GSX-R600 SRAD slaat slecht aan

Ghis

MF'er
1 mei 2013
48
0
Rotterdam
Hallo allemaal,

Gezien de redelijk zeldzame zonnige dagen pak ik elke kans om lekker op de tweewieler te scheuren.
Recentelijk heb ik mijn Accu moeten vervangen omdat deze dood was. De oorzaak van het overlijden is mij onbekend. Nu zet ik elke keer als ik de motor weg zet de stopknop om en weer aan als ik weg wil.

Gemiddeld rij ik 1 á 2 keer per twee weekjes (veel te weinig, maar erg druk i.v.m. werk). Vandaag wilde de motor niet lekker aan slaan. Als ik de motor koud wil starten moet ik sowieso de choke open zetten.

Keer 1: Choke open, starten, motor slaat aan en valt vlot weer uit *godver de godver*
Keer 2: Choke open, starten, motor slaat nét niet aan, startmotor draait wel netjes rond
Keer 3: Choke Open, starten, motor slaat niet aan, startmotor draait wel netjes rond
Keer 4: Choke Open, starten, motor slaat niet aan, startmotor draait wel netjes rond
Keer 5: Choke open, starten, motor vliegt aan en met een dot gas bij weet ik 'em aan te houden rond de 3000-4000 touren en kan ik na eventjes gewacht te hebben de choke uit zetten.


Bij elke keer dat ik de motor poog te starten geef ik een beetje gas. Anders gebeurd situatie 1 vrijwel altijd. Als ik aan het rijden ben en ik geef in één keer een dot gas dan lijkt de motor een beetje in te houden alvorens de handen uit de mouwen te steken.

Waar denk ik aan?
- Mogelijk Bougies die niet helemaal lekker meer zijn?
- Carbs die vervuild zijn?

zowel de bougies als carbs heb ik in de 4 jaar dat ik de motor heb nog nooit vervangen/schoongemaakt. Zou dat het euvel kunnen veroorzaken?
 
Wanneer heeft de motor een kleppenstel beurt gehad ?
Daarnaast de carburateurs laten synchroniseren .
Hoogstwaarschijnlijk zijn de carburateurs vervuild , laat deze ultrasoon reinigen en synchroniseren. Bougies zou ik vervangen.
Tank Vpower of BP ultimate de 95 benzine zit 5 % ethanol in dat geeft afzetting na stilstand .
Kijk ook de vele luchtslangen na die zowel aan je luchtfilterbox zitten als de slangetjes onder je carbs of deze allemaal vastzitten en geen scheurtjes vertonen.
 
Laatst bewerkt:
ps waarom je de stopknop op uit zet (lekstroom? ) :? Welk jaar is de accu en laad je die weleens op ?

Ik heb het idee dat je onderhoud en onderhouden niet zo nauw neemt .
 
Laatst bewerkt:
Mag ik dit Topic even kapen om een vraag te stellen?
Ik lees hier dat tanken met euro 95 afzetting geeft na stilstand. ( was ik me niet zo van bewust)
Ik zou na bijna 3000km gereden te hebben met euro 95 over willen stappen naar euro 98.
Dan kan zonder enig probleem toch?
En heeft die overstap van 95 naar 98 nou echt zoveel extra nut?
Hoor het graag.
Vr Gr E

PS: die 3000km zijn gereden met een nieuwe Kawa Z300 waarbij de motor van meet af iedere tankbeurt gelopen heeft op euro 95 benzine.
Ik vraag me af dat indien ik helemaal overstap naar rijden op euro 98 dit voordelen biedt.
Maar heb dat de laatste 27 jaar nimmer getest.
Wel vroeger eens met een BMW K100 16V in Duitsland van die Schumacher V-power getankt.
Volgens mij was dat octaan 98 of nog hoger.
Mijn K100 liep toen gedurende de vakantie-trip echt mooier en ook nog eens zuiniger.
 
Laatst bewerkt:
Mag ik dit Topic even kapen om een vraag te stellen?
Ik lees hier dat tanken met euro 95 afzetting geeft na stilstand. ( was ik me niet zo van bewust)
Ik zou na bijna 3000km gereden te hebben met euro 95 over willen stappen naar euro 98.
Dan kan zonder enig probleem toch?
En heeft die overstap van 95 naar 98 nou echt zoveel extra nut?
Hoor het graag.
Vr Gr E

PS: die 3000km zijn gereden met een nieuwe Kawa Z300 waarbij de motor van meet af iedere tankbeurt gelopen heeft op euro 95 benzine.
Ik vraag me af dat indien ik helemaal overstap naar rijden op euro 98 dit voordelen biedt.
Maar heb dat de laatste 27 jaar nimmer getest.
Wel vroeger eens met een BMW K100 16V in Duitsland van die Schumacher V-power getankt.
Volgens mij was dat octaan 98 of nog hoger.
Mijn K100 liep toen gedurende de vakantie-trip echt mooier en ook nog eens zuiniger.
Van 95 naar 98 is niet zo heel nuttig, om vervuiling bij langere stilstand te voorkomen.
Doe er dan liever fuel stabilizer bij voor stalling.

Waar een motor beter op loopt, is soms even uitpluizen, en staat los van vervuiling.
 
Hallo allemaal,

Gezien de redelijk zeldzame zonnige dagen pak ik elke kans om lekker op de tweewieler te scheuren.
Recentelijk heb ik mijn Accu moeten vervangen omdat deze dood was. De oorzaak van het overlijden is mij onbekend. Nu zet ik elke keer als ik de motor weg zet de stopknop om en weer aan als ik weg wil.

Gemiddeld rij ik 1 á 2 keer per twee weekjes (veel te weinig, maar erg druk i.v.m. werk). Vandaag wilde de motor niet lekker aan slaan. Als ik de motor koud wil starten moet ik sowieso de choke open zetten.

Keer 1: Choke open, starten, motor slaat aan en valt vlot weer uit *godver de godver*
Keer 2: Choke open, starten, motor slaat nét niet aan, startmotor draait wel netjes rond
Keer 3: Choke Open, starten, motor slaat niet aan, startmotor draait wel netjes rond
Keer 4: Choke Open, starten, motor slaat niet aan, startmotor draait wel netjes rond
Keer 5: Choke open, starten, motor vliegt aan en met een dot gas bij weet ik 'em aan te houden rond de 3000-4000 touren en kan ik na eventjes gewacht te hebben de choke uit zetten.


Bij elke keer dat ik de motor poog te starten geef ik een beetje gas. Anders gebeurd situatie 1 vrijwel altijd. Als ik aan het rijden ben en ik geef in één keer een dot gas dan lijkt de motor een beetje in te houden alvorens de handen uit de mouwen te steken.

Waar denk ik aan?
- Mogelijk Bougies die niet helemaal lekker meer zijn?
- Carbs die vervuild zijn?

zowel de bougies als carbs heb ik in de 4 jaar dat ik de motor heb nog nooit vervangen/schoongemaakt. Zou dat het euvel kunnen veroorzaken?
Je blok loopt iig.
Loopt het blok goed en rustig stationair indien warm?
 
Sinds dat ik de motor heb staan heeft deze geen onderhoud aan de carberateurs gehad. Uiteraard wel in de vorm van additieven maar dat zou ik geen onderhoud noemen.

Zoals je in mijn startpost kan lezen is mijn vorige accu overleden en heb ik ongeveer een maand (misschien zelfs iets minder) de accu vervangen. Deze is dus hageltje nieuw. Ik ben van mening dat het niet nodig zou moeten zijn een nieuwe accu wel eens op te laden.

Omdat de oorzaak van overlijden van mijn vorige accu onbekend is heb ik er inderdaad voor gekozen om de stopknop op uit te zetten. Mocht het lekstroom zijn dan wordt dat op deze manier volgens mij zo veel mogelijk voorkomen.

Ik probeer het onderhoud zeker niet te verwaarlozen maar ben huiverig om voor elk wissewasje naar de garage te gaan.

Edit:

Het blok loopt voor mijn gevoel zodra die eenmaal aanslaat prima. Loopt soepel en klinkt ook niet verkeerd. Stationair schommelt het toerental tussen ongeveer 1000-1200 (ik kan er iets naast zitten i.v.m. aflezen analoog :))
 
Laatst bewerkt:
Sinds dat ik de motor heb staan heeft deze geen onderhoud aan de carberateurs gehad. Uiteraard wel in de vorm van additieven maar dat zou ik geen onderhoud noemen.

Zoals je in mijn startpost kan lezen is mijn vorige accu overleden en heb ik ongeveer een maand (misschien zelfs iets minder) de accu vervangen. Deze is dus hageltje nieuw. Ik ben van mening dat het niet nodig zou moeten zijn een nieuwe accu wel eens op te laden.

Omdat de oorzaak van overlijden van mijn vorige accu onbekend is heb ik er inderdaad voor gekozen om de stopknop op uit te zetten. Mocht het lekstroom zijn dan wordt dat op deze manier volgens mij zo veel mogelijk voorkomen.

Ik probeer het onderhoud zeker niet te verwaarlozen maar ben huiverig om voor elk wissewasje naar de garage te gaan.

Edit:

Het blok loopt voor mijn gevoel zodra die eenmaal aanslaat prima. Loopt soepel en klinkt ook niet verkeerd. Stationair schommelt het toerental tussen ongeveer 1000-1200 (ik kan er iets naast zitten i.v.m. aflezen analoog :))

En dat blok loopt dus hetzelfde voor de accu-wissel, als er na?

Controleer eens op valse lucht. schommelen tussen 1000 en 1200 is iig al een indicatie.
Daarna synchroniseren, hoewel het beter is om ook even in de onderhoudgeschiedenis te kijken naar wanneer klepspeling voor het laatste is gecontroleerd, en dan daarna synchroniseren.
 
Ik voel/zie geen merkbaar verschil tussen de oude en nieuwe accu.
Ik heb de motor in 2013 bij HOEGEE aangeschaft en is daar verkregen door inruil. Onderhoudsgeschiedenis was toen helaas niet bekend.

Hoe kan ik het beste controleren op valse lucht, of is het verstandiger dit te laten doen?
 
Hoeveel km heeft het blok gelopen ?

denk dat de beste oplossing is de motor voor een algehele afstelbeurt weg te brengen naar een garage . Valkenier in Barneveld bv is een goeie !
maar er zal vast bij jouw in de buurt ook een goede reparateur/afsteller zitten
 
Laatst bewerkt:
Mag ik dit Topic even kapen om een vraag te stellen?
Ik lees hier dat tanken met euro 95 afzetting geeft na stilstand. ( was ik me niet zo van bewust)
Ik zou na bijna 3000km gereden te hebben met euro 95 over willen stappen naar euro 98.
Dan kan zonder enig probleem toch?
En heeft die overstap van 95 naar 98 nou echt zoveel extra nut?
Hoor het graag.
Vr Gr E

PS: die 3000km zijn gereden met een nieuwe Kawa Z300 waarbij de motor van meet af iedere tankbeurt gelopen heeft op euro 95 benzine.
Ik vraag me af dat indien ik helemaal overstap naar rijden op euro 98 dit voordelen biedt.
Maar heb dat de laatste 27 jaar nimmer getest.
Wel vroeger eens met een BMW K100 16V in Duitsland van die Schumacher V-power getankt.
Volgens mij was dat octaan 98 of nog hoger.
Mijn K100 liep toen gedurende de vakantie-trip echt mooier en ook nog eens zuiniger.


de Z300 is een injectie fiets van moderne makelij en die kunnen de 95 benzine prima aan, denk zelfs E10 benzine wel .
Het gaat meestal over de oudere carburateur uitgevoerde fietsen die bij langere stilstand vaak te maken krijgen met vergomming/afzetting van onderdelen in de carburateur. Dit is op te lossen door een additief toe te voegen of benzine te tanken die niet of nauwelijks ethanol bevatten.
 
Ik kocht de motor met ongeveer 24.500-25.000 op de teller. Het is niet ondenkbaar dat de klepstelbeurt niet gedaan is.

