Probleem verlichting aanhangertje

  • Onderwerp starter Anoniempje313
  • Startdatum
A

Anoniempje313

Guest
FJ1200 1988 (€500 challenge 2017?)

De motor is een FJ1200.
Gister trekhaak gemonteerd, vandaag draden aangesloten.

Aanhanger is een al bestaande, rijdende, gebruikte.
Met LED achterlichten. achterlicht/rem in één deel, raw in ander deel van de unit.
Het zijn twee dezelfde, maar dan in spiegelbeeld gemonteerd, achterop de aanhanger.
full


Samen met de achterlichten, zitten er ook twee kentekenplaatverlichtingdingen bij. Ook led.

Aan de binnenkant zit, achter een paneeltje, de boel zo aan elkaar geknoopt:
full



Het probleem is dat alles in beginsel werkt, maar zodra bij de kabelboom van de motor de draad voor de remlichten wordt bijgeprikt, het achterlicht links van de aanhanger er mee ophoudt. Alleen links, de rest blijft werken. Raw en rem werkt dan wel, beide zijden.

Iemand een idee?
 
Alles zit 1 op 1 bij elkaar;

massa li en re bij massa kentekenlichtjes, op de witte massadraad van stekker
rem li en re op rood van stekker
achterlicht li en re (groen) op bruin van stekker
 
FJ1200 1988 (€500 challenge 2017?)

De motor is een FJ1200.
Gister trekhaak gemonteerd, vandaag draden aangesloten.

Aanhanger is een al bestaande, rijdende, gebruikte.
Met LED achterlichten. achterlicht/rem in één deel, raw in ander deel van de unit.
Het zijn twee dezelfde, maar dan in spiegelbeeld gemonteerd, achterop de aanhanger.
[afbeelding]

Samen met de achterlichten, zitten er ook twee kentekenplaatverlichtingdingen bij. Ook led.

Aan de binnenkant zit, achter een paneeltje, de boel zo aan elkaar geknoopt:
[afbeelding]


Het probleem is dat alles in beginsel werkt, maar zodra bij de kabelboom van de motor de draad voor de remlichten wordt bijgeprikt, het achterlicht links van de aanhanger er mee ophoudt. Alleen links, de rest blijft werken. Raw en rem werkt dan wel, beide zijden.

Iemand een idee?

nr code Functie Kleur
1 L richtingaanwijzer links geel
2 54G mist achterlicht* blauw
3 31 massa wit
4 R richtingaanwijzer rechts groen
5 58R verlichting rechts + nummerplaat bruin
6 54 remlichten rood
7 58L verlichting links zwart
 
Maar de vraag is: waarom gaat (alleen) linker achterlicht uit, op het moment dat de draad tbv remlichten ingeprikt wordt?
 
Heb je de spanning al gemeten op de ene achterlicht?
Meet ook eens tussen de min van het achterlicht en de min op je accu.
 
Heb je de spanning al gemeten op de ene achterlicht?
Meet ook eens tussen de min van het achterlicht en de min op je accu.
Dat heb ik niet gedaan.
Kan wel, moet ik isolatie wegknippen.

Ik vraag me ook af wat er dan uit af te leiden valt, aangezien beide achterlichten 1 op 1 met elkaar verbonden zijn.

En ze werken beide, zolang ik maar niet de draad tbv remlichten bij de kabelboom prik. Dan gaat er 1 vd twee uit.
 
Heb je de spanning al gemeten op de ene achterlicht?
Meet ook eens tussen de min van het achterlicht en de min op je accu.

10,81 volt op achterlichten

10,95 volt op aansluitingen in de kabelboom

Accu staat op 12,6 volt

Net te weinig voor ene led?
Nee, net ff losse accu gekoppeld aan de aansluitingen in de kabelboom vd motor. li achter doet t nog steeds niet, 12,5 volt voor tot achter.

Ik denk dat linker achterlicht stuk is, en dat het inprikken van het rem gedeelte een probleem veroorzaakt bij het reguliere achterlicht.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
led's hebben een drempelspanning. Als de spanning te laag is doen ze niks. Er kan onderling iets verschil in die drempel zitten waardoor er een niet werkt en de andere wel. Wat er mis gaat met het aansluiten van het remlicht is mij een raadsel. Heb je gemeten met het remlicht aangesloten?
 
led's hebben een drempelspanning. Als de spanning te laag is doen ze niks. Er kan onderling iets verschil in die drempel zitten waardoor er een niet werkt en de andere wel. Wat er mis gaat met het aansluiten van het remlicht is mij een raadsel. Heb je gemeten met het remlicht aangesloten?
Ja, meting met stekkertje rem licht er in. Remlicht zelf niet in werking, maar wel functioneel.
Zodra ik het stekkertje vh remlicht er uit haal, gaat tweede achterlicht ook weer gewoon aan.

Maar ook met 12,5 volt zelfde resultaat...

Net nog even gemeten:
spanning over achterlichten blijft gelijk bij stekkertje remlicht er in en er uit.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Kan je een afbeelding plaatsen van de binnenkant van de achterlichten?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Als ik de beide achterlampjes vd motor er uit haal, werkt het bij de aanhanger naar behoren.

zodra één vd twee achterlampjes in de fitting wordt gedaan, valt het ene achterlicht van de aanhanger uit...
 
Geen idee wat het probleem was, maar ik heb het als volgt opgelost:

Beide gloeilampjes van de motor vervangen voor leds lampjes.

alles werkt weer.
 
Geen idee wat het probleem was, maar ik heb het als volgt opgelost:

Beide gloeilampjes van de motor vervangen voor leds lampjes.

alles werkt weer.

Met LEDs kan de stroom maar 1 kant op.
Ik vermoed dat het niet-werkende-achterlicht bij aangesloten remlichtkabel
aan beide kanten aan de massa zat (of beide kanten +), via een andere lamp (van motor zelf).
Door de gloeilampen te vervangen door LEDs heb je die weg verbroken en gaat de stroom weer netjes door het achterlichtledje.

Als je zin hebt:
gloeilampjes er weer in, en de twee draden van het niet-werkende-achterlichtledje
omwisselen, kijken wat er dan gebeurt.
 
Laatst bewerkt:
Met LEDs kan de stroom maar 1 kant op.
Ik vermoed dat het niet-werkende-achterlicht bij aangesloten remlichtkabel
aan beide kanten aan de massa zat (of beide kanten +), via een andere lamp (van motor zelf).
Door de gloeilampen te vervangen door LEDs heb je die weg verbroken en gaat de stroom weer netjes door het achterlichtledje.

Als je zin hebt:
gloeilampjes er weer in, en de twee draden van het niet-werkende-achterlichtledje
omwisselen, kijken wat er dan gebeurt.
Het moest iets van een led-dingetje zijn.

Maar ik ga niet de draden van een nu werkend achterlicht doorknippen om weer vast te moeten zetten :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan