€500 challenge 2019: Suzuki GSX - wat kan er mis gaan?

Kiwi

MF veteraan
15 sep 2004
7.768
260
Beilen
Geen kampeer ervaring - geen verre motorreis ervaring – weinig relevante sleutelervaring

Oftewel, de ideale basis om mee te doen aan de €500 Challenge! Wat kan er mis gaan?

Het leidend voorwerp in deze, behalve ik zelf dus, is een 29 jaar oude Suzuki GSX400E. Als groot fan van de jaren 80-90 hoekige ontwerpen, vind ik dit ook een prachtige motor om te zien, zeker in het parelmoer wit.

Via Speurders kwam ik toevallig in aanraking met deze GSX400E. Oké, niet geheel toeval: Sinds ik zo’n 10 jaar geleden mijn GS450E heb verkocht, is het altijd blijven jeuken om zoiets nog een keer te kopen. Ik zag een advertentie waarbij een mooi uitziende GSX400E uit hartje Amsterdam werd aangeboden voor €550, met optie tot inruil van een zwaardere motor.

5d72at.jpg


Na wat heen-en-weer gemail was het gesprek een beetje stilgevallen - totdat hij opeens een mooi aanbod doet.

hu57gk.jpg


Meteen met Volvo en vrouw (in die volgorde) naar Amsterdam gereden voor een bezichtiging en proefrit. De GSX kwam direct tot leven bij de eerste slag van de startmotor. Niet slecht voor een koud blok en zonder de choke er op. Kort rondje om de motor heen leert mij dat alles werkt, op de benzinemeter na. De ketting hangt slap en de voorvork sputtert zijn laatste restje vorkolie naar buiten – er is nog wel wat werk aan de winkel, en bij het opknappen zal vast meer naar boven komen. Optisch ziet hij er meer dan prima uit: strak in de lak, net zadel en erg mooie (nieuwe?) 2 in 2 Laser uitlaatlijn. De verkoper had hem gekregen van zijn schoonvader, maar had geen behoefte om op zoiets kleins te gaan rijden. De deal is snel gesloten en na het overschrijven tuf ik er vrolijk mee naar huis.

1hfh36.jpg


1zqq5ib.jpg


Na een paar dagen er op rond gereden te hebben zie ik bij toeval het Challenge topic. Altijd met veel plezier doorgelezen. Ik lees voor de grap nog eens de vereisten en opeens zie ik het: mijn GSX400E voldoet aan de minimale leeftijd, moment van aankoop en prijs. :o

-----------------------------------------
To-Do
-----------------------------------------

Kettingset
-Complete kettingset moet vervangen worden
*Uitgevoerd

Motorblok
-Pushrod seal en houder moeten vervangen worden
*Uitgevoerd, nieuw gekocht en geplaatst

-Oliewissel uitvoeren + nieuw filter plaatsen
*Uitgevoerd

-Motor flush uitvoeren
*Uitgevoerd

-Stator nakijken
*Uitgevoerd, stator is vlak voor aankoop vernieuwd

-Bougies nakijken
*Uitgevoerd, waren nog als nieuw

-Klepspeling controleren
*Uitgevoerd, klepspeling ruim binnen marges

Vering
-Voorvork keerringen en olie vervangen
*Uitgevoerd, voorvork gereviseerd (nieuwe olie, keerringen)

-Achter schokbrekers lek, dus dienen vervangen te worden
*Uitgevoerd, nieuwe shocks geplaatst(met dank aan HK-Suspension)

Remmen
-Schoonmaken/controle voorremmen
*Uitgevoerd, klauw in nette staat, blokken kunnen nog 5.000km mee

-Stalen remleidingen (laten) plaatsen
*Openstaand, 85cm staalkleurig met zwarte banjo's besteld

-Remschijf onder slijtage grens - dus vervangen
*Uitgevoerd, betere geplaatst

-Trommel achter inspecteren
*Uitgevoerd, remschoen en trommel zijn prima

Luchtfilter
-Inspecteren
*Uitgevoerd, luchtfilter is vlak voor aankoop vernieuwd

Overig
-Speling op gas-handvat
*Uitgevoerd, ander handvat uit eigen voorraad gemonteerd

-Gaskabel lijkt te kort
*Openstaand

-Koppelingskabel lijkt te kort en is niet te verstellen
*Uitgevoerd, nieuwe geplaatst

-Stationair te hoog
*Aangepast

-Blokbeugels monteren
*Openstaand, onderdelen gekocht

-Band voor & achter vervangen
*Uitgevoerd, Bridgestone Battlax BT45

-Snelheidsmeter maakt veel lawaai en toont inconsistente snelheid
*Andere tellerset gekocht en enkele componenten overgezet

-----------------------------------------
Budget
-----------------------------------------

Motor budget 500 - Aanschaf motor 400 = 100 restant.
Sleutelbudget 150 + 100 restant = 250 totaal budget.

Kettingset -25,00 (Biggelaar)
Olie -7,90 (Action)
Forte flush -19,95 (MLM-parts)
Oliefilter -4,70 (MLM-parts)
Pushrod + seal -15,14 (CMSNL)
Accu-cover -8,48 (CMSNL)
Schokbrekers -gratis (met dank aan HK-Suspension)
Stuur -25,00 (MLM-parts)
Handvaten -4,29 (Aliexpress)
Nummerplaathouder -gratis (Biggelaar)
Vork olie SAE30 -5,95 (Japarts)
Vork keerring -10,00 (Japarts)
Koppelingskabel -17,80 (Japarts)
Stadslicht 12v 4w -0,75 (Praxis)
Klepdekselpakking -11,00 (Biggelaar)
Klepdeskel halve maantjes 4x -10,00 (Biggelaar)
Spiegel links -5,00 (Biggelaar)
Valbeugels -15,00 (Biggelaar)
Voorvork-sokken -6,74 (Aliexpress)
Tellerset -15,00 (Marktplaats)

Buiten budget (veiligheid & transport)
Remschijf -15,00 (Motorparts)
Bagagerek -10,00 (Biggelaar)
Bridgestone BT45 voor & achter -230 (Gebben)

Totaal besteed 207,70
Restant budget 42,30
 
Laatst bewerkt:
Nais. :)

Gewoon alles van de grote onderhoudsbeurt doen, en je kunt (letterlijk) weer vooruit :)
 
Nais. :)

Gewoon alles van de grote onderhoudsbeurt doen, en je kunt (letterlijk) weer vooruit :)
Het originele plan was ook het moderniseren van de motor: voorvork wegbrengen, rizoma fatbar er op, andere (Marzocchi) achtervering, etc. Gewoon zoals men een caferacer aanpakt, maar dan zonder het mono zitje en de clipons.

Met de challenge in het achterhoofd moet daar wel iets aan gewijzigd worden. De voorvork moet uit elkaar - slechts 1x mee geholpen vroeger. Qua kosten kan het wegbrengen naar bv HK suspension niet meer. De kettingset moet vervangen worden (vaak genoeg gedaan). Oliewissel (dat dan weer nooit zelf gedaan, zelfs niet meegekeken...au).

Als alles zelf doen lukt, dan is het budget haalbaar. Dan is er zelfs ruimte voor mooiere spiegels en een superbike stuurtje. Als het zelf doen niet lukt, dan wordt het erg krap. Hoe dan ook, het wordt leerzaam.
 
Laatst bewerkt:
Tip lees even de reglementen ;)

Want jouw motor is "eng origineel" (en daarbij zo te zien ook nog eens in een heel mooie staat).
Let dus op, er zijn punten te verdienen bij een motor in originele staat. Dus als het stuur mooi is en je zit lekker met rijden, dan zou ik zeggen pas vervangen na de challenge. Zelfde natuurlijk voor je spiegels.

Het enige waar je goed naar moet kijken is je achtervering. Want als die slecht zijn rijdt het namelijk niet lekker (dan kan je beter je sleutelbudget aan besteden aan je achtervering dan aan uiterlijkheden, maar ja dat is slechts mijn eigen eigenwijze mening).

Enne een oliewissel, dat gaat vast wel lukken, zeker als je zegt dat een kettingset vervangen als niet moeilijk wordt ervaren :P

Tip, dergelijke oude blokken hebben geen hele dure olie nodig (iets met Action olie en zo :+ )

En weer een topic om in de gaten te houden :Y
Mijn eerste motor was een GSX400E, maar dan in de kleur grijs (goede herinneringen aan).
 
Hele mooie fiets voor een hele mooie prijs. Maak je over het vermogen geen zorgen, dat ga je redden!
Oliewissel is heel eenvoudig. Ook een voorvork uit elkaar halen. Misschien, ik weet niet hoe het bij Suzuki is, heb je speciaal gereedschap nodig. Bij de Honda Silverwing in ieder geval niet maar bij de Yamaha's die ik heb weer wel. Maar ook dat is vaak wel op te lossen.
Onthou in ieder geval dat er voor ieder probleem wel een oplossing is!
 
Tip lees even de reglementen ;)

Want jouw motor is "eng origineel" (en daarbij zo te zien ook nog eens in een heel mooie staat).
Let dus op, er zijn punten te verdienen bij een motor in originele staat. Dus als het stuur mooi is en je zit lekker met rijden, dan zou ik zeggen pas vervangen na de challenge. Zelfde natuurlijk voor je spiegels.

Het enige waar je goed naar moet kijken is je achtervering. Want als die slecht zijn rijdt het namelijk niet lekker (dan kan je beter je sleutelbudget aan besteden aan je achtervering dan aan uiterlijkheden, maar ja dat is slechts mijn eigen eigenwijze mening).

Enne een oliewissel, dat gaat vast wel lukken, zeker als je zegt dat een kettingset vervangen als niet moeilijk wordt ervaren :P

Tip, dergelijke oude blokken hebben geen hele dure olie nodig (iets met Action olie en zo :+ )

En weer een topic om in de gaten te houden :Y
Mijn eerste motor was een GSX400E, maar dan in de kleur grijs (goede herinneringen aan).
Ik heb al een heel schema uitgewerkt qua kosten, en daar zitten wel wat optische zaken tussen, zoals kleine knippers, alu spiegels, zwart stuur, rode bougiedoppen, voorvork-sokken etc. Misschien wel handig om dat opnieuw te bekijken.

Hij is nu zover ik kan zien voor 95% origineel. De knipperlichten zijn iets moderner en de stickers van de achterkuip zijn imitatie (inmiddels verwijderd om die reden). Leuk als je daarmee in de punten valt, maar ik ga liever voor de ervaring, de omgeving en de contacten (in willekeurige volgorde).

Olie ben ik wel voorzichtig mee. Mijn GS450E was destijds erg kieskeurig. Verkeerde olie leverde daar een slippende koppeling op. Heb zelf wel goede ervaring met ProCycle, het huismerk van Louis.de. Voor 20 euro per 5 liter ook prima te doen. Omdat ik ook gewoon deze motor aan wil houden als 'hoofd-motor' voor en na de challenge, wil ik hem niet behandelen als wegwerp-artikel.
 
Op de dag van aankoop meteen de motor wat verder geinspecteerd. Volgens de verkoper was hij recent voor een beurt bij de motorzaak langs geweest, maar geen bewijs hiervoor. De kettingset was naar omschrijving 'prima, maar moet aangespannen worden'. Eens kijken hoe hij er écht voor staat.

119017b.jpg


Ziet er nog best netjes uit, weinig geprutst. Wel zijn er op redelijk wat plekken al boutjes e.d. vervangen voor rvs.
11acrj7.jpg


1 schakel zit muurvast. Dat was de reden waarom hij bij verkoop met een ongespannen ketting stond (bij wel aanspannen komt de vaste schakel klem te zitten bij het kleine kettingwiel).
35id35w.jpg


Voorlopige to-do list naar aanleiding van de controle:
-Kettingset inspecteren. Moet vervangen worden.
-Hierbij valt ook op: er zit wat speling op de koppelings pushrod en daarbij komt minimaal olie vrij. De seal en montageplaat vervangen.
-Voorvork inspecteren. Lekt / is leeg, dus reviseren.
-Voorrem klauw en blokken inspecteren.
-Stalen remleidingen (laten) plaatsen?
-Oliewissel uitvoeren.
-Luchtfilter inspecteren. Is prima.
-Achterrem schoenen en trommel inspecteren. Is prima.
-Bougies inspecteren. Zijn prima.
-Elektra bij koplamp inspecteren. Alles werkt maar het lijkt niet de originele route te lopen.
-Gaskabel / handvat inspecteren. Te veel speling op gas-handvat. Kabel lijkt 1cm te kort te zijn.

Enkele onderdelen besteld bij CMSNL. Voornamelijk voor de koppelings-seal, maar ook een optisch kleinigheidje om hem origineel te krijgen (accu-cover). Kosten incl BTW: 23,62 euro. Gaat dus van het budget af. Budget: 250. Restant na deze kosten: 226,38.
2lsbtdf.jpg


En keurig ontvangen:
op0ilc.jpg


En keurig uitgepakt. Best wat geld voor een handje vol onderdelen..
11avr4m.jpg


Het nieuwe accu-kapje gemonteerd met de nieuwe accu-elastiek. Het hoort er origineel op, maar heb hem nog bij geen enkele andere GSX gezien.
e0is6a.jpg


'Nieuwe' ketting opgehaald bij Biggelaar Suzuki sloop voor 25euro. Nette kettingset van een GSX400E met weinig slijtage sporen op zowel ketting als tandwielen. Schoongemaakt en ligt klaar voor montage. Restant budget na deze kosten: 201.38.

Kroonplaat en dergelijke schoongemaakt en het stuur zwart gespoten (tijdelijke oplossing)
oqvokj.jpg
 
Laatst bewerkt:
Wat niet mee telt bij het opknappen zijn de veiligheidsaspecten, dus remmen en banden.

Dat was wel vermeld bij de vorige challenges maar in de editie 2017 niet in de openingspost aangehaald.

Verder is het een heel net en onversleuteld exemplaar :}
 
Laatst bewerkt:
Remleiding vervangen is eenvoudig zelf te doen (en let op telt niet mee ! )

En gezien de leeftijd is dat echt een aanrader. Kosten zijn daarvan overigens niet erg hoog. Zeker niet gezien de verbetering in het remvermogen.
 
Wat niet mee telt bij het opknappen zijn de veiligheidsaspecten, dus remmen en banden.

Dat was wel vermeld bij de vorige challenges maar in de editie 2017 niet in de openingspost aangehaald.

Verder is het een heel net en onversleuteld exemplaar :}
Ik heb voor het aanmelden ook nog 'even' het topic van vorig jaar doorgelezen, dus was er van op de hoogte. Toch bedankt voor de reminder.

Banden ga ik in het seizoen wel zien - ze zijn in ieder geval niet oud (voor is nieuw). Als het nodig blijkt dan laat ik er een vers setje BT45's opzetten.

De remklauw ga ik nakijken, hoewel ik geen catastrofe verwacht aan te treffen: hij remt nu stevig en loopt niet aan, dus de zuiger zal niet vast zitten. Er wordt in ieder geval niet op kosten bespaard, dus revisie - nieuwe blokken - stalen remleiding waar nodig.

Zit me alleen te bedenken dat ik niet de juiste tools heb om een remschijf op dikte te meten - ik heb enkel een schuifmaat. Zijn daar nog tips / alternatieven voor?
 
Laatst bewerkt:
Banden ga ik in het seizoen wel zien - ze zijn in ieder geval niet oud (voor is nieuw). Als het nodig blijkt dan laat ik er een vers setje BT45's opzetten.
Goeie keus voor deze motor, doen het goed in de bochten!
Zit me alleen te bedenken dat ik niet de juiste tools heb om een remschijf op dikte te meten - ik heb enkel een schuifmaat. Zijn daar nog tips / alternatieven voor?
Ik doe de twee euro methode. Het randje op de remschijf belemmerd vaak het meten met een schuifmaat. Wat ik dan doe is aan weerskanten van de schijf een euro vastklemmen met de hand en met de andere hand de totale dikte meten. Daarna de dikte van de twee euro's meten en voila het verschil is de remschijfdikte.
 
Controle remschijven
Twee euro 50 cent methode gebruikt. Ik kom op 9,1mm. Min de 5,0mm van de munten kom ik op 4,1mm.

Disk thickness new 5,0mm
Service limit 4,5mm
Disk runout service limit 0,3mm

Nou weet ik niet precies wat men met de runout bedoelt, maar hij is hoe dan ook onder het limiet.

Controle bougies
Zagen er nog netjes uit, beiden ook gelijk aan kleur e.d.
s3hqwj.jpg


Controle schokbrekers
Op de motor gaan zitten en weer opstaan geeft een 'fwiiieeeee' fluitend geluid. Met normaal rijden voldoet het prima, maar met bepakking?


Tenslotte nog wat halfsynth 10w40 olie toegevoegd. Hij rookt niet, hij lekt niet, maar staat toch niet meer op Full. Even in de gaten houden en uitzoeken hoe/of ik het kan verhelpen.
 
Het lijkt wel of je Tetris kan spelen op het scherm tussen je tellers :P

oqvokj.jpg


3087383-tetris.jpg


;)

Overigens is die runout waar je het over hebt de slingering die de schijf mag hebben volgens de fabriek.
als je een meetklokje op de schijf zou zetten en je het wiel ronddraait is dat te meten.
 
Laatst bewerkt:
Het lijkt wel of je Tetris kan spelen op het scherm tussen je tellers :P

[afbeelding]

[afbeelding]

;)

Overigens is die runout waar je het over hebt de slingering die de schijf mag hebben volgens de fabriek.
als je een meetklokje op de schijf zou zetten en je het wiel ronddraait is dat te meten.
Dat schermpje is best handig, is meteen mijn versnellingsindicator, een luxe waar ik aan gewend ben geraakt. Zijn opvolgers, de GS450E (1988-89) en de GS500E (1989-09) hebben dit niet meer gekregen.

Dank voor de info over de runout :}
 
dat ze bij cmsnl nog wat op de plank hebben liggen voor jou motor mag wel een klein wonder heten. voor mijn challengefiets-die-geen-challengefiets-werd hebben ze bijna niks. revisiesetje voor de benzinekraan hebben ze niet, en van japparts kreeg ik maar de helft geleverd van wat ik nodig had.

maarreh...goed bezig!
 
dat ze bij cmsnl nog wat op de plank hebben liggen voor jou motor mag wel een klein wonder heten. voor mijn challengefiets-die-geen-challengefiets-werd hebben ze bijna niks. revisiesetje voor de benzinekraan hebben ze niet, en van japparts kreeg ik maar de helft geleverd van wat ik nodig had.

maarreh...goed bezig!
Bij CMSNL kan ik bijna een gehele GSX400E in onderdelen samenstellen/kopen. Zo'n 90% van de onderdelen is beschikbaar, uitzonderingen zijn bv de achtervelg en enkele stickers.

Vereist wel een goed gevulde spaarrekening, enkele voorbeelden:
Schokdempers 352euro
Uitlaat 440euro
Tank 506euro
Koplamp-kuipje (optie) 329euro
Voorvelg (zilver/zwart of goud) 426euro
 
Laatst bewerkt:
Bij CMSNL kan ik bijna een gehele GSX400E in onderdelen samenstellen/kopen. Zo'n 90% van de onderdelen is beschikbaar, uitzonderingen zijn bv de achtervelg en enkele stickers.

Vereist wel een goed gevulde spaarrekening, enkele voorbeelden:
Schokdempers 352euro
Uitlaat 440euro
Tank 506euro
Koplamp-kuipje (optie) 329euro
Voorvelg (zilver/zwart of goud) 426euro
CMSNL is goed voor onderdelen die je echt nergens anders kunt vinden. En de tekeningen op de site.

ze zijn duur, traag en moeizame service. Maar kunnen wel veel leveren.

Shocks kun je bijv beter after market kopen.
Uitlaatje wellicht ook.
 
CMSNL is goed voor onderdelen die je echt nergens anders kunt vinden. En de tekeningen op de site.

ze zijn duur, traag en moeizame service. Maar kunnen wel veel leveren.

Shocks kun je bijv beter after market kopen.
Uitlaatje wellicht ook.
Die tekeningen zijn geweldig, denk dat ze daar ook best wat bekendheid door hebben.

Traag vond ik wel meevallen. Grootste nadeel vond ik wel het 'oh dit onderdeeltje is maar 3euro, gooi maar in mijn winkelwagen. Totaal is 16euro...prima!' en dan bij het afrekenen staat er 30euro in beeld, want flinke verzendkosten (zeker voor 3 schroefjes en elastiekje) plus BTW.

p.s. Ik kreeg er wel een opvouwbare zwarte rugzak gratis bij, die zit dus in het opbergvakje van de GSX.
 
Laatst bewerkt:
een oom van mij zei ooit eens: 'gratis bestaat niet, er is altijd íemand die ervoor betaalt'. in het geval van het 'gratis' rugzakje ben jij dus degene die betaalt. ongeveer 8 euro, in jouw geval, rekening houdend met porto en btw van het geheel... ;)
 
Die tekeningen zijn geweldig, denk dat ze daar ook best wat bekendheid door hebben.

Traag vond ik wel meevallen. Grootste nadeel vond ik wel het 'oh dit onderdeeltje is maar 3euro, gooi maar in mijn winkelwagen. Totaal is 16euro...prima!' en dan bij het afrekenen staat er 30euro in beeld, want flinke verzendkosten (zeker voor 3 schroefjes en elastiekje) plus BTW.

p.s. Ik kreeg er wel een opvouwbare zwarte rugzak gratis bij, die zit dus in het opbergvakje van de GSX.

ja en alle prijzen zijn ex BTW!

leuk topic trouwens, ik volg hem!
 
De voortgang van vandaag: koppelings-keerring en kettingset.

Gelukkig er net op tijd bij: de moer bij het voorste tandwiel was met de hand los te draaien...

Situatie voor
34gr2uu.jpg


De seal is er lastig uit te krijgen normaal. Dit trucje ergens eens gelezen. Aan de schroef is hij er eenvoudig uit te trekken.
34zawjp.jpg


Oude seal-plaat en nieuwe. Iemand een idee wat er met die oude gebeurd is? Gat is ovaal geworden en een ander stuk is kapot geslagen... :/
97tau8.jpg


Oude seal en nieuwe.
2qb86bp.jpg


Situatie na
Alle keerringen ingesmeerd met olie om uitdroging te voorkomen, nieuwe boutjes met loctite 243 vastgezet en geborgd. Ziet er weer wat beter uit.
2q8vg3r.jpg


Deksel meteen even schoongemaakt. Moet nog wel gespoten worden.
2z56phz.jpg


Het oude tandwiel (rechts) en de 'nieuwe'. Groot verschil in tand-dikte.
35379dl.jpg


Het oude tandwiel en de 'nieuwe'. Meteen een uur besteed aan het 100% schoonmaken van het achterwiel. Nog geen keuze gemaakt tussen zwarte velgenspray (mooier) of zo laten (origineel is ook mooi).
majxmq.jpg


Blokdeskels na 2 lagen primer
23ksmz9.jpg


Blok-deksels na 3 lagen matzwart
2ccklz5.jpg


Daarna nog een hele vechtpartij gehad met de 'nieuwe' kettingset. Het sluitvisje ging er wel af, maar daarna geen mm beweging in. Uiteindelijk voorzichtig met een drevel de sluitschakel er uit getikt.

1 kunststof spiegel zit onder een dikke, onbekende zwarte laag. Met een nagel kun je er sporen in trekken en die worden direct wit. Heel apart. Met veel gedoe ze helemaal kaal geschuurd...maar nu worden ze dus helemaal wit. Ik denk dat ik alvast een setje spiegels uit China bestel - als er budget over blijft schroef ik ze er op. Zo niet, dan pruts ik verder.
 
Laatst bewerkt:
Nog een laatste update van vandaag..heb via een online sloop een remschijf besteld. Met de aangegeven 4,8mm dikte zit hij prima tussen de 4,5mm (min) en 5,0mm (nieuw) in. En dat voor €15.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan