Elektra vraag

martin117

Plan "B", altijd plan B
13 jun 2014
8.068
9.100
Deventer
Ben met mijn TukTuk bezig geweest, nieuwe kabelboom naar de achterlichten. Alles werkt en het was starten en lopen.
Een km of 10 gereden (met een tussen stopje) slaat hij voor een overweg af.

Nooit meer starten, heeft helemaal geen stroom (lampen claxon e.d. niets werkt), accu is goed en vol, er zijn geen zekeringen stuk.

Toen ik de accu eruit haalde om hem (voor de zekerheid) aan de lader te zetten had ik even wel weer stroom, geprobeerd te starten, maar voor hij aansloeg, weer alle stroom weg.

Wie heeft tips waar te beginnen met zoeken?

-Dikke rode draad van de accu volgen en nakijken op beschadiging? (hij gaat vanavond op as steunen, zodat ik er beter onder kan)
-Aansluiting startmotor nakijken
-Dynamo??

Er zitten veel knopjes op het dashboard die wel aangesloten zijn, maar geen functie geven.
Er zijn ook veel afgeknipte kabels (die ik er nog uit moet zien te halen)
Bij het testen van 1 knopje, begon er bij de dynamo iets te knetteren/roken :X :X , direct uit gezet, dus het zou iets met de dynamo kunnen zijn denk ik.

Wat ik wel vreemd vindt, hij heeft prima gereden, en nu dus niet meer.

Kan kortsluiting in de dynamo zorgen dat het hele systeem geen stroom heeft?
 
ff m`n glazen bol pakken . :+

Je hebt eraan zitten rommelen, afgeknipte draden dingen aangesloten die geen functie hebben ? Afgeknipte draden kunnen nog aan de plus hangen en sluiting maken bijvoorbeeld.
Een knetterende en rokende dynamo voorspelt ook niet veel goeds, hoge stroom kortsluiting etc . Zal eerst de dynamo eens afkoppelen en de accu goed opladen en dan proberen te starten zonder de dynamo aan te sluiten. Mocht het dan goed gaan dan weet je dat de dynamo kapot is . Mocht het niet zo zijn dan zou ik eens naar de (circuit) startmotor kijken of deze wel naar behoren werkt.
 
Ben met mijn TukTuk bezig geweest, nieuwe kabelboom naar de achterlichten. Alles werkt en het was starten en lopen.
Een km of 10 gereden (met een tussen stopje) slaat hij voor een overweg af.

Nooit meer starten, heeft helemaal geen stroom (lampen claxon e.d. niets werkt), accu is goed en vol, er zijn geen zekeringen stuk.

Toen ik de accu eruit haalde om hem (voor de zekerheid) aan de lader te zetten had ik even wel weer stroom, geprobeerd te starten, maar voor hij aansloeg, weer alle stroom weg.

Wie heeft tips waar te beginnen met zoeken?

-Dikke rode draad van de accu volgen en nakijken op beschadiging? (hij gaat vanavond op as steunen, zodat ik er beter onder kan)
-Aansluiting startmotor nakijken
-Dynamo??

Er zitten veel knopjes op het dashboard die wel aangesloten zijn, maar geen functie geven.
Er zijn ook veel afgeknipte kabels (die ik er nog uit moet zien te halen)
Bij het testen van 1 knopje, begon er bij de dynamo iets te knetteren/roken :X :X , direct uit gezet, dus het zou iets met de dynamo kunnen zijn denk ik.

Wat ik wel vreemd vindt, hij heeft prima gereden, en nu dus niet meer.

Kan kortsluiting in de dynamo zorgen dat het hele systeem geen stroom heeft?
Je hebt een slecht contact ergens.
Wss in de buurt van de accu, want toen je daar aan zat, gebeurde er iets.
 
Ik heb geen afgeknipte draden aangesloten.
Er zitten knoppen op het dashboard die met draden zijn aangesloten, ik kan geen functie herleiden en ook niet vinden waar deze draden heen gaan of aangesloten zijn.
Wel zie ik door het hele voertuig diverse afgeknipte kabels en niet aangesloten sensoren.

Wat ik tot nu gedaan heb: kabelboom van de achterlichten zo ver als mogelijk verwijderd (tot de versnellingspook, dan werd het te krap om de kabelboom te openen en de kabels te verwijderen). de afgeknipte kabels heb ik dicht getaped zodat ze geen sluiting kunnen maken.
Nieuwe kabelboom aangelegd en de achter verlichting af ge takt van de voor verlichting.

Wellicht moet ik de schakelaars op het dashboard gewoon afkoppelen, liefst kabels verwijderen, maar er is nauwelijks bij te komen.

Ik wil eerst inderdaad de dynamo afkoppelen, enkel de (aftermarket) brandstofpomp, krijgt stroom direct van de dynamo (lijkt het) qua draad kleuren is het echt een zooi, dus je kunt echt moeilijk wat herleiden of aannemen.

Tips welkom, ik probeer nog even wat na te zoeken. Stroom is niet mijn sterkste kant, echter bereikbaarheid is lastig, schema's zijn er niet draadkleuren zijn een zooi en er zijn ook regelmatig verschillende kleuren aan elkaar geknoopt.

Ik heb overwogen hem weg te brengen, maar dat wordt dan een blanco cheque voor meerdere dagen puzzelen zoeken en meten, dat wordt hem dus ook niet.
 
Er zit weinig op dan de basis in orde maken, dus uitpluizen en zien wat er nog wel op zit, niet op zit en dat laatste dan ook verwijderen mits je geen plannen hebt om het alsnog aan te sluiten.
 
Ben met mijn TukTuk bezig geweest, nieuwe kabelboom naar de achterlichten. Alles werkt en het was starten en lopen.
Een km of 10 gereden (met een tussen stopje) slaat hij voor een overweg af.

Nooit meer starten, heeft helemaal geen stroom (lampen claxon e.d. niets werkt), accu is goed en vol, er zijn geen zekeringen stuk.

Toen ik de accu eruit haalde om hem (voor de zekerheid) aan de lader te zetten had ik even wel weer stroom, geprobeerd te starten, maar voor hij aansloeg, weer alle stroom weg.

Wie heeft tips waar te beginnen met zoeken?

-Dikke rode draad van de accu volgen en nakijken op beschadiging? (hij gaat vanavond op as steunen, zodat ik er beter onder kan)
-Aansluiting startmotor nakijken
-Dynamo??

Er zitten veel knopjes op het dashboard die wel aangesloten zijn, maar geen functie geven.
Er zijn ook veel afgeknipte kabels (die ik er nog uit moet zien te halen)
Bij het testen van 1 knopje, begon er bij de dynamo iets te knetteren/roken :X :X , direct uit gezet, dus het zou iets met de dynamo kunnen zijn denk ik.

Wat ik wel vreemd vindt, hij heeft prima gereden, en nu dus niet meer.

Kan kortsluiting in de dynamo zorgen dat het hele systeem geen stroom heeft?

Mazzelaar :Y
 
Er zit weinig op dan de basis in orde maken, dus uitpluizen en zien wat er nog wel op zit, niet op zit en dat laatste dan ook verwijderen mits je geen plannen hebt om het alsnog aan te sluiten.

Ben ik ook bang van, je kunt er alleen zo slecht bij, heb er al 2 hele weken in zitten.
Denk dat ik eerst "even" de hoofdkabels na loop en de dynamo afkoppel, om dat uit te sluiten.
Tevens dashboard los en alles afkoppelen (en aftapen) en tzt verwijderen.

mijn grootste probleem is tijd, helaas. kan over het algemeen pas rond 22.00 uur beginnen -O- -O-
We zien wel, mocht iemand nog de gouden tip heeft :} :}
 
Ben ik ook bang van, je kunt er alleen zo slecht bij, heb er al 2 hele weken in zitten.
Denk dat ik eerst "even" de hoofdkabels na loop en de dynamo afkoppel, om dat uit te sluiten.
Tevens dashboard los en alles afkoppelen (en aftapen) en tzt verwijderen.

mijn grootste probleem is tijd, helaas. kan over het algemeen pas rond 22.00 uur beginnen -O- -O-
We zien wel, mocht iemand nog de gouden tip heeft :} :}
Niemand kan zien welk draadje los zit.
 
1 knopje opgezet -> dynamo opgesmoord en dus naar de kloten.
toch gaan rijden, lukt perfekt zolang de batterij voldoende spanning heeft.
bij de overweg was dit niet meer zo, einde rit dus.
zelfs niet genoeg spanningmeer voor lampjes te doen branden.
na even rusten batterij weer bekomen en genoeg spanning voor lampjes, echter niet genoeg om te starten, dus lampjes weer uit.

batterij laden, dynamo repareren,al de rest ook. tegen dan zal je batterij hopelijk weer vol/ok zijn ;)
 
Accu is (weer) opgeladen, ik houdt rekening met een kapotte dynamo, kan jouw theorie ook volgen en snappen, maar accu onvoldoende spanning binnen 10 km lijkt mij wel heel erg kort, maar misschien wel mogelijk.

Ben nu rustig bezig alles na te lopen, gister weer veel te laat thuis door gezeik met de eigenaar van onze zaak, maar toch ff wat gedaan, gaat mij lang niet snel genoeg, maar ik probeer elke dag wat te doen.

Houdt jullie op de hoogte, bedankt voor tips tot nu toe. Zitten wat goede bij
 
Als je niet met een 100% volle accu begint, paar keer start en ook nog wat verlichting aan hebt, dan kan hij best in 10 minuten leeg zijn.
Zeker als de dynamo ook nog sluiting maakt. (meestal is die niet apart gezekerd; dus merk je pas als er rook ontstaat...)

Maar zoals al gezegd, eerst alle losse/niet znoodzakeleijke spullen loskoppelen, liefst helemaal verwijderen.
En dan denk dat je met een nieuwe dynamo/spanningsregelaar een heel eind komt.
 
Gaat dat zo snel?? (is een auto accu)

Maar inderdaad eerst bezig alles los koppelen, weg halen doe ik later, gaat heeeeel veel tijd in zitten.

Hoofdkabels controleren, + en - ff checken of er nog ergens een hoofdzekering zit (denk van niet) dan aansluiten en checken of er stroom op staat, bij voorkeur ff de dynamo afkoppelen en dan proberen.

Hoe kan ik eventueel een dynamo controleren?

Bovenstaand zal wel een paar daag duren
 
Gaat dat zo snel?? (is een auto accu)

Maar inderdaad eerst bezig alles los koppelen, weg halen doe ik later, gaat heeeeel veel tijd in zitten.

Hoofdkabels controleren, + en - ff checken of er nog ergens een hoofdzekering zit (denk van niet) dan aansluiten en checken of er stroom op staat, bij voorkeur ff de dynamo afkoppelen en dan proberen.

Hoe kan ik eventueel een dynamo controleren?

Bovenstaand zal wel een paar daag duren
how to - accu en laadsysteem controleren.
 
Bedankt Martell, duidelijke uitleg,en Zot ook natuurlijk voor het maken ervan.

1 klein dingetje, voor het controleren van de dynamo moet de motor lopen en dat doet hij een klein beetje nog niet.

Maar ook goed nieuws,kom er net onder vandaan,eerst de massa kabel(s) nagelopen, is wel ergens een koppelstuk tussen gezet,maar was goed in getaped,moet ik ook weer doen, of er tussen uit, maar dan kan de massa pik niet meer, en dash verlichting gaat niet uit,dus dan loopt m'n accu leeg. Later zorg.

Dan de plus nalopen. Bij de startmotor zitten 2 kabels vast met een oog aan een schroef, 1 vanaf de accu, de ander gaat verder het elektrisch systeem in van 1 van de kabels was het oog afgebroken,wel samen in getaped,dus wel/geen contact.

Dit zou mogelijk het probleem kunnen zijn,ik ga de rest ook nog controleren, maar morgen eerst een betere lamp mee,ik zie te weinig.
Ook mis ik een goede tang, ook ff kopen morgen.
Ik heb een hele goede kabelschoentang,maar deze kabel is best dik,ik weet niet of de gele schoen groot genoeg is,zo niet ff kijken hoe ik er een nieuw oog (of klem) aan kan maken.

Nog verder kijken,maar ik denk op de goede weg te zijn.

Houdt jullie op de hoogte
 
Vandaag de rest van de kabels nagelopen, de aansluitingen op de startmotor vernieuwd en ook op de dynamo een brakke aansluiting vernieuwd.

Er zit nog een minder fijn e aansluiting, maar had de juiste koppelingen niet, komt later.

Zit weer een stuk beter allemaal.

Massa pik terug aangesloten en toen was het grote moment daar........
Starten, en dan........ nix!

SHIT!

Oke, of je zet de accu erin, schijnt te helpen. Ik denk dat ik me nu ook in het sleutel blunder topic moet melden.

Accu geplaatst, starten en lopen.

Heren bedankt voor de tips en ondersteuning.
 
Laatst bewerkt:
Ha ha ha, heel mooi hoor.
Zat Martin wat te stangen.
We kennen elkaar inmiddels.
Dus mijn opmerking van grapjas was welgemeend.
Fijne dag mannen.
Mooi weer dus geniet er van met volle teugen.
Vr Gr E

PS: mis de ritjes in de Tuk Tuk.......
hoop dat ze gauw weer lekker rijdend is.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan