Kawasaki ER-6N / ER-6F Topic: Deel 7

Maximaal 1 liter per 1000km, maar eigenlijk hoeven ze weinig tot niets te verbruiken.
Als die van jou van max naar minimaal gaat in 3500 kilometer, zit je dus op net iets minder dan een liter per 1000km.. zou dus officieel nog acceptabel zijn. Ik zou er alleen niet blij van worden elke keer liters olie te moeten kopen om bij te vullen.
 
Maximaal 1 liter per 1000km, maar eigenlijk hoeven ze weinig tot niets te verbruiken.
Als die van jou van max naar minimaal gaat in 3500 kilometer, zit je dus op net iets minder dan een liter per 1000km.. zou dus officieel nog acceptabel zijn. Ik zou er alleen niet blij van worden elke keer liters olie te moeten kopen om bij te vullen.

Neejoh, er gaat maar 2,4liter in het blok :+

Je moet bijvullen en kijken hoeveel er tussen min en max zit. als dat een halve liter is dan is dat 1 op 7000 dus ruim acceptabel.
 
Door dat ik vaak andere motoren onder mijn kont heb met gear indicator, mis ik 'm toch wel op de ER-6. Vandaag dan maar eentje besteld met witte LED. Vroeger had ik zoiets van 'dat is totaal overbodig', maar het is toch ook wel makkelijk. :)

Ik zag m er laatst toevallig tussen staan in de accesoirelijst van de nieuwe er6. Een GI pro, met plug en play stekker.
 
Je moet bijvullen

Jammer genoeg heb ik altijd gehoord van olie verversen maar nooit van olie bijvullen. Ik dacht dat die dingen heel weinig zouden verbruiken. Nu zit ik met mijn gs500 die hierdoor een kapot motorblok heeft B|.

Volgens de dealer moet mijn ketting & tandwielen van de er6n vervangen worden want de ketting zou versleten zijn.

Op het internet vond ik dat een ketting versleten is zodra je hem strak trekt en meer dan 5 mm van de tandwielen kan trekken.

Klopt dit :?

Tandwiel en ketting set heb ik al voor 100 euro gevonden, met een paddockstand komt het dan neer op 150 euro want ik wil het zelf doen.

Op de er6n hoor ik ook een soort sissend geluid. Ijzer op rubber geluid alsof de ketting zou schuren. Nu net deze rit sinds dat de ketting strak staat (te strak, ik heb 'm niet gespannen :X) hoor ik het harder dan normaal. Toen de ketting op zijn slapst stond hoorde ik het ook duidelijker.

Horen jullie dit ook of ben ik de enige?
 
Ik zag m er laatst toevallig tussen staan in de accesoirelijst van de nieuwe er6. Een GI pro, met plug en play stekker.

Is gewoon een Healtech GiPro DS idd. Alleen op de site van Kawasaki zie ik 'm alleen in het rood, geen opties. Dus ergens anders gehaald. Moet 'm alleen nog monteren, doe ik binnenkort even, heb nu pas ook weer mijn eigen motor terug. Had even een nieuwe SV650A staan. Ook een tof ding. Niet qua uiterlijk, maar wel qua rijeigenschappen. Een ER-6 is groter en wat lomper, valt ook wat meer de bochten in dan een SV. En zo'n V-twin roffel blijft mooi. Maar goed, het oog wil ook wat en dus ER-6. Vind een MT-07 er ook niet uit zien.
 
Jammer genoeg heb ik altijd gehoord van olie verversen maar nooit van olie bijvullen. Ik dacht dat die dingen heel weinig zouden verbruiken. Nu zit ik met mijn gs500 die hierdoor een kapot motorblok heeft B|.

Volgens de dealer moet mijn ketting & tandwielen van de er6n vervangen worden want de ketting zou versleten zijn.

Op het internet vond ik dat een ketting versleten is zodra je hem strak trekt en meer dan 5 mm van de tandwielen kan trekken.

Klopt dit :?

Tandwiel en ketting set heb ik al voor 100 euro gevonden, met een paddockstand komt het dan neer op 150 euro want ik wil het zelf doen.

Op de er6n hoor ik ook een soort sissend geluid. Ijzer op rubber geluid alsof de ketting zou schuren. Nu net deze rit sinds dat de ketting strak staat (te strak, ik heb 'm niet gespannen :X) hoor ik het harder dan normaal. Toen de ketting op zijn slapst stond hoorde ik het ook duidelijker.

Horen jullie dit ook of ben ik de enige?

Nooit gehoord dat je je oliepeil moet controleren? :?
Lekkere rijschool dan.. :X

En je weet niet of je ketting versleten is, maar je wil hem wel zelf vervangen..?
Hoe zien je tandwielen eruit?

Het verhaal van je ketting die het ene moment slap staat en het andere moment strak lijkt op een vastzittende schakel van je ketting.

Heb je gereedschap om je voorste tandwiel los te halen?
Reken ook nog een stukje gereedschap om je klinkschakel te monteren en je bent weer €50,- verder.

Ik weet niet hoe technisch je bent, maar gezien je ook een motorblok zoekt moet een ketting vervangen wel goed komen.
Mocht je toch twijfelen, laat het dan lekker doen. Als je ketting breekt of eraf loopt kun je veel meer schade hebben dan €200,- om je ketting te laten vervangen.

:W
 
Jammer genoeg heb ik altijd gehoord van olie verversen maar nooit van olie bijvullen. Ik dacht dat die dingen heel weinig zouden verbruiken. Nu zit ik met mijn gs500 die hierdoor een kapot motorblok heeft B|.

Volgens de dealer moet mijn ketting & tandwielen van de er6n vervangen worden want de ketting zou versleten zijn.

Op het internet vond ik dat een ketting versleten is zodra je hem strak trekt en meer dan 5 mm van de tandwielen kan trekken.

Klopt dit :?

Tandwiel en ketting set heb ik al voor 100 euro gevonden, met een paddockstand komt het dan neer op 150 euro want ik wil het zelf doen.

Op de er6n hoor ik ook een soort sissend geluid. Ijzer op rubber geluid alsof de ketting zou schuren. Nu net deze rit sinds dat de ketting strak staat (te strak, ik heb 'm niet gespannen :X) hoor ik het harder dan normaal. Toen de ketting op zijn slapst stond hoorde ik het ook duidelijker.

Horen jullie dit ook of ben ik de enige?

Een verbrandingsmotor verbruikt altijd olie, ligt ook aan je rijstijl, hoe ie is ingereden, maar goed het is altijd handig om een litertje achter de hand te houden. En ja er zijn zuinigere motoren, maar er zijn er ook genoeg die meer verbruiken.
 
Is gewoon een Healtech GiPro DS idd. Alleen op de site van Kawasaki zie ik 'm alleen in het rood, geen opties. Dus ergens anders gehaald. Moet 'm alleen nog monteren, doe ik binnenkort even, heb nu pas ook weer mijn eigen motor terug. Had even een nieuwe SV650A staan. Ook een tof ding. Niet qua uiterlijk, maar wel qua rijeigenschappen. Een ER-6 is groter en wat lomper, valt ook wat meer de bochten in dan een SV. En zo'n V-twin roffel blijft mooi. Maar goed, het oog wil ook wat en dus ER-6. Vind een MT-07 er ook niet uit zien.

Vind m wel erg kaal ja, maar de mt07 vind ik opzich nog wel netjes, maar neigt een beetje naar de er6 met die uitlaat onderaan *D

Ik ga vanaf morgen weer lessen voor het vol vermogen rbw :z
 
Nooit gehoord dat je je oliepeil moet controleren? :?
Lekkere rijschool dan.. :X

En je weet niet of je ketting versleten is, maar je wil hem wel zelf vervangen..?
Hoe zien je tandwielen eruit?

Het verhaal van je ketting die het ene moment slap staat en het andere moment strak lijkt op een vastzittende schakel van je ketting.

Heb je gereedschap om je voorste tandwiel los te halen?
Reken ook nog een stukje gereedschap om je klinkschakel te monteren en je bent weer €50,- verder.

Ik weet niet hoe technisch je bent, maar gezien je ook een motorblok zoekt moet een ketting vervangen wel goed komen.
Mocht je toch twijfelen, laat het dan lekker doen. Als je ketting breekt of eraf loopt kun je veel meer schade hebben dan €200,- om je ketting te laten vervangen.

:W

Nou, mijn rijinstructeur heeft het wel gezegd, dat is de laatste keer dat ik het gehoord heb. Gewoon een zeer domme fout van me.

Nee, ik weet inderdaad niet wanneer een ketting versleten is. De tandwielen zijn niet versleten, die zijn niet aan één kant scherper / botter dan de andere kant.

De ketting hadden we zelf aangespannen, maar hier was ik niet bij, dus stond ie een beetje te strak.

Nu staat ie weer wat slapper dan een week terug, dus hij zal wel versleten zijn.

Ik koop wel een nieuwe set, paddockje en wat extra gereedschap moet ik sowieso hebben voor mijn gs500.

Het vervangen van de ketting is redelijk eenvoudig als je zo'n how-to filmpje kijkt. De tandwielen zijn ietsje moeilijker volgens mij omdat je toch wat meer moet demonteren voordat je bij het voorste tandwiel zit.
 
Vlug vraagje, weet iemand welk formaat bobbins ik voor mijn 2006 ER6N moet hebben? Volgens mij 1,25 maar ik kom her en der ook 1,5 tegen

Anyone?
 
Hallo ik heb er ook 1. Laatst mee naar italie gereden 3800 km totaal.

image13.jpg

image2_1.jpg
 
ik zal me ff voorstellen ik ben mario en ben woonachtig in belgie ik heb dit topic helemaal doorlezen en ben mss ook van plan om een ER6F aan te schaffen het is zo dat ik aanstaande donderdag middag een proefrit heb met de Kawasaki. rijd momenteel op een maxsym 600i sport edition (motorscooter) waar ik eigenlijk heel content van ben maar door mijn sportieve rijeigenschappen heb ik al vele keren de middenbok en zij spoiler de weg laten kussen. dus vond ik het tijd om iets anders te zoeken wat bij me rijstijl past. vond ik het wel interessant om is kennis te maken met de ER6F. nu wou ik eens weten hoe het eigenlijk zit qua verbruik en onderhoudskosten en hoe het eigenlijk is voor lange afstanden te rijden op auto snelweg. ik rijd zo'n 400km per week woon werk waarvan elke dag 45km autosnelweg.
 
ik zal me ff voorstellen ik ben mario en ben woonachtig in belgie ik heb dit topic helemaal doorlezen en ben mss ook van plan om een ER6F aan te schaffen het is zo dat ik aanstaande donderdag middag een proefrit heb met de Kawasaki. rijd momenteel op een maxsym 600i sport edition (motorscooter) waar ik eigenlijk heel content van ben maar door mijn sportieve rijeigenschappen heb ik al vele keren de middenbok en zij spoiler de weg laten kussen. dus vond ik het tijd om iets anders te zoeken wat bij me rijstijl past. vond ik het wel interessant om is kennis te maken met de ER6F. nu wou ik eens weten hoe het eigenlijk zit qua verbruik en onderhoudskosten en hoe het eigenlijk is voor lange afstanden te rijden op auto snelweg. ik rijd zo'n 400km per week woon werk waarvan elke dag 45km autosnelweg.

6000 kleine beurt, 12000 grote beurt, 18 klein, 24 groot...enzovoort. Kleppen stellen bij 42k.

Rijd 1 op 20 das ongeveer 250km op een tank en dan heb je nog 3liter reserve. Dus je tankt dan wel ongeveer 2 keer per week dan. Zithouding is prima en de kuip beschermt voldoende op de snelweg bij de er6f.
 
Met toch wat pijn in mijn hart heb ik vandaag afstand genomen van m'n er6, ik kan uit de OP :)
 
@knarf nu tank ik ook 2x per week 14 liters met de maxsym het enige wat ik echt ga missen is de vele opbergruimte op de maxsym. en de onderhouds intervallen zijn ongeveer het zelfde buiten dat de kleppen bij de maxsym elke 10k moet worden gesteld. en die 1 op 20 is dat rustig rijden of redelijk vlotjes?
 
ik zal me ff voorstellen ik ben mario en ben woonachtig in belgie ik heb dit topic helemaal doorlezen en ben mss ook van plan om een ER6F aan te schaffen het is zo dat ik aanstaande donderdag middag een proefrit heb met de Kawasaki. rijd momenteel op een maxsym 600i sport edition (motorscooter) waar ik eigenlijk heel content van ben maar door mijn sportieve rijeigenschappen heb ik al vele keren de middenbok en zij spoiler de weg laten kussen. dus vond ik het tijd om iets anders te zoeken wat bij me rijstijl past. vond ik het wel interessant om is kennis te maken met de ER6F. nu wou ik eens weten hoe het eigenlijk zit qua verbruik en onderhoudskosten en hoe het eigenlijk is voor lange afstanden te rijden op auto snelweg. ik rijd zo'n 400km per week woon werk waarvan elke dag 45km autosnelweg.

Hey mario, leuk dat je oog is gevallen op een er6f. Zelf ben ik in bezit van een 2008 model en heb er nog geen seconde spijt van gehad. De motor gebruik ik vrijwel dagelijks om mijn tocht naar school te maken, deze is 90 km lang (enkeltje). Hiervan is ongeveer 60 km snelweg. De er6f is wat mij betreft comfortabel genoeg om deze tocht te maken. Echter moet ik er wel bij vermelden dat dit mijn eerste motor is en dus heb ik weinig vergekijkingsmateriaal.

Zoals hierboven aangeven biedt het kuipje voldoende bescherming en red ik de aangegeven 1 op 20 makkelijk, retourtje naar school is 7-8 liter voor 180 km, dit is met licht sportief rijden. Daarom denk ik dat de motor enkel op de snelweg meer richting de 1op 25 of zelfs beter gaat.

Heb nog geen berekening gemaakt hoeveel ik het afgelopen jaar aan onderhoud heb betaald, echter zijn de lage onderhoudskosten voor mij mede doorslaggevend geweest bij de aanschaf.
 
@knarf nu tank ik ook 2x per week 14 liters met de maxsym het enige wat ik echt ga missen is de vele opbergruimte op de maxsym. en de onderhouds intervallen zijn ongeveer het zelfde buiten dat de kleppen bij de maxsym elke 10k moet worden gesteld. en die 1 op 20 is dat rustig rijden of redelijk vlotjes?

Je kan uiteraard ook nog kiezen voor een topkoffer. En misschien is een automatisch kettingsmeersysteem wel fijn want die moet je ook smeren :P
 
ja mijn givi topkoffer gaat normaal mee over gezet worden is een V47 monkey ja de ketting smeren is geen enkel probleem dat moet ik bij mijn yamaha yz450f ook doen als ik wedstrijd ermee rijd (motorcross). maar met de toekomst ga ik denk er wel zijkoffers aanhangen. heb nu universeel zijtassen van givi maar weet niet of die gaan passen want die moeten onder het zadel vast gemaakt worden. maar die gebruik ik niet veel enkel voor lange trips naar buitenland. want heb sowieso al veel opberg plaats op de maxsym. het model dat ik me mss ga aanschaffen is het 2013 model in de kleur wit met rode wheelstriping en val blokken al gemonteerd. http://www.2wheels.be/occasie-motos-scooters/2592-kawasaki-er6-f-abs en heb al eens aan het kijken geweest voor een akra uitlaat maar die zijn precies wel best prijzig heb gezien voor enkel een slip on 899€ is wel veel hé. heeft er iemand mss ervaring met powercommander? grtjs
 
Laatst bewerkt:
Nu tijdelijk waarschijnlijk een zzr 600, beetje als pekelfiets / sleutelfiets. Maar volgend jaar zou het een gsxr 600 k6(+) moeten worden :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan