Kenteken verlichting op het kenteken

runeazn

Die hard MF'er
22 okt 2013
302
0
Ik heb een aftermarket tailtidy (kentekenhouder) echter is er geen plek voor kenteken verlichting, nu heb ik op eBay 2 van deze besteld, 2pcs White LED Universal Motorcycle Car License Plate Screw Bolt Light Lamp Bulb | eBay
Nu vroeg ik me af of ik in plaats van de bouten waarmee mijn kenteken vast zit, nu deze twee lampjes kon gebruiken. Dan zou de verlichting zowel als bout als verlichting dienen, 2 vliegen in 1 klap. Of is er een wet die het zodanig belemmeren van het kenteken met lichten verbied?
 
Laatst bewerkt:
Jezus wat is het toch geescaleerd, ik had bij het schrijven van de OP, mijn tabblad al openstaan op het wetboek. Had dit kunnen voorkomen als ik die even had gekopieerd, maar goed Martell heeft t al opgelost :+.
 
toch zie ik veel auto's tegenwoordig met rode knipperlichten, ipv ambergeel,
veelal Amerikaanse merken.

Verkeerde forum ...dit forum gaat over motoren })

Voor auto's zijn sommige regels gewoon anders als voor motoren.
Mijn Chevy heeft ook 1 groot rood stuk verlichting, dat is het remlicht en richting aangeven betekend een knipperend remlicht aan die kant :P

Zie Regeling Voertuigen Artikel 5.2.53.

Of wacht op Martell die de tekst copy/paste, dat is wellicht nog makkelijker.
 
Verkeerde forum ...dit forum gaat over motoren })

Voor auto's zijn sommige regels gewoon anders als voor motoren.
Mijn Chevy heeft ook 1 groot rood stuk verlichting, dat is het remlicht en richting aangeven betekend een knipperend remlicht aan die kant :P

Zie Regeling Voertuigen Artikel 5.2.53.

Of wacht op Martell die de tekst copy/paste, dat is wellicht nog makkelijker.


Ik wacht wel op Martell.
 
Ik dacht dat hij dit bedoelde:


Artikel 5.2.53
Eisen
1. De grote lichten, dimlichten, stadslichten en achteruitrijlichten mogen niet anders dan wit of geel stralen.
2. De richtingaanwijzers en waarschuwingsknipperlichten mogen naar voren niet anders dan ambergeel of wit en naar achteren niet anders dan ambergeel of rood stralen.
3. De zijrichtingaanwijzers mogen niet anders dan ambergeel stralen.
4. De achterlichten en mistachterlichten mogen niet anders dan rood stralen.
5. De remlichten mogen niet anders dan rood of ambergeel stralen.
6. Het derde remlicht mag niet anders dan rood stralen.
7. De achterkentekenplaatverlichting mag niet anders dan wit stralen en mag niet naar achteren stralen.
8. De markeringslichten mogen naar voren niet anders dan wit, en naar achteren niet anders dan rood stralen.
9. De zijmarkeringslichten mogen niet anders dan ambergeel stralen, met uitzondering van het achterste zijmarkeringslicht, dat ambergeel dan wel rood mag stralen.


Amerikaanse auto's hebben bv vaak geheel rode achterlichtunits, ook de richtingaanwijzers stralen dan ook rood licht uit en dat mag dus gewoon. Sterker, op je gewone Europese auto zou je ze dus ook naar rood mogen ombouwen.

( Deze reply gaat dus over de verlichting van personenauto's, niet over motorfietsen !! )
 
Laatst bewerkt:
Artikel 5.4.51

Eisen
Wijze van Keuren
1.
Motorfietsen moeten zijn voorzien van:
a. één groot licht;
Lid 1 en 2: visuele controle.

b. één dimlicht;


c. twee richtingaanwijzers aan de voorzijde en twee richtingaanwijzers aan de achterzijde van de motorfiets indien de motorfiets in gebruik is genomen na 31 december 1996; het licht van de richtingaanwijzers van motorfietsen in gebruik genomen na 30 juni 1967 moet knipperen;


d. één stadslicht indien het voertuig na 31 oktober 1997 in gebruik is genomen;


e. één achterlicht;


f. één remlicht indien het voertuig in gebruik is genomen na 26 november 1975;


g. achterkentekenplaatverlichting;


h. één rode retroreflector aan de achterzijde van het voertuig.

2.
Onverminderd het eerste lid, onderdeel c, mag, indien de motorfiets is voorzien van een zijspanwagen en in gebruik is genomen na 31 oktober 1997, de aan de motorfiets aangebrachte richtingaanwijzer aan de zijde van de zijspanwagen niet functioneren.



Artikel 5.4.53

Eisen
Wijze van Keuren
1.
De grote lichten, dimlichten en stadslichten mogen niet anders dan wit of geel stralen.
Leden 1 tot en met 3: visuele controle, waarbij de desbetreffende lichten worden ingeschakeld.
2.
De richtingaanwijzers mogen niet anders dan ambergeel stralen.

3.
De achterlichten mogen niet anders dan rood stralen.

4.
De remlichten mogen niet anders dan rood of ambergeel stralen.
Visuele controle, waarbij het rempedaal wordt ingetrapt dan wel de remhendel wordt bediend.
5.
De achterkentekenplaatverlichting mag niet anders dan wit stralen en mag niet naar achteren stralen.
Visuele controle, waarbij het desbetreffende licht wordt ingeschakeld.
:}
Een boel tekst, maar e-keur staat er niet in.
Waarom schrijven de lullo's hier dan dat het e-keur moet zijn?
 
Terug
Bovenaan Onderaan