Suzuki GSX 600 F bwjr 1994

Suzuki3853

Rookie
23 aug 2016
21
0
Beste Motorrijders
Wij zijn sinds kort in het bezit van een Suzuki GSX 600 F bouwjaar 1994
Van deze motor is geen onderhoudhistorie bekend
Wegens de zeer lage vraagprijs hebben wij de gok genomen, echter lopen we tegen het navolgende probleem aan:

De motor heeft een stilstand gehad van vermoedelijk een jaar of 2 / 3
Toen we hem kochten was de tank nagenoeg leeg
Een krappe 5 liter erin gedaan.
Helaas niet vlekkeloos lopend, toch gekocht en meegenomen
Thuis er meer aan de slag gegaan.

Begin gemaakt met de carberateur schoonmaken
We kwamer er achter dat 2 cabs' voorzien waren van water en 2 ernstig vervuild
Carberateurs schoongemaakt
Nieuwe bougies erin
Nieuwe vlotterkamerpakkingen
(Garage adviseert nog de O-ringen te vervangen in de carberateur) Wijsheid?? Heeft dit meerwaarde??
Een goedje door de benzine om van alles te reinigen

Kortom motor loopt eindelijk maar niet zoals die moet lopen
Hij zoekt in zijn toerental bij stationair lopen
Het ene moment klappert hij wat in de onsteking

(Benzine kraan lekt - dit wordt morgen gemaakt)

Als die koud is loopt die goed, maar zodra die warm wordt lijkt die slechter te gaan lopen
Lijkt op een brandstof probleem, alleen wij weten het niet meer

Als die warm wordt smoort die ( brandstoftekort lijkt het)
En als die stilvalt (motor stopt) dan moet die met volle shoke gestart worden.

Graag kijken we uit naar positieve reacties
 
Laatst bewerkt:
Ik doe dat sowieso, al helemaal na 2.5 jaar stilstaan.
Maar als je de carbs toch weer open hebt.. controlleer even nog een keer alle sproeiers en kanaaltjes en het choke mechanisme..
 
Laatst bewerkt:
Morgenochtend gaat de kraan gerepareerd worden
Daarna de olie check
en uiteraard de valse lucht check
en de caberateur opnieuw
Wordt vervolgt

p.s het is zeker een goed advies wat we aannemen van een ieder, maar soms loop je net ff vast met dingen maar de basis is is een must en dan stapje 2 zoals Martell zegt
 
Update:

Wat hebben we vandaag gedaan:
* Benzine kraan gemaakt
* Carberateur eraf weggebracht schoongemaakt en de o ringen waren compleet gescheurd/verdroogd
* Onstekingskap eraf gehaald (zat vloeibare pakking tussen en ruimte stond olie in) - nieuwe pakking ertussen


Alles weer gemonteerd alles op valse lucht gecheckt niks meer te vinden.....probleem minder maar niet weg. Pffff wat nu....

Tank eraf (zat net 10 liter benzine in week oud) schone emmer gepakt....... en tank leeggegooid, zagen dat er toch wat water bij de benzine zat er erg vuil was.
Nieuwe benzine getankt nu Super Plus 98 10 liter erin gedaan

Tank weer gemonteerd gestart en lopen.......zonder uitval.
Dus probleem redelijk onder de knie

Nu loopt die alleen nog niet mooi stationair iets wat ploffend bij 4000 - 5000 toeren in de uitlaat.
Kleppen tikken toch wel wat. Klepdeksel pakking ligt er wel maar 1 klepdeksel bout niet los te krijgen :(

Wat te doen om het toch zuiverder te laten lopen??

Kortom grootste probleem overwonnen, oorzaak, verstopte stationairnaalden, o ringen gescheurd en uiteindelijk ook vuile benzine met een heel klein beetje water (niet noemenswaardig)
 
Laatst bewerkt:
Update:

Wat hebben we vandaag gedaan:
* Benzine kraan gemaakt
* Carberateur eraf weggebracht schoongemaakt en de o ringen waren compleet gescheurd/verdroogd
* Onstekingskap eraf gehaald (zat vloeibare pakking tussen en ruimte stond olie in) - nieuwe pakking ertussen


Alles weer gemonteerd alles op valse lucht gecheckt niks meer te vinden.....probleem minder maar niet weg. Pffff wat nu....

Tank eraf (zat net 10 liter benzine in week oud) schone emmer gepakt....... en tank leeggegooid, zagen dat er toch wat water bij de benzine zat er erg vuil was.
Nieuwe benzine getankt nu Super Plus 98 10 liter erin gedaan

Tank weer gemonteerd gestart en lopen.......zonder uitval.
Dus probleem redelijk onder de knie

Nu loopt die alleen nog niet mooi stationair iets wat ploffend bij 4000 - 5000 toeren in de uitlaat.
Kleppen tikken toch wel wat. Klepdeksel pakking ligt er wel maar 1 klepdeksel bout niet los te krijgen :(

Wat te doen om het toch zuiverder te laten lopen??

Kortom grootste probleem overwonnen, oorzaak, verstopte stationairnaalden, o ringen gescheurd en uiteindelijk ook vuile benzine met een heel klein beetje water (niet noemenswaardig)
Vuil uit tank komt er niet zomaar in, en is ook niet zomaar weg.
Benzinefiltertje geplaatst?

Stationairnaalden ken ik niet.
En ploffen bij 4000~5000 toeren geloof ik wel, maar dat ik niet stationair lopen. Dus wanneer het nou rommelig loopt, kan ik niet opmaken.

Als het bij mn stationair is, kun je kijken of de synchronisatie nog goed staat. En beste is dan om de klepspeling helemaal goed te hebben staan.

En de boutjes van het kleppendeksel moeten idd allemaal los, om er bij te kunnen. Even losdraaien dus. :)
 
Vuil uit tank komt er niet zomaar in, en is ook niet zomaar weg.
Benzinefiltertje geplaatst?

Stationairnaalden ken ik niet.
En ploffen bij 4000~5000 toeren geloof ik wel, maar dat ik niet stationair lopen. Dus wanneer het nou rommelig loopt, kan ik niet opmaken.

Als het bij mn stationair is, kun je kijken of de synchronisatie nog goed staat. En beste is dan om de klepspeling helemaal goed te hebben staan.

En de boutjes van het kleppendeksel moeten idd allemaal los, om er bij te kunnen. Even losdraaien dus. :)



Hoi Hoi
Stationairnaalden zitten in de carberateur hele kleine koperkleurige buisjes
Die zaten verstopt
Benzine filtertje ook vernieuwd en toen nieuwe benzine erin (super 98)
Synchronisatie nog niet gecontroleerd
De middelste bout vd klepdeksel pakking is door vorige eigenaar in de inbus al kapot gedraaid dus oppassen dat het niet afbreekt :(
Stationair loopt die goed iets wat te rommelen maar niet noemenswaardig
Maar bij 4000 - 5000 toeren gaat die ploffen id uitlaat

Dus het probleem van de klepspeling is er nu nog omdat de deksel niet los te krijgen is
 
Nieuwe Update
Inmiddels hebben wij de motor weggebracht
Na een schoongemaakte caberateur en alles vernieuwd wat eerder is dit topic is genoemd wouden we vandaag een stukje gaan rijden, en na 5 km spoed de benzine onder de motor vandaan.
Snel afgezet en kraan dichtgegooid tank eraf en door aansluitingen 1+2 vd caberateur kwam de benzine heel dansen en stonden vol
Gebeld met de garage conclusie - vlotterkamer probleem
Nu weggebracht naar de suzuki dealer en afwachten
Onze techniek gaan we niet verder toepassen en nu laten we het toch maar over aan de deskundigen
 
Update:
Motor terug van de dealer (suzuki dealer)
Wat hebben ze gedaan:
* Carbarateur ultrasonic cleaning
* Alle o - ringen vernieuwd
* 2 vlotterkamers vervangen / vernieuwd
* Gesynchroniseerd / afgesteld
* Stationairsproeiers waren vervuild en dus schoongemaakt

Gisterenmiddag opgehaald en natuurlijk proef gereden en helemaal top in orde.
Nu weer opbouwen

Zo kan je zien hoeveel onduidelijkheid er was en toch maar door deskundigen laten maken
Nu kilometers maken

Bedankt voor alle hulp die ik heb gekregen
 
Laatst bewerkt:
Update:
Motor terug van de dealer (suzuki dealer)
Wat hebben ze gedaan:
* Carbarateur ultrasonic cleaning
* Alle o - ringen vernieuwd
* 2 vlotterkamers vervangen / vernieuwd
* Gesynchroniseerd / afgesteld
* Stationairsproeiers waren vervuild en dus schoongemaakt

Gisterenmiddag opgehaald en natuurlijk proef gereden en helemaal top in orde.
Nu weer opbouwen

Zo kan je zien hoeveel onduidelijkheid er was en toch maar door deskundigen laten maken
Nu kilometers maken

Bedankt voor alle hulp die ik heb gekregen
Tja, onduidelijkheid? Je zei zelf al dat ze stationairsproeiers verstopt zaten (en is al aantal keer hier genoemd).
Dat waren ze dus blijkbaar nog steeds zelfs na een paar keer carbs open te hebben gehad?
O-ringen zijn nu dus dubbel vervangen?
Maar goed, mooi dat ie et weer doet. Veel plezier er mee ;)
 
Laatst bewerkt:
Tja, onduidelijkheid? Je zei zelf al dat ze stationairsproeiers verstopt zaten (en is al aantal keer hier genoemd).
Dat waren ze dus blijkbaar nog steeds zelfs na een paar keer carbs open te hebben gehad?
O-ringen zijn nu dus dubbel vervangen?
Maar goed, mooi dat ie et weer doet. Veel plezier er mee ;)


Klopt, de motorzaak waar de cabarateur in 1e instantie naar toe ging zei mij dat de stationair sproeiers verstopt zaten, en de o ringen heeft vervangen
Maar niet ultrasonic heeft gespoeld
Kortom slordig werk door ze afgeleverd en wij met meer ellende
Nu gedeeltelijk o ringen dubbel vervangen, Gelukkig zijn dat niet de grootste kosten, maar al met al een hoop ellende gehad
 
Klopt, de motorzaak waar de cabarateur in 1e instantie naar toe ging zei mij dat de stationair sproeiers verstopt zaten, en de o ringen heeft vervangen
Maar niet ultrasonic heeft gespoeld
Kortom slordig werk door ze afgeleverd en wij met meer ellende
Nu gedeeltelijk o ringen dubbel vervangen, Gelukkig zijn dat niet de grootste kosten, maar al met al een hoop ellende gehad
Nee ik bedoel dat je zelf de carbs 2x uit elkaar hebt gehaald om te reinigen
 
Laatst bewerkt:
het eind reslutaat en een super fijne bike geworden met een hoop power
het wrappen van de motor zelf gedaan :)

full
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan