Extreem hoog stationair toerental

lv0ll9

Die hard MF'er
5 aug 2014
570
63
Groningen en omstreek
Hoi,

Gaat om een Honda CBR125R 2006 - Carb model.

Ik heb gister mijn 8000km checks/vervangingen gedaan.

Heb de olie, filter en koelvloeistof vervangen, toen even gestart, Liep goed, niks aan te merken.
Toen de tank er af gehaald voor het checken van het lucht filter, zag er schoon en netjes uit...
Hele bups weer in elkaar gedraaid, proberen te starten...

niks... hij start alleen op choke, en valt uit zonder of na een minuut op de choke... Dus ik denk iets met de brandstof toevoer... tank weer los, en is het vacuum slangetje los onder de tank. Die vast gemaakt, weer proberen te starten... zelfde probleem... Nu maar de brandstof slang los, kwam gewoon benzine uit lopen. Weer vast gemaakt, en hij starte!(snel weer uit gedaan want het was laat in de avond) *O*


Nu heb ik even de motor laten staan(12 uur)... Nu wou ik vanmiddag gaan rijden, maar draait de motor al 3.500 toeren(koud) zonder choke, als ie warm is loopt dit op naar 4.500toeren stationair!

Wat is dit, hoe kan dit? Hij liep prima voordat ik de tank er even af heb gehad... Waar kan dit aan liggen? Heb de stationair schroef al geprobeerd, deze staat helemaal 'dicht' als ik hem 'open' draai loopt ie alleen maar harder... :? :?

Als ik de koppeling in trek, gaat het toerental omhoog(250 toeren met gas dicht) en dan daalt deze heel langzaam tot de 3.500/4.500 toeren.
 
Laatst bewerkt:
Heb de choke kabel los gehad voor de 3e keer... 't veertje dat hem naar beneden drukt wat uitgerekt. Wederom geen verschil, ook zonder tank loopt ie nu hoog in toeren, dus de kabels kunnen het bijna niet meer zijn, heb ze allemaal los gehad op de carb zonder resultaat... Ze zitten allemaal zoals het WPHB het voorschrijft.
-O-

Iemand nog ideeën? ;(
 
Laatst bewerkt:
Ik heb nu de choke en gas kabel los gehad. Bij de choke liep ie zonder kabel nog veel hoger in toeren. Gas kabel maakte geen verschil. :? Heb ook beetje met de kabels lopen drukken e.d. maar er veranderd niks.. :?

Gebruikte je de choke vaak? Misschien dat die vast zat in de carburateur door vervuiling en nu je hem herhaaldelijk hebt gebruikt, en je hem door het verwijderen van de kabel nog wat hoger hebt getrokken.

ook zonder tank loopt ie nu hoog in toeren, dus de kabels kunnen het bijna niet meer zijn,

Had je, wanneer je hem zonder tank startte, wel elke keer het luchtfilter erop?
 
Laatst bewerkt:
Gebruikte je de choke vaak? Misschien dat die vast zat in de carburateur door vervuiling en nu je hem herhaaldelijk hebt gebruikt, en je hem door het verwijderen van de kabel nog wat hoger hebt getrokken.
Meestal bij het starten ja. Maar dat was dan altijd maar Heeeeel weinig, omdat ie anders afsloeg, de choke is altijd echt milimeter werk geweest om hem niet af te laten slaan.

Had je, wanneer je hem zonder tank startte, wel elke keer het luchtfilter erop?
Zeker, heb hem een keer zonder filter/luchtdoos gestart, maar daarvoor liep hij ook al zo. Toen ik hem op deze manier starte liep hij wel beter.. :? (maar dit zegt niks ben ik nu achter want nu loopt hij willekeurig Hoog/normaal.)

Op dit moment is het een beetje hit or miss met het toeren aantal, soms loopt ie netjes 1.500 toeren zoals volgens het boekje moet, en soms schiet hij uit naar 2-3500 toeren en blijft daar om vervolgens na een tijd weer terug te zakken naar 1.500. Maar hij zit vaker op de 2-3500 toeren dan de 1.500. '(
 
Laatst bewerkt:
Heb de choke kabel los gehad voor de 3e keer... 't veertje dat hem naar beneden drukt wat uitgerekt. Wederom geen verschil, ook zonder tank loopt ie nu hoog in toeren, dus de kabels kunnen het bijna niet meer zijn, heb ze allemaal los gehad op de carb zonder resultaat... Ze zitten allemaal zoals het WPHB het voorschrijft.
-O-

Iemand nog ideeën? ;(


Ik bedoel dus,
kijk eerst naar welke kant de choke in de "uit" stand staat, dan de kabel los de motor starten en met de hand de choke op de "uit" stand houden.

Ik heb voor de rest geen idee hoe jou choke bedient wordt of hoe deze inwendig werkt maar als er verschillen zijn met aangesloten kabel en losgehaalde kabel lijkt mij het logisch dat daar iets niet goed zit.

Ik kan me van vroeger wel herinneren dat de choke zo ontwikkeld was dat als de choke kabel brak deze altijd in de "uit" stand bleef staan,
Dus door de trillingen de choke nooit "aan" kon gaan.
 
Ik bedoel dus,
kijk eerst naar welke kant de choke in de "uit" stand staat, dan de kabel los de motor starten en met de hand de choke op de "uit" stand houden.

Ik heb voor de rest geen idee hoe jou choke bedient wordt of hoe deze inwendig werkt maar als er verschillen zijn met aangesloten kabel en losgehaalde kabel lijkt mij het logisch dat daar iets niet goed zit.

Ik kan me van vroeger wel herinneren dat de choke zo ontwikkeld was dat als de choke kabel brak deze altijd in de "uit" stand bleef staan,
Dus door de trillingen de choke nooit "aan" kon gaan.
De choke in mijn geval is de kabel waar een veer om zit die druk zet op een dopje, dit dopje drukt in de carb, als je aan de choke handel trekt gaat dit dopje omhoog en hetgeen dat hij naar beneden hoort te houden ook.

Geen idee of ik het zo goed heb uitgelegd, kan morgen wel een foto plaatsen heb net alles weg gelegd. Heb al dit dopje zo ver mogelijk(handmatig) naar beneden gedrukt, mocht echter niet baten voor het aantal toeren.
 
De choke in mijn geval is de kabel waar een veer om zit die druk zet op een dopje, dit dopje drukt in de carb, als je aan de choke handel trekt gaat dit dopje omhoog en hetgeen dat hij naar beneden hoort te houden ook.

Geen idee of ik het zo goed heb uitgelegd, kan morgen wel een foto plaatsen heb net alles weg gelegd. Heb al dit dopje zo ver mogelijk(handmatig) naar beneden gedrukt, mocht echter niet baten voor het aantal toeren.


OK, duidelijk.
 
Zeker, heb hem een keer zonder filter/luchtdoos gestart, maar daarvoor liep hij ook al zo. Toen ik hem op deze manier starte liep hij wel beter.. :? (maar dit zegt niks ben ik nu achter want nu loopt hij willekeurig Hoog/normaal.)

Ik vroeg het omdat hij anders kan gaan draaien zonder luchtfilter, en dat zou kunnen betekenen dat hij het met de tank los ook doet.


Op dit moment is het een beetje hit or miss met het toeren aantal, soms loopt ie netjes 1.500 toeren zoals volgens het boekje moet, en soms schiet hij uit naar 2-3500 toeren en blijft daar om vervolgens na een tijd weer terug te zakken naar 1.500. Maar hij zit vaker op de 2-3500 toeren dan de 1.500. '(

Dat klinkt meer als valse lucht. Heb je al eens geprobeerd met een spuitbus op plekken te spuiten terwijl hij draait? Zou met een deo-bus kunnen, even de motor laten draaien en op specifieke plekken spuiten(maar niet in de luchtbox uiteraard)

Als hij ergens valse lucht aanzuigt zuigt hij dan ook de deo naar binnen, waar de motor op zou moeten reageren.

En zoals Janbros aangeeft zou de stationairschroef ook niet helemaal in moeten zitten. En in welke positie is deze in? Is dat, normaliter, maximaal toerental of minimaal?

Kan soms verwarrend zijn namelijk, goed kijken wat de smoorkleppen doen wanneer je draait. En weet je zeker dat je aan de stationairschroef draait? Kan soms best verwarrend zijn, meerdere schroefjes en moeilijk allemaal te zien als het is ingebouwd.

Misschien anders eens een paar foto's er hier opzetten van het carb gedeelte?
 
Laatst bewerkt:
Ik vroeg het omdat hij anders kan gaan draaien zonder luchtfilter, en dat zou kunnen betekenen dat hij het met de tank los ook doet.Dat klinkt meer als valse lucht. Heb je al eens geprobeerd met een spuitbus op plekken te spuiten terwijl hij draait? Zou met een deo-bus kunnen, even de motor laten draaien en op specifieke plekken spuiten(maar niet in de luchtbox uiteraard)

Als hij ergens valse lucht aanzuigt zuigt hij dan ook de deo naar binnen, waar de motor op zou moeten reageren.

En zoals Janbros aangeeft zou de stationairschroef ook niet helemaal in moeten zitten. En in welke positie is deze in? Is dat, normaliter, maximaal toerental of minimaal?

Kan soms verwarrend zijn namelijk, goed kijken wat de smoorkleppen doen wanneer je draait. En weet je zeker dat je aan de stationairschroef draait? Kan soms best verwarrend zijn, meerdere schroefjes en moeilijk allemaal te zien als het is ingebouwd.

Misschien anders eens een paar foto's er hier opzetten van het carb gedeelte?

Heb al met wat deo gekeken voor luchtlekken, maar kan geen vinden. Ik weet ook zeker dat het de stationairschroef is (dit staat ook zo in het WPHB wat ik heb).

Dat de stationairschoef helemaal dicht zit(minimale toeren) is puur omdat hij anders iets hoog in stationair draaide, en op deze manier wel netjes zijn toeren draaide eerder.

Kan nogmaals checken voor valse lucht vanmiddag.

(bruine aanslag op de slang van de lucht doos e.d. is door de deo die ik er eerder opgespoten had, dit is gewoon weg te halen met een lapje)
Foto's:
kbttQto.jpg

aN1OkrP.jpg
 
Hoe staat je mengselschroef, dat is wat Janbros bedoeld,denk ik.
En ik denk dat jij de stationair schroef bedoeld die op de fot zichtbaar is.
Mengselschroef heb ik niet aan gezeten. Want hij liep verder prima voorheen, die staat nog zoals uit de fabriek.
En inderdaad bedoel ik de schroef op de foto.
Ook de rubber slangen tussen de carb en het motorblok checken of hier geen lekken in zitten. Indien hier haarscheurtjes in zitten krijg je van dit soort reacties.
Ben bij alle rubbers geweest, maar zal het straks nog eens grondig bij langs gaan.
 
Laatst bewerkt:
Nou, EINDELIJK is het euvel verholpen, na een lange dag te zoeken en proberen dan toch :X

Heb de carb los gehaald, uit elkaar gehaald ,en schoongemaakt met lucht en carb cleaner, Hele bups opnieuw in elkaar gezet en proberen, geen resultaat.

Toen er weer uit gehaald, rond gekeken, en viel me op dat er een hoop zand,vet en andere meuk in de veer van de stationairschroef zat (achter aan uit het zicht), dus met lucht en remreiniger de zooi weg gehaald, wat vers vet er op en de motor laten lopen, toen ik aan de schroef draaide liep het aantal toeren met elke slag terug! *O* *O* *O* Maar niet te vroeg juigen dacht ik, dus de motor nog 4-5keer gestart en elke keer netjes 1400 toeren.

Toch vreemd voordat ik hem schoon had gemaakt, kon ik de schroef wel draaien maar had alleen effect als ik hem open draaide... De rotzooi zal wel voorkomen hebben dat ik hem verder dicht kon draaien.

Net even mee gereden, en hij loopt als een zonnetje zowel warm als koud netjes 1400-1500 toeren! :]
Hoop werk voor zo iets kleins, maargoed al doende leert men :')

Bedankt iedereen die mee gedacht heeft! :}
 
Nou, EINDELIJK is het euvel verholpen, na een lange dag te zoeken en proberen dan toch :X

Heb de carb los gehaald, uit elkaar gehaald ,en schoongemaakt met lucht en carb cleaner, Hele bups opnieuw in elkaar gezet en proberen, geen resultaat.

Toen er weer uit gehaald, rond gekeken, en viel me op dat er een hoop zand,vet en andere meuk in de veer van de stationairschroef zat (achter aan uit het zicht), dus met lucht en remreiniger de zooi weg gehaald, wat vers vet er op en de motor laten lopen, toen ik aan de schroef draaide liep het aantal toeren met elke slag terug! *O* *O* *O* Maar niet te vroeg juigen dacht ik, dus de motor nog 4-5keer gestart en elke keer netjes 1400 toeren.

Toch vreemd voordat ik hem schoon had gemaakt, kon ik de schroef wel draaien maar had alleen effect als ik hem open draaide... De rotzooi zal wel voorkomen hebben dat ik hem verder dicht kon draaien.

Net even mee gereden, en hij loopt als een zonnetje zowel warm als koud netjes 1400-1500 toeren! :]
Hoop werk voor zo iets kleins, maargoed al doende leert men :')

Bedankt iedereen die mee gedacht heeft! :}


schouderklopje. *O*
 
En welk kaboutertje had er aan de schroef gezeten in eerste instantie?
Zonder dat de schroef ingedraaid is ging de motor ineens harder lopen, meestal is de schroef terug draaien dan niet de oplossing.

Of er missen delen uit het verhaal ;)
 
En welk kaboutertje had er aan de schroef gezeten in eerste instantie?
Zonder dat de schroef ingedraaid is ging de motor ineens harder lopen, meestal is de schroef terug draaien dan niet de oplossing.

Of er missen delen uit het verhaal ;)
Kan mij niet heugen dat ik hem open gedraaid heb voordat hij hoog stationair liep(want hij heeft altij goed gelopen, waarom zou ik hem verder openen???), kan het zelf ook niet helemaal bevatten waarom hij ineens(??) zover "open" stond. :? Ik ben allang blij dat ik na 3 dagen een goed en stabiel stationair toerental heb. :]
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan