Oliedruk lampje rood bij weinig toeren

30 aug 2016
5
0
Breda
BMW R1150R (boxer)
Vanmiddag, ook na bijvullen tot bijna max, blijft oliedruk lampje rood onder de ca. 2000 rpm.
Daarboven is dat weg, maar normaal bij stationair (900 rpm) brandt hij ook niet.
Dus: dealer morgen raadplegen maar advies over aard problematiek is welkom
 
Laatst bewerkt:
Ben geen technicus maar ik heb wel eens gelezen (en zelf mee gemaakt) dat na een olie wissel er genoeg in zit maar de druk sensor dit niet goed detecteerd (olie niet in het filter?) Even een keer volgas starten loste het tot 2 maal toe op (verschillende motoren)
 
Ben geen technicus maar ik heb wel eens gelezen (en zelf mee gemaakt) dat na een olie wissel er genoeg in zit maar de druk sensor dit niet goed detecteerd (olie niet in het filter?) Even een keer volgas starten loste het tot 2 maal toe op (verschillende motoren)

Dat lijkt me nou niet zo'n heel goed advies...
 
dat klopt zot maar dat komt eigenlijk niet voor bij die boxerblokken van BMW. die 1150 is nog redelijk agrarisch gebouwd waarbij alles redelijk overgedimensioneerd is. maar het membraan van de druksensor wil nog wel eens lekken waardoor er olie achter komt en je in het begin meer druk nodig hebt om de schakelaar te bedienen en later lukt het dan helemaal niet meer.
 
Ben geen technicus maar ik heb wel eens gelezen (en zelf mee gemaakt) dat na een olie wissel er genoeg in zit maar de druk sensor dit niet goed detecteerd (olie niet in het filter?) Even een keer volgas starten loste het tot 2 maal toe op (verschillende motoren)

Na een oliewissel (inclusief filter) zit er inderdaad geen olie in het filter. Volgas starten is dan ook zeker geen goed idee, vullen tot max en even 5-10 seconde stationair laten draaien vult het filter, maar je kunt ook even de bougiedoppen eraf trekken en hem een paar keer omslaan op de startmotor.

Vervolgens moet je weer bijvullen, want het oliepeil zakt uiteraard wat.
 
dat klopt zot
:Y
maar dat komt eigenlijk niet maar zelden voor bij die boxerblokken van BMW. die 1150 is nog redelijk agrarisch gebouwd waarbij alles redelijk overgedimensioneerd is. maar het membraan van de druksensor wil nog wel eens lekken waardoor er olie achter komt en je in het begin meer druk nodig hebt om de schakelaar te bedienen en later lukt het dan helemaal niet meer.

ik zou er dus niet mee naar een dealer rijden omdat er 1% kans is dat er iets wezenlijks defekt is. Eerst oliedruk meten.
 
:Yik zou er dus niet mee naar een dealer rijden omdat er 1% kans is dat er iets wezenlijks defekt is. Eerst oliedruk meten.
als het lampje nog uit gaat boven de 2000RPM dan red je het ook wel naar de dealer. daar kom je alleen onder als je voor het verkeerslicht stil staat. en als je je echt zorgen maakt kan je tijdens stilstand ook de motor even afzetten. en laten we eerlijk zijn voor zo'n oude motor is revisie als er echt wat kapot is meestal niet meer lonend dus dan moet je toch op zoek naar een ander blok, daar kan dat beetje extra schade door naar de dealer rijden ook niet veel meer aan veranderen.
 
als het lampje nog uit gaat boven de 2000RPM dan red je het ook wel naar de dealer. daar kom je alleen onder als je voor het verkeerslicht stil staat. en als je je echt zorgen maakt kan je tijdens stilstand ook de motor even afzetten. en laten we eerlijk zijn voor zo'n oude motor is revisie als er echt wat kapot is meestal niet meer lonend dus dan moet je toch op zoek naar een ander blok, daar kan dat beetje extra schade door naar de dealer rijden ook niet veel meer aan veranderen.
sorry, maar te dom
 
als het lampje nog uit gaat boven de 2000RPM dan red je het ook wel naar de dealer. daar kom je alleen onder als je voor het verkeerslicht stil staat. en als je je echt zorgen maakt kan je tijdens stilstand ook de motor even afzetten. en laten we eerlijk zijn voor zo'n oude motor is revisie als er echt wat kapot is meestal niet meer lonend dus dan moet je toch op zoek naar een ander blok, daar kan dat beetje extra schade door naar de dealer rijden ook niet veel meer aan veranderen.

Ja dacht me broer ook. Daar ging ook het olie druk lampje aan bij stationaire toerental.
Ook dus vrolijk nog mee naar de dealer gereden..

Bleek alleen wel een shimring van de krukas voor het grof filter te liggen. Die hield de olie stroom behoorlijk tegen.
Wat nog niet zo erg was.

Want door het gemis van die shimring was de krukas al aardig door geslepen. Wat vele grotere gevolg schade had kunnen maken. (Ik zou de motor maar op een aanhanger of in een busje er heen brengen.
 
Vrijwel alle oliedruk sensors schakelen bij een oliedruk van 0,3 bar. Dus bij 0,3 bar oliedruk gaat je oliedruk lampje al uit. Maar deze druk is al nauwelijks voldoende om stationair draaiend de boel fatsoenlijk te smeren.
Dus er mee naar de dealer rijden kan er idd voor zorgen dat je complete blok aan gort draait.
 
Terug
Bovenaan Onderaan