt begint hij te stotteren alsof hij te weinig benzine krijgt. Ook wanneer je de toeren langzaam opbouwt, begint hij op hetzelfde moment in te houden. Hij komt dan ook echt niet meer hoger in toeren. En nee, het is niet de toeren begrenzer :+ . Wat verder opvalt is dat hij vanuit stationair snel uitvalt als je ineens het gas 'vol' opendraait, maar dat deed hij altijd al, dacht dat dit kwam vanwege de 600cc 1 cilinder. Wat me wel opviel was dat ik altijd met choke moest starten als hij koud staat en laatste tijd moest hij vaak juist uit staan.

We hebben de bougie al vervangen. De carburateur hebben we er ook afgehaald en doorgeblazen, deze was voor de rest brandschoon. We dachten even dat we het probleem hadden gevonden want de carburateur zat nogal los op de cilinder, echter geen verschil helaas. K&N luchtfilter is ook niet vervuild. Benzinekraan loopt goed door en geen knik in de benzineleiding.

Het betreft het model 2006 met dubbele uitlaat. Motor heeft 26.000 km en is rond de 20.000 km Nog uit elkaar geweest om kop te flowen, andere nokkenas en compressie verhoogd. Kleppen zouden gesteld zijn door de vorige eigenaar rond 23.000 km (moet om de 5.000), 1.500 km terug olie en filters vervangen.

Iemand idee waar nu te zoeken. Mijn broer heeft dezelfde motor dus kan onderdelen uitwisselen. Iets elektronisch, of toch afstelling?

Gr bjorn
 
Laatst bewerkt:
Heb je gekeken welke sproeiers e.d. er in zitten nu?
En stotteren in de zin van sputteren of valt het vermogen weg?

Ineens vol gas uitvallen is waarschijnlijk gewoon de afstelling van de mengselschroef, dat is niet een 'eigenschap' ofzo ;)
 
Heb je gekeken welke sproeiers e.d. er in zitten nu?
En stotteren in de zin van sputteren of valt het vermogen weg?

Ineens vol gas uitvallen is waarschijnlijk gewoon de afstelling van de mengselschroef, dat is niet een 'eigenschap' ofzo ;)
Sproeiers hebben we doorgeblazen maar de motor is volledig getuned bij Jr tuning, dus dat is echt wel afgesteld op elkaar. Het is echt sputteren en knallen, hierbij gaat hij niet meer verder in toeren omhoog
 
Klinkt meer als teveel benzine of ontsteking die niet lekker is..
Wat gebeurd er als je de choke (iets) open zet bij vol gas, veranderd er dan iets?
Kan ook zijn dat de choke iets blijft hangen, die kunststof moer wil het nog wel eens begeven, zie dit:
FCEMpF0.jpg
 
Klinkt meer als teveel benzine of ontsteking die niet lekker is..
Wat gebeurd er als je de choke (iets) open zet bij vol gas, veranderd er dan iets?
Kan ook zijn dat de choke iets blijft hangen, die kunststof moer wil het nog wel eens begeven, zie dit:
[afbeelding]
Zal het eens proberen. Choke zag er goed uit, moest er uit toen we de carburateur hebben schoongemaakt. Wat me wel opviel was dat ik altijd met choke moest starten als hij koud staat en laatste tijd moest hij vaak juist uit staan. dit even toegevoegd aan de OP.
 
Vlotterhoogte ook gecontroleerd, dan word hij over het hele gebied ook iets rijker als die te hoog staat.

Misschien toch een vuiltje ergens tussen, of air jet verstopt?
De naald of naaldbus willen ook nog wel een slijten maar klinkt niet gelijk of dat het probleem is.
 
misschien door het vele in en uitbouwen een rubber lek achter je carb? (is met remmenreiniger rond spuiten als hij stationair draait, is 1min werk en kan je dat uitsluiten).
 
Vanwege vakantie nog niet veel geprobeerd, weet inmiddels wel dat de choke geen invloed heeft tijdens het rijden. Wel een nieuwe bevinding, bij heel hard remmen met de koppeling in (achterwiel bijna van de grond) valt hij stil, benzine lijkt dan niet door te stromen. Zodra mijn broer terug is van vakantie, ga ik zijn tank met benzinekraan er eens opzetten, of zou dit ook een probleem in de carburateur kunnen zijn?
 
Terug
Bovenaan Onderaan