Met welk richtbedrag zou ik rekening moeten houden voor een dergelijke beurt? Lijkt me wellicht verstandig de carbs dan ook te laten reinigen?
 
ps ik zag dat je ook al eens last gehad hebt van te lage laadspanning ?

Dat had ik ook bij m`n srad uit 1998 dat lag aan de kabelboom daar zit een spanningsverlies in van > 1 volt . Door een teedehandse draadboom af te pellen zag ik het euvel . Suzuki heeft verschillende plussen aan elkaar geplet met messing busjes .

Ikzelf heb de regelaar met tussenzekering geplaats rechtstreeks op de + en min van de accu. de laadspanning was per direct hoe het moet zijn.
 
Ik zou het zekere voor het onzekere nemen en de motor wegbrengen als je te weinig sleutelervaring hebt. Dan krijg je als het goed is een motor die gewoon goed loopt in alle toeren bereiken. Ikzelf moet voor de eerste klepstelbeurt en ga naar de valkenier en laat hem gelijk het bokkige gedrag in de stad verhelpen.

Voor het bedrag ? Tja ligt eraan wat er gedaan moet worden .
Voor een klepstelbeurt/stellen/nakijken en carbs synchroniseren zou het rond de 300 euro liggen.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb inderdaad in het verleden last gehad van een lage laadspanning. Ik heb echter recentelijk (voor zover ik kan beoordelen) geen problemen ondervonden.

Ik ben er niet heel comfortabel bij een dergelijke handeling uit te voeren door gebrek aan kennis. Hoewel het niet énorm ingewikkeld klinkt

Edit: bedankt voor de prijsindicatie. Dat is een best bedrag, maar het wel waard als de motor daarna weer als een tiet loopt. Maar eens op zoek naar een goed/betrouwbaar adres in omgeving Rotterdam. Anders ben ik ook wel bereid wat verder te rijden.
 
Laatst bewerkt:
Overigens start ik de Srad 600 (1998) met deze temperaturen zonder choke en loopt de motor na een paar keer een klein beetje gas te geven zonder choke stationair door met 11/1200 tpm
ook na 1 of 2 weken stilstand (hij staat niet buiten gestald, maar in de garage)
 
Laatst bewerkt:
Ik moet wel degelijk de choke gebruiken met deze temperaturen. De motor staat wel buiten gestald onder een hoes. Met een klein beetje gas en choke loopt het toerental dan op richting de 3000, dan draai ik de choke rustig dicht en zit 'ie ook tussen de 1000-1200 toeren.
 
Stationaire gedeelte van de carburateur is waarschijnlijk vies (wil nog wel eens helpen door de menglucht schroeven +/- een kwartslag verder open te draaien krijgt de motor iets meer startbenzine ) maar om de motor goed doen lopen moeten de car schoon ge maakt worden (ook wijst het er op dat bij ineens vol gas geven er op dat het overgaan van het eerste naar het tweede deel niet goed op elkaar aansluit vandaar die hapering)koncluzie carburateurs er af en schoon maken.
 
Bij slecht aanslaan motor denk ik als eerste aan de accu.

Welk merk accu zit er nu in mag hopen de originele Yuasa?

De Srad start slecht met een rotte accu.
Eventjes meten hoeveel je accu dipt tijdens het starten.

Daarnaast kan je dit nog doen.

Fles forte carb reiniger erin mikken op een halve tank.

Stukje ermee rijden de motor wegzetten voor 1-2 dagen.

Daarna rij je de tank bijna leeg.

Tank voltanken nogmaals forte erin en wellicht is je euvel opgelost :)

Wordt het erger dan zitten je carbs vol met troep losgekomen van de Forte.

Dan alles reinigen.
 
Laatst bewerkt:
Motor is gecontroleerd door een maatje!

- Klepspeling was in orde
- bij het controleren viel wel op dat de bougies vrij los zaten. Deze wilde ik toch vervangen dus dat hebben we meteen gedaan.

Voor mijn gevoel sloeg de motor veel beter aan en reed 'ie onderweg naar huis ook wat fijner. Kan natuurlijk tussen men oren zitten maar tot het probleem terug komt beschouw ik t als opgelost
 
Terug
Bovenaan Onderaan